OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä 7.2.2011
1. Osake-hankkeen taustaa Projektin lähtökohtana oli koulutuksen kehittämisen tarve vastaamaan sitä osaamista, jota yrityksissä oletetaan tulevien työntekijöiden hallitsevan. Projektissa viestintäkouluttajilla oli mahdollisuus tarkkailla yritysten viestintäkulttuuria, esittää kehitysehdotuksia ja syventää näkemystään työelämästä. Koulutuksessa on otettu huomioon uudet työnmuodot ja teknologian hyödyntäminen koulutustarkoituksiin täysin uudella tavalla. Projektin toimintaa ovat tukeneet myös useat työelämää koskevat tutkimukset ja raportit.
Hankkeen kuvaus 2. Pilottikoulutus. OSAKE koostuu kolmesta eri toiminnosta: 1.Viestintäkouluttajan työelämäjakso kohdeyrityksessä. Viestintäkouluttaja tuo omaa ammattitaitonsa yritykseen, samalla kouluttaja pääsee seuraamaan yrityksen viestintäkulttuuria ja voi esittää kehitysehdotuksia esim. uusiin viestinnän välineisiin liittyen (noin 100h). 2. Pilottikoulutus. Kouluttaja suunnittelee yrityksen henkilöstölle sopivan viestintäkoulutuksen valitulla kielellä. Pilottikoulutus perustuu yrityksen tarpeisiin sekä huomioihin, joita viestintäkouluttaja on tehnyt työelämäjakson aikana (noin 100 h). 3. Työelämäjakson ja pilottikoulutuksen yhteenveto viestintämallin muodossa. Malli vahvistaa yrityksen viestintäprosesseja (noin 50 h)
2. Hankkeen toteutus 2.1 Työelämäjakso – SWOT ja koulutuksen osat Yrityksen viestinnän kartoitus Työntekijän viestintäosaamisen kartoitus - Henkilökohtaiset haastattelut 2.2 Pilottikoulutus Koulutuksen sisältö ja toteutus 2.3 Viestintäkoulutussuunnitelma Koulutuksen yhteenveto ja jatkokoulutusehdotus
Työlähtöinen oppiminen 3. Prosessit Työlähtöinen oppiminen Esimerkkejä tehtävistä: palaverisäännöt, palaverin arviointi, etätehtävä: esittelytaito Oppimisympäristö: Optima Esimerkkejä kouluttajan materiaalista: esittelytaito, telephone English Ohjaus ja arviointi Arviointi ja ohjaus: itsearviointi, vertaisarviointi, kouluttajan palaute ja ohjaus
4. OSAKE-hanke kokonaisuutena yrityksen näkökulmasta Alkutilanne Välietapit Lopputulos
5. OSAKE-hanke kokonaisuutena kouluttajan näkökulmasta Alkutilanne Välietapit Lopputulos
Hankkeen tulosten levittäminen ja muutokset oppilaitoksen opetussuunnitelmaan Kouluttaja tulee levittämään hankkeessa opittua tietoa seuraavasti: omassa opetuksessa sekä yrityksissä että tutkinto-opiskelijoiden kanssa omassa työyhteisössä mm. koulutusohjelmien työryhmissä, kielitiimien kokouksissa ja kieltenopettajien yhteisissä tapahtumissa oman työyhteisön ulkopuolella mm. kielten ja viestinnän asiantuntijatiimissä ja valtakunnallisissa kieltenopettajien tapahtumissa ja eri medioissa, kuten blogeissa (suunvuoro.blogspot.com) mahdollisesti oppilaitoksen opetussuunnitelmien työryhmissä Muutokset oppilaitoksen OPS:iin Levittäminen oman työyhteisön ulkopuolella Levittäminen omassa työyhteisössä Muutokset omassa opetuksessa
Kiittäen Lisätietoja saat sivuiltamme: Piia Palmroth FM, englannin ja saksan kielen ja viestinnän opettaja Kielikoulutuskeskus Turun ammattikorkeakoulu GSM +358 3550 386 piia.palmroth@turkuamk.fi Marianne Renvall FM, yrityskoulutusvastaava Kielikoulutuskeskus Turun ammattikorkeakoulu Joukahaisenkatu 3A, 20520 Turku GSM +358 50 535 3104 marianne.renvall@turkuamk.fi Lisätietoja saat sivuiltamme: http://www.turkuamk.fi/kielipalvelut Käy tutustumassa myös blogeihimme: Kielikoulutuskeskus: http://kielikoulutus.blogspot.com/ OSAKE-hanke: http://suunvuoro.blogspot.com/