Hyvinvointioppiminen ja -opettaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
Harvialan koulu ja päiväkoti
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Kainaston ryhmiksen Varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmis aloitti toimintansa elokuussa Tiloissa toimii kaksi ryhmää, Kissankellot ja Kehäkukat. Molemmissa.
PERHEHOIDON HYVÄT KÄYTÄNNÖT Perhehoitoliitto ry
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Hyvinvointioppiminen, -osaaminen ja -opettaminen varhaiskasvatuksessa
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Aivovamma – arkielämän ankeuttaja(ko)?
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Terveystieto 7.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Luostarivuoren koulu Esittelytilaisuus
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
(c) Kari Salonen - Tampere VANHUSTYÖN SOSIAALISET - SOSIAALINEN GERONTOLOGISESSA SOSIAALITYÖSSÄ Kasvun ja vanhenemisen tutkijat ry – Tampere.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Jouni Vironen Perheterapeutti
Mielenterveys s. 110 –
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Elämänlaatu Mitkä tekijät vaikuttavat nuoren hyvinvointiin?
Koulussa elämää opettelemassa
LASTENSUOJELIJAT KAHDEN EETOKSEN RISTIPAINEESSA ERJA SAURAMA HELSINGIN YLIOPISTO
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Aikuisen hoitotyö Anitta Koistinen TtM.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Oppilashuolto ja työhyvinvointi Annamari Murtorinne Yläkoulun rehtori, FT Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Terveyden määritelmät
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Hyvinvointioppiminen - OPS2016 Hyvinvointi ja turvallinen arki- Kyselyt 4-16-vuotiaille Tarja Tuomainen.
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Opiskeluhuollon palvelut
Tunnetaidot Valintojen stoori-tunnilla Tunnetaidot pops
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Esityksen transkriptio:

Hyvinvointioppiminen ja -opettaminen Vihtavuoren koulu 11.11.2010 Matti Rimpelä

Mikä uhkaa hyvinvointiamme? Tuhoammeko itse luontomme? Ilmaston muutos Kestääkö aineenvaihduntamme arkea? Metabolinen oireyhtymä Tulemmeko toimeen toistemme kanssa? Läheisväkivalta, kiusaaminen Kestääkö talous, oikeudenmukaisuus? Köyhyys Jaksavatko aivot informaatiotulvassa? Varhainen dementia 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

”Joukkoharha” Lapsi jaetaan osiin: Tämä ”osittaminen” ei toimi, Koti kasvattaa Koulu opettaa Sosiaali- ja terveys hoitaa Tämä ”osittaminen” ei toimi, kun lapsen kehitys ymmärretään oikein: lapsi on jakamaton kokonaisuus 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Missä on villakoiran ydin? Useita toimijoita – omat tulkinnat Opettajat, oppilaat, vanhemmat, psykologit, kuraattorit, lääkärit, terveydenhoitajat… Tarvitsemme yhteisiä käsitteitä, jotka yhdistävät ammatteja ja tutkimusperinteitä ovat ymmärrettäviä ilman erityiskoulutusta Ekologinen/systeeminen tulkinta Hyvinvointioppiminen/opettaminen 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Hyvinvointi rakentuu systeemisesti "Hyvinvointiekosysteemi" Ympäristö Fyysinen Sosiaalinen Geeniperimä 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Hyvinvointi rakentuu systeemisesti "Hyvinvointiekosysteemi" "Tuonpuo-leinen" 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu Ekologinen tulkinta Lapset kehittyvät "hyvinvointiekosysteemissä" Kehitysyhteisö Lapset osallisia useissa yhteisöissä perhe, päivähoito, koulu, harrastukset, media, "katu" Kasvatuskumppanuus 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Yksittäisen lapsen näkökulma: Yksilöllisen hyvinvoinnin perustekijöistä Jätetään hetkeksi sosiaalinen/fyysinen ympäristö ja geeniperimä sivuun Olennaista neljän tekijän tasapaino: Sosiaalinen vuorovaikutus Ravinto Kuormitus (fyysinen, psyykkinen), ”kuluminen” Lepo, rentoutuminen,”uusiutuminen” 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Sosiaalinen/fyysinen ympäristö + geeniperimä Yksilötaso Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Hyvinvointi rakentuu "systeemissä" Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Viestit - mieli - elimistö 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Vuorovaikutus Ravinto Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Vanhemmat Viestit Vaistomainen - mieli korjausliike varhais- - elimistö lapsuudessa 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Vuorovaikutus Ravinto Vaistomainen reagointi muuttuu tietoiseksi tulkinnaksi 2-5 vuoden iässä Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Mielen ja elimistön viestit Lapsen oma tietoisuus - havaitseminen -tulkinta -sanoittaminen 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/ geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Mielen ja elimistön viestit Tietoisuus - havaitseminen -tulkinta -sanoittaminen Toiminta 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Vuorovaikutus Ravinto Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/ geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Mielen ja elimistön viestit Tietoisuus - havaitseminen tulkinta Toiminta 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/ geeniperimä Mielen ja elimistön viestit Tietoisuus - havaitseminen tulkinta Toiminta 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/ geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Mielen ja elimistön viestit Mielialan muuntelu: Päihteet, tupakointi, piristeet, lääkkeet Tietoisuus - havaitseminen tulkinta Toiminta 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Hyvinvointioppiminen Hyvinvointia opitaan samalla tavalla kuin lukemista ja laskemista myös pahoinvointia "opitaan"! Oppiminen on yksilöllistä ja yhteisöllistä lapsi oppii, vanhemmat oppivat, perhe oppii yhdessä 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Hyvinvointioppimisen keskeisiä teemoja Elimistön ja mielen viestit ja niiden tulkinta Itsehoito Puhuminen/vuorovaikutus Liikkuminen Arjen rytmit, lepo, ruokailu, yms. Kriittiset vaiheet varhaislapsuudessa, jatkuu koko elämän 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Hyvinvointioppiminen antaa myönteisen perustan ja päämäärän selkeän teoriaperustan oppimisen ja opetuksen tutkimuksesta rakentaa tulevaisuutta mutta ei uhkakuvilla riskitekijät ja vaarat mukana, mutta eivät keskiössä 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Hyvinvointiopettaminen Kaikki kehitysyhteisön aikuiset ovat myös ”hyvinvointiopettaja” Tahtoi hän sitä tai ei Tiedostamatta esimerkkinä: Vanhemmat… Tietoisesti maallikkona: Valmentajat… Tietoisesti ja ammattitaitoisesti: Opettajat… Mitä on hyvinvointiopettamisen ammattitaito? Opettajan ammattitaito + ymmärrys hyvinvoinnin kehityksestä 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa Tärkeintä tukea lapsiperheiden ja lasten hyvinvointioppimista! Alkuopetuksessa hyvinvointioppiminen edelleen keskeinen haaste haasteita Lasten varttuessa hyvinvointiopettamisen tarve vähenee Mutta ei lopu kokonaan Toisella asteella esim. ergonomia, työhyvinvointi 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu Miksi opettaja? Opettajan ammattitehtävä vai harrastus? Vahvistuva tutkimustulos: Hyvinvointia voivat arvioida Oppilas itse Vanhemmat Opettajat Oppilashuoltohenkilöstö Seurantatutkimuksissa paras ennustaja: Opettajan arvio oppilaan hyvinvoinnista 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Opettajan rooli vahvistettu asetuksessa kouluterveydenhuollosta Laaja terveystarkastus 1., 5. ja 8.luokilla Tulee velvoittavana voimaan 1.1.2011 Oppilaan terveystarkastuksen lisäksi Perheen/vanhempien hyvinvointi Vanhempien arviointi lapsen hyvinvoinnista Opettajan arviointi oppilaan selviytymisestä 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu Mitä tarkoittaa? Kuuluuko todella opettajalle?? Taas lisätyötä??? Maksetaanko korvaus työajasta??? Miten tehdään käytännössä? Vastarintaa, ahdistusta… 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Vahvuudet ja heikkoudet –SDQ/ http://www.sdqinfo.org/ 1990-luvulla kehitetty lomakkeisto Tieteellisesti standardoitu, 60+ maassa Yhdistää lapsen oman sekä vanhempien ja opettajan arvioinninm Kuvataan käyttäytymisen piirteitä Ei kliinisiä oireita Lyhyt, peruslomake A4 Kääntösivulla täydennystä 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Vahvuudet ja heikkoudet (SDQ) Lähes identtiset versiot vanhemmille, opettajille ja oppilaille Peruslomake: 5 x 5 = 25 kysymystä: tunne-elämän ja käytöshäiriön oireet, tarkkaavuuden ja kaverisuhteiden ongelmat sekä prososiaalinen käyttäytyminen. 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

SDQ:n laajennus: Toimintakyvyn arviointi Lisäksi lapsentoimintakyvyn arviointi: Onko lapsella yleensä ottaen ongelmia, Jos on, miten kroonisia ne ovat, miten paljon ne huolestuttavat ja rasittavat häntä itseään tai hänen läheisiään, ja miten ongelmat vaikuttavat eri elämänalueilla (koti, koulu, ystävät, harrastukset). Toimintakyvyn seurantaan omat kysymykset 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Vastausvaihtoehdot ja koodaus Kolme vastausvaihtoehtoa: ”ei päde lainkaan” = 0, ”pätee jonkin verran” = 1 ja ”pätee varmasti” = 2. osa-alueen pisteet yhteen: 0-10. Neljän ongelma-aluetta -> ongelmien pistemäärä 0 – 40. (prososiaalinen osa-alue ei mukaan) Tulkinta/opettajan lomake ->13 OK 14-15 rajalla; mitä muuta infoa käytettävissä? 16+ jatkoselvitykseen 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Miten ottaisin käyttöön? Opettajan työnohjaus: Opettelen systemaattista arviointia Täytän kokeilumielessä luokkani oppilaista Yleisarvio ensin osalle, sitten peruslomake Toisin päin, ensin peruslomake, sitten yleisarvio Vertailu: Muuttuiko oma arvio oppilaasta? 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu Yhteistyön väline Opettaja, vanhemmat, oppilas täyttää Katsotaan yhdessä, verrataan toisiinsa Pohditaan 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Pedagogiseen arviointi/ Laaja terveystarkastus Otetaan vähitellen rutiinikäyttöön Kerrotaan menettelystä vanhemmille, pyydetään lupa Opettaja täyttää oppilaista lomakkeet ja pisteyttää ne ottaa kopion itselleen, jotta voi ottaa mukaan vanhempien/oppilaan kanssa keskusteluun Näyttää vanhemmille antaa pisteytetyt lomakkeet kouluterveydenhoitajalle 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Ei joka koulussa/kunnassa ”omaa polkupyörää” Kannattaa käyttää valmista työkalua Tutkimukseen perustuva Antaa rakenteen ja ohjaa päätöksentekoa Mahdollistaa myös ”objektiivisen” tilannekuvauksen 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu Lopuksi Ylläpidetään ja vahvistetaan vanhemmuuden ja isovanhemmuuden onnea! matti.rimpela@uta.fi 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu