# 1. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Kokemuksia vertailuoppimisesta 22.4.2008 Vertailuoppimisen Forum 2008 Jonna Grönbärj HRD Consultant,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Yhteistoiminnallinen oppiminen ja tiedon rakentaminen Esitys laadullisten lähestymistapojen kokeilemisesta HyvAMO-hankkeessa Heli Saarikoski,
Yhteisiä tekoja Tepsi – työhyvinvoinnin hyvien käytäntöjen tietopankki 1www.tyohyvinvointifoorumi.fi.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
10 vinkkiä voimaantumiseen
Ajankäytön hallinta Ajankäytön hallinta
ROAD-SHOW SOTŠI ”SOCHI 2014” VALTAVA HANKE ALUEEN MATKAILU- JA PALVELUTARJONNAN KEHITTÄMISEKSI UUDELLE TASOLLE 2.
Tutkimussuunnitelma…
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Nykytilan kuvaus: Havainnointitutkimus
Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat Hotelli Holiday Inn, Messukeskus
TTL Sosiaalisessa mediassa
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Helatalo KajaaninLukko Oy Timo Peussa. KAINUU ON KUTEN SUOMI TARVITSEMME VIENTITEOLLISUUTTA TUOMAAN MEILLE RAHAA KAINUUN ULKOPUOLELTA OLTAVA LÄHES OMAVARAINEN.
Mentorointi Leaders House Oy Jorma Tukia. Mentoroinnin muodot Tilannekohtainen – spontaaneja kohtaamisia/tapaamisia mentorin ja mentoroitavan va ̈ lilla.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Kalle Nieminen, Kajaanin yliopistokeskus (2011) KYLÄPARLAMENTIT – HYVIÄ TOIMINTATAPOJA.
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TALOUDEN TASAPAINOTTAMIS- JA TUOTTAVUUSOHJELMA Vuosille
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Henkilöstöjohtaja Lasse Lintilä Valio Oy
Vuoden 2011 valtakunnallisten maaseudun tutkimus- ja kehittämishankkeiden haun teemat Kirsi Viljanen Maaseutuylitarkastaja YTR:n hankeryhmän sihteeri.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Work Shadowing- osana opetusta
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Digioppi Ohjausryhmä
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
TUHA-verkoston tapaaminen
T Ryhmä ”Tete” Henkilökohtainen SE-harjoitus Marko Nikula (Assesment of Architecture) Arkkitehtuurin arviointi.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
HARJOITTELUPAIKKA HAKUSESSA
Oppilaiden ja huoltajien osallisuus hyvinvoivassa koulussa Marja Kannisto Yhteisöpedagogi YAMK, AmO.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Development Project for Visualizing Metrics
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Laaja-alainen arviointi
Esityksen transkriptio:

# 1. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Kokemuksia vertailuoppimisesta Vertailuoppimisen Forum 2008 Jonna Grönbärj HRD Consultant, Satama

# 2. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Miksi vertailuoppiminen kehittämismenetelmänä? Tarve uudistaa ja kehittää Sataman osaamisen kehittämistä Halu oppia teoriaa syvemmältä Näkökulman laajentaminen Kiinnostus muiden yritysten käytäntöjä ja kokemuksia kohtaan Halu laajentaa HR verkostoa

# 3. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Vertailuoppimisryhmämme aihealueet ja työskentelytapa Vertailuoppiminen käytännössä: hyödyt ja haasteet Ajatuksia onnistuneesta vertailuoppimisryhmästä … ensin ryhmämme esittely Vertailuoppiminen ryhmässä Kokemuksia vertailuoppimisesta Agenda

# 4. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Toiminnan käynnistys 10/2005 Tapaamiset 2 kk:välein tapaamiskertaa

# 5. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Vertailuoppimisryhmämme aihealueet ja työskentelytapa Vertailuoppiminen käytännössä: hyödyt ja haasteet Ajatuksia onnistuneesta vertailuoppimisryhmästä Vertailuoppiminen ryhmässä Kokemuksia vertailuoppimisesta Agenda

# 6. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Aihealueet ja työskentelytapa Aiheiden valintaprosessi: Aiheita lähdettiin rajaamaan alustavan listan sekä omien kiinnostusten pohjalta Kaikkien kannalta ajankohtaisia, haastavia ja toiminnan kannalta tärkeitä aihealueita Tapaamiskertaa kohden 1-2 aihetta Selkeä rajaus, liian laajojen kokonaisuuksien välttäminen Myös teeman ulkopuolisia aiheita valittiin Aiheita tarkennettiin jokaisella tapaamiskerralla  projektin edetessä valittuja aiheita mahdollista muokata Teema: Henkilöstön / osaamisen kehittäminen

# 7. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Aihealueet ja työskentelytapa 1.Millaiset ovat yrityksen palkitsemisjärjestelmät ja työsuhde-edut ja mihin ne perustuvat? 2.Miten yrityksessä varmistetaan henkilöstön osaaminen? 3.Miten palkkahallinnon ulkoistaminen on hoidettu tai voitaisiin hoitaa? Kuinka irtisanomisprosessi toteutetaan mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti? 4.Miten yrityksessä siirretään ”hiljaista tietoa” ja miten sen siirtämistä hyödynnetään käytännössä? Miten henkilöstö aktivoidaan oman työn ja yrityksen toiminnan kehittämiseen? 5.Millaiset ovat HR-toiminnon ja henkilöstön kehittämisen ”uudet tuulet”? Esitys seuraavan vuoden aikana toteutettavasta tärkeimmästä kehitysprojektista Valitut aihealueet

# 8. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Aihealueet ja työskentelytapa 1.Millaiset ovat yrityksen palkitsemisjärjestelmät ja työsuhde-edut ja mihin ne perustuvat? 2.Miten yrityksessä varmistetaan henkilöstön osaaminen? 3.Miten palkkahallinnon ulkoistaminen on hoidettu tai voitaisiin hoitaa? Kuinka irtisanomisprosessi toteutetaan mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti? 4.Miten yrityksessä siirretään ”hiljaista tietoa” ja miten sen siirtämistä hyödynnetään käytännössä? Miten henkilöstö aktivoidaan oman työn ja yrityksen toiminnan kehittämiseen? 5.Millaiset ovat HR-toiminnon ja henkilöstön kehittämisen ”uudet tuulet”? Esitys seuraavan vuoden aikana toteutettavasta tärkeimmästä kehitysprojektista Valitut aihealueet

# 9. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Aihealueet ja työskentelytapa 1.Millaiset ovat yrityksen palkitsemisjärjestelmät ja työsuhde-edut ja mihin ne perustuvat? miten oikeudenmukaiset palkitsemisjärjestelmät ovat? miten palkitsemisjärjestelmä on sidottu yrityksen päämääriin (arvoihin) ja muihin keskeisiin tavoitteisiin? miten hyvin henkilöstö on saatu sitoutettua palkitsemisjärjestelmän palkitsemisperusteisiin? miten palkitsemisjärjestelmät on sidottu yrityksen tulokseen ja muihin keskeisiin mittareihin? mitkä ovat yrityksen palkitsemisjärjestelmän keskeiset mittarit ja miten niitä seurataan? Valitut aihealueet : tarkennetaan alakysymyksillä

# 10. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Aihealueet ja työskentelytapa Tapaamisten perusagenda 1.Lounas hyvä varata aikaa myös vapaamuotoiseen keskusteluun 2.Päivän yrityksen esittely mielenkiintoista kuunnella, opettavaista valmistella käytännössä päätimme kuitenkin lyhentää esitykseen varattua aikaa (1h  ½h) 3.Yritysten esitykset päivän aiheesta jokainen valmistelee esityksen perustuen tarkentaviin kysymyksiin  materiaalit kaikille vapaamuotoiset esitykset toimivat ryhmässämme parhaiten 4.Mahdollinen vierailija tai ylimääräinen esitys vierailijoita päätettiin olla kutsumatta – oma keskustelu tärkeintä! 5.Seuraavat tapaamisajat ja paikat sekä käsiteltävät aiheet hyvä jättää vapaus muokata tulevia aiheita 6.Tiedotusasiat ja tilaisuuden päättäminen ulkopuolinen sihteeri toimi hyvin – kokemuksia käytännöstä

# 11. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Aihealueet ja työskentelytapa Tapaamisten perusagenda – kokemuksia käytännöstä Ryhmämme tärkeimmäksi tavoitteeksi koettiin ajan varaaminen keskustelulle, kysymyksille, yhteiselle ideoinnille ja ongelmien ratkaisulle – ei pelkästään esityksille

# 12. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Aihealueet ja työskentelytapa - peruselementit Sitoutuneisuus ryhmän toimintaan ja tavoitteisiin

# 13. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Aktiivinen osanotto Aihealueet ja työskentelytapa - peruselementit

# 14. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Avoin, luottamuksellinen ja keskusteleva tunnelma Aihealueet ja työskentelytapa - peruselementit

# 15. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. … ja tietenkin hyvä ruoka Aihealueet ja työskentelytapa - peruselementit

# 16. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Vertailuoppimisryhmämme aihealueet ja työskentelytapa Vertailuoppiminen käytännössä: hyödyt ja haasteet Ajatuksia onnistuneesta vertailuoppimisryhmästä Vertailuoppiminen ryhmässä Kokemuksia vertailuoppimisesta Agenda

# 17. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Vertailuoppiminen käytännössä: hyödyt ja haasteet Uuden verkoston tuoma hyöty ja ilo – aito kokemusten vaihtaminen Oman yrityksen prosessien syvällinen analysointi – käytännönläheinen oppiminen Vertailun synnyttämät uudet ideat ja näkökulmat – palaute Välitön hyöty yrityksen kehittämiselle Myös teorianäkökulma – esim. itsearvioinnin työkaluja Henkilökohtainen oppiminen ja motivoituminen Hyödyt

# 18. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Vertailuoppiminen käytännössä: hyödyt ja haasteet Edellyttää vahvaa sitoutumista ryhmältä – valmistautuminen ja osallistuminen Edellyttää itsensä haastamista – syvällinen perehtyminen Toimialojen ja yritysten erilaisuus Liiallinen pinnallisuus – ei rehellistä vertailua Liian laajat tai yleiset aiheet Henkilökohtainen sitoutuminen kehittämishankkeisiin Haasteet ja edellytykset

# 19. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Vertailuoppimisryhmämme aihealueet ja työskentelytapa Vertailuoppiminen käytännössä: hyödyt ja haasteet Ajatuksia onnistuneesta vertailuoppimisryhmästä Vertailuoppiminen ryhmässä Kokemuksia vertailuoppimisesta

# 20. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Ajatuksia onnistuneesta vertailuoppimisryhmästä Tasapuolinen ryhmä, yritykset eivät liiaksi poikkea toisistaan kooltaan tai toimialaltaan Huolellisesti valitut aihealueet Ajankäytöstä sopiminen: varataanko aikaa enemmän esityksiin vai keskusteluun Ryhmän jatkuva toiminnan arviointi ja kehittäminen ryhmän tavoitteiden mukaiseksi

# 21. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Ajatuksia onnistuneesta vertailuoppimisryhmästä Hyödynnä verkostoa, tutustu, ota yhteyttä tapaamisten välilläkin! Ota itse vastuu ryhmän onnistumisesta; osallistu, anna ja ota! Yhdessä homma toimii! Ryhmästä tulee juuri sellainen minkälaiseksi sen jäsenet itsensä tekevät Vinkkejä vertailuoppimiseen osallistuville:

# 22. Copyright 21 November 2014 Satama. All rights reserved. Kiitos! -- Jonna Grönbärj HRD Consultant gsm: ···································································· Satama / Trainers’ House Oyj, Henry Fordin katu 6, Helsinki, Finland tel fax