Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari Tomi Mäkäläinen Niina Salmenpää
Pohdi artikkelin pohjalta: Miten tehokas matematiikan opetus määritellään? Mitä tarkoittaa tehokas matematiikan opetus? Mikä on kommunikoinnin rooli opetuksessa? Artikkelin kiinnostavat tai yllättävät asiat.
Millaisia tehokkaan matematiikanopetuksen piirteitä olet havainnut, kun olet seurannut opetusta? Mitä opettajalta vaaditaan, jotta opetus olisi tehokasta? Mitkä ovat tehokkaan opetuksen keskeisiä piirteitä? Miten tehokkuus katoaa?
Kuinka opetuksessasi toteutuu… Tavoitteellisuus Joustavuus Yksilöllistäminen Eri elementtien yhdistäminen Ongelmakeskeisyys Arviointi
Kokeen laadinta Kokoa koe itse. Mitä kokeella halutaan mitata? Vastaako opetusta: tavoitteita ja painopisteitä Mitä osaamista yksittäinen tehtävä mittaa Eri vaikeustasoiset tehtävät ja tehtävien monipuolisuus Kokeen tulee antaa realistinen kuva osaamisesta Mieti kokeen pisteytys!
Huomioitavia asioita ja mietittävää: Eriyttäminen Lukihäiriö, kielelliset vaikeudet, äidinkieli muu kuin suomi Suullinen kuulustelu Tehtävät yksitellen, erillinen koe (HOJKS) Apuvälineiden käyttö: Laskin, kertotaulu… Ajankäyttö
Pohdittavaa: Kotitehtävät Tarvitaanko kotitehtäviä? Miksi? Monta? Kuinka kotitehtävät tarkistetaan vai tarkistetaanko? Parantaako kotitehtävät oppilaan oppimista?