AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Ansioluettelo=Curriculum Vitae
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
Laatu osaamisen tunnistamisessa Anni Karttunen Eurooppalaisen koulutuspolitiikan asiantuntija.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Sihteerityön ja asiakirjahallinnon tutkintotoimikunta
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
OSAAMISEN ARVIOINTI Opettamisesta osaamiseen Metropolia Ammattikorkeakoulu Petri Haltia.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
AHOT Vaasan ammattikorkeakoulussa Lomakkeet ja ohjeet
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Ritva Kareketo kouluttaja
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointi osana oppimisprosessia
VALIDOINTI JA RINNASTAMINEN ELI TUTKINTOJEN TUNNUSTAMINEN
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Arviointi.
Nuorten oppisopimuskoulutus
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Aiemmin opitun tunnistaminen ja tunnustaminen Hollannissa kesäkuu 2011 Liisa Rantalainen

AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA 90- luvulla hallitus ja päättäjät totesivat että ei enää elinikäisiä työsuhteita osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen päätettiin kehittää laajempi aiemmin opitun malli

”annettiin kaikkien kukkien kukkia” –politiikka alussa ei sääntöjä, ei määräyksiä alussa usko että markkinat löytäisivät parhaan tavan näin tapahtui helpottaa ihmisiä yhdistämään työn ja oppimisen, lisää työnantajien ja työntekijöiden mahdollisuuksia (työntekijöillä, joilla on työpaikka sekä työnhakijoiden)

hallitus investoi yli 30 miljoonaa euroa aiemmin opitun tunnistamiseen ja sen infrastrukstuuriin kuitenkaan enemmistö työntekijöistä ja työttömistä ei päässyt arvioitavaksi myöskään tästä mahdollisuudesta ei kerrottu/tiedetty koska säännöt ja määräykset puuttuivat järjestelmään ei luotettu

 päätettiin kehittää aiemmin opitun tunnistamiskeskuksia, laatua ja hintaa  aiemmin opitun proseduuri on identifiointi menetelmä missä määrin henkilö omaa tiettyjä kykyjä/pätevyyksiä, nämä pätevyydet suhteutetaan määriteltyihin toimenkuviin, tehtäviin, osaamistarpeisiin tai ammatillisen osaamisen tavoitteisiin (esim. tutkinnon perusteet)

oppilaitoksista riippumattomat osaamisen tunnistamiskeskukset, joissa koulutetut henkilöt arviointikeskukset arvioivat tunnistamiskeskuksia valtakunnallisten laatustandardien pohjalta säännöllisesti tunnistamista tehdään kaikilla aikuiskoulutuksen asteilla

HAKIJA OTTAA YHTEYTTÄ AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMISESTA VASTAAVAAN (VALTUUTETTUUN) KOORDINAATTORIIN HALUTEN JOKO - HALUTESSAAN VAIN TUNNISTUTTAA OSAAMISTAAN (TYÖELÄMÄSSÄ KERTYNYT OSAAMINEN TAI MUUTOIN KERTYNYT OSAAMINEN) TYÖTÄ, TYÖTEHTÄVÄÄ, TYÖTEHTÄVIEN MUUTTUMISTA TAI YLENEMISTÄ VARTEN TAI - TUNNISTUTTAA OSAAMISENSA SAADAKSEEN TODISTUKSEN TUTKINTOA TAI TUTKINNONOSAN SUORITTAMISTA VARTEN

KOORDINAATTORI ARVIOI HAKIJAN SOPIVUUDEN AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMISPROSESSIIN: - jos osaamisen tunnistaminen työtehtävään niin mitkä on työtehtävän vaatimukset ja miten paljon hakijalta puuttuu suhteessa vaatimuksiin - jos osaamisen tunnistaminen suhteessa johonkin tutkintoon niin miten paljon hakijalta puuttuu suhteessa tutkintovaatimuksiin JOS EI PUUTU PALJON JA JOS NE OVAT SUHTEELLISEN SELKEÄSTI TODISTETTAVISSA JA JOS HAKIJA ON VALMIS SITOUTUMAAN PROSESSIIN NIIN SOLMITAAN SOPIMUS AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMISPROSESSIIN LÄHTEMISESTÄ

KOORDINAATTORI LÄHETTÄÄ PORTFOLION KOKOAMISTA VARTEN LOMAKKEET HAKIJALLE KOORDINAATTORI NIMEÄÄ PORTFOLIO OHJAAJAN KOORDINAATTORI NIMEÄÄ ARVIOIJAN

HAKIJA SAA PORTFOLIO OHJAAJALTA OHJAUSTA 2-3 KERTAA TODISTUSAINEISTON KOKOAMISEKSI PORTFOLIO ON STANDARDOITU TODISTUSAINEISTON PITÄÄ OLLA AUTENTTISTA AJANKOHTAISTA ASIAANKUULUVAA TODISTEITA TULEE OLLA RIITTÄVÄSTI TARVITTAESSA JÄRJESTETÄÄN NÄYTTÖTILAISUUS TYÖPAIKALLA TAI ”LABORATORIO OLOSUHTEISSA” ESIM. OPPILAITOKSESSA PORTFOLIO OHJAAJA VARMISTAA ETTÄ PORTFOLION ONVALMIS

PORTFOLION TULEE SISÄLTÄÄ henkilötiedot portfolion sisällysluettelo mikä on hakijan tavoite aiemmin opitun tunnistamiselle CV itsearviointi esimiesten antama arviointi työprosessit koulu- ja opiskelutodistukset (ja tehdyt testit, esim. matematiikka, lukeminen) työtehtävien edellyttämät kompetenssit portfolion tarkastuslista aiemmin opitun arviointilomake kokemussertifikaatti

KUN OHJAAJA KATSOO ETTÄ PORTFOLIO ON VALMIS HÄN TOIMITTAA SEN ARVIOIJALLE/ARVIOIJILLE SISÄLLÖN ARVIOIJA ARVIOI TODISTUSAINEISTON JA KIRJOITTAA RAPORTIN PROSESSIN ARVIOIJA ARVIOI MITEN PROSESSI TOTEUTUI

PORTFOLIO OHJAAJA ILMOITTAA HAKIJALLE HYVÄKSYTÄÄNKÖ TODISTUSAINEISTO/PORTFOLIO VAI EI

JOS OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TUTKINTOA TAI TUTKINNON OSAA VARTEN HAKIJA ITSE PÄÄTTÄÄ SEN OPPILAITOKSEN MINNE OPISKELIJA HALUAA OPISKELEMAAN TUNNUSTAMISEN JOS OSAAMINEN TUNNISTETTU TYÖTEHTÄVÄÄ VARTEN TYÖNANTAJA PÄÄTTÄÄ MITEN OSAAMINEN VAIKUTTAA ESIM. TEHTÄVÄÄN VALINTAAN TAI PALKKAUKSEEN