TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus 2015-2020 *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Kemian opetuksen visiot kemianteollisuuden näkökulmasta
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Opetussuunnitelma ops
Yhteisopettajuus arjessa
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
TIETOJENKÄSITTELYN OPETUS AMMATTI-KORKEAKOULUISSA
Esityksen transkriptio:

TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario Opetus&TKI (A.Kärki, M.Hannukainen )

Tulevaisuustyöpaja Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana – yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö) – organisaation (amkit) – yhteiskunnan kannalta Työpajassa pyritään selvittämään millaisia kykyjä, resursseja ja mahdollisuuksia on käytettävissä tulevaisuuden tekemiseksi ja muokkaamiseksi toivottuun suuntaan Työpajoissa itseymmärrys ja usko omiin mahdollisuuksiin vahvistuu Työpajassa haasteet ja tulvaisuus saatetaan yhteen Tulevaisuustaulukko Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana. Näkökulma voi olla yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö), organisaation (amkit) yhteiskunnan.

Ryhmä 3 Opetus &TKI Muuttumaton, jatkuva kasvu KatastrofiPaluu menneeseenMuutos Asenteet Näkökulmat Oppimisen näkökulmasta tki- tietämystä riittävästi Kaksi näkökulmaa: tki opetusta palveleva/ yrityselämää kehittävää Tutkimukseen suhtaudutaan akateemisesti Henkilöstöpoliittinen ongelma (tki-toimintaa ei mielletä osaksi opetustoimintaa); kaksi eri leiriä Oppiminen ja tki nähdään erillisinä. Resurssien pieneneminen ja puute Ajatusmalli:oppiminen tapahtuu luokassa Ongelmalähtöinen oppiminen; tiedon soveltaminen Toimintojen yhdistäminen parhaalla mahdollisella tavalla Projektityön vahvistaminen menetelmänä Tutkimuksen rooli ja sisällöt amk- kentässä/opetuksessa Pisteytyksen kautta ohjataan Opetuksen asiantuntijuus/ TKI-asiantuntijuus eriytyvät yhä enemmän Vetovoimaisimmat amk:t vetävät tekijät; erot 24 amk:n välillä kasvavat Pätevän henkilöstön saanti vaikeutuu Byrokratian lisääntyminen Opiskelijat loppuvat Uskottavuus kärsii, rahoitus tyrehtyy (katastrofi voi myös antaa mahdollisuuden nopeaan etenemiseen) Tutkimustieto jää arkistoihin, ei siirry käytäntöön Resurssien pieneneminen (voi kuitenkin johtaa myös luoviin ratkaisuihin ) Esim.tutkimustulosten seuraaminen roolina? Osaamisen jaottelu; tilanneosaaminen TKI:n jalkautuminen Living Lab-toiminta aidossa elämisen ympäristössä Heikkojen signaalien huomiointi Opetus&tki parhaimmillaan tutkii työelämän ilmiöitä & tuottaa tutkimuksen pohjalta konkreettisia innovaatioita ”Connecting sciences” Opettajan rooli Opetussuunnitelmat Opetussuunnitelmat ja TKI puhuvat eri kieltä Asiantuntijat vs. heittäytyjät Tuntisuunnitelmat; onko tilaa tki-toiminnalle Ylhäältä päin jalkauttaminen; määräys ei toimi Ammattikorkeakoulujen sisäiset rakenteet eivät vastaa yhteiskunnan todellisuutta Opetusmenetelmien- ja suunnitelmien muuttaminen; opiskelijoille ammatillinen tulevaisuudennäkymä Opettajan roolin pitäisi olla enemmän tutkimuksellinen; roolimalli opiskelijoille