Pelillistäminen Pelleilyä vai praktiikkaa. Pelillistäminen ? Gamification historiaa Käytetty ensimmäisiä kertoja vuosina 2002, Nick Pelling Virallisena.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Ammattiosaamista ja arvopohjaa
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
BMW Group Nordic.  Syntynyt Lappeenrannassa  Käynyt ala-asteen Korkea-ahon kyläkoulussa  Yläaste Kesämäenrinteen koulussa  2003 Autonasentajan.
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Osaaminen näkyväksi ja tunnistetuksi EU-tason käytännöt ja suomalaiset sovellukset Kumppanuusfoorumi Helsinki Anni Karttunen.
NY Pitch camp Paikka: Turun kauppakorkeakoulu, Rehtorinpellonkatu 3, LS01 korkeakoulu, Pohjakerros PARKKIPAIKKA Rehtorinpellonkatu Tukkk:n pääovi (1 krs)
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Palkitseminen yrityksissä
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
TkT Jari Virta kehityspäällikkö Suomen Kiinteistöliitto ry
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Mika Väyrynen tuottaja
Yrittäjyysfoorumi Kemi Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Täydellinen koulu.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
Esitutkimus (tarvekartoitus)
Heuristinen arviointi Antti Nummiaho Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen,
Yliopistojen yhteisen YDW tietovaraston määrityshanke - tilannekatsaus Tampere
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Sitoutuminen
Koulutuksen laadun kehittäminen
Helppokäyttöinen, tietoturvallinen monikäyttäjäjärjestelmä Case: Venture Cup Finlandin Intranet Diplomityöseminaari Iikka Väkiparta.
PrePets 2015 Kauniainen - Helsinki - Mäntsälä. TITLE | 2 PRESIDENTIN “10 KÄSKYÄ” PrePets –
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Tietojenkäsittelyn toisen lukuvuoden 1. lukukausityö Syksy 2010.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Lasten väkivaltakokemukset perheessä Mikko Oranen XI Lähisuhde- ja perheväkivaltaa työssään kohtaavien valtakunnallinen verkostofoorumi Oranen.
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
CompuCamp kysymystä (daha diskattu). Kysymys 1 – Musiikki Mikä yhtye on kuvassa?
ÄKKILÄHTÖ MINKÄ YHDEN TAVARAN SINÄ OTTAISIT MUKAASI?
MIKÄ ON PROJEKTI / HANKE?. Projekti  …. On joukko ihmisiä ja muita resursseja, jotka on tilapäisesti koottu yhteen suorittamaan tiettyä tehtävää,
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Digitaalisen analyytikan perusteet Brandfors Webinar |
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
painotuslinjan esittely
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Best in Class Hankinnan kehittämistyökalu
Volitioprosessi, tahdon!
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Oppilaiden omiin laitteisiin Antti Karvonen
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
VINKKEJÄ PowerPointin KÄYTTÖÖÖN Adobe Connect -Etäopetuksessa
Esityksen transkriptio:

Pelillistäminen Pelleilyä vai praktiikkaa

Pelillistäminen ? Gamification historiaa Käytetty ensimmäisiä kertoja vuosina 2002, Nick Pelling Virallisena pelillistämisen perustajana pidetään Bunchball yhtiötä, Google trendsin mukaan termiä ei ole juuri käytetty ennen 2010

Ilmiö ? Gartner arvioi, että 70 prosenttia Global 2000 – listan yrityksistä hyödyntää pelillistämistä vuoteen 2014 mennessä erityisesti ihmisten käyttäytymisen, osaamisen ja organisaation innovointikyvykkyyden kehittämiseksi.

Markkinat

Pelillistäminen EI OLE

Määrittely “Pelillistäminen (Gamification) – Pelillistämisellä tarkoitetaan pelien dynamiikan ja mekaniikan soveltamista eri ympäristöihin, kuten websivuille, kouluun tai työelämään” Lähde : Wikipedia Pelillistämisessä on karkeasti yksinkertaistettuna kyse palkitsemis- järjestelmästä, jossa tietty toivottu toiminta johtaa palkitsemiseen. Lähde: MARCUS TALLBERG Founder and developer at RIchen. Pelillistäminen on prosessi, jossa hyödynnetään peliajattelua ja pelien dynamiikkaa ja mekaniikkaa ongelmien ratkaisemiseen sekä käyttäjien sitouttamiseen. Lähde: Gabe Zichermann 6

Esimerkkejä S-ryhmä bonus järjestelmä Heiaheia ”Hauska tapa pysyä kunnossa” Nissan leaf auton eco mode sovellus Deloitten johtamiskoulutus

Tavoitteita Osallistaa, motivoida, innostaa ja sitouttaa ihmisiä. Pelillistämistä toteutetaan vakavin tavoittein, mutta pilke silmäkulmassa. 8

Mihin kannattaa vaikuttaa Pelillisyys on ihmisen luotaisiin vietteihin ja tunteisiin vaikuttamista. Vallan Itsenäisyyden Hallinnan Merkityksellisyyden Kilpailuvietti Ilon Innostuksen Pettymyksen

Motivoinnin keinoja Palkinnot Tasot Kunniamerkit Pisteet Tulostaulu Kilpailu Palaute

Miten käytännössä Vinkkejä pelillisyyden rakentamiseen: 1.Tunne käyttäjäsi ja anna hänelle mahdollisuus osallistua tai olla osallistumatta, älä pakota. 2.Määrittele selkeät tavoitteet pelillisyydelle 3.Suunnittele palkintopolut huolella, tee niistä mielekkäät ja tarkoituksenmukaiset. 4.Sido pelillistämisen tavoitteet ja toiminta vahvasti jokapäiväiseen toimintaan.

Sudenkuopat Ei tiedetä kohderyhmän sisäisiä motivaatiotekijöitä Pelillisyys hype Ei ole määritelty tavoitteita Väärä kilpailu heikentää henkilösuhteita Väärin kohdistettu palkitseminen ohjaa väärään toimintaan Kohderyhmä ei tunne pellillisyys käsitettä

Pelillistetty ryhmäkoulutus

Kysymyksiä Pelleilyä vai praktiikkaa ?