Kohti oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä - ajatuksia tiemaksujärjestelmän käyttöönotosta Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila VR:n juhlaseminaari.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Tekijänoikeusfoorumi 2011 Markku Lamminluoto Kommenttipuheenvuoro operaattoreihin kohdistuvasta kieltotuomiomenettelystä.
Matkustusstrategia – miten tästä eteenpäin
Toimintaympäristön analyysi
Tietopaketti Big Datasta
Metsähallituksen toiminnan monipuoliset hyödyt yhteiskunnalle
Yhteistyöryhmä maaseutupolitiikan tekijänä Pori Heli Siirilä Maaseutuasumisen teemaryhmä.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Avaako paikannusperusteinen verotus uutta liiketoimintaa? Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg.
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Liikenteen kameravalvontaan liitetyn haltijavastuun toteuttamisvaihtoehtojen vertailua (HALTI) LINTU -seminaari Jarkko Niittymäki, TkT LT-Konsultit.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Suomi idän ja lännen solmupisteenä
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
KAM-JURIDINEN YHTEISTYÖ Pekka Heikkinen.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Maaseutuohjelman arviointisuunnitelma - mistä on kyse? Työseminaari Säätytalolla
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Mikä on arvioinnin rooli ohjelmatyössä Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Eero Pehkonen.
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Viestintäsuunnitelma
Matti Piispanen Seurakuntarakenteiden kehittäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Paikallisidentiteetin merkitys
Mihin metsiä käytetään tulevaisuudessa? – Ota kantaa -kyselyn tulokset
1 Valtioneuvoston maatalouspoliittinen selonteko I Selonteko on yleisen tason tarkastelu maatalouden toimintaympäristöstä ja kehityksestä Tarkastellaan.
Women in fire and rescue services Mira Leinonen Helsinki.
Ajankohtaista – seutusivistys
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä Vaikutustarkastelun tuloksia skenaario Eduskunta Liikenneneuvos Tuomo Suvanto.
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä Tilannekatsaus vaikutusryhmä Tuomo Suvanto.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Valtorin Virtu- tunnistuspalvelun käyttöönotto Tullissa Jari Kokko Kehityspäällikkö Tulli.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Valtion ja kunnallisen aluehallinnon sekä kuntien työnjakoa selvittänyt työryhmä.
Uudenmaan liitto // Nylands förbund // Helsinki-Uusimaa Regional Council Seppo Lampinen / Hämeen AMK Tulevaisuuden liikkuminen, liikenteen teknologinen.
Liiketoimintasuunnitelman esitys
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Yhteenveto KOOTuki-ryhmän avoimesta etäkokouksesta Helena Majamäki
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Teknologiaryhmä – Call for Papers
Yritystukien vaikutuksista
Trafin rooli ja tehtävät
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
Arvioinnista arkipäivää
Liikenteen visio liikennepoliittisessa selonteossa
Taloudellisesta arvioinnista
YHTEISPALVELUN TEHOSTAMISHANKE ETENEE
Esityksen transkriptio:

Kohti oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä - ajatuksia tiemaksujärjestelmän käyttöönotosta Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila VR:n juhlaseminaari

Sisältö Työryhmän toimeksianto Motiivit Kansainväliset kokemukset Lainsäädännölliset kysymykset Kansalaisten käsitykset Alustavat skenaariot

3 Miksi työryhmä? Liikenneministeri Merja Kyllösen asettama työryhmä selvittää, miten Suomessa voitaisiin edetä kohti oikeudenmukaisempaa ja älykkäämpää liikennejärjestelmää Selvitystyö on kirjattu hallitusohjelmaan Kevään 2012 liikennepoliittisessa selonteossa on linjauksia liikennejärjestelmän kehittämisestä taloudellisen ohjauksen avulla Tavoitteena on luoda kokonaiskuva siitä, miten Suomen tulisi edetä tiemaksujärjestelmien käyttöönotossa pitkällä aikavälillä Selvitetään asia niin perusteellisesti, että seuraava hallitus voi ottaa kantaa edetäänkö asiassa vai ei Työryhmän toimikausi on –

4 Mitä työryhmä selvittää? Kansainväliset kokemukset tienkäyttömaksuista ja nähtävissä olevat trendit Millaiset tavoitteet tienkäyttömaksuille tulisi asettaa Suomessa? Millaiset tekniset ratkaisut olisivat käyttökelpoisia Suomessa? Tienkäyttömaksujen vaikutukset Millaisia vaikutuksia tienkäyttömaksuilla olisi tienkäyttäjien tietosuojaan sekä tietoturvaan? Mitä muita sähköisiä hyötypalveluita paikannusjärjestelmä mahdollistaisi? Mitkä ovat suomalaisen paikannusteknologian ja sitä soveltavien palveluiden kehittämiskohteet ja vientimahdollisuudet?

Tieliikenteen verotuksen uudistaminen on käynnissä monissa maissa Syitä: –Liikenteen kasvu edellyttää tehokkaampia keinoja ohjata liikennekäyttäytymistä –Tiekapasiteettia ei pystytä eikä kannata laajentaa loputtomasti –Liikenteen ulkoiset kustannukset ovat lisääntyneet –Valtioiden taloudelliset mahdollisuudet infrastruktuurin rakentamiseen ja ylläpitoon ovat vähentyneet –Tekniikan kehittyminen antaa uusia mahdollisuuksia liikenteen hallintaan ja hinnoitteluun –Autoilun sähköistyminen, biopolttoaineet yms.

Mitä työryhmä on selvittänyt? Motiivit tienkäyttömaksujen selvittämiseksi Liikenteen hinnoittelun kansainväliset käytännöt Liikenteen hinnoittelun oikeudenmukaisuusteemoja Lainsäädännöllisiä kysymyksiä

Mitä parannettavaa nykyisessä järjestelmässä? Nykyisin tieliikenteen verotus kohdistuu sekä ajoneuvon hankintaan, käytettävissä oloon että todelliseen käyttöön (autovero, ajoneuvovero ja polttoainevero) Ongelmat taloudellisen ohjauksen kannalta: Nykyinen tieliikenteen verotus on liian karkea liikkumisen ohjaamiseen (kiinteät verot, polttoaineveroa ei voida kohdentaa paikallisesti) Tilalle tarvitaan hinnoittelujärjestelmä, joka mahdollistaa maksun, joka voidaan kohdistaa ajan, paikan ja ajoneuvon tyyppiin mukaan

Motiivit Tiemaksujen selvittämisen keskeisenä motiivina on tieliikenteen taloudellisen ohjauksen parantaminen Taloudellisella ohjauksella halutaan vaikuttaa liikennesuoritteeseen eli tehostaa liikennejärjestelmää, vähentää ympäristöhaittoja ja parantaa turvallisuutta Liikenteen hinnoittelulla on yhteys liikennejärjestelmän rahoittamiseen

Kansainväliset kokemukset Erilaisia tiemaksuja laajalti käytössä monissa maissa (esim. 21 EU- maassa) Silta- ja tunnelimaksut, raskaan liikenteen aika- tai kilometriperusteiset maksut, moottoritiemaksut, ruuhkamaksut Tienkäyttömaksujen keskeisiä motiiveja ovat olleet liikenteen sujuvuuteen vaikuttaminen, rahoituksen kerääminen ja ympäristötavoitteet EU:n liikennepolitiikan pitkän aikavälin tavoitteena on soveltaa käyttömaksuja kaikkiin ajoneuvoihin koko verkostossa

Raskaan liikenteen tiemaksut ovat yleisiä myös Euroopan ulkopuolella Esim. Australia, Uusi-Seelanti Venäjällä suunnitelma ottaa käyttöön kilometrimaksu yli 12 tonnia painaville kuorma-autoille federaation teillä (toteutuessaan maailman laajin järjestelmä) Perustuisi satelliittipaikannukseen Lainsäädäntö tekeillä Nettotuotoiksi arvioitu noin 13 miljardia US $ vuodessa (vrt. Saksa noin 3,2 miljardia US $)

Liikenteen hinnoittelun oikeudenmukaisuus Oikeudenmukaisuus vaikea käsite, jota voidaan tarkastella monesta eri näkökulmasta Näyttäisi siltä, että nykyinen tieliikenteen verotus ei ole täysin oikeudenmukaista, koska se on regressiivistä ja suosii paljon ajavia, kaupungissa asuvia ja ulkomaista kalustoa Tiemaksujen oikeudenmukaisuuteen vaikuttaa se, kuinka sen vaikutukset (myönteiset ja kielteiset) jakaantuvat eri ryhmien kesken, kokonaisvaltainen tarkastelu tärkeää Oikeudenmukaisuusnäkökohtia pidetään esillä koko selvityksen ajan

Pohdittavia lakikysymyksiä Olisiko tiemaksu valtiosääntöoikeudellisesti vero vai maksu? Kysymys vaikuttaa mm. tulojen käyttöön. EU-oikeudessa on säädetty tiemaksujärjestelmistä ja veroista, mikä on kansallinen liikkumavara? Vaikuttaako perustuslaki tiemaksujärjestelmän organisointiin? Tietosuojakysymykset, miten käyttäjien yksityisyydensuoja varmistetaan? Ketkä tiemaksuja maksaisivat? Valvonta, sanktiot ja oikeusturva? Mitä siirtymäajan haasteita liittyisi liikenteen vero- ja maksujärjestelmän isoon muutokseen?

Kansalaiskysely 1

Kansalaiskysely 2

Kansalaiskysely 3

Kansalaiskysely 4

Päätelmät kansalaiskyselystä työryhmän kannalta Tarvitaan selkeää informaatiota tiemaksuista ja niiden vaikutuksista verrattuna nykyjärjestelmään Erityistä huomiota tullaan kiinnittämään alueelliseen oikeudenmukaisuuteen sekä yksityisyyden suojaan liittyviin kysymyksiin

Alustavat skenaariot –0-vaihtoehto on nykyjärjestelmä (autovero+ajoneuvovero+polttoainevero) –Skenaario 1. Nykyverot + maksu (esim. silta-, tunneli tai alueellinen ruuhkamaksu) –Skenaario 2. Hollannin malli, kiinteät verot muuttuviksi (auto- ja ajoneuvovero km-maksuksi, polttoainevero ennallaan, voi sisältää myös alueelliset ruuhkamaksut) –Skenaario 3. Pelkkä kilometrimaksu (auto-, ajoneuvo- ja polttoainevero korvattu km-maksulla) ajan, paikan ja ajoneuvon tyypin mukaan –Skenaario 4. Kilometrimaksu ajan, paikan ja ajoneuvon tyypin mukaan sekä ajotavan mukaan

Tiemaksujen vaikutuksia arvioidaan kokonaisvaltaisesti -Työryhmä laatii yhteiskuntataloudellisen kokonaisarvion tarkasteltavan tiemaksujärjestelmän vaikutuksista mm. liikenteen määrään (ml. muut liikennemuodot), valtion talouteen, ympäristöön, aluetalouteen, hallinnointiin jne. -Tarkoituksena on selvittää, onko esitetty malli yhteiskuntataloudellisesti kannattava ja kuinka sen vaikutukset kohdistuvat eri ryhmiin -Työryhmä arvioi myös, kuinka tiemaksujärjestelmä olisi mahdollista toteuttaa käytännössä

Alustavia havaintoja Kyseessä pitkän aikavälin asia Siirtyminen esim. km-veroon vaatisi pitkän siirtymäajan (nykyisen verotuksen sopeuttaminen) EU-lainsäädäntö asettaa omat rajoituksensa (esim. polttoainevero, EETS) eri skenaarioiden toteuttamiseen Tekniikka kehittyy koko ajan Teknologiset kysymykset ratkaistaan viimeiseksi eli ei mennä tekniikka edellä

Eteneminen Tavoitteiden määrittely (kevät 2012) Skenaariot maksujärjestelmistä (kesä 2012) Alustavat vaikutukset (syksy 2012) Maksujärjestelmän tarkentaminen (alkuvuosi 2013) Tekniset ratkaisut ja lainsäädännölliset kysymykset (kevät 2013) Kokonaisvaikutusten arviointi (kevät-kesä 2013)

Teknologiaseminaari – tammikuu 2013 Työryhmä järjestää tammikuussa 2013 seminaarin, jossa se kuulee järjestelmätoimittajia Tavoitteena selvittää erilaisia Suomeen soveltuvia teknisiä ratkaisuja Työryhmä julkisti maailmanlaajuisen Call for Papers –ilmoituksen lokakuussa Pyrkimyksenä kuulla uusista ja innovatiivisista tulevaisuuden teknologioista

Lopuksi Tieliikenteen hinnoittelu on erittäin mielenkiintoinen, moniulotteinen ja haastava kysymys Työryhmällä ei ole vielä valmiita vastauksia Kyseessä on asia, jota pitää pystyä katsomaan pitkälle eteenpäin Tiemaksuilla on monia yhteiskunnallisia vaikutuksia Tiemaksuja tulee tarkastella avoimesti ja monipuolisesti Avoin keskustelu ja eri vaihtoehtoinen perusteellinen selvittäminen erittäin tärkeää