Erkki Teinilä 1 ASIAKASMAKSUT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Kuntaliitto Juha Henriksson Erityisasiantuntija,
Advertisements

Asiakasmaksulainsäädännön mukaiset kuntoutushoidon asiakasmaksut Lakimies Mari Laurén.
Suomen perustuslaki (731/1999)
Pellavatehdas Märkäkehruuta Vanha kura-3 -koneella. Kuva otettu ennen vuotta Kuva: Tampereen museoiden kuva-arkisto.
Vesa Lehtelä Jäsenjärjestöpäivät
VESIHUOLTOLAIN UUDISTUS
Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat
Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
KVTES luku IV vuosilomalaista johtuvat muutokset 2013
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
— Hyvän asumisen puolesta — OULUN LÄÄNIN KIINTEISTÖYHDISTYS Yhtiökokouskurssi Kirkkotorin koulutuskeskus, Oulu Luentomateriaali löytyy yhdistyksen.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Tietoturvallisuus osa 6
Ohjeistus työntekijätiedoista
ASIAKKAAN OIKEUS SAADA ASIAN- TUNTEVAA PALVELUA
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
1 SOSIAALINEN YRITYS. 2 Palkkatuki Palkkatukea voidaan maksaa sosiaaliselle yritykselle pitkäaikaistyöttömän tai vaikeasti työllistyvän palkkauskustannuksiin.
Rotarypiiri 1420 Piiriapurahoista myönnettävät stipendit  Rotarypiiri myöntää piiriapurahoista (District Grants) maksettavia stipendejä sille osoitettujen.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
0-14 vuotta:- Vahingonkorvausvastuu alkaa
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Riihimäen kaupunki vesihuollon kehittämissuunnitelma
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Verotuksen perusteet - johdanto
Arvioverotus VML 27§.
HARMAA TALOUS TILAAJAVASTUU KÄÄNNETTY ARVONLISÄVERO ASt 2015
Siviilipalvelusvelvollisen kurinpito ja siviilipalvelusvelvollisuuden rikkominen Mikke(Kuolema), Pekka, Aleksi, Sakari.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Opintotuki, työ- ja kansaneläke, työttömyyskorvaukset.
Sosiaalihuoltolaki.
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
SOSIAALITURVA  Sosiaaliturva koostuu sosiaalihuollosta ja sosiaalivakuutuksesta  Sosiaalihuollolla tarkoitetaan 1. Sosiaalipalveluita.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
MK.  Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan kerhomaksujen enimmäismäärät säädetään perusopetuslain 48f §:ssä.  Muutos v Nousu  570 kerhotuntia.
VOIMANA MERI.. Henkilökohtaisen avun päivä Heli Kulmala
KORJAUSAVUSTUKSET VETERAANINEUVOTTELU
Kuinka teen perhe- etuutta koskevan maksuvaatimuksen Kelalle? Päivitetty 05/2016.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
Rikostaustaotteen esittämisen toimintakäytänteet sosiaali- ja terveysalan tutkinnoissa
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Julkinen terveydenhuolto, yksittäisen hoitokäynnin.
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
SOSTEn linjaukset asiakasmaksujen uudistamiseksi
Asiakkaan valinnanvapaus
Valtuustoaloite aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintamaksuihin liittyen
Korvausten hakeminen valtionkonttorilta Pysyvä vika ja haitta
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Opinnot ja harjoittelu ulkomailla
Henkivakuutuksen edunsaajamääräys
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Suunnitelma-asiakirjat sosiaalihuollossa
Asiakasmaksulainsäädännön uudistaminen
Perheoikeudelliset palvelut
Esityksen transkriptio:

Erkki Teinilä 1 ASIAKASMAKSUT Käsiteltävät asiakokonaisuudet Asiakasmaksujen merkitys Maksuja koskevat säädökset Menettely asiakasmaksuasioissa maksun määrittäminen maksun alentaminen tai perimättä jättäminen

Asiakasmaksujen merkitys 2 ASIAKASMAKSUT Asiakasmaksujen merkitys Maksuilla rahoitetaan osa palvelun tuotantoa Esimerkkejä maksujen tuotosta: kotihoito 7-8 % turvapalvelu 45 % siivouspalvelu 30 % asumispalvelut keskimäärin 16 % vanhainkotihoito Maksuilla vaikutetaan palvelujen kysyntään/käyttöön kotihoidon tukipalveluissa ylin maksuluokka = ”täysi hinta” vrt. kauppapalvelun käyttöönotto/asiakasmaksu vrt asumispalvelujen asiakasmaksu kotihoidon maksumuutos vaikutti palvelun kysyntään

Maksuja koskevat yleiset periaatteet 3 ASIAKASMAKSUT Maksuja koskevat yleiset periaatteet Maksuttomat palvelut on määritelty asiakasmaksulaissa muista palveluista voidaan periä maksu Osa maksujen määräytymisperusteita tai enimmäismääristä on määrätty laissa tai asetuksella: pitkäaikainen laitoshoidon asiakasmaksun enimmäismäärä (laki 7c §) kotiin annettavan palvelun maksuprosentit ja tulorajat (asetus 3 §) lyhytaikaisen laitoshoidon maksujen enimmäismäärät (asetus 12 §) Maksuvoi olla tasamaksu maksukyvyn mukaan määrättävä maksu

Maksu saa olla enintään palvelun todelliset tuotantokustannukset 4 ASIAKASMAKSUT Maksu saa olla enintään palvelun todelliset tuotantokustannukset Ostopalvelusta on perittävä samansuuruinen asiakasmaksu kuin vastaavasta omasta palvelusta Maksu on tietyin edellytyksin jätettävä perimättä tai sitä on alennettava ja maksua voidaan myös harkinnanvaraisesti alentaa tai jättää kokonaan perimättä

Maksuasetuksessa (2§) tarkoitetaan 5 ASIAKASMAKSUT Määritelmiä Maksuasetuksessa (2§) tarkoitetaan Palvelun käyttäjällä yhtä tai useampaa henkilöä, joka käyttää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelua tai johon palvelu kohdistuu; kotipalvelussa ja lasten päivähoidossa palvelun käyttäjäksi katsotaan lapsen ohella hänen kanssaan yhteistaloudessa elävät vanhemmat tai muut huoltajat Perheellä yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa eläviä henkilöitä sekä molempien samassa taloudessa eläviä alaikäisiä lapsia

Maksuasetuksessa (2§) tarkoitetaan (jatkoa) 6 ASIAKASMAKSUT Maksuasetuksessa (2§) tarkoitetaan (jatkoa) 3. Hoitopäivällä henkilön laitoshoitoon tulopäivää, sen jälkeen kertyviä hoitovuorokausia ja laitoksesta lähtöpäivää; 4. Kotona annettavalla palvelulla sosiaalihuoltoasetuksen 9 §:ssä tarkoitettuja kotipalveluita ja kansanterveyslain 14 §:n 1 momentin 2 kohdan perusteella järjestettyä kotisairaanhoitoa.

Maksuihin vaikuttavat tulot Kenen tulot (laki 10 §) 7 ASIAKASMAKSUT Maksuihin vaikuttavat tulot Kenen tulot (laki 10 §) Maksukykyä arvioitaessa ja maksun suuruutta määrättäessä voidaan sen estämättä mitä muussa laissa säädetään, ottaa huomioon henkilön eläminen yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa, alaikäisten lasten eläminen samassa taloudessa, henkilön tosiasiallisista perhesuhteista johtuvat muut maksukykyyn vaikuttavat seikat sekä lapsen elatuksesta annetussa laissa tarkoitettu elatusvelvollisuus siten kuin niistä tässä laissa tai sen nojalla annetussa asetuksessa tarkemmin säädetään. Maksukyvyn mukaan määräytyvän maksun suuruutta määrättäessä otetaan huomioon palvelua käyttäneiden henkilöiden tulot siten kuin tässä laissa tai sen nojalla annetussa asetuksessa tarkemmin säädetään.

Maksuihin vaikuttavat tulot kotona annettavassa palvelussa 8 ASIAKASMAKSUT Maksuihin vaikuttavat tulot kotona annettavassa palvelussa ( asetus 27 §) Tulot: Kuukausituloina otetaan huomioon palvelun käyttäjän sekä hänen kanssaan yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa elävän henkilön veronalaiset ansio- ja pääomatulot sekä verosta vapaat tulot. Jos kuukausittaiset tulot vaihtelevat, kuukausituloina otetaan huomioon viimeksi kuluneen vuoden keskimääräinen kuukausitulo. Edellä 1 momentissa säädetystä poiketen voidaan veronalaisina tuloina ottaa huomioon viimeksi toimitetussa verotuksessa vahvistetut vastaavat veronalaiset tulot korotettuna niillä prosenttimäärillä, jotka verohallitus vuosittain antamissaan päätöksissä ennakkoperinnän laskemisperusteista määrää.

Maksuihin vaikuttavat tulot kotona annettavassa palvelussa 9 ASIAKASMAKSUT Maksuihin vaikuttavat tulot kotona annettavassa palvelussa 3. Tulot, joita ei oteta huomioon Tuloina ei oteta huomioon lapsilisää, lapsen hoitotukea, kansaneläkelain mukaista lapsikorotusta, asumistukea, vammaistukea, tapaturmavakuutuksen perusteella suoritettavia sairaanhoito- ja tutkimuskuluja, sotilasavustusta, rintamalisää, opintorahaa, aikuisopintorahaa, opintotuen asumislisää, toimeentulotukena maksettavaa toimintarahaa ja matkakorvausta, kuntoutusrahalain mukaista ylläpitokorvausta, työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain mukaista ylläpitokorvausta, opintojen johdosta suoritettavia apurahoja ja muita vastaavia avustuksia, perhehoidon kustannusten korvauksia eikä lasten kotihoidon tukea.

Maksun määrääminen (asetus 31 §) 10 ASIAKASMAKSUT Maksun määrääminen (asetus 31 §) Maksukyvyn mukaan määräytyvät maksut määrätään toistaiseksi Maksu on kuitenkin tarkistettava silloin, kun 1)  palvelun käyttäjän tai perheen maksukyky on olennaisesti muuttunut; 2)  kun on ilmeistä, että maksua määrättäessä huomioon otettavat perheen olosuhteet ovat muuttuneet; 3)  maksu osoittautuu virheelliseksi; tai 4)  palvelu- ja hoitosuunnitelmaa muutetaan. Jos maksun määräämistä koskeva päätös on ilmeisesti perustunut asiakkaan tai hänen edustajansa antamiin virheellisiin tietoihin, maksu voidaan oikaista takautuvasti enintään vuoden ajalta.  

Pitkäaikaisen laitoshoidon maksussa huomioon otettavat tulot 11 ASIAKASMAKSUT Pitkäaikaisen laitoshoidon maksussa huomioon otettavat tulot Tulot on määrätty lain 10b §:ssä veronalaiset tulot ennakonpidätyksen ja ennakonkannon jälkeen  verovapaat tulot, kuten 10 b §:ssä on määrätty Tulot, joita ei oteta oteta huomioon määritelty lain 10 c §:ssä

Asiakkaan ja hänen edustajansa tietojenantovelvollisuus 12 ASIAKASMAKSUT Asiakkaan ja hänen edustajansa tietojenantovelvollisuus Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000) 12 § 1 momentti Asiakkaan ja hänen laillisen edustajansa on annettava sosiaalihuoltolain 6 §:ssä tarkoitetulle toimielimelle ne tiedot, joita tämä tarvitsee sosiaalihuollon järjestämisessä ja toteutumisessa.

31 § Selvittämisvelvollisuus 13 ASIAKASMAKSUT Hallintolaki (434/2003)  31 § Selvittämisvelvollisuus Viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset. 22 § Asiakirjan täydentäminen Jos viranomaiselle toimitettu asiakirja on puutteellinen, viranomaisen on kehotettava lähettäjää määrärajassa täydentämään asiakirjaa, jollei se ole tarpeetonta asian ratkaisemiseksi. Asiakirjan lähettäjälle on ilmoitettava, miten asiakirjaa on täydennettävä.  

33 § Selvityksen antamiselle asetettava määräaika 14 ASIAKASMAKSUT Hallintolaki (434/2003) (jatkoa) 2 § Selvityspyyntö Lausuntoa tai muuta selvitystä koskevassa pyynnössä on yksilöitävä, mistä erityisistä seikoista selvitystä on esitettävä. 33 § Selvityksen antamiselle asetettava määräaika Asiakirjan täydentämistä, selityksen antamista ja selvityksen esittämistä varten on asetettava asian laatuun nähden riittävä määräaika. Asianosaiselle on ilmoitettava, ettei määrärajan noudattamatta jättäminen estä asian ratkaisemista. Määräaikaa voidaan asianosaisen pyynnöstä pidentää, jos se on tarpeen asian selvittämiseksi.  

Tietojen saanti (laki 14 a §) 15 ASIAKASMAKSUT Tietojen saanti (laki 14 a §) Valtion ja kunnan viranomainen sekä muu julkisoikeudellinen yhteisö, kansaneläkelaitos, eläketurvakeskus, eläkesäätiö ja muu eläkelaitos, vakuutuslaitos, rahalaitos, työnantaja, työttömyyskassa sekä huoltotoimintaa tai terveyden- ja sairaudenhoitotoimintaa harjoittava yhteisö tai toimintayksikkö ovat velvollisia sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisen pyynnöstä antamaan maksutta ja salassapitosäännösten estämättä kaikki hallussaan olevat asiakkaan taloudellista asemaa koskevat asiakasmaksun suuruuden määräämistä varten tarpeelliset tiedot ja selvitykset, jos maksun määräävä kunta tai kuntayhtymä ei ole saanut asiakkaalta tai hänen lailliselta edustajaltaan riittäviä ja luotettavia tietoja maksun määräämistä varten.

Maksun perimättä jättäminen ja alentaminen (laki 11 §) 16 ASIAKASMAKSUT Maksun perimättä jättäminen ja alentaminen (laki 11 §) Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista. asiakkaalla on oikeus alennukseen tai vapautukseen, jos tulot eivät maksut huomioon ottaen riitä toimeentuloturvasäädösten mukaiseen elintasoon Palvelun tuottava kunta tai kuntayhtymä voi päättää, että 1)  muitakin kuin 1 momentissa tarkoitettuja maksuja voidaan jättää perimättä tai alentaa 1 momentissa tarkoitetuilla perusteilla; tai 2)  maksuja voidaan alentaa tai jättää perimättä, jos siihen on syytä huollolliset näkökohdat huomioon ottaen. 

Maksun perimättä jättäminen ja alentaminen Tampereen käytäntöjä 17 ASIAKASMAKSUT Maksun perimättä jättäminen ja alentaminen Tampereen käytäntöjä Myös huollollisilla syillä on myönnetty maksuista alennuksia/vapautuksia esim. sotelan päätös asumispalvelujen maksuista terveydenhuollon tasamaksujen alentamisesta luovuttiin Kotihoidossa ohjeistettiin alentamis- ja vapautuskäytäntö uudelleen uusi kirjallinen ohje, lomakkeet ja koulutus ohjeistus oli tarpeen asiakkaiden yhdenvertaisuuden turvaamiseksi

Maksun perimättä jättäminen ja alentaminen 18 ASIAKASMAKSUT Maksun perimättä jättäminen ja alentaminen Taloudellisilla syillä haettavat alennukset/vapautukset Menettely taloudellisilla syillä haetuista alennusta tai vapautusta käsiteltäessä on samanlainen, kuin toimeentulotuen tarpeen määrittelyssä tulojen ja varallisuuden selvitys laskelma tuloista ja huomioon otetuista menoista erillispäätökset hieman kevyemmästä harkinnasta esimerkiksi asumispalvelujen maksuissa pienet säästöt eivät estä myönteistä päätöstä

Maksun perimättä jättäminen ja alentaminen 19 ASIAKASMAKSUT Maksun perimättä jättäminen ja alentaminen Huollollisilla syillä myönnettävät alennukset/vapautukset Asiakkaan tulot ja varallisuus selvitetään samalla tavalla kuin taloudellisilla syillä alennusta/vapautusta haettaessa Päätöksenteossa on mahdollista käyttää laajempaa harkintaa Kotihoidossa on ohjeistettu harkinnan periaatteita Kotihoidon ohje: Huollollinen syy ei voi olla täysin riippumaton hakijan ja/tai hänen perheensä taloudellisesta tilanteesta. Päätöksenteossa vain otetaan laajemmin huomioon asiakkaiden sosiaalinen tilanne ja siitä johtuvat taloudelliset vaikeudet Maksualennus huollollisilla syillä myönnetään, jos asiakkaan tai asiakasperheen tilanne on autettavissa taloudellisella tuella. Jos kysymys on muusta tuen tarpeesta, on syytä ohjata asiakas hakemaan muuta tukea. Kyseessä voi olla esimerkiksi edunvalvojan tai päihdekuntoutuksen tarve tai lisätuki mielenterveysongelmien takia.