Pelillistäminen Pelleilyä vai praktiikkaa
Pelillistäminen ? Gamification historiaa Käytetty ensimmäisiä kertoja vuosina 2002, Nick Pelling Virallisena pelillistämisen perustajana pidetään Bunchball yhtiötä, Google trendsin mukaan termiä ei ole juuri käytetty ennen 2010
Ilmiö ? Gartner arvioi, että 70 prosenttia Global 2000 – listan yrityksistä hyödyntää pelillistämistä vuoteen 2014 mennessä erityisesti ihmisten käyttäytymisen, osaamisen ja organisaation innovointikyvykkyyden kehittämiseksi.
Markkinat
Pelillistäminen EI OLE
Määrittely “Pelillistäminen (Gamification) – Pelillistämisellä tarkoitetaan pelien dynamiikan ja mekaniikan soveltamista eri ympäristöihin, kuten websivuille, kouluun tai työelämään” Lähde : Wikipedia Pelillistämisessä on karkeasti yksinkertaistettuna kyse palkitsemis- järjestelmästä, jossa tietty toivottu toiminta johtaa palkitsemiseen. Lähde: MARCUS TALLBERG Founder and developer at RIchen. Pelillistäminen on prosessi, jossa hyödynnetään peliajattelua ja pelien dynamiikkaa ja mekaniikkaa ongelmien ratkaisemiseen sekä käyttäjien sitouttamiseen. Lähde: Gabe Zichermann 6
Esimerkkejä S-ryhmä bonus järjestelmä Heiaheia ”Hauska tapa pysyä kunnossa” Nissan leaf auton eco mode sovellus Deloitten johtamiskoulutus
Tavoitteita Osallistaa, motivoida, innostaa ja sitouttaa ihmisiä. Pelillistämistä toteutetaan vakavin tavoittein, mutta pilke silmäkulmassa. 8
Mihin kannattaa vaikuttaa Pelillisyys on ihmisen luotaisiin vietteihin ja tunteisiin vaikuttamista. Vallan Itsenäisyyden Hallinnan Merkityksellisyyden Kilpailuvietti Ilon Innostuksen Pettymyksen
Motivoinnin keinoja Palkinnot Tasot Kunniamerkit Pisteet Tulostaulu Kilpailu Palaute
Miten käytännössä Vinkkejä pelillisyyden rakentamiseen: 1.Tunne käyttäjäsi ja anna hänelle mahdollisuus osallistua tai olla osallistumatta, älä pakota. 2.Määrittele selkeät tavoitteet pelillisyydelle 3.Suunnittele palkintopolut huolella, tee niistä mielekkäät ja tarkoituksenmukaiset. 4.Sido pelillistämisen tavoitteet ja toiminta vahvasti jokapäiväiseen toimintaan.
Sudenkuopat Ei tiedetä kohderyhmän sisäisiä motivaatiotekijöitä Pelillisyys hype Ei ole määritelty tavoitteita Väärä kilpailu heikentää henkilösuhteita Väärin kohdistettu palkitseminen ohjaa väärään toimintaan Kohderyhmä ei tunne pellillisyys käsitettä
Pelillistetty ryhmäkoulutus
Kysymyksiä Pelleilyä vai praktiikkaa ?