Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

AIKUISKOULUTUKSEN AJANKOHTAISKATSAUS Toimialaseminaari

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "AIKUISKOULUTUKSEN AJANKOHTAISKATSAUS Toimialaseminaari"— Esityksen transkriptio:

1 AIKUISKOULUTUKSEN AJANKOHTAISKATSAUS Toimialaseminaari 17. 10
AIKUISKOULUTUKSEN AJANKOHTAISKATSAUS Toimialaseminaari Johtaja Marita Savola OPM

2 Aikuiskoulutukseen osallistuminen runsasta, mutta jakautuminen epä-tasaista – valtion rahoitus vuositasolla noin miljardi euroa plus etuudet vuosittain lähes 1,7 milj. henkilöä ja yli 50 % työikäisestä väestöstä osallistumisesta pääosa vst-opintoja ja henkilöstökoulutusta osallistumisen kasvu tasaantunut – suuntana työelämässä tapahtuva oppiminen, informaalit oppimismuodot vaikka yleinen osallistumisaste OECD-maiden kärkeä, tasa-arvo edelleen suuri haaste eniten osallistuvat: korkeastikoulutetut, hyvässä työasemassa olevat, naiset tavoitteena nostaa työikäisen aikuisväestön vuotuinen osallistumisaste 60 prosenttiin vuoteen 2012 mennessä sekä laajentaa osallistumispohjaa vanhat ja uudet ns. aliedustetut ryhmät paremmin kattavaksi aikuiskoulutukseen noin miljardi. euroa VTA 2008: OPM 790 Meuroa, TEM 210 Meuroa (plus opintosiaaliset etuudet ja tuet)

3 Aikuiskoulutuksen menot VTAE 2009 / opetusministeriön pääluokka yht
Aikuiskoulutuksen menot VTAE 2009 / opetusministeriön pääluokka yht. noin 828 milj. euroa = yli 12 prosenttia ministeriön pääluokan menoista; noin 37 milj. euroa enemmän kuin 2008 vapaa sivistystyö, yleissivistävä aikuiskoulutus ja neuvontatoiminta (vst-vos, järjestö-vas, aikuisten perus- ja lukio-opetus) 198,5 milj. euroa ammatillinen aikuiskoulutus ja oppisopimuskoulutus (perus- ja lisäkoulutus, ammatilliset erikoisoppilaitokset) 350,7 milj. euroa ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutus (aikuisten amk-tutkintokoulutus, ylemmät amk-tutkinnot, ammatilliset erikoistumisopinnot ja avoin amk) 78,5 milj. euroa yliopistojen aikuiskoulutus (avoin yo, tk tuotekehitys ja hinnat, yli 25-vuotiaana aloittaneiden tutkintokoul./arvio) 182,1 milj. euroa opetustoimen henkilöstökoulutus ja aikuiskoulutuksen kehittäminen 18,2 milj. euroa

4 AIKUISKOULUTUKSEN VAIKUTTAVUUS- JA TULOSTAVOITTEET VTAE 2009
29. OPM pääluokka/yhteiskunnallinen vaikuttavuus vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä vähintään 60 % vuonna 2012 Aikuiskoulutus ja vapaa sivistystyö Yleiset tavoitteet lisätä työikäisen aikuisväestön osallistumista osaamista ylläpitävään ja ammatillista liikkuvuutta parantavaan aikuiskoulutuksen kilpailukyvyn ja työllisyyden turvaamiseksi aktivoida kaikille avoimen koulutustarjonnan ja verkko-opetuksen laajentamista ja kehittämistä koulutuksen saavutettavuuden turvaamiseksi parantaa aikuisväestön elinikäisen oppimisen edellytyksiä yhteiskunnallisen tasa-arvon ja kansalaisten sivistysmahdollisuuksien turvaamiseksi kehittää aikuiskoulutuksen laatua, alueellista vaikuttavuutta ja ohjausta kaikilla koulutustasoilla Toiminnallinen tuloksellisuus Työikäisen väestön osaaminen ja koulutustason kohottaminen Avoimet oppimismahdollisuudet Aikuisopiskelun ja elinikäisen oppimisen edellytysten parantaminen Aikuiskoulutuksen laatu, vaikuttavuus ja ohjaus

5 Hallituskauden keskeiset uudistukset
Opetusministeriön hallinnonalalla Yliopistouudistus ja uusi yliopistolaki Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus Rakenteellinen kehittäminen: korkeakoululaitoksen rake-suuntaviivat ja ammattiopistostrategia Vapaan sivistystyön kehittämisohjelma Opetushenkilökunnan osaaminen ja täydennyskoulutus PARAS-hanke ja VOS 2010 –uudistus Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen kannalta merkittäviä myös  Työ- ja elinkeinoministeriön perustaminen  Aluehallintouudistus  Sosiaaliturvauudistus  Kansallinen joustoturva  Työelämän kohtaantotoimenpiteet Maahanmuuttajien työllistyminen, koulutus ja integraatio Ikääntymispolitiikan selvityshanke Työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelma

6 Hallitusohjelman mukaan
Toimeenpannaan ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonais-uudistus, jossa selkiytetään hajanainen hallinto, rahoitus, tarjonta ja etuudet Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus kattaa ammatillisen aikuiskoulutuksen, työvoimapoliittisen koulutuksen, korkeakoulujen aikuiskoulutuksen ja henkilöstökoulutuksen samoin oppisopimuskoulutuksen ja oppisopimustyyppisen koulutuksen laajentamisen korkeakoulutettujen täydennyskoulutukseen Kokonaisuudistuksen taustalla pyrkimys toimivaan aikuiskoulutusjärjestelmään, jolla vastataan työelämän ja aikuisväestön osaamistarpeisiin kattavasti ja joustavasti vahvistetaan nykyisen aikuiskoulutustoiminnan kysyntälähtöisyyttä lisätään työelämässä ja työn ohella tapahtuvaa kouluttautumista erityisesti muutostilanteissa edistetään ammatillista liikkuvuutta varmistetaan työvoiman saatavuutta ja luodaan edellytyksiä osaamisen jatkuvaan kehittämiseen tuetaan pyrkimyksiä työurien pidentämiseen ja työllisyysasteen nostamiseen 

7 AKKU-VALMISTELUTYÖN TILANNE JA ETENEMINEN
kokonaisuudistuksen periaatelinjaukset ja valmisteluaikataulu hallituksen iltakoulussa johtoryhmän väliraportti kesäkuussa (OPM 20:2008): sisältää myös ehdotukset uuteen yliopistolakiin iltakouluaikataulutuksen mukaisesti kuusi jaostoa/ryhmää tekemään pohjavalmistelua keskeisistä ehdotuskokonaisuuksista AKKU-johtoryhmälle: etuudet, aluehallinto, rahoitus, maahanmuuttajat, korkeakoulujen aikuiskoulutus, tarjonta muutoin valmistelu AKKU-johtoryhmän toimesta ja virkatyönä.

8 AKKU-VALMISTELUTYÖN TILANNE JA ETENEMINEN
AKKU-väliraportti ja jaostot: kts. => koulutus => aikuiskoulutus ja vapaa sivistystyö Keskeiset ehdotukset syksyn 2008 aikana ja 2009 alussa tavoitteena toimeenpano lähtien (TTS, KEHYS, VTAE 2010, HE:t) Haastavaa ehdotusten kytkeytyminen muiden uudistusten valmisteluun (ALKU, SATA, JOUSTOTURVA, VOS2010, YO-LAKI) Johtoryhmä kokoaa ehdotuksiaan väliraporteiksi tarpeen mukaan. Toimiaika : loppukausi ehdotusten toimeenpanoa tukevaan valmisteluun ja seurantaan ja AKKU-loppuraportin valmisteluun.

9 JATKOVALMISTELUN ORGANISOINTI
Aluehallintojaoston tehtävänä on hallituksen iltakoulut linjaus 2 sekä aluehallintouudistuksen toimeenpanoa koskevat päätökset huomioonottaen laatia akku-johtoryhmän käsittelyn pohjaksi tarvittavat selvitykset ja ehdotukset aluehallinnon aikuiskoulutustehtävistä. Pj. Heljä Misukka Akku-joryn linjaukset aikuiskoulutustehtävistä aluehallinnossa Rahoitusjaoston tehtävänä on linjaukset 4,7,8 ja 12 huomioonottaen laatia mennessä akku-johtoryhmän käsittelyn pohjaisi selvitykset ja ehdotukset 1) aikuiskoulutuksen rahoituksen tasosta, suuntaamisesta ja rahoituspohjasta, 2) eri ministeriöiden tehtävien ja aikuiskoulutuksen eri muotojen rahoitusta koskevan kokonaisuuden ja työnjaon selkiyttämisestä sekä 3) rahoitusperusteiden uudistamisesta niin, että ne tukevat kokonais-uudistukselle asetettuja aikuiskoulutuspoliittisia tavoitteita sekä aikuis-koulutusvoimavarojen käytön tehostamispyrkimyksiä. Pj. Marita Savola

10 JATKOVALMISTELUN ORGANISOINTI
Tarjontajaoston tehtävänä on linjaukset 9-11 huomioonottaen laatia mennessä akku-johtoryhmän käsittelyn pohjaksi tarvittavat selvitykset ja ehdotukset 1) ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmien ja muun lisä- ja täydennyskoulutuksen kehittämiseksi siten, että ne vastaavat työelämän ja aikuisväestön tarpeisiin elinikäisen oppimisen periaatteella ja että aikaisemmin ja muualla hankitun osaamisen tunnustamista voidaan tehostaa, 2) aliedustettujen ryhmien, puutteellisen tai vanhentuneen koulutuspohjan omaavien, pk-yrittäjien, maatalousyrittäjien sekä vaihtuvissa tai lyhytkestoisissa työsuhteissa toimivien koulutusmahdollisuuksien parantamiseksi, sekä 3) työpaikalla tapahtuvan opiskelun sekä työn ja koulutuksen joustavan vuorottelun edistämiseksi aikuiskoulutuksessa. Pj. Mika Tammilehto

11 JATKOVALMISTELUN ORGANISOINTI
Etuusjaoston tehtävänä on linjaukset 18 ja 19 huomioonottaen laatia akku-johtoryhmän käsittelyn pohjaksi tarvittavat selvitykset ja ehdotukset aikuiskoulutusetuuksien kehittämisestä sosiaaliturvan uudistamiskomitealle syyskuun 2008 loppuun mennessä (hyväksytty akku-joryssa ja toimitettu SATA-komitealle) sekä selvittää vuoden 2009 aikana erilaiset verotukselliset kannusteet, joilla toisaalta työnantajaa kannustetaan henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja jotka toisaalta kannustavat työntekijöitä osaamisensa omaehtoiseen kehittämiseen. Lisäksi selvitetään työehtosopimuksiin liittyvät kannusteet sekä erilaisten koulutusseteli-, koulutustili- ja vakuutusmallien sekä työelämän koulutusrahastojen käyttömahdollisuudet. Pj. Harri Skog - Akku-joryn etuuslinjaukset toimitettu SATA-komitealle

12 JATKOVALMISTELUN ORGANISOINTI
Jaostojen lisäksi opetusministeriö on asettanut AKKU-johtoryhmän aloitteesta työryhmän laatimaan linjausten pohjalta selvitykset ja ehdotukset  ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen täydennyskoulutuksen, muun aikuiskoulutuksen sekä avoimen korkeakouluopetuksen kysynnän kehityksestä sekä kehittämistarpeista ja -toimenpiteistä, selvitykset ja ehdotukset näyttötutkintojärjestelmän hyödyntämisestä korkeakoulutasoisessa täydennyskoulutuksessa sekä selvitykset ja ehdotukset oppisopimustyyppisen koulutuksen laajentamisesta korkeakoulutettujen täydennyskoulutukseen. Työryhmän toimikausi päättyy Pj. Hannu Siren

13 JATKOVALMISTELUN ORGANISOINTI
Sisäasiainministeriö on Akku-johtoryhmän ehdotuksesta asettanut ministeriöiden yhteisen (SM, OPM, TEM, STM) valmisteluryhmän, jonka tehtävänä on linjaus 17 huomioonottaen valmistella akku-johtoryhmän käyttöön mennessä konkreettiset suunnitelmat ja ehdotukset aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen valmistelun kannalta keskeisistä työperusteista maahanmuuttoa, maahanmuuttajien työllistymistä sekä koulutukseen sijoittumista edistävistä kiireellisimmistä toimenpiteistä. Valmistelutyössä otetaan huomioon eri ministeriöiden toimesta ja yhteistyönä jo laaditut sekä hallitusohjelman pohjalta valmisteilla olevat keskeiset ohjelmat ja suunnitelmat. Valmistelu yhteistyössä työelämän keskusjärjestöjen kanssa. Pj. Mervi Virtanen/SM

14 Korkeakoulujen aikuiskoulutusta koskevia kysymyksiä
korkeakoulujen vastuu aikuisten tutkinto-opiskelusta sekä korkeakoulutettujen osaamisen kehittämisestä ja uusintamisesta aikuiskoulutustehtävän määrittely lainsäädännössä ja rahoitusjärjestelmässä  aikuiskoulutus tavoite- ja tulosohjauksessa aikuiskoulutus osana kolmatta tehtävää, alueellisia tehtäviä ja rake-prosessia avoimen korkeakoulun kehittämispolitiikka ja rahoitus yliopistokeskusten asema ja tehtävät aikuiskoulutuksen järjestäjinä oppisopimustyyppisen koulutuksen laajentaminen korkeakoulutettujen täydennyskoulutukseen täydennyskoulutuksen rahoituspohja, organisaatiot ja alueellinen yhteistyö uudistuvan työvoima- ja elinkeinopoliittisen koulutuksen rooli korkeakoulutasolla korkeastikoulutetut maahanmuuttajat, maahanmuuttajien koulutus ja työllistyminen tehtävät yhteiskunnan eheyden, tasa-arvon ja koulutuksen saavutettavuuden edistämisessä kansainvälistyvät koulutusmarkkinat ja koulutuksen myynti

15 AKKU-väliraportin kannanotto yliopistouudistukseen
Uusista tutkinto-opiskelijoista suuri osa (30%) on yli 25-vuotiaita mikä vaikeuttaa uusien ylioppilaiden sijoittumista yliopistokoulutukseen, Syynä mm. tarjonnan puutteellisuus ja liiketaloudellisin perustetuin määrittynyt hinta. Ratkaisua haettava myös yliopistouudistuksen kautta. Yliopistolain uudistamisen on osaltaan tuettava kokonaisuudistuksen tavoitteita, kuten elinikäisen oppimisen edellytysten ja korkeakoulutettujen täydennyskoulutusmahdollisuuksien parantamista sekä korkeakoulutasoisen aikuiskoulutuksen vahvistamista. Yliopistolain ao. pykälässä tulee mainita elinikäisen oppimisen edistäminen. Aikuiskoulutustehtävän hoitaminen huomioon rahoituksessa ja ohjauksessa. Rahoitusmekanismeja kehitettävä siten, että aikuisille kohdentuva rahoitus voisi kohdentua nykyistä tarkoituksenmukaisemmin.

16 KORKEAKOULU-UUDISTUSTEN ETENEMINEN
Lausunnot yliopistolaista / EK:lle kevätkaudella 2009 Rahoitusmallien ja asetuksen valmistelu käynnistetty Yliopistokiinteistöratkaisut ja mahdolliset uudet säätiöt loka-marraskuussa AMK-laki ja SA-laki lausunnolle lokakuussa 2008 ja EK:lle em. aikataulussa Uusi yliopistolaki voimaan yliopistot uudessa oikeushenkilö-asemassa täydessä laajuudessa Yliopistojen pääomittaminen/maksukyky, vakavaraisuus ja luottokelpoisuus turvataan Yliopistojen henkilöstön palvelussuhde muuttuu työsopimussuhteiseksi Korkeakoulujen ohjauksen ja rahoituksen uudistaminen  Rake-toimenpiteet etenevät kevään 2008 suuntaviivojen ja tulosneuvottelujen pohjalta  -> korkeakoulujen strategiat 2010, joiden pohjalta rake-toimenpideohjelma vuosille   Rake-valmistelussa painotuksena profiloituminen, korkakoulujen yhteistyö, kansalliset ja kansainväliset kumppanuudet, koulutusalakohtaiset kehittämistarpeet, EIO

17 KORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS
Korkeakoulut toimivat valtion hallinnon ulkopuolella vastaten itse toiminnastaan ja taloudestaan Ohjaus jatkossakin OPM:llä: edistetään koulutuksen ja tutkimuksen kehittämiselle asetettuja valtakunnallisia tavoitteita Voidaan soveltaa suurelta osin myös uudessa oh-asemassa toimiviin yliopistoihin Tavoitteena ohjausprosessin keventäminen ja sopimuskauden rytmittäminen hallituskausiin, tavoitteet neljälle vuodelle Sopimusneuvottelut kauden alussa, tarkistuksia kauden aikana, rahoitus ja tavoitteet vahvistetaan vuosittain Sopimus aiempaa strategisempi, vain keskeiset tunnusluvut ja tavoitteet, ei nykyisenlaista hankerahoitusta Valtionrahoitus pääosin laskennallisin perustein määräytyvää, seuranta vuosittain tulosindikaattoreilla ja avainluvuilla – vaikutukset aikuiskoulutuksen rahoitukseen? Kirjallinen palaute myös niinä vuosina joina ei neuvotteluja - myös muuta seurantaa ja tavoitteiden etenemisen varmistusta

18 YLIOPISTOJEN RAHOITUS/HAHMOTTELUA
Toiminnan laatuun ja laajuuteen liittyvä laskennallinen perusrahoitus 70 % josta koulutus 55 % ja tutkimus/tutkijankoulutus 45 % koulutusta koskevassa rahoituksessa toiminnan laajuuden perusteella 85 % ja laadun ja vaikuttavuuden perusteella 15 % tutkimusta ja tutkijankoulutuksen rahoituksesta laajuuden perusteella 70 % ja laadun ja vaikuttavuuden 30 % Muihin koulutus- ja tiedepolitiikan tavoitteisiin liittyvä rahoitus 30 % josta strateginen kehittäminen 30 % ja koulutus- ja tiederakenteen kehittäminen 70 %

19 AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS/HAHMOTTELUA
Kesun mukaan luovutaan aloituspaikoista sopimisesta ja siirrytään tutkintotavoitteista sopimiseen alakohtaisissa tutkintotavoitteissa mukana kaikki tutkintoon johtava koulutus (nuoret, aikuiset, opettajankoulutus/oma   koulutusala) Nuorten ja aikuisten koulutuksen säätely rahoituksessa ja sopimisessa: opiskelijamäärään perustuva vos-rahoitus sovitaan alakohtaisesti kokonaisopiskelijamäärinä: riittävät ohjausvälineet? kokonaisopiskelijamäärissä mukana kaikki tutkintoon johtava koulutus, erikoistumisopinnot, maahanmuuttajien valmentava koulutus sekä avoin amk-opetus: nuorten/aikuisten mitoitus, läpäisytavoitteet?

20 AMMTILLISEN KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄVERKKO
Opetusministeriön linjaukset ja suositukset ja : ammatillisen koulutuksen kokonaisuus ja järjestäjäverkon kokoaminen <=ammatillisen aikuiskoulutuksen tehtävät ja erityispiirteet, yksityisten oppilaitosten asema, valtakunnalliset tehtävät Yhteys PARAS-hankkeeseen: asukkaan väestöpohja, aikataulujen synkronointi Koulutuksen järjestäjien suunnitelmat järjestäjäverkon kokoamisesta huhtikuussa 2008 Tämänhetkisen arvion mukaan noin 15 fuusiohanketta, joissa mukana 40 järjestäjää Näiden toteutumisen jälkeen arviolta enää 6 kuntajärjestäjää ja 4 kuntayhtymäjärjestäjää ei täyttäisi väestöpohjatavoitetta Vuoden 2009 alusta myös 5 valtion ammatillista erityisoppilaitosta yksityisille järjestäjille Ministeriöltä tammikuussa 2009 uusi arvio ja tarvittavat linjaukset/suositukset ammatillisen koulutuksen järjestäjäverkon tilasta vuonna 2012

21 Koulutuksen ja tutkimuksenvuosia 2008-2012 koskevan kehittämissuunnitelman (VN 5.12.2007) mukaan
(Koulutuksen arviointineuvostolta tilatun) valtakunnallisen arvioinnin suositukset huomioonottaen laaditaan yhteistyössä alan valtakunnallisten järjestöjen kanssa vapaan sivistystyön kehittämisohjelma vuosille 2008–2012 . Suunnitelmakaudella toteutetaan kehittämisohjelman mukaiset vapaan sivistystyön tehtävien, toimintaedellytysten ja rakenteellisen kehittämisen kannalta tarvittavat rahoitusjärjestelmän ja lainsäädännön uudistukset Uudistetaan vapaan sivistystyön ohjausjärjestelmä vuosina käyttöön otetun suuntaviivaohjauksen kokemukset ja hallitusohjelman linjaukset huomioonottaen; kanslais- ja työväenopistojen osalta suuntaviivaohjauksesta luovutaan vuonna 2009.

22 OPM asettanut 1.2.2008  virkamiesryhmän, jonka tehtävänä on
laatia ehdotus vapaan sivistystyön kehittämisohjelmaksi vuosille ; kehittämisohjelman tulee sisältää katsaus vapaan sivistystyön tilasta näkemys vapaan sivistystyön tehtävistä, kysynnästä ja kehittämistarpeista ehdotukset vapaan sivistystyön lainsäädännön, rahoituksen, oppilaitosrakenteen ja ohjauksen uudistamisesta; sekä toimenpideohjelma vapaan sivistyltyön uudistamisesta ja kehittämisestä kaudella Toimeksiannon mukaan nykyiseen informaatio-ohjausjärjestelmään kansalaisopistoja lukuunottamatta ei muutoksia 2009; myös ohjausta koskevat uudistukset osana kehittämisohjelman valmistelua

23 Valmistelutyön organisointi ja aikataulu
Valmistelutyön organisointi ja aikataulu kehittämisohjelmaa valmistelevan virkamiesryhmän tukiryhmänä opetusministeriön asettama vapaan sivistystyön yhteistyöryhmä, jossa mukana eri työmuodot, Kuntaliitto ja OPH valmisteluryhmässä mukana neljä pysyvää asiantuntijaa; lisäksi työn tueksi tilattu useita asiantuntijaselvityksiä väliraportti opetusministeriölle , palauteseminaari , lausunnot  ja loppuraportti kehittämisohjelman toimeenpano alkaa ja tarvittavien rahoitusta ja lainsäädäntöä koskevien uudistusten valmistelu vuoden 2009 aikana lausuntokierroksen ja poliittisten linjausten jälkeen

24 VST-kehittämisohjelman valmisteluryhmän väliraportti 6. 10. 2008 www
VST-kehittämisohjelman valmisteluryhmän väliraportti ja vapaa sivistystyö 1. NYKYTILAN KUVAUS lainsäädäntö, tehtävät, oppilaitokset, rahoitusjärjestelmä, tulorakenne, ohjausjärjestelmä kehittämisen painopisteet, opintotuki ja etuudet, osallistujamäärät, opetushenkilökunta, vst-tutkimus, VST Pohjoismaissa ja Euroopassa 2. TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSIA väestökehitys, vst-painopisteisiin vaikuttavia muutostekijöitä, tieto- ja viestintäteknologia, opitun tunnustaminen, PARAS ja VOS-uudistus, aluehallintouudistus, aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus, ammattiopistostrategia, yliopistouudistus ja rakenteellinen kehittäminen, verotus ja kilpailunäkökulma 3. NYTILAN ARVIOINTI Koulutuksen arviointineuvoston arvioinnit (oppilaitosrakenne ja palvelukyky, vaikuttavuus ja suuntaviivaopinnot) Tutkimus vapaan sivistystyön vaikuttavuudesta VST-toimijoiden omata näkemykset vahvuuksista ja kehittämistarpeista

25 VST-kehittämisohjelman valmisteluryhmän väliraportti 6. 10. 2008 www
VST-kehittämisohjelman valmisteluryhmän väliraportti ja vapaa sivistystyö 4. NÄKEMYKSIÄ VST-TILASTA JA KEHITTÄMISTARPEISTA 4.1. Vapaan sivistystyön tehtävät ja sisältö: uudet painopisteet, lainsäädäntö, nimi 4.2. Vapaan sivistystyön kysyntä ja tarjonta: muutokset ja johtopäätökset 4.3. Oppilaitos- ja ylläpitäjärakenne – rakenteellisen kehittämisen ohjelma 4.4. Rahoitus- ja ohjausjärjestelmä: perusrahoitus/tulos- ja kehittämisrahoitus 4.5. Toiminnan laadun ja vaikuttavuuden parantaminen - opetushenkilökunnan asema ja osaaminen - tutkimustoiminnan ja tutkijankoulutus - näyttötutkintojärjestelmä ja kielitutkintojärjestelmä - vapaan sivistystyön sähköinen opintokirja - vapaan sivistystyön opiskelijapalautejärjestelmä - tieto- ja viestintätekniikka ja uduet oppimisympäristöt - tilasto- ja tietopohja - vst-kehittämisohjelman seuranta ja arviointi

26 Ajankohtaista syyskaudella 2008 lisätietoja osoitteesta www. minedu
Ajankohtaista syyskaudella lisätietoja osoitteesta ja vapaa sivistystyö=>tutustu tarkemmin/ajankohtaista aikuiskoulutuksessa Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus/pääehdotusten valmistelu Vapaan sivistystyön kehittämisohjelma /väliraportti ja loppuraportti Aikuiskoulutus yliopistouudistuksessa, korkeakoululaitoksen rakenteellisessa kehittämisessä ja valtionosuusuudistuksessa aikuiskoulutuksen asema: lainsäädäntö, rahoitus, ohjaus? VTAE 2009: oppiksen ja ammatillisen lisäkoulutuksen hinta ja volyymi, metsäalan koulutuksen tehostaminen, aikuisten lukion aineopiskelun rahoitus, mamu-koulutuksen tehostaminen Näyttötutkintojärjestelmän sähköisen opiskelijapalautejärjestelmän (AIPAL) käyttöönotto, ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämishanke ja osaamisen viitekehyksen valmistelu, ammatillisten erikoisoppilaitosten rahoitus ja asema, järjluvat ja tyke-tehtävät, SAKK-lainsäädäntö Ammatillisen koulutuksen järjestäjäverkon kokoamisen eteneminen (ministeriön kirjeet ja , järjestäjien suunnitelmat) – OPM: tilannearvio ja jatkosuositukset tammikuu 2009 Opetushenkilökunnan osaaminen: työryhmä (OPM 2007:45), talousarvio, ministeriön ohjauskirjeet ja , neuvottelukunta ; työnantajavelvoite/HO: työryhmä , OPEKO Kaksi toimeksiantoa Koulutuksen arviointineuvostolle: vst-opetushenkilökunnnan kelpoisuus ja osaaminen sekä ammatillisen aikuiskoulutuksen työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Ammatillisen lisäkoulutuksen tulosrahoitusta koskeva valmistelutyö: loppuraportti lokakuussa Aikuisopiskelun tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut, ESR-kehittämisohjelma ja EU-verkosto Maahanmuuttajien työllistymistä, koulutusta ja integraatiota koskevat toimenpiteet Komission aikuiskoulutustiedonannon toimeenpano, OECD:n aikuisten taitotasohanke PIAAC ja UNESCO:n aikuiskoulutuksen maailmankonferenssi 2009, Pohjoismainen yhteistyö


Lataa ppt "AIKUISKOULUTUKSEN AJANKOHTAISKATSAUS Toimialaseminaari"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google