Opetuksen kehittäminen ja TVT - laitoksen näkökulma asiaan Tukiyksiköt kierroksella (OTK, OK, Kirjasto, Virtuaaliyliopisto, Tiedekunnat)
Ylhäältä ohjattua Tarkkailla Rangaista Ylimääräistä hommaa Paperia paperin vuoksi Jälleen yksi strategia lisää
Mihin ja miten tieto- ja viestintätekniikkaa kannattaa käyttää laitoksen opetuksessa? -ei erillistä tekemistä, opetuksen ja opetussuunnitelmien kehittämisessä yksi vaihtoehtoinen näkökulma menetelmien ja työtapojen suunnitteluun -ilman yhteyttä opetussuunnitelmiin ja tavoitteisiin tvt:n käyttöä ja sen tarkoituksenmukaisuutta paha arvioida Jälleen yksi strategia lisää
Mihin ja miten tieto- ja viestintätekniikkaa kannattaa käyttää laitoksen opetuksessa? -laitos paras asiantuntija arvioimaan substanssin kannalta mihin tieto- ja viestintätekniikkaa kannattaa käyttää ja mihin taas ei -yhteistyössä tukiyksiköiden kanssa pyritään tukemaan laitoksia, niiden tarpeen mukaan -tuen kehittämiseksi ja kohdentamiseksi tarvitaan tietoa tekijöiltä siitä, mitkä ovat pullonkauloja tai aukkoja nykyisessä tilanteessa Käyttäkää tai älkää, mutta perustelkaa ratkaisunne ainakin itsellenne Ylhäältä ohjattua
Mihin ja miten tieto- ja viestintätekniikkaa kannattaa käyttää laitoksen opetuksessa? -Tarkoituksena ei ole kyttääminen eikä laitosten pistäminen ”paremmusjärjestykseen” -Kerättävän tiedon hyödyntämisen arvojärjestys: 1)Laitos itse oman kehittämisensä kannalta 2)Tukiyksiköt, tiedekunnat ja päätöksentekijät tukitoimien kohdentamisen ja kehittämisen kannalta TarkkaillaRangaista
Mihin ja miten tieto- ja viestintätekniikkaa kannattaa käyttää laitoksen opetuksessa? -TVT:n käyttöön pyritään yhteistyössä laitosten kanssa kehittämään ja tarjoamaan ratkaisuja, jotka ovat resurssimielessä kestäviä. -kehittelyvaiheen työhön pyritään halukkaille tarjoamaan lisätukea sekä tukiyksikköjen tarjoaman tuen kautta että virtuaaliyliopiston hankerahoituksen avulla Ylimääräistä hommaa
Paperia paperin vuoksi Mihin ja miten tieto- ja viestintätekniikkaa kannattaa käyttää laitoksen opetuksessa? -tavoitteena ei ole asiakirja, pistetään muistiin ne asiat joita aiotaan myös käyttää -tiedot eivät katoa hallinnon mystisiin syövereihin jälkiä jättämättä, esim. tukitoimien kehittämiseen vaikuttavat asiat läpinäkyvästi kaikkien asianosaisten tietoon
Kysymykset pähkinänkuoressa? -Mitkä ovat opetuksen kehittämisen kannalta tärkeimpiä kysymyksiä? -Mitä lisäarvoa tieto- ja viestintätekniikalla voidaan saavuttaa näillä alueilla suhteessa opetussuunnitelmaan ja sen tavoitteisiin? -Mitä hyötyjen saavuttaminen vaatii toiminnalta? -Mitkä ovat laitoksen nykyiset resurssit tavoitteiden saavuttamiseksi? -Mihin ja millaista tukea laitos tarvitsee omien voimien lisäksi? Miten me voimme auttaa?
Yhteystiedot Opetusteknologiakeskus Pasi Kytöharju, puh. Opetuksen kehittämisyksikkö Mari Koivisto, puh. Kirjasto Johanna Tevaniemi, puh. Virtuaaliyliopisto Sami Hautakangas, puh. Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Juha Holma, puh.