1 OPSO Laatuseminaari Jyväskylä 24.10.2008 Pasi Rentola.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

Ammatillinen koulutus elinkeinoelämän näkökulmasta
Uudet linjaukset ammatilliseen koulutukseen Elise Virnes
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
AIKUISKOULUTUKSEN AJANKOHTAISKATSAUS Johtaja Marita Savola OPM 29. 9
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
 VARSINAIS-SUOMEN AIKUIS- JA  AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISPIKNIK   Kehittämispäällikkö Martti Rantala  Koulutusjaoston puheenjohtaja,
Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus – valmistelun periaatelinjaukset ja aikataulu Johtaja Marita Savola OPM Kohtaantoryhmä
Prosessiteollisuuden perustutkinto ja sen toimeenpano
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
SH-V Työvoima- ja elinkeinokeskus 1 ESR-RAHOITUKSEN HAKU TE-KESKUKSESSA Tiedotustilaisuus , Kajanus ESR-koordinaattori Sanna Halttunen-Välimaa.
AIKUISKOULUTUKSEN AJANKOHTAISKATSAUS Toimialaseminaari
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaiskatsaus Pasi Rentola
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
Valtionosuusuudistus 2010
Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaiskatsaus Hämeenlinna Pasi Rentola.
1 Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuusseminaari Järvenpää Pasi Rentola.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
OPPISOPIMUKSEN TULEVAISUUS –SEMINAARI 28. –
Ammatillisen koulutuksen rahoitus Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos Seija.
Aikuiskoulutuksen tulevaisuuden suuntaviivoja Johtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen yksikkö Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto
Ammatillinen koulutus muutoksessa Opetusneuvos Tarja Riihimäki
Korkeakoulujen aikuiskoulutus
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
1 Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen, työryhmän tuloksen esittely, rahoitusjärjestelmä ja muut ajankohtaiset asiat Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Ajankohtaista tuloksellisuusrahoituksesta Suomen Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Lea Juhola.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaiset asiat Haikkoo Pasi Rentola.
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus Kouluneuvos Petri Pohjonen FT, DI Kokkola
1 Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus Ammatillisen koulutuksen tulosrahoituksen neuvottelukunnan kokous
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Esityksen transkriptio:

1 OPSO Laatuseminaari Jyväskylä Pasi Rentola

2 Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaiset asiat Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus Rahoitusjärjestelmän muutokset Volyymin kehitys Lisäkoulutuspaikkojen jako vuodelle 2009 Oppisopimuskoulutuksen laatu Työvoiman kysynnän ja osaamistarpeiden muutokset

3 Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus Toimeenpannaan ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonais-uudistus, jossa selkiytetään hajanainen hallinto, rahoitus, tarjonta ja etuudet Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus kattaa –ammatillisen aikuiskoulutuksen, työvoimapoliittisen koulutuksen, korkeakoulujen aikuiskoulutuksen ja henkilöstökoulutuksen –samoin oppisopimuskoulutuksen ja oppisopimustyyppisen koulutuksen laajentamisen korkeakoulutettujen täydennyskoulutukseen Kokonaisuudistuksen taustalla pyrkimys toimivaan aikuiskoulutusjärjestelmään, jolla –vastataan työelämän ja aikuisväestön osaamistarpeisiin kattavasti ja joustavasti –vahvistetaan nykyisen aikuiskoulutustoiminnan kysyntälähtöisyyttä –lisätään työelämässä ja työn ohella tapahtuvaa kouluttautumista erityisesti muutostilanteissa –edistetään ammatillista liikkuvuutta –varmistetaan työvoiman saatavuutta ja luodaan edellytyksiä osaamisen jatkuvaan kehittämiseen –tuetaan pyrkimyksiä työurien pidentämiseen ja työllisyysasteen nostamiseen

4 Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus Tavoiteaikataulu Kuusi jaostoa: rahoitus, aluehallinto, etuudet, tarjonta, maahanmuuttajat, korkeakoulujen aikuiskoulutus Keskeiset ehdotukset syksyn 2008 aikana ja 2009 alussa Kytkeminen muihin uudistuksiin: ALKU, SATA, JOUSTOTURVA, VOS 2010, YO-laki Rahoitusjaosto: 1)aikuiskoulutuksen rahoituksen tasosta, suuntaamisesta ja rahoituspohjasta, 2)eri ministeriöiden tehtävien ja aikuiskoulutuksen eri muotojen rahoitusta koskevan kokonaisuuden ja työnjaon selkiyttämisestä sekä 3)rahoitusperusteiden uudistamisesta niin, että ne tukevat kokonaisuudistukselle asetettuja aikuiskoulutuspoliittisia tavoitteita sekä aikuiskoulutusvoimavarojen käytön tehostamispyrkimyksiä. Määräaika

5 Peruskoulutuksen yksikköhinta 6 312,4 € (-18 %) Lisäkoulutuksen yksikköhinnat –Tutkintoon johtava 3 223,16 € (+6,5 %) –Muu lisäkoulutus 2 327,84 € (+6,5 %) Tavoitteena hintojen saattaminen vastaamaan toteutunutta kustannustasoa Liittyy valtion erityisoppilaitosten yksityistämisestä aiheutuvaan kuntien rahoitusosuuden kasvuun Oppisopimuskoulutuksen yksikköhinnat 2009

6 Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus Oppilaitosmuotoinen ja oppisopimuksena annettava lisäkoulutus Taustalla KESU:n maininta tutkintojen merkityksen korostamisesta Lähtökohtana näyttötutkintojärjestelmän toimivuus Perusrakenne; valtionosuuspotista vähennetään tietty prosenttimäärä, joka jaetaan järjestäjille tutkintokohtaisen euromäärän perusteella Oppisopimuskoulutuksessa tulosrahoitusjärjestelmä yksinkertaisempi; ei alakohtaisia hintoja eikä jakoa omaehtoiseen/henkilöstökoulutukseen Tulosrahoituksen osuus

7 Koulutusalakohtaisuuden huomioiminen –Oppilaitosmuotoisessa lisäkoulutuksessa Tulosrahoituksen aiheuttamien rahoitusmuutosten tasoittaminen –Vähennys korkeintaan 5 % –Yli 5 %:n lisäyksestä koulutuksen järjestäjälle maksetaan 1/3 Tavoitteena vuoden 2010 alusta Toimeenpano kahdessa vaiheessa Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus

8 Oppisopimuskoulutuksen määrällinen kehitys Ammatillinen lisäkoulutus –VTA 2007 kiintiö , toteuma –VTA 2008 kiintiö , laskentapäivät ja (+266) keskimäärin –Kehys kiintiö kiintiö kiintiö Ammatillinen peruskoulutus –VTA 2007 arvio , toteuma –VTA 2008 arvio , laskentapäivät ja keskimäärin –Kehys , arvio

9 Lisäkoulutuksen paikkojen jako vuodelle 2009 Hakukirjeen määräaika Paikkojen jaon painopistealueet: –sosiaali- ja terveysalan työvoimatarpeen huomioiminen –koulutuksen järjestäjän alueella sijaitsevien yritysten erityisosaamista edellyttäviin koulutustarpeisiin vastaaminen, yrittäjien toimintaedellytysten parantaminen ja yritysten sukupolvenvaihdosten edistäminen –maahanmuuttajien koulutusmahdollisuuksien parantaminen –vailla ammatillista tutkintoa olevan tai vanhentuneen ammatillisen koulutuksen varassa työelämässä olevan henkilöstön koulutustarpeiden huomioonottaminen –työttömien tai työttömyysuhan alaisten henkilöiden opiskelumahdollisuuksien parantaminen –kuljetusalan työvoimatarpeiden huomioiminen –metsäkoneenkuljettajien ja puutavara-autonkuljettajien koulutustarpeiden huomioonottaminen

10 Oppisopimuskoulutuksen pelisääntökirje Viranomaisvelvoitteiden sisäistäminen ja noudattaminen Henkilökohtaistamismääräyksen noudattaminen Kuljettajakoulutus esimerkki periaatteellisten viranomaisvelvoitteiden erilaisista tulkinnoista –Kyse periaatteiden sisäistämisestä Koulutusmuodon kysyntälähtöisyys

11 Oppisopimuskoulutuksen selvitysmies Opetusministeri kutsui , määräaika Tehtävänä: –laatia selvitys oppisopimuskoulutuksen tilasta sekä toiminnan laajentamisen seurauksista ja kehittämisen tuloksista –koota näkemykset ja ehdotukset toimenpiteistä oppisopimuskoulutuksen laadun ja vaikuttavuuden varmistamiseksi sekä edelleen parantamiseksi.

12 Laadukkaan oppisopimustoiminnan lähtökohtia Hallinnontasojen työnjako, vastuut ja velvoitteet kahden hallinnontason välinen tulonsiirtojärjestelmä, jossa resursseja ja tehtäviä siirretään operatiiviselle hallinnontasolle Päähuomio hallinnontasojen välisessä työnjaossa; kuinka vastuu ja tulonjako toteutetaan optimaalisesti? OPM:n näkökulmasta keskeistä valtakunnallinen yhdenmukaisuus opiskelijoiden tasavertaisuuden näkökulmasta Vrt. oppilaitosmuotoiseen ja ops-perusteiseen koulutukseen viranomaisen harkintavallan laajuus Säädösperusta –Lainsäädäntö ei ota kantaa hallintoon tai organisointiin –Mitä väljempää yksityiskohtainen säätely, sitä enemmän merkitystä hallinnon yleisillä periaatteilla

13 Laadukkaan oppisopimuskoulutuksen lähtökohtia Oman toiminnan asemointi osana valtakunnallista koulutuksen järjestäjien kokonaisuutta Koulutusmuodon erityispiirteiden sisäistäminen –Kysyntälähtöinen (ei markkinalähtöinen), yritysten aitoon osaamistarpeen kasvuun perustuva omaehtoinen koulutusmuoto –Erittäin voimakas viranomaisvelvoitteiden vastuullisuus Julkisrahoitteisen koulutustoiminnan tunnuspiirteiden sisäistäminen –Laki 630/1998; voiton tavoittelu lailla kiellettyä –Huomio laatuun eikä määrään Koulutuksen järjestämisen strateginen lähtökohta; paikallisen ja alueellisen elinkeinoelämän ja työntekijöiden osaamistarpeisiin vastaaminen mahdollisimman tasokkaan koulutuksen järjestämisellä taustana rakenteellinen laadunvarmistusjärjestelmä