Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
Minä oppijana 1 ov..
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
AIKUINEN OPPIJA.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Näyttötutkintojärjestelmä
Työpaikkakouluttajan ABC
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Työpaikkakouluttajan ABC
Ritva Kareketo kouluttaja
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
OSAAMISTAVOITTEET OPPIMINEN LÄPINÄKYVÄKSI OPETUSSUUNNITELMATYÖSSÄ OPPIMISTAVOITE OPPIMISTULOSKUVAUS OSAAMISTAVOITE LEARNING OUTCOMES OPETUSTAVOITE TÄLLÄ.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Arviointi.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Oppiminen voidaan määritellä:
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta Ihmiskäsitys Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta Lisämateriaalit

Ihmiskäsitys tutkinnon perusteiden lähtökohtana (1) jokainen ihminen on arvokas ja ainutkertainen jokaisella on oikeus… ihmisarvoiseen elämään ja työhön tasa-arvoisiin opiskelumahdollisuuksiin… itsensä kehittämiseen yksilöllisiin valintoihin vaikutusmahdollisuuksiin omassa oppimisessa

Ihmiskäsitys (2) Pohdi oletko samaa mieltä? Jokainen … on täysimääräisesti osallinen yhteistyöhön ansaitsee kunnioituksen ja hyväksynnän erilaisena yksilönä, elämänkokemuksineen ja oppimistyyleineen vastuullisena ihmisenä pitää huolta myös toisista ja erityisesti niistä, jotka eivät selviydy omin voimin

Tieto- ja oppimiskäsitys Tutkinnon perusteet pohjautuvat käsitykseen… oppijan aktiivisesta roolista oman tieto- ja taitorakenteensa jäsentäjänä, tiedon hankkijana, käsittelijänä ja arvioijana oppiminen merkitsee aikaisempien ajatus- ja toimintamallien uudelleen järjestämistä ja täydentämistä oppija yhdistää uuden taidon aikaisempaan

Tieto- ja oppimiskäsitys (2) Pohdi, oletko samaa mieltä? oppija on itse vastuussa oppimisestaan oppija valikoi aktiivisesti tietoa ja muodostaa oman käsityksensä oppiminen ja ymmärrys syntyy kokeneiden työntekijöiden ja opettajien kanssa yhdessä oppimiskokemuksia käsiteltäessä oppijan yksilölliset kokemukset ja oppimistyylit huomioidaan ohjauksessa

Käsitys ammattitaidosta Pohdi, mitä on ammattitaito? Yhdessä tekeminen ja yhdessä muiden avulla oppiminen korostuu, tiimityötaidot ovat keskeinen osa ammattitaitoa? Ammatillinen osaaminen on tietoperustan ja käytännön taitojen integroitunut kokonaisuus? Ammattitaito näkyy mm. sujuvana toimintana, ongelmien ratkaisukykynä, joustavuutena, luovuutena, itsearviointi - ja oppimistaitoina?

Arviointi tutkinnon perusteissa tutustu oman alasi perustutkinnon perusteisiin tai ainakin niihin tutkinnon osiin, joita arvioit perehdy erityisesti ammattitaidon osoittamistapoihin, arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin perehdy myös kappaleeseen 7: Opiskelijan arviointi ammatillisessa peruskoulutuksessa lue myös liiteosa, kappale 9: Ammattialan kuvaus ja arvoperusta sekä erityisesti kohta 9.3