Aiemmin opitun tunnistaminen ja tunnustaminen Hollannissa kesäkuu 2011 Liisa Rantalainen
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA 90- luvulla hallitus ja päättäjät totesivat että ei enää elinikäisiä työsuhteita osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen päätettiin kehittää laajempi aiemmin opitun malli
”annettiin kaikkien kukkien kukkia” –politiikka alussa ei sääntöjä, ei määräyksiä alussa usko että markkinat löytäisivät parhaan tavan näin tapahtui helpottaa ihmisiä yhdistämään työn ja oppimisen, lisää työnantajien ja työntekijöiden mahdollisuuksia (työntekijöillä, joilla on työpaikka sekä työnhakijoiden)
hallitus investoi yli 30 miljoonaa euroa aiemmin opitun tunnistamiseen ja sen infrastrukstuuriin kuitenkaan enemmistö työntekijöistä ja työttömistä ei päässyt arvioitavaksi myöskään tästä mahdollisuudesta ei kerrottu/tiedetty koska säännöt ja määräykset puuttuivat järjestelmään ei luotettu
päätettiin kehittää aiemmin opitun tunnistamiskeskuksia, laatua ja hintaa aiemmin opitun proseduuri on identifiointi menetelmä missä määrin henkilö omaa tiettyjä kykyjä/pätevyyksiä, nämä pätevyydet suhteutetaan määriteltyihin toimenkuviin, tehtäviin, osaamistarpeisiin tai ammatillisen osaamisen tavoitteisiin (esim. tutkinnon perusteet)
oppilaitoksista riippumattomat osaamisen tunnistamiskeskukset, joissa koulutetut henkilöt arviointikeskukset arvioivat tunnistamiskeskuksia valtakunnallisten laatustandardien pohjalta säännöllisesti tunnistamista tehdään kaikilla aikuiskoulutuksen asteilla
HAKIJA OTTAA YHTEYTTÄ AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMISESTA VASTAAVAAN (VALTUUTETTUUN) KOORDINAATTORIIN HALUTEN JOKO - HALUTESSAAN VAIN TUNNISTUTTAA OSAAMISTAAN (TYÖELÄMÄSSÄ KERTYNYT OSAAMINEN TAI MUUTOIN KERTYNYT OSAAMINEN) TYÖTÄ, TYÖTEHTÄVÄÄ, TYÖTEHTÄVIEN MUUTTUMISTA TAI YLENEMISTÄ VARTEN TAI - TUNNISTUTTAA OSAAMISENSA SAADAKSEEN TODISTUKSEN TUTKINTOA TAI TUTKINNONOSAN SUORITTAMISTA VARTEN
KOORDINAATTORI ARVIOI HAKIJAN SOPIVUUDEN AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMISPROSESSIIN: - jos osaamisen tunnistaminen työtehtävään niin mitkä on työtehtävän vaatimukset ja miten paljon hakijalta puuttuu suhteessa vaatimuksiin - jos osaamisen tunnistaminen suhteessa johonkin tutkintoon niin miten paljon hakijalta puuttuu suhteessa tutkintovaatimuksiin JOS EI PUUTU PALJON JA JOS NE OVAT SUHTEELLISEN SELKEÄSTI TODISTETTAVISSA JA JOS HAKIJA ON VALMIS SITOUTUMAAN PROSESSIIN NIIN SOLMITAAN SOPIMUS AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMISPROSESSIIN LÄHTEMISESTÄ
KOORDINAATTORI LÄHETTÄÄ PORTFOLION KOKOAMISTA VARTEN LOMAKKEET HAKIJALLE KOORDINAATTORI NIMEÄÄ PORTFOLIO OHJAAJAN KOORDINAATTORI NIMEÄÄ ARVIOIJAN
HAKIJA SAA PORTFOLIO OHJAAJALTA OHJAUSTA 2-3 KERTAA TODISTUSAINEISTON KOKOAMISEKSI PORTFOLIO ON STANDARDOITU TODISTUSAINEISTON PITÄÄ OLLA AUTENTTISTA AJANKOHTAISTA ASIAANKUULUVAA TODISTEITA TULEE OLLA RIITTÄVÄSTI TARVITTAESSA JÄRJESTETÄÄN NÄYTTÖTILAISUUS TYÖPAIKALLA TAI ”LABORATORIO OLOSUHTEISSA” ESIM. OPPILAITOKSESSA PORTFOLIO OHJAAJA VARMISTAA ETTÄ PORTFOLION ONVALMIS
PORTFOLION TULEE SISÄLTÄÄ henkilötiedot portfolion sisällysluettelo mikä on hakijan tavoite aiemmin opitun tunnistamiselle CV itsearviointi esimiesten antama arviointi työprosessit koulu- ja opiskelutodistukset (ja tehdyt testit, esim. matematiikka, lukeminen) työtehtävien edellyttämät kompetenssit portfolion tarkastuslista aiemmin opitun arviointilomake kokemussertifikaatti
KUN OHJAAJA KATSOO ETTÄ PORTFOLIO ON VALMIS HÄN TOIMITTAA SEN ARVIOIJALLE/ARVIOIJILLE SISÄLLÖN ARVIOIJA ARVIOI TODISTUSAINEISTON JA KIRJOITTAA RAPORTIN PROSESSIN ARVIOIJA ARVIOI MITEN PROSESSI TOTEUTUI
PORTFOLIO OHJAAJA ILMOITTAA HAKIJALLE HYVÄKSYTÄÄNKÖ TODISTUSAINEISTO/PORTFOLIO VAI EI
JOS OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TUTKINTOA TAI TUTKINNON OSAA VARTEN HAKIJA ITSE PÄÄTTÄÄ SEN OPPILAITOKSEN MINNE OPISKELIJA HALUAA OPISKELEMAAN TUNNUSTAMISEN JOS OSAAMINEN TUNNISTETTU TYÖTEHTÄVÄÄ VARTEN TYÖNANTAJA PÄÄTTÄÄ MITEN OSAAMINEN VAIKUTTAA ESIM. TEHTÄVÄÄN VALINTAAN TAI PALKKAUKSEEN