Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Avaako paikannusperusteinen verotus uutta liiketoimintaa? Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila 15.10.2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Avaako paikannusperusteinen verotus uutta liiketoimintaa? Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila 15.10.2013."— Esityksen transkriptio:

1 Avaako paikannusperusteinen verotus uutta liiketoimintaa? Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila 15.10.2013

2 Sisältö Paikkasidonnaiset palvelut Onko liikennesektorilla tarvetta paikkasidonnaisiin palveluihin? Mahdolliset liiketoimintasovellutukset liikenteessä Vastaus otsikon kysymykseen

3 Paikkasidonnaiset palvelut Paikkasidonnaiset palvelut perustuvat tietoon siitä, missä käyttäjä sijaitsee Liikkujalle mahdollistavat paikkaan, aikaan ja liikkumiseen liittyvien erilaisten tieto- ja hyötypalveluiden tarjonnan Ammattiliikenteelle paikkatietopohjaiset palvelut mahdollistavat mm. rahdin seurannan Paikannusteknologioita useita (esim. verkkopaikannus, lähipaikannus, satelliittipaikannus) Sijainti selvitetään käytännössä paikantamalla päätelaite (matkapuhelin, ajoneuvolaite yms.)

4 Onko liikennesektorilla tarvetta paikannuspalveluihin? Liikenne on ollut kautta aikojen paikkatiedon suurkuluttaja, esim. merenkulun navigointi, majakat, lentoliikenne, junat jne. Jo nyt pidetään itsestään selvänä, että liikenteeseen liittyvät paikkasidonnaiset palvelut tulevat lisääntymään merkittävästi Miksi? – Tarve lisääntyy – Tekniikka kehittyy – Potentiaaliset markkinat ovat olemassa

5 Tarve paikkasidonnaisen tiedon käytölle liikennesektorilla lisääntyy Tieliikenteen määrä lisääntyy jatkuvasti maailmanlaajuisesti – autojen määrän on ennustettu lisääntyvän nykyisestä noin miljardista autosta noin 2,5 miljardiin autoon vuoteen 2050 mennessä Perinteisillä liikennepoliittisilla keinoilla (esim. tiekapasiteetin lisääminen) ei pystytä ratkaisemaan liikenteeseen liittyviä ongelmia, kuten päästöjä, liikenteen ruuhkautumista, liikenneturvallisuutta Liikennettä on pystyttävä tehostamaan ja ohjaamaan paremmin

6 Älyliikenne avuksi Yksi keino on ns. älyliikenne, eli liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantaminen tieto- ja viestintäteknologian avulla Liikenteen paikannustiedon hyödyntäminen on tulevaisuudessa yksi keskeinen keino ohjata liikennettä sujuvammaksi

7 Tekniikka kehittyy ja markkinat syntyvät Paikka ja karttapalvelut jo nykyisin yleisiä Paikannusteknologia kehittyy koko ajan, kustannukset laskevat, mobiilidata yleistyy Paikkasidonnaiset palvelut ovat jo arkipäivää ammattiliikenteessä Jatkossa palveluita suunnataan erityisesti kuluttajille (henkilöautoille), jolloin markkinat merkittävästi suuremmat Tähän liittyy myös merkittävä ajattelutavan muutos: aiemmin palvelu oli sitä, että kerrottiin, missä sinä olet Nyt kerrotaan missä olet ja mitä muuta siellä on

8 Esimerkki Uutinen viime viikolta (MTV3 8.10.2013) Nokian HERE-karttapalvelujen liiketoimintayksikkö alkaa tehdä yhteistyötä autovalmistaja Mitsubishin kanssa Yhdysvalloissa. Nokia tuottaa Mitsubishin ajoneuvoihin reaaliaikaisia liikenne- ja säätietoja, sekä polttoaineen hintatietoja. HERE antaa tietoa 100 000 bensa-asemasta Yhdysvalloissa ilmoittaakseen käyttäjille, mistä polttoaine löytyy edullisimmin. Säätiedot päivittyvät kolmenkymmenen sekunnin välein. Liikennetietoja palveluun toimitetaan yli 530 000 tiekilometriltä Yhdysvalloissa. Nokia kertoo, että tiedot ovat käytettävissä auton viihdejärjestelmän kautta. Palveluja voi käyttää rattiohjaimella tai kosketusnäytön kautta.

9 Seuraava mullistus: liikenteen internet Varsinaisen suuren läpimurron oletetaan tapahtuvan ns. liikenteen internetin kautta, jossa yhdistyvät liikkuva laajakaista, paikannus ja mukana kulkevat käyttöliittymät Tuo mukanaan paljon uusia sovelluksia; esim. turva- ja tunnistelaitteita, auton etähuolto jne. Liikenteen internetpalvelut ovat toteutuessaan todella iso markkina-alue Edellyttää kuitenkin, että kuluttajat ovat valmiita maksamaan näistä palveluista, teknologian tulee toimia ja olla häiriötöntä, yksityisyyden suoja taattava

10 Mihin paikannukseen perustuvia palveluita voidaan käyttää liikennesektorilla? Lähde: VTT Working Paper 175

11 Yritykset paikkatiedon käyttäjinä Yritykset käyttävät paikkasidonnaisia palveluita paljon jo nykyisin Kaluston hallinta, paikannus ja valvonta Kuljetusten seuranta Ajotavan ja ajoreittien optimointi, polttoaineen kulutuksen seuranta Ajopäiväkirja Ajoneuvojen jäljitys Paikkasidonnaisten palvelujen tarjoaminen on nopeasti kasvava globaali liiketoiminta-alue

12 Kuluttajasovelluksia Autoilija saa halutessaan reaaliaikaista tietoa liikenteestä ja alueen palveluista Ajantasaiset keli- ja liikennetiedot Navigointi, reitin valinta Palveluiden ja kohteiden haku Pysäköinti-informaatio Huoltopalvelut (ajoneuvon tilan seuranta, yhteys korjaamoon) Ajotapaan ja määrään perustuvat vakuutusmaksut Joukkoliikenteen reittioppaat, joukkoliikennevälineiden reaaliaikainen sijaintinäkymä yms.

13 Viranomaispalvelut eCall – Yleiseurooppalainen autojen hätäviestijärjestelmä – eCall-järjestelmä avaa onnettomuuden sattuessa puheyhteyden hätäkeskukseen ja lähettää samalla tietoa muun muassa sijainnista – Nopeuttaa pelastustoimia tilanteissa, joissa kuski ei pysty puhumaan tai ilmoittamaan tarkkaa onnettomuuspaikkaa – Järjestelmän arvioidaan säästävän EU-maissa 2 500 ihmishenkeä vuodessa – Pakolliseksi uusiin autoihin EU:sa vuonna 2015

14 Viranomaispalvelut Tieliikenten verotus – Paikannusteknologia mahdollistaa autoilun verotuksen muuttamisen suoriteperusteiseksi (esim. km-vero) – Vero olisi mahdollista asettaa ajan, paikan ja ajoneuvon tyypin mukaan – Mahdollistaisi liikenteen tehokkaamman taloudellisen ohjaamisen – Työryhmä selvittämässä tieliikenteen verotuksen muuttamisen yhteiskunnallisia vaikutuksia

15 Avaako paikannusperusteinen tieliikenteen verotus uutta liiketoimintaa? Kyllä ja ei Liikenteen verotus on yksi mahdollinen sovellus paikkasidonnaisille palveluille Isot markkinat kuitenkin muualla kuin verotuksessa Liikenteen paikkasidonnaiset palvelut kehittyvät globaalisti ja markkinaehtoisesti riippumatta siitä, otetaanko Suomessa tai muualla maailmassa käyttöön 2020-luvulla paikannusperusteinen verotus Paikkaperusteinen verotus ei ole siis edellytys näiden palveluiden syntymiselle ja markkinat eivät jää odottamaan verotuksen muutosta Toisaalta on luonnollista, että niissä maissa, joissa otetaan käyttöön paikkaperusteinen verotus, syntyy alan osaamista ja siihen liittyvää liiketoimintaa


Lataa ppt "Avaako paikannusperusteinen verotus uutta liiketoimintaa? Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila 15.10.2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google