AIKA JA OPPIMINEN OPS-työ ja mitoitus –koulutus 13.-14.12.2004 Jukka Savilampi 2004.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MITOITUS OPAS TYÖTAVAT JA MITOITETAAN NE OIKEIN
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Rehori-instituutti Koulutus
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Korkeakouluopiskelutaidot
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Ajatuksia oppimisesta
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laskuharjoitukset Suvi Jutila, W5W
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Opetussuunnitelmatyö
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Projektisuunnitelma A12-08 Beckhoff-teollisuustietokoneen käyttöönotto Lauri Lötjönen Mikko Pulkki.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
HYVY001 – Akateeminen opiskelukyky – muutakin kuin pisteitä Syksy 2012 (2 op.)
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti
Arviointi osana oppimisprosessia
Ainetyöryhmien työn aloitus
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
Volitioprosessi, tahdon!
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

AIKA JA OPPIMINEN OPS-työ ja mitoitus –koulutus Jukka Savilampi 2004

Opintojakson työmäärän mitoittaminen Mitoittaminen tarkoittaa sitä, että opiskelijalle varataan riittävästi aikaa kurssin ydinasioiden ymmärtävään oppimiseen. Tällöin on arvioitava, montako tuntia opiskelijan työtä kuluu: 1.Kirjallisuuteen perehtymiseen 2.Tenttiin valmistautumiseen 3.Ymmärtävään oppimiseen tähtäävään omaehtoiseen työhön 4.Harjoitustöiden tekemiseen 5.Kirjallisten töiden tekemiseen

HAVAINTO OPPIMISTUTKIMUKSESTA YLIKUORMITUSTA KOKEVA OPISKELIJA MINIMOI AJANKÄYTTÖNSÄ (VALITSEE PINTASUUNTAUTUNEEN OPISKELUSTRATEGIAN) JA KESKITTYY VAIN KURSSIN LÄPÄISYYN 1981->

KOETTU YLIKUORMITUS (KEMBER & LEUNG 1998) KURSSIN SUURI FAKTAPAINOTTEISUUS (GOW & KEMBER 1990) ARVIOINNIN ULKOMUISTI- PAINOTTEISUUS (THOMAS & BAIN 1984) ESITTÄVÄ OPETUSKÄYTÄNTÖ ( GOW & KEMBER 1993) YLIVIRALLINEN LAITOSKULTTUURI (RAMSDEN & ENTWISTLE 1981) PINNALLINEN OPPIMISTYÖSKENTELY

AIKA JA OPETUS? -OPETTAJAN TEHTÄVÄ: VOITTAA AIKAA OPISKELIJALLE; HYVÄ OPETUS SÄÄSTÄÄ OPISKELIJAN AIKAA -OPETUS JOKA EI PALVELE OPPIMISTA SITOO SEKÄ OPISKELIJAN ETTÄ OPETTAJAN AIKAA -OPPIMINEN EI YLEENSÄ EHDI TAPAHTUA OPETUS- TILANTEEN AIKANA -MITÄ VÄHEMMÄN OPISKELIJALLA ON AIKAA OMAAN TYÖSKENTELYYN, SITÄ PAREMPAA OPETUKSEN TULISI OLLA -AJAN VARAAMINEN OPISKELIJAN ITSENÄISEEN TYÖSKENTELYYN ON TÄRKEÄ OPETUSTEKO -KILPAJUOKSUSTA AJAN KANSSA YHTEISTYÖHÖN AJAN KANSSA

OPETTAJAN AIKAHARHAT 1. OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA -OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA ETENEEKIN OPISKELIJAN KANNALTA KATSOTTUNA HUIMAAVAN NOPEASTI -SEKUNNIN HILJAISUUS TUNTUU OPETTAJASTA PAINOSTAVALTA TAUOLTA 2. OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ARVIOI KURSSINSA SISÄLTÖJEN VAATIMAA AJANKÄYTTÖÄ - OPETTAJA ARVIOI KURSSIN AJANTARPEEN OMASTA OPERATIIVISESTA NÄKÖKULMASTAAN: MISSÄ AJASSA ASIA EHDITÄÄN KÄYDÄ LÄPI, EI MISSÄ AJASSA ASIAN VOI OPPIA IHMINEN, JOKA EI VIELÄ OSAA SITÄ = OPISKELIJAN LÄHTÖTASOA EI OTETA HUOMIOON -AINEKSEN JA AJAN SUHTEEN ARVIO USEIN PETTÄÄ MYÖS OPERATIIVISELLA TASOLLA: KAIKKEA EI EHDITÄ KÄYDÄ LÄPI -> PAKKOTAHTINEN KIIREHTIMINEN /YLIKUORMITTUMISEN KOKEMUS

OPETUKSEN PERUSASIAT

AIKA JA OPETUS? KONTAKTIOPETUKSESSA OPISKELIJA ERI KEINOIN VIEDÄÄN OPITTAVAKSI TARKOITETUN ASIAN ÄÄRELLE, JONKA OPPIMINEN KUITENKIN RIIPPUU SIITÄ, MITEN PALJON OPISKELIJA KÄYTTÄÄ OMAA AIKAANSA ASIAN KANSSA TYÖSKENTELYYN.

…TEHTÄVIEN TEKEMINEN, KIRJOITTAMINEN, LUKEMINEN, ASIOIDEN YHDISTÄMINEN AIEMPAAN TIETOON, HARJOITTELU JA KOKEILU: KOKEMUKSEN SAAMINEN, PERUSTELUIDEN YMMÄRTÄMINEN, OLENNAISEN JA EPÄOLENNAISEN EROTTAMINEN, OSIEN JA KOKONAISUUKSIEN EROTTELU, HÄMMENTÄVIEN ASIOIDEN JA HAVAINTOJEN TULKINTA, OMAN NÄKEMYKSEN HAHMOTTELU. AIKAA VIE… OPPIMINEN TAPAHTUU OPISKELIJAN AJASSA

OIVALLETTU JA YMMÄRRETTY ASIA = HYVIN OPITTU SÄÄSTÄÄ AIKAA VALTAVASTI. KUORMITUS VÄHENEE POSITIIVINEN KIERRE HUONOSTI OPITTU ASIA SYÖ AIKAA. KUN AIKA LOPPUU, PANIIKKI ALKAA. KUORMITUS MONINKERTAISTUU NEGATIIVINEN KIERRE AIKA JA OPPIMINEN?

YLIKUORMITTUNUT OPISKELIJA MINIMOI OMAN AJANKÄYTTÖNSÄ JA KESKITTYY VAIN KURSSIN LÄPÄISYYN YMMÄRTÄVÄÄN OPPIMISEEN VAADITTAVA TODELLINEN TYÖMÄÄRÄ MINIMILÄPÄI- SYYN VAADIT- TAVA TODEL- LINEN TYÖMÄÄRÄ TODELLINEN OPISKELIJAN TEKEMÄ TYÖ OPISKELIJA- POLUN MAH- DOLLISTAMA TODELLINEN TYÖMÄÄRÄ VAIKUTTAA: -YKSILÖLLISET TEKIJÄT (MOTIVAATIO, KYVYT..) -OPPIMISEN KUMULOI- TUMINEN -VAIKEUSTASO -OPETUKSEN JA OHJAUKSEN LAATU VAIKUTTAA: -OPINTOJEN RAKEN- TEEN SAMANA PYSY- MINEN (TENTIT, HARJOITUSTYÖT...) NÄYTTÄÄ VAKIOITU- VAN VAIKUTTAA: -YHTÄ AIKAA TOTEUTU- VIEN OPINTOJAKSO- JEN MÄÄRÄ -KURSSIEN PIRSTALEI- SUUS -OPISKELIJAN KURSSI- AHNEUS VAIKUTTAA: -EDELLISTEN LISÄK- SI MYÖS OPISKE- LUN ULKOISET TEKIJÄT (PERHE, TYÖ, ELÄMÄNTI- LANNE, TOIMEEN- TULO...) 40 t8 t20 t12 t JOHTOPÄÄTÖKSIÄ:

OPINTOJEN MITOITTAMINEN OPINTOJEN MITOITUSLASKENTA= -AJAN PERUSTELTUA VARAAMISTA OPPIMISTYÖHÖN -AJAN KÄYTTÖÖN OHJAAMISTA OPPIMISTAVOITE TYÖ ENNEN OPETUSTILANNETTA TYÖ OPETUSTILANTEESSA TYÖ OPETUSTILANTEEN JÄLKEEN MUU ITSENÄINEN TYÖ -OPETUSMUODOT JA TYÖTAVAT -TEHTÄVÄT JA TEHTÄVÄKSIANNOT -MATERIAALIT JA SISÄLLÖN MÄÄRÄ YDINAINES -HALLITSEMINEN ON VÄLTTÄMÄTÖNTÄ JATKON KANNALTA -YMMÄRTÄMINEN MAHDOL- LISTAA SYVENTÄVÄN JA LAAJENTAVAN TIEDON OMAKSUMISEN YMMÄRTÄMISTAVOITE TÄYDENTÄVÄ TIETOUS -LISÄÄ (TEOREETTISIA) YKSI- TYISKOHTIA TAI SELVENTÄÄ HARVINAISEMPIA SOVELLUKSIA ERITYISTIETÄMYS -SYVENTÄÄ, TARKENTAA JONKIN ALUEEN HALLINTAA

Tieteellinen ja ammatillinen osaaminen on eroteltu matriisissa taiteellisen osaamisen palvelukseen.