Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppilashuolto ja työhyvinvointi 15.4.2013 Annamari Murtorinne Yläkoulun rehtori, FT Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppilashuolto ja työhyvinvointi 15.4.2013 Annamari Murtorinne Yläkoulun rehtori, FT Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori"— Esityksen transkriptio:

1 Oppilashuolto ja työhyvinvointi 15.4.2013 Annamari Murtorinne Yläkoulun rehtori, FT Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori annamari.murtorinne@norssi.jyu.fi Annamari Murtorinne 15.4.2013

2 Oppilaan hyvinvointi Oppilaan näkemyksiä hyvinvoinnista koulussa: koulun hyvä ilmapiiri ja kiusaamisen vähentäminen, ystävien tärkeys, maistuva ja riittoisa kouluruoka, innostava opetus ja vaikutusmahdollisuudet, … Annamari Murtorinne 15.4.2013

3 Oppilashuolto Subjektiivinen oikeus  OPSin mukaiseen oppilashuoltoon  terveydenhuoltolaissa tarkoitettuun kouluterveydenhuoltoon  lastensuojelulaissa tarkoitettuun koulunkäynnin tukemiseen: koulupsykologiin, koulukuraattoriin ja lastensuojelutarpeeseen Annamari Murtorinne 15.4.2013

4 Turvallinen oppimisympäristö  fyysinen: opiskelutila, -ympäristö  psyykkinen: kognitiiviset ja emotionaaliset tekijät  sosiaalinen: vuorovaikutus ja kommunikointi  pedagoginen: opetuksen suunnittelu, opetus, oppimisen ohjaus (lisää: Suvianna Hakalehto-Wainio Oppilaan oikeudet opetustoimessa 2012) Annamari Murtorinne 15.4.2013

5 Koulukiusaaminen  Mitä se on?  Laajuus  Velvollisuus puuttua  KiVa Koulu  http://www.kivakoulu.fi/kirjaudu http://www.kivakoulu.fi/kirjaudu Annamari Murtorinne 15.4.2013

6 Oppilashuoltoryhmä  kokoonpano  menettelyt  tapaukset esim. kolmiportainen tuki vuosiluokkiin sitomaton opetus laaja-alaiset tapaukset Annamari Murtorinne 15.4.2013

7 Lisäksi Kouluruokailu Koulukuljetukset Tukioppilaat ja vertaissovittelu https://www.norssi.jyu.fi/oppilashuolto/op pilashuolto Annamari Murtorinne 15.4.2013

8 Hyvinvointi oppiminen/opettaminen?  terveyden lukutaito = taito vastaanottaa, tulkita ja hyödyntää terveyteen liittyvää tietoa  hyvinvointioppiminen: yhtäältä geeniperimän ja fyysisen ja sosiaalisen ympäristön yhdistelmä toisaalta sosiaalisen vuorovaikutuksen, kuormituksen, ravinnon ja levon yhdistelmä Annamari Murtorinne 15.4.2013

9   hyvinvointiopettaminen:   kodin ja koulun yhteystyö   kehitysyhteisöjen yhteistyö (perhe, kotiympäristö, varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitokset, harrastukset, media, ”katu”   kasvatuskumppanuus Annamari Murtorinne 15.4.2013

10   Mitkä ovat koulun mahdollisuudet? (Matti Rimpelä, Hyvinvointioppiminen ja kehitysyhteisön vahvistaminen perusopetuksen haasteena 5.10.2009) Annamari Murtorinne 15.4.2013

11 Miten hyvinvointia opetetaan ja opiskellaan? Alakoulu: 1., 3. ja 4. luokalla etsitään työkaluja ja keinoja kiireettömyyteen sekä sanoitetaan tuntemuksia. Teemoina lepo ja kiireettömyys. Yläkoulu-lukio: 8. ja 9. luokkien luokanohjaajan tuokiot ja 1. ja 2. vuosikurssien ryhmäohjaajan tuokiot, joissa käydään läpi systemaattisesti ajankäytön suunnittelua ja arviointia läpi. Teemoina aivojen hyvinvointi; kuluminen ja uusiutuminen. Annamari Murtorinne 15.4.2013

12 TYÖHYVINVOINTI KOULUYHTEISÖSSÄ Työntekijä/oppilas Työ/opiskelu Työyhteisö/kouluyhteisö Työympäristö/ kouluympäristö Johtaminen rehtori/opettaja Annamari Murtorinne 15.4.2013

13 Työhyvinvoinnin arkea Koulu järjestää vapaaehtoista työhyvinvointia edistävää toimintaa esim.  jumppakerhon ja teknisen työn kerhon maanantaisin  köriläsjumppaa ja salibandyä tiistaisin  squashkentän ja kuntosalin käytön tiistaisin ja muulloinkin  zumbaa torstaisin  kirjallisuuspiirin läpi vuoden  elokuvakerhon Lisäksi  sieniretkiä ja sienikeittoiltoja, teatterivierailuja, jääkiekkoilta, viini- tastingilta, pilkkikisat, TYHY-TESO Kuopiossa Kunnonpaikassa ja pikkujoulut  työterveyshuolto tarjoaa terveyttä edistäviä ja ylläpitäviä palveluita  yhteistyötahot tarjoavat erilaisia mahdollisuuksia yksilön työhyvinvoinnista huolehtimiseen, esim. liikunta-, koulutus- ja kulttuuripalveluita. Näistä tiedotetaan pääsääntöisesti sähköpostilla. Annamari Murtorinne 15.4.2013

14 Näin edistät hyvää työilmapiiriä  Ole reilu.  Puhu ja kuuntele.  Kysy, voitko olla avuksi ja mitä työtoverisi odottaa sinulta.  Ole toiveikas ja jaa positiivisia asioita.  Uskalla ottaa esiin ikävätkin asiat.  Puhu ongelmista suoraan sille, jota ne koskevat, älä selän takana.  Arvosta työtoverisi työtä ja ole kiinnostunut siitä.  Osoita, että välität toisista. (0pettaja 36/2010 s. 22-25) Annamari Murtorinne 15.4.2013


Lataa ppt "Oppilashuolto ja työhyvinvointi 15.4.2013 Annamari Murtorinne Yläkoulun rehtori, FT Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google