Heinolan kaupungin opetussuunnitelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
LUVALLISET POISSAOLOT
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Shuffle reagointi Luetunymmär- täminen ymmärtäminen palaute itsearvio kuullun- rakenne- ja sanasto OSAT: lisätietoa Opi oppimaan lisätehtäviävälitodistus.
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Turun esi- ja perusopetuksessa
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Kilpailijan starttikurssi
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kuparivuoren koulu 1.Oppilaat Noin 300. Keskikokoinen koulu 12 luokkaa ( pienin 15 ja suurin 27 oppilasta) + 3 pienryhmää Oppilaat tulevat pääasiassa.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Elokuussa 2016 Hamulan kouluun tulevien koululaisten vanhemmille.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
Hakalan kouluyhdistys Pulsa ry
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
KOLKKIEN VANHEMPAINILTA
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Laaja-alainen arviointi
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Esityksen transkriptio:

Heinolan kaupungin opetussuunnitelma Kodin ja koulun välinen yhteistyö

KUNTA KOTI KOULU JA OPPILAS KOULU LUOKKA Kodin ja koulun välinen yhteistyö on määritetty kaupungin opetussuunnitelmassa Toimintaan on varattu ja osoitettu riittävät resurssit Kuntatason foorumi on olemassa (vanhempainverkko) Myös aamu- ja iltapäivätoiminta kuuluvat mukaan Henkilöstölle tarjotaan koulutusta min. 2 krt./vuosi Toimintaa arvioidaan joka kolmas vuosi Koulut ovat tarkentaneet toimintaa omissa opetussuunnitelmissaan Rakenteet mahdollistavat työn Toiminnan suunnitelmallisuus näkyy myös työsuunnitelmissa Vanhemmille / huoltajille tarjotaan mahdollisuus kahteen tapaamiseen vuodessa Aiheeseen liittyvistä prosesseista on kirjoitettu toimintakuvaukset (esim. vanhempainillat, tiedottaminen) Toimintaa arvioidaan vuosittain Yhteistyöstä järjestetään min. yksi henkilöstön pedagoginen keskustelutilaisuus vuosittain KUNTA Oppilaan ja kodin kanssa käydään arviointi-/kehityskeskustelut luokilla 1, 3 ja 5 sekä aina kun uusi opettaja tulee vakinaiseen virkaan Keskusteluihin pitää valmistautua lähettämällä koteihin keskustelun asialista Koulua tulee tiedottaa lapsen opetuksen järjestämiseen liittyvissä asioissa Lapsen huoltajat tulevat kuulluiksi oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvissä asioissa KOTI JA KOULU KOULU OPPILAS LUOKKA Kaikilla luokan huoltajilla on selvä käsitys siitä, miten yhteistyö muiden vanhempien ja opettajien kanssa luokan sisällä toimii. Tähän liittyvät mm. luokan vanhempain- illat, tiedottaminen ja yhteydet opettajaan Vastuu yhteisien käytänteiden luomisesta on luokan opettajalla Myös kotien tulee olla aktiivisia tiedottamisessa ja tiedon vastaanottamisessa

Kunta Kodin ja koulun välinen yhteistyö on määritelty kaupungin opetussuunnitelmassa. Koulutuslautakunta on hyväksynyt tämän opetussuunnitelman, ja se on toimintaa ohjaava asiakirja. Kaupunkiin luodaan kuntatason vanhempainverkko (määriteltävä johtosäännössä). Koulutuslautakunta kutsuu vanhempainverkon koolle ja organisoi sen toiminnan. Tämän verkon tarkoituksena on toimia kotien äänenä koko kaupunkia koskevissa koulupuolen asioissa. Samalla tämä vanhempainverkko on vertaisryhmä, missä voidaan keskustella kasvatukseen ja koulutukseen liittyvistä asioista yleisellä tasolla. Ryhmän tehtävät, rooli ja kokoonpano tulee tarkemmin määritellä sitä perustettaessa. Aamu- ja iltapäivätoiminta on osa kotien ja koulujen välistä yhteistyötä. Koulutuksen avulla pystytään lisäämään yhteistyön vaikuttavuutta monessa suhteessa. Heinolan kaupunki ja vanhempainverkko sitoutuvat järjestämään kaksi kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön liittyvää tilaisuutta vuodessa. Kodin ja koulun välistä yhteistyötä arvioidaan kaupungin tasolla joka kolmas vuosi.

Koulu Koulut tarkentavat omia käytäntöjään omissa opetussuunnitelmissaan. Tästä suunnitelmasta tulee käydä ilmi miten kotien ja koulun välinen yhteistyö on huomioitu koulun rakenteissa. Tämä osa opetussuunnitelmasta toimii myös osana vuosittaista työsuunnitelmaa. Koulujen tulee tarjota huoltajille lukuvuosittain vähintään kaksi mahdollisuutta koulun henkilöstön tapaamiseen. Nämä tapaamiset voivat olla luonteeltaan hyvin erilaisia sisältäen mm. koulun vanhempainillat, luokkien vanhempainillat, tapaamiset terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa, kotien ja koulujen yhteiset teemapäivät yms. Kotien ja koulun välisestä yhteistyöstä järjestetään koululla vuosittain vähintään yksi pedagoginen keskustelutilaisuus henkilöstön kesken. Koulun tasolla toimintaa arvioidaan vuosittain. Koulut saavat itse päättää arvioinnin muodosta, mutta kotien mielipiteiden kuuleminen on turvattava.

Luokka Kaikilla luokan huoltajilla tulee olla selvä käsitys siitä, miten yhteistyö luokkatasolla toimii. Selvitettäviä asioita ovat mm. luokan sisäinen tiedottaminen, miten yhteydet opettajan ja vanhempien välillä hoidetaan? Miten oppilaiden asioista keskustellaan? Millainen on luonteeltaan keskustelu huoltajien ja opettajan välillä? Millaisia ovat luokan vanhempainiltakäytännöt? Vastuu yhteisten käytäntöjen luomisesta on luokan opettajalla tai luokanvalvojalla. Myös kotien tulee olla aktiivisia tiedottamisessa ja tiedon vastaanottamisessa. Tämä tarkoittaa mm. aktiivista reissuvihkon tai sähköpostin lukemista, mikäli tämä on valittu yhteiseksi tiedottamisen välineeksi.

Oppilas Oppilaan ja kodin kanssa käydään arviointi- / kehityskeskustelut vähintään luokilla 1, 3 ja 5. Keskustelut käydään oppituntien ulkopuolella. Ne suositellaan pidettäväksi kello 8 – 16.30. Keskusteluihin tulee valmistautua lähettämällä koteihin lista keskusteltavista asioista. Myös kodeille tulee varata mahdollisuus nostaa esiin omia tärkeäksi kokemiaan asioita. Huoltajan tulee tiedottaa koulua lapsen opetuksen järjestämiseen liittyvissä asioissa, jotta se pystyy tukemaan lapsen kasvua parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä koskee myös päivittäisiä käytännön asioita ja oppilaan poissaoloja. Lapsen huoltajat tulevat kuulluiksi oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvissä asioissa.