Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suunnitelma-asiakirjat sosiaalihuollossa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suunnitelma-asiakirjat sosiaalihuollossa"— Esityksen transkriptio:

1 Suunnitelma-asiakirjat sosiaalihuollossa
Antero Lehmuskoski ja Erja Ailio THL Antero Lehmuskoski ja Erja Ailio

2 Taustaa: Asiakasasiakirjalaki 254/2015
Lain tavoitteena on yhdenmukaistaa sosiaalihuollossa asiakastyön kirjaamisen käytännöt asiakasasiakirjoissa käytettävä kieli asiakasasiakirjojen tietosisällöt asiakasasiakirjojen hallinnan ja käsittelyn käytännöt

3 Toimivaltasäännös 5 § Terveyden ja hyvinvoinnin laitos antaa tarkemmat määräykset sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen rakenteista ja asiakasasiakirjoihin merkittävistä tiedoista

4 Kirjaaminen yhteistyönä toteutettavissa palveluissa
7 § Kun sosiaalihuollon toimintayksikössä sote-henkilöstö toteuttaa palvelua yhdessä, voidaan laatia yhteinen asiakassuunnitelma Tarvittaessa saadaan tallentaa kopio potilasrekisteriin 8 § Monialaisessa yhteistyössä henkilö saa tallentaa yhteisen asiakassuunnitelman edustamassaan organisaatiossa

5 Asiakasasiakirjojen tietosisällöt
9 § Kaikissa asiakasasiakirjoissa on oltava määrätyt perustiedot asiakirjasta ja sen laatimisesta asiakkaasta ja hänen edustajastaan palvelunantajasta 16 § Asiakassuunnitelmaan on kirjattava palvelutarpeen arvioon perustuva asiakkaan tuen tarve kuvaus asiakkaan tarvitsemista palveluista palvelulle ja asiakkuudelle asetetut tavoitteet sekä keinot niiden saavuttamiseksi asiakkaan tukemiseen osallistuvat yksityishenkilöt ja heidän tehtävänsä

6 Asiakastietojen käyttöoikeudet (23 §)
Käyttöoikeuksien hallinta on osa asiakkaan yksityisyyden suojaa Sosiaalihuollon henkilörekistereihin tallennettavat asiakirjat varustetaan mm. palvelutehtävä-metatiedolla Henkilöstön käyttöoikeudet on määriteltävä palvelutehtävittäin ja kunkin henkilön tehtävät huomioiden THL antaa määräyksen sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen käyttöoikeuksien määrittelyn perusteista

7 Sosiaalihuollon asiakastietomallin kehittäminen
Sosiaalipalvelujen tietosisältöjen yhtenäistäminen Sosiaalipalvelujen prosessikuvausten yhtenäistäminen Sosiaalipalvelujen luokittelemisen yhtenäistäminen Sosiaalipalvelujen tietorakenteiden yhtenäistäminen Sosiaalihuollon asiakastietomalli Antero Lehmuskoski ja Erja Ailio

8 Yleiset asiakirjatyypit
ARVIO ASIAKAS-KERTO-MUS HAKEMUS ILMOITUS KUULEMIS-ASIAKIRJA LASKELMA LAUSUNTO LÄHETE MAKSU-SITOUMUS PYYNTÖ PÄÄTÖS SELVITYS SOPIMUS SUOSTU-MUS SUUNNI-TELMA YHTEEN-VETO LIITE

9 Asiakirjatyypit 1-4 (17) Asiakirjatyyppi Määritelmä arvio
sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jossa palvelunantaja tarkastelee sosiaalihuollon asiakkaan tilannetta ja tekee päätelmän sosiaalihuollon palveluprosessin edistämiseksi tai sen päättämiseksi asiakaskertomus sosiaalihuollon asiakasasiakirja, johon palvelunantaja voi tehdä aikajärjestyksessä kertyviä merkintöjä sosiaalihuollon asiakkaan tilanteesta tai asiakkaaseen tai asiaan liittyvistä sosiaalihuollon palvelutapahtumista hakemus sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla sosiaalihuollon asiakas pyytää tai vaatii itse tai hänen laillinen edustajansa tai palvelunantaja pyytää tai vaatii hänen asiassaan palvelua tai toimenpidettä palvelunantajalta, viranomaiselta tai tuomioistuimelta ilmoitus sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla yksityishenkilö, sosiaalihuollon asiakas, palvelunantaja tai viranomainen antaa tiedoksi henkilöön liittyvän tilanteen, toimenpiteen tai palvelutarpeen

10 Asiakirjatyypit 5-8 (17) Asiakirjatyyppi Määritelmä Kuulemis-asiakirja
sosiaalihuollon asiakasasiakirja, johon palvelujärjestäjä kirjaa asianosaisen tai muun asiaan osallisen mielipiteen viranomaisen ratkaistavana olevasta asiasta ja tarvittaessa asianosaisen selityksen sellaisista seikoista, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun laskelma sosiaalihuollon asiakasasiakirja, johon palvelunantaja laskee tietyin perustein sosiaalihuollon asiakkaan taloudellisen tilanteen asiakkaan asian ratkaisemiseksi lausunto sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla palvelunantaja esittää pyynnöstä näkemyksensä sosiaalihuollon asiakkaan asiasta kolmannelle osapuolelle lähete sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla palvelunantaja ohjaa sosiaalihuollon asiakkaan tutkimuksiin, palveluihin tai tukitoimiin

11 Asiakirjatyypit 9-12 (17) Asiakirjatyyppi Määritelmä maksusitoumus
sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla palvelunjärjestäjä antamansa päätöksen perusteella sitoutuu maksamaan sosiaalihuollon asiakkaalle annettavan tuotteen tai palvelun kustannukset tai osan niistä pyyntö sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla palvelunantaja pyytää tietoja tai virka-apua sosiaalihuollon asiakkaan asian ratkaisemiseksi tai käsittelemiseksi päätös sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla viranomainen tai viranomaisen roolissa toimiva palvelunantaja antaa ratkaisunsa sosiaalihuollon asiakkaan hallintoasiassa selvitys sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla sosiaalihuollon asiakas antaa palvelunantajalle tietoa itseään koskevan asian ratkaisemiseksi tai palvelun järjestämiseksi

12 Asiakirjatyypit 13-17 (17) Asiakirjatyyppi Määritelmä sopimus
sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jossa määritetään sovitun asian sisältö ja ehdot osapuolia sitovasti suostumus sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla sosiaalihuollon asiakas, hänen edunvalvojansa tai muu asianosainen vapaaehtoisesti ja tietoisesti ilmaisee tahtonsa tietyssä häntä tai asiakasta koskevassa asiassa suunnitelma sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jossa palvelunantaja asettaa pääsääntöisesti yhteisymmärryksessä sosiaalihuollon asiakkaan kanssa asiakkaan palvelutarpeeseen liittyvät tavoitteet sekä keinot, joilla tavoitteisiin päästään yhteenveto sosiaalihuollon asiakasasiakirja, johon palvelunantaja kokoaa sosiaalihuollon asiakkaan asiaan liittyvät keskeiset tiedot tiettyä tarkoitusta varten liite asiakirja, joka on liitetty toiseen asiakirjaan sen sisältämän tiedon selvennykseksi tai täydennykseksi

13 Asiakasasiakirjat ARVIO ASIAKAS-KERTO-MUS HAKEMUS ILMOITUS
adoptio-neuvonnan asiakas-suunnitelma vammais-palvelujen asiakas-suunnitelma lasten-suojelun sijaishuollon asiakas-suunnitelma päihde-huollon asiakas-suunnitelma omaishoidon tuen asiakas-suunnitelma aktivointi-suunnitelma koti-palvelujen asiakas-suunnitelma vanhem-muuden tukemisen suunnitelma jne… ARVIO ASIAKAS-KERTO-MUS HAKEMUS ILMOITUS KUULEMIS-ASIAKIRJA LASKELMA LAUSUNTO LÄHETE MAKSU-SITOUMUS PYYNTÖ PÄÄTÖS SELVITYS SOPIMUS SUOSTU-MUS SUUNNI-TELMA YHTEEN-VETO LIITE

14 adoptio-neuvonnan asiakas-suunnitelma
kasvatus- ja perhe-neuvonnan asiakas-suunnitelma koti-palvelujen asiakas-suunnitelma lapsiperhei-den koti-palvelujen asiakas-suunnitelma kotoutumis-suunnitelma perheen kotoutumis-suunnitelma koulun sosiaalityön asiakas-suunnitelma lasten-suojelun avohuollon asiakas-suunnitelma lasten-suojelun sijaishuollon asiakas-suunnitelma vanhem-muuden tukemisen suunnitelma lasten-suojelun jälkihuollon asiakas-suunnitelma omaishoidon tuen asiakas-suunnitelma päihde-huollon asiakas-suunnitelma sosiaali-huollon asiakas-suunnitelma aktivointi-suunnitelma vammais-palvelujen asiakassuunnitelma ASIAKAS-SUUNNI-TELMA TOTEUTTA-MISSUUNNI-TELMA hoito- ja kasvatus-suunnitelma lasten-suojelun tukisuhdesuunnitelma lasten-suojelun perhetyön suunnitelma päihde-huollon toteuttamis-suunnitelma vammais-palvelujen toteuttamis-suunnitelma kehitysvam-maisten eri-tyishuollon toteuttamis-suunnitelma suojatoimen-piteiden käytön toimintaohje

15 Asiakasasiakirjojen rakenteet ja niiden suhteet
Asiakasasiakirja Tieto-komponentti Asiakirja-kohtainen kenttä Luokitus Erja Ailio / sosiaalihuollon asiakastietomalli

16

17

18 Asiakastietomallin hallinta
Muutostarpeita asiakastietomalliin voivat aiheuttaa: Toiminnan muutokset Lakien ja asetusten muutokset Valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon tilastointivaatimusten muutokset Kohdealueen kokonaisarkkitehtuurin, suositusten ja standardien muutokset Erja Ailio / sosiaalihuollon asiakastietomalli


Lataa ppt "Suunnitelma-asiakirjat sosiaalihuollossa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google