Kuluttajapoliittinen ohjelma 2012-15 Elinkeinoelämän näkemyksiä kehittämiseen 6.10.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Advertisements

Kauppalehti Yrittäjyys Lokakuu Aineiston rakenne Kaikki, n=720 %
Paikkatiedon näkymiä Kuluttajasektorin kehitys Navigointituotteiden läpimurto alkoi 2006 •Navicore, TomTom jne. Kuluttajille suunnattuja.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Satakunta.
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
Copyright © Tekes Cleantech-yritykset ”Viisi tähteä”
Hallitusohjelmaodotukset yrittäjyyden edistämiseksi Yrittäjävaltuuskunnan kokous PK-johtaja Pentti Mäkinen.
Edelläkävijämarkkinaohjelma Fiksu kysyntä luo uutta ohjelmavalmistelu Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
Johdon konsultoinnin merkitys elinkeinoelämälle Johdon konsultointipalvelut standardin julkistamistilaisuus Kansallismuseon auditorio Kaupallinen.
Kokemukset uudesta Kilpailu- ja kuluttajavirastosta
Kuluttajapoliittinen katsaus
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Oikeus hoivaan ? Perusoikeusseminaari Laura Kalliomaa-Puha.
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Keski-Pohjanmaan Yrittäjät.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Pohjois-Pohjanmaa.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Etelä-Karjala.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Ympäristöhankkeet Länsi- Suomen kilpailukyky- ja työllisyystavoiteohjelmassa.
Yritysvastuu sosiaalialalla Perustietoa yritysvastuusta | Aino Närkki 1.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
BPW Finland BPW ja samapalkkaisuus Samapalkkaseminaari, Leena Roivas BPW Finland Puheenjohtaja
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
V INKA Road Show &Meripohjolan uudistuva metalli- ja konepajateollisuus Risto Pietilä Nivala, Raahe, Oulu, Kemi
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Pohjoismaat ja Venäjän markkinat Toimitusjohtaja Leif Fagernäs Pohjola-Nordenin seminaari
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Globalisaatio ja Suomi I Kansainvälisen työnjaon ja yhteisten markkinoiden laajentuminen jatkunut vuosituhansia, tietoisuus tästä uutta - tavaroiden ja.
Suomi 2028 – Suomi ja globaali maailmantalous I Globalisaatio edennyt vuosituhansia Teollinen vallankumous kiihdytti globalisaatiota; Suomi tuli todella.
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
VISIO KMO: Kestävää hyvinvointia monimuotoisista metsistä TULEVAISUUSKATSAUS: Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia Liite 2.
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Euroopan aluekehitysrahasto Tehtävä: “myötävaikuttaa alueellisen epätasapainon poistamiseen.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
1 Valtioneuvoston maatalouspoliittinen selonteko I Selonteko on yleisen tason tarkastelu maatalouden toimintaympäristöstä ja kehityksestä Tarkastellaan.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Globalisaatio – taloudelliset vaikutukset Suomeen I
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
VISIO 2015 Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia uusiutuvasta luonnonvarasta Liite 6.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Kestävää kasvua ja työtä
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Innovatiiviset kaupungit
CEE:n TEHTÄVÄ ON LUODA INNOVAATIOSTA LIIKETOIMINTAA! Tuomalla yhteen tutkimuspartnerit, yritykset sekä rahoittajat ja nyt myös innovaatioenkeleitä Uusien.
Asuntomarkkinat Asuntovaikuttajien areena Hotelli Scandic Park Helsinki Elinkeinoministeri Olli Rehn Mikä on järkevää alue- ja kaupunkipolitiikkaa?
Tulevaisuus-verstas Millaisia muutoksia on tapahtumassa ihmisten toiminnassa ja yhteiskunnassa?
Strategiaperusta ja ohjelmat
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Toimialajohtaja Marita Lehikoinen
Talous tutuksi – koulutus syksy 2013
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Yritykset ja yhteiskunta
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Maaseutuohjelman yritys- ja hanke-rahoitus Iltakoulu 7. 11
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Kaikkien osapuolien yhteinen ohjelma yhteydenpitoon sekä hyvinvointialan tekoälyn ja robotiikan kehittämiseen.
Esityksen transkriptio:

Kuluttajapoliittinen ohjelma Elinkeinoelämän näkemyksiä kehittämiseen

Aktiivinen kuluttaja Aktiivinen kuluttaja ja toimiva kilpailu ovat elinkeinoelämän ydintä Kriittiset ja osaavat kuluttajat ovat edelläkävijöitä ja luovat hyvät mahdollisuudet kehittää Suomessa uusia vientituotteita… Kuluttajien luottamus on markkinoiden tehokkaan toiminnan edellytys. … ym. Lähde: Elinkeinoelämän suuntaviivat 2006 KTM:n teesit kuluttajapolitiikassa

Muutoksen moottoreita Uuden teknologian kasvava merkitys (internet ja mobiili) avaa kuluttajille mahdollisuuden saada helpommin lisätietoja Kuluttajien käyttäytymiseen perustuvan tiedon käyttö auttaa yrityksiä antamaan kuluttajille parempia suosituksia Kuluttajien uudet vuorovaikutusmahdollisuudet

Tavoitteet Aktivoida kuluttajia, niin että he voivat muuttuvassa maailmassa (kestävä kehitys ja tietoyhteiskunta) –tehdä oikeita valintoja –vaatia parempia tuotteita ja palveluita –selvittää itse ongelmansa Etsiä uusia keinoja auttaa heikkoja kuluttajia Tukea taloudellisen kasvun edellytyksiä –edesauttaa innovaatioita, kilpailua ja kasvua sekä tietoyhteiskunnan kehittymistä että kestävää kehitystä

Tapa toimia Vahvempi yhteistyö viranomaisten, elinkeinoelämän ja kuluttajaryhmien välillä Lainsäädännön lisäämisen sijasta löytää tehokkaampia keinoja auttaa kuluttajia ennen ongelmien syntymistä Myöntäen, että viranomaisilla ei ole yksinoikeutta tietää mikä kuluttajille on parasta

Consumer empowerment stragegy Better choices, Better deal UK/2011 Tavoitteena muutos, jossa kuluttajat yksin tai ryhmänä hyödyntävät omia tietojaan sekä antavat helpommin palautetta etukäteen ja vaikuttavat tuotteisiin ja palveluihin 1. Tiedon voima 2. Joukkovoima 3. Lisätuki heikoille kuluttajille 4. Viranomaisten uusi rooli

1. Tiedon voima Pääsy omiin tietoihin ja niiden käyttömahdollisuus –Eri tuotteiden ja palveluiden kilpailuttaminen Uusia ehdotuksia miten kuluttajat saavat enemmän hyödyllistä tietoa tuotteista ja palveluista –Esim. luottokorttien käyttötiedot, energian tariffitiedot, energian kulutus, autojen päästö- ja kulutustiedot, tiedot tuotteiden terveellisyydestä ja ympäristövaikutuksista

2. Joukkovoima Tukea yhteisostoja ja -kulutusta –Esim. paikalliset tai talokohtaiset yhteisostot; (Innovaatiopalkinto) ja autojen yhteiskäyttö Kannustaa julkisen sektorin palveluiden vertailtavuuteen –Esim. oppilaitosten taso ja odotusaika palveluihin Suojella kuluttajapalaute- ja vertailusivujen luotettavuutta verkossa Avata julkishallinnollinen tiedostot –Esim. kuluttajavalitusten ja yritysten toimintaa liittyvä tieto –Auttaa kuluttajia, lainsäätäjiä ja yrityksiä, jopa uusiin tuoteinnovaatioihin

3. Lisätuki heikoille kuluttajille Helpottaa riitojen ratkaisua –Eri toimialojen vapaaehtoiset riitojen ratkaisumekanismit –Esim. testamenttien laatiminen, lainopilliset palvelut, terveyspalvelut, verkkokauppa Argos kokeilu: Palautteiden antaminen myymälöissä Lisäselvitys tarpeen minkälaisia tarpeita heikoilla kuluttajilla on

4. Viranomaisten uusi rooli ”Vastuullisuussopimukset” yritysten kanssa terveellisemmän elämän puolesta ”Jokaisen yrityksen sitoumukset” –Esim. suojele luontoa, luo työpaikkoja ja paranna hyvinvointia ja taitoja, tue PK -yrityksiä Kuluttajapalveluiden parantaminen standardien avulla Muutos kuluttajapolitiikassa –Sääntelyn sijaan yhteistoimintaa eri toimialojen, kuluttajaryhmien ja muiden tahojen kanssa, jolla tuetaan suoraan kuluttajaa hyödyntäviä hankkeita

Muita ajatuksia Kuluttajansuojalain kokonaisuudistus ei tarpeellinen –Säännöshankkeiden tietopohjainen arviointi tärkeää, ei yksittäisten tapausten vuoksi muutoksia lainsäädäntöön –Nykyiset oikeussuojakeinot riittäviä, markkinaoikeuden päätöksien valmistelua nopeutettava –Ei ”Suomi -lisää” säännöksiin Markkinointia koskeva alkoholilainsäädännön siirtäminen oikeusministeriön ja tekijänoikeuslainsäädännön TEM:in KuVin tieto- ja seurantajärjestelmät kuntoon ja julkisiksi Kuluttajatutkimuksen tuettava kuluttajapolitiikkaa vahvemmin Kuluttajajärjestöjen hoidettava TEM:n sovittuja tehtäviä avustusta vastaan Koulutus ja valistus mukaan tarkoituspohjaisesti

Vireillä olevia markkinoinnin itsesääntelyhankkeita Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt uusittu (9/2011) Itsesääntelyneuvostot 24 maassa –Vireillä mm. Viro ja Kypros Ad-advise.org neuvontapalvelut Lapsiin kohdistuva responsible-advertising.orgesponsible MediaSmart –hanke; mediasmart.fi Mainonnan merkitys -hanke OBA -hanke, youronlinechoices.eu Mainosmuseo