Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SOSTEn linjaukset asiakasmaksujen uudistamiseksi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SOSTEn linjaukset asiakasmaksujen uudistamiseksi"— Esityksen transkriptio:

1 SOSTEn linjaukset asiakasmaksujen uudistamiseksi
Anne Perälahti Asiakasmaksujen uudistamisen taustat ja tavoitteet

2 Lähtökohtana palvelujen turvaaminen
Terveyspolitiikan lähtökohta on tarjota jokaiselle terveydentilan edellyttämät riittävät ja laadukkaat palvelut riippumatta sosioekonomisesta asemasta, taloudellisesta tilanteesta tai asuinalueesta Perustuslain (1999/731) 19 §:n mukaan julkisen vallan on turvattava jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä Henkilön taloudellinen tilanne ei saa olla esteenä palveluihin hakeutumiseen (Pe VL 39/1996 vp)

3 Lainsäädäntöön kirjataan vain ne palvelut, joista voi periä asiakasmaksuja
Laki säätää palveluista perittävien maksujen enimmäismäärät Laissa erikseen säännökset maksuttomista sosiaalipalveluista (4 §) ja terveyspalveluista (5 §) Muista palveluista perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen (2 §) Johtanut kunnissa osaoptimointiin esimerkiksi siirtämällä asiakkaita laitospalveluista palveluasumiseen ja terveyden- ja sairaanhoitajakäyntimaksujen käyttöönottoon

4 Sote-keskusten sosiaali- ja terveydenhuollon suoran valinnan palvelut (15 §) tulee olla pääosin maksuttomia Maksuttomia valinnanvapautta koskevan lakiesityksen (HE 47/2017) 15 §:ssä määritellyt sosiaali- ja terveyspalvelut, pl. kotipalvelu (SHL 19 §), kotihoito (SHL 20 §) ja kotisairaanhoito (Terv.h.L 25 §:n 1 mom.), sekä hoitoon liittyvät lääkärintodistukset ja -lausunnot Kotona annettavista palveluista perittävien asiakasmaksujen tulorajaa (euroa/kuukausi) tulee korottaa Euroopan unionin määrittelemälle köyhyysrajalle, joka on euroa kuukaudessa Lainsäädännöllä tulisi varmistaa, että maakuntien jatkossa kehittämät uudet hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ovat kokonaisuudessaan maksuttomia

5 Sote-keskusten sosiaali- ja terveydenhuollon suoran valinnan palvelut (15 §) tulee olla pääosin maksuttomia Maksuttomuudella ja tulorajan alentamisella varmistetaan pienituloisten palvelujen saanti ja taloudellisen selviytyminen kavennetaan hyvinvointi- ja terveyseroja tuodaan pitkällä aikavälillä säästöjä raskaampien ja kalliimpien palvelujen käytön vähentyessä vähennetään asiakasmaksujen perimättä jättämisestä ja alentamisesta aiheutuvaa hallinnollista työtä

6 Maksukatot tulee yhdistää yhdeksi maksukatoksi (1/2)
Palvelu-, matka- ja lääkemaksukatot tulee yhdistää yhdeksi maksukatoksi, jonka taso 760 euroa (nykyisin 1 596,13 €) Erilliset maksukatot säilyisivät ja niitä seurattaisiin. Kunkin erillisen maksukaton täyttyessä asiakas ei maksaisi kyseistä palvelu-, matka- tai lääkekohtaista maksua. Kun perityt maksut ylittää maksukaton (760 €), ne olisivat tämän jälkeen maksuttomia. Edunsaajan tulee saada hänelle kuuluvan etuuden automaattisesti Seurannan tulee keskittää Kelaan Maksukaton kertymistä tulee porrastaa vuoden aikana, jotta vältetään maksujen kasautumisen alkuvuoteen

7 Maksukatot tulee yhdistää yhdeksi maksukatoksi (2/2)
Maksukaton kertymisessä tulee ottaa huomioon jatkossa sosiaalihuollon maksuja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden yhdenmukaisen kohtelun kannalta Maksukattoon tulee sisällyttää omaishoitajan vapaan aikaisesta sijaishoidosta perityt maksut (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 734/ b§) Selvitettävä hammashoidon sisällyttäminen maksukaton piiriin

8 Palveluasumisen maksut yhtenäistettävä
Asumispalvelujen maksujen perusteiden on oltava yhdenmukaiset ja selkeät Sosiaalihuollon laitospalvelujen ja tehostetun palveluasumisen välistä rajanvetoa tulee selkiyttää tai poistaa kokonaan Tehostetun palveluasumisen asiakasmaksut (sisältäen hoivan, hoidon, asumiskustannukset ja kaikki tarvittavat tukipalvelut) eivät saa ylittää palveluasumisessa nykyisen laitoshoidon maksuja, jossa maksu voi olla yksin asuvilla enintään 85 prosenttia hoidossa olevan kuukausittaisista nettotuloista ja vähimmäiskäyttövara 107 euroa kuukaudessa

9 Asiakasmaksut kohtuullistettava jos asiakkaan elämäntilanne sitä vaatii (1/2)
Asetus ja käytännöt maksujen perimättä jättämisestä ja alentamisesta on oltava selkeät, sitovat ja valtakunnallisesti yhteneväiset Maksuista on luovuttava tai niitä on alennettava, jos ne aiheuttavat toimeentulotuen tarvetta Asiakkaille on tiedotettava mahdollisuudesta maksujen alentamiseen tai perimättä jättämiseen Kohtuullistamista koskevan päätöksen on oltava mahdollisimman pitkäkestoinen, jotta vältetään hallinnollista työtä ja asiakkaalle aiheutuvaa ylimääräistä vaivannäköä.

10 Asiakasmaksut kohtuullistettava jos asiakkaan elämäntilanne sitä vaatii (2/2)
Asiakasmaksujen kohtuullistamista tulee tarkastella samassa yhteydessä kun asiakkaalle tehdään palvelusuunnitelma tai sitä tarkistetaan Asiakkaiden maksukyvyn arvioinnissa on hyödynnettävä tulorekisteriä Tulotietojen lisäksi asiakasmaksujen määräytymisessä on otettava harkinnanvaraisesti huomioon myös muut kotitalouden toimeentulon edellytyksiä tai elatusvelvollisuuden toteuttamista vaarantavat tekijät, jotka voivat aiheuttaa toimeentulotuen tarvetta Asiakasmaksujen perintä maakuntien hoidettavaksi

11 Asiakasmaksujen enimmäismaksun taso määritellään valtakunnallisesti, mutta maakunnat voivat periä pienempiä asiakasmaksuja Asiakasmaksujen määräytymisen perusteiden tulee olla valtakunnallisesti yhdenmukaiset alueellisen eriarvoisuuden välttämiseksi Asiakasmaksujen enimmäismaksun tason tulee määritellä valtakunnallisesti Maakuntien päätäntävallassa tulee olla mahdollisuus periä enimmäismaksua pienempiä asiakasmaksuja Ehdotetun maakuntalain mukaan maakunta päättäisi sen järjestämisvastuulla olevista palveluista perittävien asiakasmaksujen suuruudesta lainsäädännön asettamien enimmäismaksujen puitteissa

12 Varallisuutta ei huomioida asiakasmaksujen määräämisessä
Nykyisen asiakasmaksulain mukaan asiakasmaksut eivät saa aiheuttaa velvoitetta myydä varallisuutta. Myöskään jatkossa varallisuutta ei tule huomioida asiakasmaksuissa. Toimeentulotuessa otetaan huomioon helposti realisoitavissa oleva omaisuus Varallisuuden huomioiminen asiakasmaksuissa on vaikeasti toteutettavissa, valvottavissa ja hallittavissa

13 KIITOS Anne Perälahti Tutkimuspäällikkö (tutkimustiimi)
SOSTE sosiaali ja terveys ry /


Lataa ppt "SOSTEn linjaukset asiakasmaksujen uudistamiseksi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google