Kielellinen erityisvaikeus Maria Widenius Puheterapeutti, FM
Kielenkehitys Ikä Kielenkehitys 1 v 6 kk 10–30 sanaa Lapsi ymmärtää enemmän kuin tuottaa 2 v n. 250 sanaa Kahden sanan yhdistelmiä 3 v Puhe vieraalle aikuiselle ymmärrettävää Lapsi taivuttaa sanoja (verbit, aikamuodot, vertailumuodot) Kielto- ja kysymyslauseet 4–5 v Lapsi hallitsee sanojen taivuttamisen ja lauseen muodostamisen perussäännöt Omatekoiset taivutusmuodot (”kukkeja”, ”töipaikka”) Kertova puhe 6 v Puhe yleiskielen mukaista Kielellisen tietoisuuden taidot kehittyvät (Joko se puhuu, 2004)
Lasten ja nuorten kielellinen erityisvaikeus Lapsen/nuoren vaikea-asteinen kielellinen häiriö Kielen kehitys poikkeavaa ja selvästi jäljessä muuta kehitystä Kielellinen häiriö tuottaa sosiaalisia ja käyttäytymisen ongelmia
Yleisyys Arviota yleisyydestä vaihtelevat tutkimuksittain, n. 7 % vaikea-asteisena 1 % Pojilla yleisempi kuin tytöillä
Kielellinen erityisvaikeus on pysyvä häiriö, mutta se muuttaa muotoaan iän myötä Nuoruusiässä vaikeudet painottuvat oppimisvaikeuksiin ja sosiaalisiin suhteisiin
Piirteitä mm. ensisanat viiveellä puutteelliset sanahahmot (pani po. banaani, eeoe po. lentokone) puutteet lauserakenteissa äänteellisen kehityksen häiriöt kielen käytön poikkeavuus (pragmatiikka) auditiivisen erottelun ja muistin heikkous
Piirteitä: ymmärtämisen vaikeudet Kielen ymmärtämisen vaikeudet ovat hyvin yleisiä, mutta voi olla vaikeita huomata arjessa Voi ilmetä levottomuutena, käytöshäiriöinä tai vetäytymisenä Voi johtua: Kielellisen muistin vaikeudesta Kuulonerottelun vaikeudesta Sanavaraston ja käsitteiden hallinnan puutteista
Ymmärtämisen tukeminen Ymmärtämisen tukeminen korostuu, kun jutellaan vaikeammista asioista, tunteista, menneistä asioista tai annetaan ohjeita NÄYTÄ ensin itse, miten asia tehdään PILKO ohjeet pienempiin osiin KUVITA, PIIRRÄ
Piirteitä: oraali/verbaali dyspraksia Neurologisperäinen häiriö, joka vaikuttaa puhemotoriikan ohjelmointiin Voi vaikeuttaa puheen ja kielen kehitystä -puutteelliset sanahahmot voi hidastaa esim. aktiivisen sanavaraston kasvua ja kieliopin kehittymistä Oraalimotoriikka: kynttilöiden ja saippuakuplien puhaltaminen, pillit, suujumppaa, veden porskuttelu jne. Puheliikkeiden harjoittelu ja automatisoituminen
Piirteitä: nimeämisvaikeudet Ei tarkoita että lapsi unohtaa jo opittuja sanoja, sanat ei vaan ole juuri sillä hetkellä ”käytettävissä” Tilannesidonnaista; joskus sana löytyy, joskus ei
Piirteitä: pragmatiikan vaikeudet Vaikeuksia käyttää kieltä vuorovaikutuksen välineenä Yleensä puhe selkeää ja sanavarasto laaja Puhe usein vuolasta ja syrjähtelevää Vuorottelu vaikeaa Vaikeuksia ymmärtää erityisesti ei-kirjaimellista kieltä ja tulkita toisten eleitä ja ilmeitä Puheessa liian paljon/vähän tietoa Mielen teoria/ mielen malli
Piirteitä kouluiässä nimeämis- ja sananlöytämisvaikeudet Uusien sanojen ja käsitteiden oppiminen Kielellinen muisti ja –päättely Kuullun ja/tai luetun ymmärtäminen (pitkät, monimutkaiset ja käsitteelliset lauseet) Sujuvan luku- ja kirjoittamistaidon oppiminen Kerronnan vaikeudet Vieraat kielet Matematiikan sanalliset tehtävät Keskittyminen ja oman toiminnan ohjaus Sosiaaliset taidot, tunteiden käsittely
Kieli oppimisen välineenä: - kieli erillinen osa ympäröivästä arkitodellisuudesta - sanavaraston täytyy kasvaa uusien aihepiirien myötä - vaaditaan entistä tarkempaa ilmaisutaitoa
Lukivaikeudet Kielellinen erityisvaikeus lisää riskiä lukivaikeudelle sekä laajemmille oppimisvaikeuksille Johtuu - fonologisista vaikeuksista, eli äänteiden käsittelyn taidoista - nimeämisvaikeudet, eli sanojen sujuvan mieleenpalauttamisen ongelmat
Kielellinen tietoisuus kyky havainnoida ja jaksotella puhetta huomio kiinnitetään sanojen merkityksien asemesta kielen muotoon esim. sanojen pituuksien vertailu, riimittely, tavutus, alku- ja loppuäänteen tunnistaminen Ei voi olla totta, kellarissa vilistää… Kumpi on pitempi sana, käärme vai mehiläinen?
Tunnista lapsen oppimistyyli Oppiiko hän näkemällä, kuulemalla, tekemällä, kokemalla, lukemalla? Liikemuisti
Liitännäishäiriöitä Motorinen kömpelyys Tarkkaavuuden häiriöt Toiminnanohjauksen ongelmat Aistiyliherkkyys
Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiokeinot kuvat piirtäminen ilmeet, eleet tukiviittomat KEINOT EDISTÄVÄT LAPSEN KIELENKEHITYSTÄ
Miksi puhetta tukevat keinot? Ymmärtämisen tukeminen Pysähtyminen, hidastaminen 2 kanavaa: kuulo- ja näköaisti Ilmaisun ja kerronnan tukeminen Lapsen omat aloitteet Menneeseen palaaminen Rytmi, oman vuoron ottaminen Ajan ja paikan hahmottaminen AINA LÄHDETÄÄN LIIKKEELLE LASTA KIINNOSTAVASTA TOIMINNASTA!
Tukiviittomat Viitotaan lauseen avainsanat Hyödynnetään visuaalista kanavaa Tukevat puheen ymmärtämistä Tukevat kielenkehitystä Rytmi!
Kuvat ja piirtäminen kerronnan tukena
Mistä kuvia? Esim. www.papunet.net/kuvatyokalu
Piirtämisharjoitus
Tietokoneohjelmat Lukimaa ja Lukimaa 2 Lexia Oppivisa Ristisanoja ynnä muuta Suomiset seikkailevat Muistileikki
Tabletit http://ipadalkuopetuksessa.wordpress.com/about/
Arjen tuki: mitä voitte tehdä kun… käytte ruokakaupassa Suunnitelkaa ja tehkää yhdessä ostoslista (kirjoita, piirrä tai rastita mainoksista kuvia), toimii muistin tukena Etsikää, nimetkää, punnitkaa, laskekaa tuotteita, maksakaa, pakatkaa ja purkakaa yhdessä
Arjen tuki: mitä voitte tehdä kun… valmistatte ruokaa Nimetkää käyttämiänne välineitä ja ruoka-aineita Voitte käyttää kuvitettuja ruokaohjeita: www.papunet.net/materiaalia/reseptejä Mitatkaa, punnitkaa ja laskekaa ruoka-aineita
Arjen tuki: mitä voitte tehdä kun… ruokailette Kattakaa pöytä, miettikää montako ruokailijaa on, mitä välineitä tarvitaan, laitetaanko ne vasemmalle vai oikealle puolelle, keskustelkaa päivän tapahtumista ruokailun aikana, kuvailkaa miltä erilaiset ruoat maistuvat (suolainen, makea, karvas, hapan) tai miltä ne tuntuu (pehmeä, kova, sileä…)
Arjen tuki: mitä voitte tehdä kun… ulkoilette Retket puistoon, metsään, kalastamaan, torille jne. Keskustelkaa, nimetkää, kuvailkaa näkemiänne ja kokemianne asioita
Puhevammaisten tulkkauspalvelu Palvelua voivat tarvita kuulevat henkilöt, joilla on vamman tai sairauden takia vaikea ymmärtää tai tuottaa puhetta tai vaikea lukea ja kirjoittaa Esimerkiksi osa ihmisistä, joilla on kielellinen erityisvaikeus Laissa määritelty subjektiivinen oikeus Tulkkauspalvelua voi saada vähintään 180 tuntia vuodessa Käyttäjälle ilmaista
Tulkkauspalvelua voi käyttää työssä käymisen opiskelun asioimisen harrastusten yhteiskunnallisen osallistumisen tukena
Miten haetaan? Puheterapeutin lausunto palvelun tarpeesta Täytetään KELAN lomakkeet: TU 1 Vammaisen henkilön tulkkauspalveluhakemus TU 11 Vammaisten tulkkauspalvelun asiakasprofiili Hakemus KELAAN, jossa tehdään päätös tulkkauspalvelusta