Starttipäivä Messukeskus 13.3.2014 Nuorten työssä oppimis- ja oppisopimuskoulutuksen uudistaminen Hanke 2. Työpaikkakouluttajien koulutus Starttipäivä Messukeskus 13.3.2014
Pääpartnerit Omnia Itä-Uudenmaa Stadi Keuda Jao Tredu Salpaus
SLK Instituutti Helsinki Ulkokehäpartnerit Osao Oulu Kpedu Kokkola Poke Äänekoski SLK Instituutti Helsinki Ysao Iisalmi
Hankekokonaisuus Hankekokonaisuus on osa nuorisotakuuta sekä nuorten työssä oppimis- ja oppisopimusuudistusta, toimenpideohjelma vuosille 2014-16 Viisi rinnakkaista hanketta 1) Oppisopimuskoulutuksen ennakkojakso 2) Työpaikkaohjaajien koulutus 3) Korotettu koulutuskorvaus työnantajille 4) Tuetun oppisopimuskoulutuksen kehittäminen 5) Työpaikalla tapahtuvan oppimisen edistäminen sekä työn ja koulutuksen joustava yhdistäminen Kehittämishankkeet toimivat pohjana linjauksille ja mahdollisille lainsäädännön muutoksille Uudistustyö on käynnistynyt laajana työmarkkinajärjestöjen yhteistyönä, näkyy jatkossa mm. ohjausryhmän kokoonpanossa Tavoitteena suomalainen työssä oppimisen ja oppisopimuskoulutuksen malli kohderyhmänä ovat ne alle 25-vuotiaat nuoret, joilla ei ole perusasteen jälkeistä tutkintoa Avustuksia myönnettiin yhteensä yli 100 koulutuksen- järjestäjälle
Työpaikkakouluttajien koulutus-hanke Avustusta myönnettiin 22 koulutuksen järjestäjälle Yhteensä 2.445 000 euroa Omnian koordinoiman hankeen osuus 1 ME, hankkeessa 12 partneria Pääpartnereita 7, jotka toteuttavat hanketta Ulkokehäpartnereita 5. Toimivat mukana tulosten arvioinnissa, testaamisessa sekä käyttöönotossa. Pääpartnereiden osuus vaihtelee 189 000- 52 000 euron välillä Ulkokehäpartnerien rahoitusosuus 17 000 e/ partneri Työpaikkakouluttajan rooli on keskeinen kaikissa hankkeissa
Hankepäätös Tavoitteena on kehittää työpaikkakouluttajien ja työyhteisöjen osaamista siten, että työpaikalla tapahtuvan opiskelun ohjaus on nuoren opiskelijan tarpeisiin riittävää ja osuvaa ja tukee opiskelijan ja työyhteisön ammattiosaamisen ja -identiteetin kehittymistä. Ohjauksella varmistetaan, että työpaikalla tapahtuva opiskelu vastaa tutkinnon tavoitteita ja opiskelijan osaaminen työelämän tarpeita.
Teimme valintoja ja rajauksia Hanke ei ole ainoastaan …. Vaan on …. Työpaikkakouluttajien koulutuksen ja osaamisen kehittämistä Näkökulma vain nuorissa Rajattuna alle 25 vuotiaisiin Koske vain oppisopimusopiskelijan ohjaamista työpaikalla Nykyisen kehittämistä Suuntautumista työpaikoille Yhteisiä käytäntöjä Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittämistä laajemmin Nuorten ohjauksen erityispiirteiden tunnistamista Rajaamista iän sijasta kehittyneisyyteen Tukea työpaikoille, jota voi hyödyntää kaikkien työpaikoilla oppivien ohjauksessa Nykyisen kehittämistä ja reipasta uudistamista Toimimista koko verkostossa, opettajan ja työpaikan yhteistyötä tarvitaan erityisesti nuorten kohdalla Yhteisen taustanäkemyksen luomista, ja toisiaan tukevia osakokonaisuuksia
Mitä tehdään yhdessä? Yhteinen ohjausnäkemys Nuorten ohjaamisen 1. vuosi Yhteinen ohjausnäkemys Työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen - Rakennetaan yhdessä - Vetovastuu Tredu/ Jao Nuorten ohjaamisen Erityispiirteet ja tarpeet 2. vuosi Koko työyhteisön sitouttaminen Työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen - Mitä hyötyä työpaikalle tuotetaan ? Sitouttaminen
Mitä tehdään erikseen ? Partneriverkostojen painopisteet Jao Tredu ASIAKASPROSESSIT, OHJAUSNÄKEMYS Ohjausnäkemyksen luominen työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen Työpaikkakouluttajien osaaminen, asteittainen kehittäminen Työpaikka oppimisympäristönä, työyhteisöjen sitouttaminen koulutukseen Metropoli-verkosto TYÖKALUT / PALVELUT / PALVELUKOKONAISUUDET Monipuoliset koulutus/ ohjausratkaisut Palvelukokonaisuudet työpaikoille Toimijoiden kouluttaminen uusien palvelujen käyttöön Salpaus AJASTA, PAIKASTA RIIPUMATTOMAT MOBIILIRATKAISUT TYÖPAIKKAKOULUTTAJILLE Ulkokehäpartnerit OSALLISTUMINEN YHTEISEN OHJAUSNÄKEMYKSEN RAKENTAMISEEN TULOSTEN ARVIOINTI, TESTAUS, KÄYTTÖÖNOTTO
Osahankkeiden vaiheistus 1. vuosi Ohjausnäkemyksen luominen työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Arviointi 1 - pääpartnerit Arviointi 2 - ulkokehä Ohjaustyökalut, palvelukokonaisuudet Ohjausnäkemystä hyödyntäen Työkalujen suunnittelu Arviointi 2 - ulkokehä - hankkeen toisena vuonna Mobiilityökalut Täydentämään muita työkaluja Arviointi 1 Arviointi 2
Periaatteita yhteiselle työskentelylle Hankkeen sisäiset partneriparit/ verkostot Vahvuudet ja aikaisempi kehitys/yhteistyö Osahankkeet vaiheistaen ja niveltäen kokonaisuudeksi Vetovastuu toimenpiteistä partneriparien sisällä Avoin tiedon / tuotosten jakaminen verkostossa Tiedon jakaminen rinnakkaisten hankkeiden välillä Tiedon jakaminen omaan organisaatioon
Yhteinen tilannekuva Nuoret Työelämä Oppiminen muutos Uudistettu työssä oppimisen OHJAUS- NÄKEMYS Nuoret työssä ja oppijana Työelämä muutos Oppiminen työpaikoilla
Verkoston tapaamiset Maaliskuu Starttipäivä 13.3. Jao – Tredun tarkennettu suunnitelma Huhtikuu Metropoliverkoston ja Salpauksen tarkennetut suunnitelmat Hyvien käytäntöjen kartoittaminen alkaa Toukokuu, Työseminaari 2 päivää Koko verkosto Kesäkuu 1/ 2 päivää Pääpartnerit, ohjausnäkemyksen väliarviointi Elokuu Syyskuu Lokakuu Työseminaari 2 päivää Koko verkosto
Jao + Tredu kokonaisuus Työpaikalla tapahtuva oppiminen Tavoite 2. Työpaikkaohjaajien osaaminen Asteittainen kehittäminen Työpaikkakohtaistaminen Modulaarinen koulutusmalli Vetovastuu Jaolla Tavoite 1. Yhteinen ohjausnäkemys Työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen taustateorian päivittäminen nykypäivän työelämään Vetovastuu Tredulla Tavoite 3. Työyhteisöjen sitouttaminen
Tavoite 1. Yhtenäinen ohjausnäkemys vetovastuu Tredulla Kysymys Vastaavatko tämän hetken työpaikalla tapahtuvan oppimisen käytännöt nykypäivän -mahdollisuuksia - tarpeita - kiinnostusta kouluttaa työpaikoilla? Asiantuntijatiimi TPK-kouluttajajäsen Työnantajajäsen Tpk- koulutuksen asiantuntija Työssä oppimisen tutkimus (Tay) Ohjauksen asiantuntija Päätehtävä Työssä oppimisen päivittäminen Nykymallin haastaminen Näkökulmia - Työelämä - Nuoret - Oppiminen Miten Asiantuntijatiimin työpajat eri teemoilla Asiakaskuuntelut Väli- ja loppuarviointi hankepartnerien kanssa Tulos Uudistettu ohjausnäkemys Ohjaamisen elementit Nuorten ohjauksen erityispiirteet Pohjana hankkeen muulle kehitystyölle Tuotetaan hyötyä työpaikoille
Miten nyt edetään ? Metropol- alueen verkosto kokoontuu tekemään tarkemman työsuunnitelman 3.4. Helsingissä Salpauksen tarkennettu suunnitelma tämän jälkeen Tredu ja Jao ovat käynnistäneet ohjausnäkemyksen uudistustyön, väliarviointi kesäkuussa pääpartnerien kesken Koordinaattori aloittaa hyvien käytäntöjen kartoituksen Verkosto kokoontuu 1. työseminaariin toukokuussa Hankkeelle avataan yhteinen sähköinen alusta ja kootaan ohjausryhmä
Päätavoitteet hankkeessa liittyvät Työpaikkaohjaajien osaamiseen Arvostuksen lisäämiseen Ohjauksen elementtien tunnistamiseen Ohjauksen tekemiseen näkyväksi Monipuolisiin koulutusratkaisuihin - koulutusmoduulit - verkkosovellukset - mobiilisovellukset - jalkautuminen työpaikalle Työyhteisöjen sitouttamiseen kouluttamiseen työpaikoilla Työpaikka oppimisympäristönä Osaamisen kytkös yrityksen menestykseen Mistä arvostus muodostuu? Miksi osaamista kannattaa jakaa? Mitä tukea työpaikka- kouluttajille ? Taustalle yhteinen ohjausnäkemys Nuorten ohjaamisen erityispiirteet
Meitä oli mukana Hanketreffeillä 30 henkeä - henkinen ikä…. keskimäärin 33 v. Työpaikkakouluttajahankkeen järjestäytymisessä mukana Tuija Peussa, Esa Björn, Stadi Ritva Koskinen, Salpaus, Ulla Timonen, IAKKY Päivi Ranto, Keuda, Petri Hänninen, Omnia Kaisa Uusitalo, Tredu, Milja Manninen, Jao Anne Pudas, Osao, Kirsi Järvinen, SLK Katja Turunen, Ysao Päivi Kalliokoski