KOULUTUSVIENTISTRATEGIA Nykytila ja strategiset linjaukset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet.
Advertisements

Sapuska - Kansainvälistä liiketoimintaa elintarvikkeista 2008 – 2012 Joensuu DM Copyright © Tekes.
Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
Metsät ja hyvinvointi – metsien käytön mahdollisuuksia Sini Harkki Vapaus valita.
Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien neuvottelupäivät Kulttuuriviennin rahoitus Neuvotteleva virkamies Kimmo Aulake OPM/KUPO/KVY.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Tuotekehityksen ja kansainvälistymisen kautta laajemmat markkinat Samuli Vanhala
Maailmanluokan osaamista nyt ja tulevaisuudessa Metsäteollisuuden koulutuslinjaukset Kesäkuu 2010.
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
YMPÄRISTÖLIIKETOIMINTA JA
Osaaminen näkyväksi ja tunnistetuksi EU-tason käytännöt ja suomalaiset sovellukset Kumppanuusfoorumi Helsinki Anni Karttunen.
VIHREIDEN TYÖPAIKKOJEN MAHDOLLISUUKSIA Ville Niinistö
Pohjois-Pohjanmaan Hyvinvointifoorumi 2010 Maakunnan tila Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelma Eeva Kiuru Vt. toiminnanjohtaja Oulu Wellness Institute.
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Kulttuuriviennin koulutus Suomessa Anna Kanerva CUPORE Kirsi Kaunisharju OPM.
OSAAMISEN VIENNIN EDISTÄMISESTÄ Alueellisesta hankkeesta ja kansallisesta klusterista MYR:n koulutusjaosto Johtaja Kari Seppälä Turun yliopiston.
 Ulkomaankauppa on aina ollut merkityksellistä Suomelle.  Kokonaisvienti nelinkertaistui vuodesta 1990 vuoteen 2008 asti.  Tavaroiden ja palveluiden.
Turun Kielitivolin koulutusristeily
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
FUAS Kielet ja viestintä
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
Ammatillisen koulutuksen viennin edistäminen Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Viestintäsuunnitelma
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
OPPISOPIMUSKOULUTUS EUROOPASSA. Oppisopimuskoulutuksen mallit Saksalainen perinne –Duaalijärjestelmä Oppimisympäristöt Hallinto Tanskalainen ”voileipämalli”
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Alueraportti, Pohjanmaa 1.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN Hankkeen esittely päivitetty
VISIO 2015 Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia uusiutuvasta luonnonvarasta Liite 6.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Koulutusvientistrategia pohdiskelua Visio: Suomi on globaalisti merkittävä ja tunnustettu ammatillisen koulutuksen viejä (vuoteen 2020 mennessä?) Koulutusvienti.
Ops seminaari Askola.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
+ Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia KOULUTUSVIENNISTÄ OSAAMISLIIKETOIMINTAAN.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
TEKNISEN KONSULTOINNIN TOIMIALARAPORTTI Timo Metsä-Tokila.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Kajaanin ammattikorkeakoulu Arto Karjalainen Rehtori Kajaanin ammattikorkeakoulu
+ Lainsäädännön haasteet Koulutusvienti vauhtiin Kirsi Koivunen, Projektipäällikkö, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Koulutusviennin strategiset linjaukset
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
KV-toiminnan vuoropuhelumalli
Team Finland – palvelutarjonta
Koulutusvienti käyntiin
Elinkeinopolitiikalla kasvua
Esityksen transkriptio:

KOULUTUSVIENTISTRATEGIA Nykytila ja strategiset linjaukset 18.1.2010

Opetusministeriön työryhmä Vanhasen II hallituksen puoliväliarviointi: hanke koulutuksen ja osaamisen viennin edistämiseksi ja yritysklusterin synnyttämiseksi Opetusministeri Virkkunen asetti 17.6. työryhmän laatimaan koulutusvientistrategiaa PJ Heljä Misukka Edustettuna eri alojen asiantuntemus korkeakouluista konsulttiyrityksiin Työryhmä kokoontui viisi kertaa elo- ja joulukuun välillä Lisäksi seminaari Säätytalolla 27.11. ja pienimuotoisempi workshop 30.11. Iltakoulussa 13.1.

Mitä on koulutusvienti? Koulutusvienti = koulutusosaamisen vienti Pitää sisällään "perinteisen" koulutuksen, mutta myös mm. opetusteknologian ja -materiaalin konsultoinnin (yritysjohdon tai myös vaikkapa koulutusjärjestelmän) teknologian ohella annetun koulutuksen oppimispelit opetussuunnitelmat ja muut opetuksen konseptit jne. Vientiä, joten asiakas ulkomainen Itse koulutus voi kuitenkin tapahtua myös Suomessa (vrt. tilauskoulutus) Erityistä koulutusviennissä: käyttäjä, asiakas ja maksaja voivat olla eri henkilöitä tai organisaatioita

Koulutusvienti nyt Koulutuskauppa kansainvälisesti osa palvelujen kauppaa Palvelukauppa 60% maailman tuotannosta, koulutuspalvelujen arvioidaan olevan 3%-4% tästä Pääosa koulutuspalveluista tutkintoon johtavan koulutuksen myyntiä, johon perustuu koulutusviennin suurmaiden toiminta Australia, Uusi-Seelanti, Kanada, Iso-Britannia Suomen palvelujen vienti 2008 16,4 MRD €, josta koulutuspalvelut Tilastokeskuksen mukaan 4M€ (= 0,25‰) Todellinen summa on suurempi, sillä tämä sisältää vain "perinteisen" koulutuksen ja vain yritysten tekemänä Summasta puuttuu mm. opetusteknologia, teknologian ohella myyty koulutus, liikkeenjohdon konsultointi, ym., myös korkeakoulujen toiminta

SWOT: Suomen koulutusvienti POSITIIVISTA NEGATIIVISTA S I Ä E T Vahvuudet koulutusjärjestelmän kilpailukyky Pisa-tulokset => hyvä maine myös toimijoilla on hyvä maine yhteinen tahtotila joustava hallinto englanninkielinen opetus korkeakouluissa Heikkoudet liiketoimintaosaamisen puutteet kansallisten tukimuotojen hajanaisuus lainsäädännön rajoitukset korkeakouluille asiantuntijoiden irrottaminen kansallisista tehtävistä vaikeaa suomalaiset toimijat pieniä U L K O Mahdollisuudet kasvavat markkinat ja monien maiden panostus koulutuksen kehittämiseen korkeakoulujen maksullinen toiminta kv. opiskelijoiden tukipalvelut Suomen innovaatioympäristö Uhat vahvat kilpailijat yhteistyön haasteet laadunhallinnan puutteet vientihankkeiden mahdollinen epäonnistuminen uhkana Suomen maineelle

Strategiset linjaukset 1. Toimivat kotimarkkinat ovat viennin edellytys toimiva koulutusjärjestelmä kotimainen osto-osaaminen 2. Koulutusosaamisen vienti vahvistaa muita aloja koulutus osana muiden alojen vientituotteita 3. Verkostotoiminnasta saadaan lisäarvoa monipuoliset kokonaisratkaisut, jotka yhdistävät eri alojen osaamista myös yhteistyö kansainvälisten kumppanien kanssa 4. Tavoitteellisuus on tärkeää kansainvälistymisessä valinta maantieteellisistä painopisteistä ja toimialoista tarvitaan relevanttia informaatiota, markkinatutkimusta

Strategiset linjaukset (jatkoa) 5. Avainasemassa koulutusviennissä on tuotteistaminen edellytys kaupalliselle toiminnalle resursseja ohjattava tuotteistamiseen (niin toimijoiden kuin valtionhallinnon taholta) 6. Vain korkealaatuisella tuotteella voi menestyä korkea laatu myös kyettävä osoittamaan, esim. sertifikaatilla 7. Koulutusviennin klusteri vauhdittaa vientiä monipuolinen yhteistyö tarkoitus klusterina löytää liiketoimintamahdollisuudet 8. Korkeakoulut ovat koulutusviennin veturit korkeakoulut kansainvälisesti merkittävimmät toimijat koulutusviennissä, Suomessa säädösympäristö rajoittaa korkeakoulujen mahdollisuuksia korkeakouluissa myös asiantuntemus, joka saatava mukaan

Miten tästä eteenpäin? Työryhmä luovuttaa raportin ministeri Virkkuselle 16.2. Valtioneuvosto käsittelee strategian pian sen jälkeen Toiminta käynnistyy heti hyväksymisen jälkeen mm. klusterin rakentamisella ja markkinaselvityksillä Vuoteen 2015 mennessä on koulutusviennin osuus Suomen kokonaisviennistä kasvanut merkittävästi