Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

”Me teimme sen yhdessä”
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
YHTEINEN VANHEMPAINILTA
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Uusi oppilashuoltolaki
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
9.luokkalaisten huoltajien vanhempainilta
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI alkaen
Terveisiä Vistan koulusta!
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Toimintaohjeet opelle
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Ops seminaari Askola.
OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI ( ) Kuopion kaupunki Perusopetus.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opiskeluterveydenhuolto
Ops-iltapäivä
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Ajankohtaista opetustoimen lainsäädännön muutoksista
Opiskeluhuolto, Ekamin kuraattorit 2015
Ajatuksia oppilashuollosta
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Hyvinvointioppiminen - OPS2016 Hyvinvointi ja turvallinen arki- Kyselyt 4-16-vuotiaille Tarja Tuomainen.
Esiopetuksen vuosiympyrä
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Esityksen transkriptio:

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8 Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1.8.2014 alkaen: Mikä muuttuu? Oppilashuollon ops- työryhmä: rehtorit Maritta Turunen,Kati Pennanen,Marja Kauppila Erityisopetuksen suunnittelija Johanna Saastamoinen Projektipäällikkö Minna Tuominen Kouluterveydenhuolto: Hannele Poutiainen Merja Niemelä Koulukuraattori- ja psykologipalvelut: Heli Pätiälä, Susanna Iivonen-Pekesen,Jussi Pasanen (sihteeri) Esiopetus: Aija Marola, Anne Laine Nuorisovaltuusto: Kimi Uosukainen Lahden seudun vanhemmat ry: Heli Pakarinen Kunta- OHR: Eija Kinnunen (pj) : 1 1

Mikä Lahdessa pysyy ennallaan? Painopiste yhteisöllisessä ja ennaltaehkäisevässä työssä Rehtori johtaa oppilashuoltotyötä Koulu tekee oman oppilashuoltosuunnitelmansa opetussuunnitelman ja lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman pohjalta Kuntakohtainen oppilashuoltoryhmä, Kunta –OHR Käsitteet: oppilas, oppilashuolto, oppilashuoltoryhmä Oppilashuollon määritelmä Oppilashuoltotyötä ohjaavat periaatteet Oppilashuollon palvelut 2

Mikä pysyy ennallaan? Koulukuraattorin tai -psykologin asiakkuus käynnistyy monialaisen asiantuntijatyöryhmän kokoontumisella (ex - neuvottelu) aina, jos huoli on huoltajalla tai koulun henkilöstöllä. Oppilas itse voi halutessaan päästä keskustelemaan kuraattorin tai psykologin kanssa suoraan. Luokat käydään edelleen läpi OHR: ssä, jos koulu niin päättää, osana yhteisöllistä oppilashuoltotyötä Yksilökohtaisesta oppilashuoltoneuvottelusta(=monialainen asiantuntijaryhmä) tehdään muistio, joka arkistoidaan ja joka on osa henkilörekisteriä 3 3

Mikä pysyy ennallaan? Prosessikuvaukset jo laadittu, niitä tarkennetaan: yksilökohtainen ja yhteisöllinen prosessi Monissa kouluissa jo käytössä yhteisöllisiä tapoja käsitellä luokan tilannetta: esimerkiksi: ”Mitä kuuluu ?”-kyselyt, luokkavierailut, sosiogrammit, oppilaiden kutsuminen oppilashuoltoryhmiin, oppilaiden tekemät kyselyt luokalle, oppilaskunnan ja oppilashuoltoryhmän yhteistyö, yhteenvedot laajoista terveystarkastuksista käsitellään oppilashuoltoryhmässä tai koko koulun tilannetta: kouluterveyskyselyt, kiusaamisen vastaiset mallit, keskustelu ajankohtaisista ilmiöistä (viiltely, poissaolot, päihteet) 4

Mikä pysyy ennallaan? Prosessikuvaukset jo laadittu, niitä tarkennetaan: yksilökohtainen ja yhteisöllinen prosessi Monissa kouluissa jo käytössä yhteisöllisiä tapoja käsitellä luokan tilannetta: esimerkiksi: ”Mitä kuuluu ?”-kyselyt, luokkavierailut, sosiogrammit, oppilaiden kutsuminen oppilashuoltoryhmiin, oppilaiden tekemät kyselyt luokalle, oppilaskunnan ja oppilashuoltoryhmän yhteistyö, yhteenvedot laajoista terveystarkastuksista käsitellään oppilashuoltoryhmässä tai koko koulun tilannetta: kouluterveyskyselyt, kiusaamisen vastaiset mallit, keskustelu ajankohtaisista ilmiöistä (viiltely, poissaolot, päihteet) 5

Mikä muuttuu oppilashuoltotyössä? Oppilaan ja huoltajan osallisuus: Monialainen asiantuntijaryhmä kootaan huoltajan ja oppilaan suostumuksella Oppilaat ja huoltajat otetaan mukaan yhteisölliseen oppilashuoltoon ja oppilashuoltosuunnitelman laatimiseen 6 6

Mikä muuttuu oppilashuoltotyössä? Määräajat kuraattori- ja psykologityössä Koulun oppilashuoltoryhmässä ei enää yksittäisen oppilaan asioita Oppilashuoltosuunnitelma laaditaan samassa aikataulussa lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman kanssa Jatkossa kunta vastaa myös yksityiskoulujen oppilashuoltopalveluista Kunta- OHR:n rooli vahvistuu oppilashuoltotyön ohjaamisessa, suunnittelussa ja arvioinnissa 7 7

Mikä muuttuu oppilashuoltotyössä? Pedagogiset asiat/asiakirjat käsitellään: ”moniammatillisesti yhteistyössä oppilashuollon ammattihenkilöstön kanssa” ei siis oppilashuoltoryhmissä vaan konsultoiden oppilashuoltohenkilöstöä. Konsultaation tavoitteena on pohtia, tarvitaanko pedagogisen tuen lisäksi myös oppilashuollollisia tukitoimia. Kiusaamisen vastainen suunnitelma kirjataan koulun oppilashuoltosuunnitelmaan, kriisisuunnitelma on jatkossakin osa turvakansiota, jota on tiivistetty 8 8

Erityiset kehittämiskohteet tulevalla kaudella Kouluviihtyvyyden lisääminen ja poissaoloihin puuttuminen Oppilaiden kuulluksi tuleminen ja kouluyhteisön myönteisen vuorovaikutuskulttuurin edistäminen Yhteistyö huoltajien ja oppilaiden kanssa, osallisuutta edistävä toimintakulttuuri Kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastainen työ Päihteiden käyttöön puuttuminen, ennaltaehkäisevä työote Samat tavoitteet kuin koulutuksellisen tasa-arvon kehittämisessä. Hanketyö tukee Lahdessa oppilashuollon lainsäädännön toteutumista myös resurssoinnin, koulutusten ja menetelmien kokeilun avulla! 9 9

Kysymyksiä Miten saamme tämän toimintakulttuurin muutoksen toteutettua ? Ovatko kehittämiskohteet oikeat? Tarvitaanko kuntatason linjauksia ja ohjeistuksia? Nyt ajatuksena, että lautakuntaan viedään suoraan oppilashuoltosuunnitelman pohja, jota koulut täydentävät tarvittavin osin. Millaista tukea/ohjeistusta koulut/päiväkodit tarvitsevat oppilashuoltosuunnitelmien laadintaan? Voisiko tämän kevään oppilashuoltotyön arviointien kohteena olla sen miettiminen, missä määrin koulun toimintakulttuuria on tarpeen muuttaa, jolloin arviointikeskustelu olisi samalla pohjustusta oppilashuolto suunnitelman tekemiselle? 10 10

Aikatauluja - Ops - luonnos kommenttikierrokselle kouluille ja yhteistyötahoille 12.5.-26.5., lautakuntaan 2.6., käsittely 11.6. -Ops - työryhmä työstää suunnitelmaa kommenttien pohjalta 26.5.-2.6. - Koulujen oppilashuoltosuunnitelmat valmiina syyskuun loppuun mennessä, jolloin koulut voivat elo-syyskuun ajan keskittyä suunnitelmien tekemiseen. 11 11