Viestintätutkimuksen nykytila Yhdysvalloissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapahtumaverstas ja tutkimuksen lähtökohdat •Tapahtumaverstas –Perustettu v.2007 (Fregatti Oy Yrityspalveluiden sisar) –Tarjoaa Tapahtumaviestintää.
Advertisements

KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Yksityisen ja julkisen sektorin roolit taiteen rahoittajina Taike Leif Jakobsson, Svenska kulturfonden.
Tulevaisuuden Internet ja Taloustiede - FIEN
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Metodologian ja menetelmien valinta
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Seitsemän syytä optimismiin Kööpenhaminassa Helsinki.
WE LOVE HELSINKI.
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
Viestintätutkimuksen nykytila: Suomi Juha Herkman & Miika Vähämaa, Helsingin yliopisto, Viestinnän tutkimuskeskus CRC.
Viestintätutkimuksen nykytila: Ranska Liina Puustinen Helsingin yliopisto, viestinnän tutkimuskeskus CRC.
Orientoivat opinnot Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma
STRATEGIAPROSESSI STRATEGIA Nykytilan analyysi, SWOT Skenaariot
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
Mitä TOIMIsta voi oppia? TOIMI-hanke, päätösseminaari Tutkimuspäällikkö Merja Helle Media Concepts Research Group, Aalto ARTS.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
Demokratiaa etsimässä Helsingin demokratiaryhmän pohdinnoista.
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Mark Mehtonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Tarjontaketjun hallinta ja sähköinen kaupankäynti.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Avustusosasto, Pekka MYKRÄ, Vapaaehtoistyön haasteista Pekka Mykrä kehittämispäällikkö
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Seminaarityön rakenteesta
Kuntien uudistuva lapsi- ja nuorisopolitiikka: miten taloussuunnittelua tulisi kehittää? Tampereen yliopisto, Jarmo Vakkuri Kunnallistalouden.
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Miten vaikutuksia mitataan?
Saksalainen sanomalehtitiede Zeitungswissenschaft, Publizistikwissenschaft.
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
AVARA-hanke valtiotieteellisen tiedekunnan näkökulmasta Leif Åberg
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
TULEVAISUUDEN KUNTA alustavia nostoja ja havaintoja MDI:n selvitysmateriaalista Vantaa |
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Julkinen sosiologia Juha Suoranta
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
s. 21 pilakuva Irakin sodasta Tulkitse kuvan sanoma.
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS

Kuntoutuksen Living Lab suomalaisen yhteiskunnan vahvistajana
Cultura Yhdistävä tekijä
STRATEGIA Aurinko Golf Oy
Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset
Kartta tutkimusmenetelmien maastosta
Mikko Lahtinen Tunne itsesi
Esityksen transkriptio:

Viestintätutkimuksen nykytila Yhdysvalloissa Pekka Aula, Minna Aslama, Kalle Siira Helsingin yliopisto, viestinnän tutkimuskeskus CRC

Yhdysvallat: vastakohtien maa myös viestintätutkimuksessa Kenttä: Keskittymisen ja hajaantumisen markkinat Media valtaisa bisnes, ”Big 8” TV dominoi edelleen; Internetistä vahva haastaja Sanomalehtien kriisi Journalismin sisältömurros Pelaajat: Monta toimijaa, mutta pienet piirit ja kapeat näkökulmat Viestinnäntutkimus runsasta: yliopistot, markkinatutkimus Yhteistyö vähäistä Peli: Kokeellista, määrällistä ja teoriahakuista Paljon määrällistä vaikutustutkimusta, mutta kiinnostavaa kulttuurintutkimusta ja mediakritiikkiä Viestintätutkimuksen nykytila, CRC 4.6.2007

Keskittymisen ja hajaantumisen mediamarkkinat Omistuksen keskittyminen vs. uudet mallit Uusmediassa vanhojen medioiden toivo vs. uusmedian kaupallistumisen uhat (pääsy, keventyvät sisällöt)? Uusmediakulutus ja –tuotanto runsasta Mediapolitiikka pelikenttänä “Mediakenttä on sirpaloitumisen partaalla… teknologinen kapasiteetti kaikilla mediasektoreilla kasvaa eikä taloudellinen puoli kehity samaan tahtiin (...) Taloudellisesti nykyisten mallien on mahdotonta toimia. Se on minusta Yhdysvaltain mediakenttää kuvaava keskeisin yksittäinen piirre.” Viestintätutkimuksen nykytila, CRC 4.6.2007

Tutkimuksessa monta toimijaa, mutta pienet piirit ja kapeat näkökulmat Tutkimusorganisaatioiden kirjo Akatemian ja muun tutkimusmaailman polarisaatio Jako ammatillisen ja tutkimusyliopistojen välillä Viestinnän suuri suosio vs. työllistyminen (esim. journalismi) ”Euroopassa on selvästi vahvemmin vallalla ajatus julkisesta akateemisesta osallistumisesta, ja tutkijat voivat kirjoittaa tärkeistä asioista laajemmille yleisöille. (…) Sitä ei näe juurikaan Yhdysvalloissa. Jos siihen ryhtyy, leimautuu nopeasti popularisoijaksi, ja se taas vahingoittaa akateemista uraa.” Viestintätutkimuksen nykytila, CRC 4.6.2007

Mediatutkimus määrällistä, perinteistä ja kokeellista Suuri juopa: ”yhteiskuntatieteet” vs. ”humanistit” Määrällinen painotus: vaikutustutkimus, surveyt, kokeelliset asetelmat Kulttuuritutkimuksellinen, laadullinen tutkimus Klassikkoaiheet Televisio, lapset, väkivalta, poliittinen osallistuminen, uudet klassikot: internet, globalisaatio Tärkeä yksittäinen ala: terveysviestintä Tärkeä fokus: etnisyys, identiteetit Tärkeä näkökulma: historiallisuus Tärkeä tutkittava: yleisöt Nousussa ”sosiaalinen media” “Näen Yhdysvaltain tilanteen niin, että on perinteinen yhteiskuntatieteellinen ryhmä, humanistisesti suuntautunut ryhmä, poliittisen taloustieteen tutkijat (osin sulautuneet edellisiin). (…) On olemassa kannustavaa dialogia, mutta (…) Ajatellaan, että täytyy pitäytyä puhtaasti omassa perinteessä ja siksi ollaan varuillaan eikä kurota umpeen näitä eroja.” Viestintätutkimuksen nykytila, CRC 4.6.2007

Teknologiasta viestintätutkimuksen ykköskohde Klassikkoaihe innovaatioiden leviäminen (”diffusion”) ; uusi klassikko ICT:n käyttö ja vaikutukset Huoli: Huippututkimus karkaamassa muualle Näkökulman muutos: vaikutuksista kokonaisvaltaiseen näkemykseen Tärkeät tutkittavat: Laajakaistan kehitys Langattomat tekniikat Virtuaalitodellisuus Vuorovaikutteinen media Viestintätutkimuksen nykytila, CRC 4.6.2007

Viestintä- ja mediatutkimuksen yleiset haasteet Kentän muutos – uudet lähestymistavat Mennyt teoria – nykymurros Juopien kurominen USA vs. muut Yht. kunt. vs. humanistiset teoriat ja menetelmät Akatemia vs. julkinen keskustelu Akateeminen vs. soveltava tutkimus “Emme anna tarpeeksi painoarvoa sille, miten mediakenttä on muuttunut vaan tarkastelemme sitä usein vanhojen mallien avulla (…) meidän tulee tehdä parasta mahdollista tutkimusta, mutta siten, että se on merkittävää julkisen keskustelun ja demokratian kannalta (…) tärkeintä on kuitenkin päästä pois USA-keskeisyydestä…” Viestintätutkimuksen nykytila, CRC 4.6.2007

Tulevaisuuden signaaleja Nousussa olevia tutkimusaiheita ovat teknologia, sosiaalinen media, mediarakenteet ja –politiikka Mediatutkimus viestinnän laitosten ulkopuolella Mediatutkimus akatemian reunoilla: teoria, käytäntö, yhteiskunta PEW Research Center – State of the News Media (vrt. suomalainen journalismin monitorointi) The Center for the Digital Future - uusmediakäytön vaikutusten pitkittäistutkimus; kansainvälinen vertailu Media Reform Movement ja akateeminen tutkimus Assignment Zero -- yhteistoiminnallisen journalismin kokeilu Internetissä (NYU; Wired) Viestintätutkimuksen nykytila, CRC 4.6.2007

Kiitokset - thanks Prof. Ronald Rice, University of Santa Barbara Assistant Katy Pearce, University of Santa Barbara Prof. Philip Napoli, Fordham University 40 haastateltavaa keskeisistä yliopistoista ja tutkimuslaitoksista Lisäksi: konseptisanahaut tietokannoista 2 taustoittavaa kyselyä kartoitus keskeisten journaalien sisällöistä Viestintätutkimuksen nykytila, CRC 4.6.2007

www.aula.fi http://www.valt.helsinki.fi/blogs/crc/post-32.htm Viestintätutkimuksen nykytila, CRC 4.6.2007