Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

Toimintaohjeet opelle
Perusharjoittelu 2011 Matematiikka pääaineena –teemaseminaari 14.9.
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
ARVIOINTI Vanhempainilta
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
9.Lk Biologian laborointikurssi
Tutkimuksen keskeinen kysymys Pmiten oppimista voidaan tehostaa, tai Pmiten oppimistuloksia voidaan parantaa, tai Pmiten s stet n opetuksen resursseja,
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Versolan pääsivu Paluu Takaisin Versolaan Soteversot Koulunkäyntiavustajan ammatti.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Ekami / Rakennusalan pilotti
T URUN YLIOPISTO Into ja pätevyys – fysiikan opettajan valtit Kalle Ojanen Fysiikan assistentti (vv.) aineenopettajakoulutus Yliopistopäivä 2005.
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Todennäköisyyslaskentaa
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Oppiaine-kokonaisuus
GeoGebraa pohjoismaisissa ylioppilaskokeissa Mikko Rahikka Helsingin yhteislyseo ITK15
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
2. Vuosikurssi 2. vuosikurssin vanhemmille
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
MATEMATIIKKA.
Perustettu
Ainetyöryhmien työn aloitus
3.c
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Nopolan koulu Opettajien veso
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
HOPS-työpaja.
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Lapin Digistep, ryhmätyö
Evästystä paikalliseen ops-työhön
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Esityksen transkriptio:

Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari Tomi Mäkäläinen Niina Salmenpää

Pohdi artikkelin pohjalta: Miten tehokas matematiikan opetus määritellään? Mitä tarkoittaa tehokas matematiikan opetus? Mikä on kommunikoinnin rooli opetuksessa? Artikkelin kiinnostavat tai yllättävät asiat.

Millaisia tehokkaan matematiikanopetuksen piirteitä olet havainnut, kun olet seurannut opetusta? Mitä opettajalta vaaditaan, jotta opetus olisi tehokasta? Mitkä ovat tehokkaan opetuksen keskeisiä piirteitä? Miten tehokkuus katoaa?

Kuinka opetuksessasi toteutuu… Tavoitteellisuus Joustavuus Yksilöllistäminen Eri elementtien yhdistäminen Ongelmakeskeisyys Arviointi

Kokeen laadinta Kokoa koe itse. Mitä kokeella halutaan mitata? Vastaako opetusta: tavoitteita ja painopisteitä Mitä osaamista yksittäinen tehtävä mittaa Eri vaikeustasoiset tehtävät ja tehtävien monipuolisuus Kokeen tulee antaa realistinen kuva osaamisesta Mieti kokeen pisteytys!

Huomioitavia asioita ja mietittävää: Eriyttäminen Lukihäiriö, kielelliset vaikeudet, äidinkieli muu kuin suomi Suullinen kuulustelu Tehtävät yksitellen, erillinen koe (HOJKS) Apuvälineiden käyttö: Laskin, kertotaulu… Ajankäyttö

Pohdittavaa: Kotitehtävät Tarvitaanko kotitehtäviä? Miksi? Monta? Kuinka kotitehtävät tarkistetaan vai tarkistetaanko? Parantaako kotitehtävät oppilaan oppimista?