Hyvinvointioppiminen ja -opettaminen Vihtavuoren koulu 11.11.2010 Matti Rimpelä
Mikä uhkaa hyvinvointiamme? Tuhoammeko itse luontomme? Ilmaston muutos Kestääkö aineenvaihduntamme arkea? Metabolinen oireyhtymä Tulemmeko toimeen toistemme kanssa? Läheisväkivalta, kiusaaminen Kestääkö talous, oikeudenmukaisuus? Köyhyys Jaksavatko aivot informaatiotulvassa? Varhainen dementia 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
”Joukkoharha” Lapsi jaetaan osiin: Tämä ”osittaminen” ei toimi, Koti kasvattaa Koulu opettaa Sosiaali- ja terveys hoitaa Tämä ”osittaminen” ei toimi, kun lapsen kehitys ymmärretään oikein: lapsi on jakamaton kokonaisuus 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Missä on villakoiran ydin? Useita toimijoita – omat tulkinnat Opettajat, oppilaat, vanhemmat, psykologit, kuraattorit, lääkärit, terveydenhoitajat… Tarvitsemme yhteisiä käsitteitä, jotka yhdistävät ammatteja ja tutkimusperinteitä ovat ymmärrettäviä ilman erityiskoulutusta Ekologinen/systeeminen tulkinta Hyvinvointioppiminen/opettaminen 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Hyvinvointi rakentuu systeemisesti "Hyvinvointiekosysteemi" Ympäristö Fyysinen Sosiaalinen Geeniperimä 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Hyvinvointi rakentuu systeemisesti "Hyvinvointiekosysteemi" "Tuonpuo-leinen" 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu Ekologinen tulkinta Lapset kehittyvät "hyvinvointiekosysteemissä" Kehitysyhteisö Lapset osallisia useissa yhteisöissä perhe, päivähoito, koulu, harrastukset, media, "katu" Kasvatuskumppanuus 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Yksittäisen lapsen näkökulma: Yksilöllisen hyvinvoinnin perustekijöistä Jätetään hetkeksi sosiaalinen/fyysinen ympäristö ja geeniperimä sivuun Olennaista neljän tekijän tasapaino: Sosiaalinen vuorovaikutus Ravinto Kuormitus (fyysinen, psyykkinen), ”kuluminen” Lepo, rentoutuminen,”uusiutuminen” 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Sosiaalinen/fyysinen ympäristö + geeniperimä Yksilötaso Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Hyvinvointi rakentuu "systeemissä" Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Viestit - mieli - elimistö 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Vuorovaikutus Ravinto Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Vanhemmat Viestit Vaistomainen - mieli korjausliike varhais- - elimistö lapsuudessa 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Vuorovaikutus Ravinto Vaistomainen reagointi muuttuu tietoiseksi tulkinnaksi 2-5 vuoden iässä Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Mielen ja elimistön viestit Lapsen oma tietoisuus - havaitseminen -tulkinta -sanoittaminen 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/ geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Mielen ja elimistön viestit Tietoisuus - havaitseminen -tulkinta -sanoittaminen Toiminta 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Vuorovaikutus Ravinto Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/ geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Mielen ja elimistön viestit Tietoisuus - havaitseminen tulkinta Toiminta 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/ geeniperimä Mielen ja elimistön viestit Tietoisuus - havaitseminen tulkinta Toiminta 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/ geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Mielen ja elimistön viestit Mielialan muuntelu: Päihteet, tupakointi, piristeet, lääkkeet Tietoisuus - havaitseminen tulkinta Toiminta 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Hyvinvointioppiminen Hyvinvointia opitaan samalla tavalla kuin lukemista ja laskemista myös pahoinvointia "opitaan"! Oppiminen on yksilöllistä ja yhteisöllistä lapsi oppii, vanhemmat oppivat, perhe oppii yhdessä 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Hyvinvointioppimisen keskeisiä teemoja Elimistön ja mielen viestit ja niiden tulkinta Itsehoito Puhuminen/vuorovaikutus Liikkuminen Arjen rytmit, lepo, ruokailu, yms. Kriittiset vaiheet varhaislapsuudessa, jatkuu koko elämän 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Hyvinvointioppiminen antaa myönteisen perustan ja päämäärän selkeän teoriaperustan oppimisen ja opetuksen tutkimuksesta rakentaa tulevaisuutta mutta ei uhkakuvilla riskitekijät ja vaarat mukana, mutta eivät keskiössä 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Hyvinvointiopettaminen Kaikki kehitysyhteisön aikuiset ovat myös ”hyvinvointiopettaja” Tahtoi hän sitä tai ei Tiedostamatta esimerkkinä: Vanhemmat… Tietoisesti maallikkona: Valmentajat… Tietoisesti ja ammattitaitoisesti: Opettajat… Mitä on hyvinvointiopettamisen ammattitaito? Opettajan ammattitaito + ymmärrys hyvinvoinnin kehityksestä 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa Tärkeintä tukea lapsiperheiden ja lasten hyvinvointioppimista! Alkuopetuksessa hyvinvointioppiminen edelleen keskeinen haaste haasteita Lasten varttuessa hyvinvointiopettamisen tarve vähenee Mutta ei lopu kokonaan Toisella asteella esim. ergonomia, työhyvinvointi 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu Miksi opettaja? Opettajan ammattitehtävä vai harrastus? Vahvistuva tutkimustulos: Hyvinvointia voivat arvioida Oppilas itse Vanhemmat Opettajat Oppilashuoltohenkilöstö Seurantatutkimuksissa paras ennustaja: Opettajan arvio oppilaan hyvinvoinnista 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Opettajan rooli vahvistettu asetuksessa kouluterveydenhuollosta Laaja terveystarkastus 1., 5. ja 8.luokilla Tulee velvoittavana voimaan 1.1.2011 Oppilaan terveystarkastuksen lisäksi Perheen/vanhempien hyvinvointi Vanhempien arviointi lapsen hyvinvoinnista Opettajan arviointi oppilaan selviytymisestä 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu Mitä tarkoittaa? Kuuluuko todella opettajalle?? Taas lisätyötä??? Maksetaanko korvaus työajasta??? Miten tehdään käytännössä? Vastarintaa, ahdistusta… 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Vahvuudet ja heikkoudet –SDQ/ http://www.sdqinfo.org/ 1990-luvulla kehitetty lomakkeisto Tieteellisesti standardoitu, 60+ maassa Yhdistää lapsen oman sekä vanhempien ja opettajan arvioinninm Kuvataan käyttäytymisen piirteitä Ei kliinisiä oireita Lyhyt, peruslomake A4 Kääntösivulla täydennystä 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Vahvuudet ja heikkoudet (SDQ) Lähes identtiset versiot vanhemmille, opettajille ja oppilaille Peruslomake: 5 x 5 = 25 kysymystä: tunne-elämän ja käytöshäiriön oireet, tarkkaavuuden ja kaverisuhteiden ongelmat sekä prososiaalinen käyttäytyminen. 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
SDQ:n laajennus: Toimintakyvyn arviointi Lisäksi lapsentoimintakyvyn arviointi: Onko lapsella yleensä ottaen ongelmia, Jos on, miten kroonisia ne ovat, miten paljon ne huolestuttavat ja rasittavat häntä itseään tai hänen läheisiään, ja miten ongelmat vaikuttavat eri elämänalueilla (koti, koulu, ystävät, harrastukset). Toimintakyvyn seurantaan omat kysymykset 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Vastausvaihtoehdot ja koodaus Kolme vastausvaihtoehtoa: ”ei päde lainkaan” = 0, ”pätee jonkin verran” = 1 ja ”pätee varmasti” = 2. osa-alueen pisteet yhteen: 0-10. Neljän ongelma-aluetta -> ongelmien pistemäärä 0 – 40. (prososiaalinen osa-alue ei mukaan) Tulkinta/opettajan lomake ->13 OK 14-15 rajalla; mitä muuta infoa käytettävissä? 16+ jatkoselvitykseen 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Miten ottaisin käyttöön? Opettajan työnohjaus: Opettelen systemaattista arviointia Täytän kokeilumielessä luokkani oppilaista Yleisarvio ensin osalle, sitten peruslomake Toisin päin, ensin peruslomake, sitten yleisarvio Vertailu: Muuttuiko oma arvio oppilaasta? 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu Yhteistyön väline Opettaja, vanhemmat, oppilas täyttää Katsotaan yhdessä, verrataan toisiinsa Pohditaan 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Pedagogiseen arviointi/ Laaja terveystarkastus Otetaan vähitellen rutiinikäyttöön Kerrotaan menettelystä vanhemmille, pyydetään lupa Opettaja täyttää oppilaista lomakkeet ja pisteyttää ne ottaa kopion itselleen, jotta voi ottaa mukaan vanhempien/oppilaan kanssa keskusteluun Näyttää vanhemmille antaa pisteytetyt lomakkeet kouluterveydenhoitajalle 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Ei joka koulussa/kunnassa ”omaa polkupyörää” Kannattaa käyttää valmista työkalua Tutkimukseen perustuva Antaa rakenteen ja ohjaa päätöksentekoa Mahdollistaa myös ”objektiivisen” tilannekuvauksen 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu Lopuksi Ylläpidetään ja vahvistetaan vanhemmuuden ja isovanhemmuuden onnea! matti.rimpela@uta.fi 7.4.2017 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu