TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus 2015-2020 *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä: VerkkoSote Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä ITK-konferenssi.
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Kohti uusia malleja: muuttuuko lisensiointi toimintaympäristön mukana? Erikoissuunnittelija Arja Tuuliniemi, Kansalliskirjasto.
Suomen koulutusjärjestelmä
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
Tuulivoima Tekesin strategiassa
Tutkijan identifioinnin esiselvitys 2013 Tuija Raaska RAKETTI-TIEHA –ohjausryhmän kokous.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
LUT Tuotantotalouden tiedekunta Kolmoisvelkaantuminen ja tuottavuusinnovaatiot Vesa Harmaakorpi, dekaani.
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Stratpääm060509ar.ppt 1 KMO 2015 VISIO STRATEGISET PÄÄMÄÄRÄT Marja Kokkonen LIITE 2.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
TYÖELÄMÄN LAATU Menesty-hanke
Maahanmuuttajat, ulkomaiset tutkinto-opiskelijat ja rekrytointi: Case Helsingin kaupunki VTT Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja Maahanmuutto-osasto.
VISIO 2015 Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia uusiutuvasta luonnonvarasta Liite 6.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Tutkijan identifiointi - kansallisen tason toteuttamisvaihtoehdot CSC:n toteuttama esiselvitys OKM:n toimeksiannosta Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Avoimen tieteen palvelut ATT-palvelutyöryhmän pj. Ville Tenhunen © 2015 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / XAMK Kestävän hyvinvoinnin ja teknologian ammattikorkeakoulu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk)
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Lehdistötilaisuus alkaen klo 9:00
Kemian opetuksen visiot kemianteollisuuden näkökulmasta
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Tekesin EAKR-rahoitus Pohjois-Savossa
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
YHTEISOPETTAJUUS YRITTÄJYYTTÄ EDISTÄMÄSSÄ
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Tutkimus- ja kehittämistoiminta Raahen seutukunnassa 2001–2017
Esityksen transkriptio:

TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario

Tulevaisuustyöpaja Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana – yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö) – organisaation (amkit) – yhteiskunnan kannalta Työpajassa pyritään selvittämään millaisia kykyjä, resursseja ja mahdollisuuksia on käytettävissä tulevaisuuden tekemiseksi ja muokkaamiseksi toivottuun suuntaan Työpajoissa itseymmärrys ja usko omiin mahdollisuuksiin vahvistuu Työpajassa haasteet ja tulvaisuus saatetaan yhteen

Tulevaisuustaulukko Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana. Näkökulma voi olla yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö), organisaation (amkit) yhteiskunnan. Ryhmä 2 Aluevaikutus näkökulma Muuttumaton, jatkuva kasvu KatastrofiPaluu menneeseen Muutos Alueen teollisuus, (vaihtoehtoja..) -Palveluiden korostuminen -Tutkimusohjel mat -TKI-strategiat -Ketteryys -Muuntokoulut us -Painoalojen korjaaminen -Privaattisektori takaisin, valtio- omisteinen teollisuus pois -Teollisuus muuttuu aineettomaksi -Teollisuuden käsite? -KV-haaste, amkeilla etäpisteitä YrittäjyysRiittämätöntä toimintaa tällä hetkellä -Ei reagoida tulevaisuuden haasteisiin -Ei rahaa korkeakouluille -Ei opiskelijoita -Amkeilla ei omaa yrittäjyysasenn etta - Opetetaan teorioita -Ei kaksisuuntaista vuorovaikutusta -Vastattava yrittäjyyden uusiin muotoihin - Ketterä toimintatapa Julkinen ja kolmas sektori Resurssit ja odotukset kasvavat  tutkimusohjelm at laadittava, kysyntä ja siihen vastaaminen, prosessien kehittäminen, Rakenteiden ja järjestelmien uudistaminen Resurssit ja rahoitus vaikeutuvat,  Innovaatiot kehiin, painetta politiikoille Lakisääteiset hoidetaan, kehitys pysähtyy.  AMKit työvoiman tuottajaksi ja henkilöstön kouluttajiksi. Yliopistoyhteist yötä tiivistettävä  Rahoitusmäärä ykset ja – instrumentit muututtava, huomio kestävään kehitykseen, proaktiivinen ja preventiviinen toiminta Opetus/TKI-Enemmän Tekes-hankkeita - Tartutaan ja vastataan ongelmiin/tarp eisiin (työttömyys) -Laumaindividu alismi vs. oppiva autonomia (koulutusohjel mien tilalle moduuleita…) -Ei tunnisteta alueen tarpeita, - Ikärakenne muuttuu -Aivovienti -Muualla tehdään parempaa tutkimusta - Korkea työttömyys - Amkit vain koulutusorganis aatioita, yliopistot tekevät myös soveltavaa tutkimusta Keskitytään alueella oleelliseen, tuottaa uusia käytäntöjä ja tietoa toimialalle; tiedonlevitys onnistuu. Tutkimus amkeissa -Tutkimus tukee aluekehitystä ja varmistaa kansallisen kilpailukyvyn -Tutkimus kohdentuu globaalien ongelmien ratkaisemiseen -Aluevaikuttavu utta tuottavia metodeja käytetään osaavasti -Laadulliset ja määrälliset vaikuttavuusmit tarit on kehitetty -- tutkimusta tehdään kumppanuuspe riaatteella -Käperrytään etsimään omaa etua -Poliittinen ilmasto muuttuu kansallisia etuja ajavaksi -Amkit eivät kykene kehittämään omaa tutkimustoimin taa -- duaalimallista luopuminen- Amkeista ammattikouluja - Duaalimalli yhteistyömalliks i - Yliopistot ja amkit löytävät keskinäistä lisäarvoa tuottavan yhteistyön

1. Kansainvälisyys2. Aluevaikutus3. Opetus&TKI4. Tutkimusmenetel- mät - Korkeakoulukenttä- pk- sektori, palvelualat -Opetuksen sisään Vs. Opetus TKIssä -Uudet kehittyvät menetelmät Vs. tutkimustraditiot - Yhdessä vahvempia vai vahvat syö hitaat ja pienet -Muut alueen tutkimuslaitokset -Osaaminen?- Uskallus muuttaa traditiota ja ottaa tilaa -Monikulttuuriosaam inen Vs. tutkimusosaaminen - Kuka johtaa?Kuka rahoittaa ja mitä? Koulutusta, mutta mistä -> soveltavan tutkimuksen tradition luominen!!! - kv- tutkimusryhmiä- Alueellisia tutkimusryhmiä -- Houkuttelee ja innostaa