Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen, työryhmän tuloksen esittely, rahoitusjärjestelmä ja muut ajankohtaiset asiat Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen, työryhmän tuloksen esittely, rahoitusjärjestelmä ja muut ajankohtaiset asiat Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus."— Esityksen transkriptio:

1 1 Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen, työryhmän tuloksen esittely, rahoitusjärjestelmä ja muut ajankohtaiset asiat Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus -seminaari Seinäjoki Areena Pasi Rentola

2 2 Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaisia asioita Vuoden 2010 talousarvio ja lisätalousarvioesitys Oppisopimuskoulutuksen volyymikehitys; 1/2010 laskentapäivä Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen toimeenpanovaihe Laatuhanke Rahoitusjärjestelmän kehittämishanke Muut

3 3 Oppisopimuskoulutuksen rahoitus Valtionosuusrahoitus yhteensä 193,6 milj. euroa Rahoitus valtion talousarviosta 135,1 milj. euroa Kuntien rahoitusosuus 58,5 milj. euroa Ammatillinen lisäkoulutus 88,3 milj. euroa Oppisopimusten enimmäismäärä 29 160 (painotettu enemmän ei-tutkintoon valmistavaa lisäkoulutusta) Ammatillinen peruskoulutus 100,5 milj. euroa Valtion talousarvion rahoitusosuus 42,1 milj. euroa Kuntien rahoitusosuus 58,4 milj. euroa Vuoden 2010 lisätalousarvioesitys; VM esittää lisäystä 1 milj. euroa Taantuman vaikutusten lievittämiseksi Koulutuskorvausten harkinnanvaraiseen korottamiseen

4 4 Oppisopimuskoulutuksen kysyntä 20.1.2010 Ammatillinen lisäkoulutus –Paikkoja yhteensä 29 160, jaettu 28 554 –Oppisopimuksia voimassa 26 354 eli 2 200 alle kiintiön Ammatillinen peruskoulutus –Arvio 15 050, –Oppisopimuksia voimassa 16 571 Lasku painottunut muutamalle, mutta sisältää myös tasaista laskua 6 300 oppisopimusta vähemmän kuin vuonna 2008 (-41 milj. euroa)

5 5 Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen toimeenpano Pääviestit: Kysyntälähtöisyyttä ja työelämäyhteistyötä lisätään Työpaikoilla tapahtuvaa oppimista laajennetaan T&E-hallinnon rooli vahvistuu työvoiman osaaminen edistäjänä Osaamisen tunnustamisella joustoa ja tehokkuutta Aliedustettujen ryhmien osallistumista kannustetaan Korkeakoulutettujen täydennyskoulutukseen uusia muotoja Maahanmuuttajat töihin koulutuksen avulla Ministeriöyhteistyö tiiviiksi ja ELY:t vahvoiksi alueellisiksi toimijoiksi Aikuiskoulutusetuuksiin riittävä taso ja selkeä järjestelmä Osuvuutta ja laatua aikuisopiskeluun neuvonta- ja ohjauspalveluilla

6 6 Toteutettuja ehdotuksia Oppisopimuskoulutuksena järjestettävän ammatillisen lisäkoulutuksen kiintiön lisäykset Oppisopimustyyppinen täydennyskoulutus korkeakoulutetuille Ammatilliseen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus (3 %) perusteena tutkinnot 2010 - 2012 => mukaan myös tutkinnon osat ja laaja-alaisemmat kriteerit ja osuus suuremmaksi TOPPIS-malli Aikuisopiskelun etuusuudistus 2010: –yli 25-vuotiaiden työttömien mahdollisuus omaehtoiseen aikuisopiskeluun työttömyysetuudella –aikuiskoulutustuki nousee 1.8.2010 kolmanneksella ja mahdollistaa 8 vuoden työhistorialla; 2 vuotta työhistorian aikana Aikuiskoulutuksen tehtävien ja yhteistyön lisääminen aluehallinnossa: TEM/OPM yhteistyö vahvaksi ELY-keskuksissa Elinikäisen oppimisen neuvosto asetettu kaudelle 1.8.2009-31.12.2011 keskeisenä tehtävänä työelämässä tapahtuvan oppimisen kysymykset

7 7 Oppisopimuskoulutuksen laatuhanke Taustalla AKKU -johtoryhmän linjaus: Oppisopimuskoulutuksen rahoitus- ja ohjausjärjestelmää kehitetään ottamaan huomioon työelämän tarpeet, toiminnan tuloksellisuus ja työvoimakapeikot: Toimeksianto Järjestelmän kysyntälähtöisyyden edistäminen Viranomaistoiminnan yhdenmukaistaminen (ja selkeyttäminen) Työpaikalla tapahtuvan koulutuksen vastuut ja velvoitteet Opetusministeriön odotukset Laatu julkisrahoitteisuuden edellytyksenä Yhdenmukainen viranomaistoiminta Kysyntälähtöisyyden yhdenmukainen sisäistäminen Ohjauksen lisäämistarve ei itsestään selvyys; kyseessä enemmän nykyisen ohjausjärjestelmän puitteissa tehtävä kehittämistyö

8 8...oppisopimuskoulutuksen laatuhanke Laadun kehittämisen yleiset puitteet >tiedostettava ne kokonaisuudet, joihin hankkeella vaikutusyhteydet, mutta joita yksin laatuhankkeella ei voida ratkaista Rahoitusjärjestelmä Tutkintojärjestelmä Oppisopimuskoulutuksen institutionaalinen asema koulutuksen järjestäjien toiminnassa Tavoitteiden johdonmukaisuus> –OPM/OPH –Koulutuksen järjestäjät –Asiakas Ammattiopistostrategia Hankkeen riski; Esitysten ei-operatiivisuus

9 9 Oppisopimuskoulutuksen rahoitusjärjestelmän uudistamishanke Hankkeen tausta Perusteena AKKU –linjaukset Vuoden 2009 alusta tehty yksikköhintojen tarkistus ja sen yhteydessä ilmenneet piirteet Toimeksianto 1)Rahoitusjärjestelmän toimivuus kokonaisuutena 2)Oman kustannuspohjan soveltuvuus 3)Opiskelijamäärän säätelyn ja kiintiöinnin uudistamistarpeet 4)Rahoituksen perusteena olevien opiskelijamäärien laskennan uudistamistarpeet 5)Koulutuskorvausjärjestelmän uudistamistarpeet Opetusministeriön lähtökohdat 1)Laskennallisen valtionosuusjärjestelmän perusperiaatteet 2)100 %:n rahoituksen järjestelmässä kustannuspohjan oikeellisuus ehdoton 3)Järjestelmän tulisi tunnistaa kustannuksia aiheuttavat tekijät. Tulisiko tunnistaa paremmin toiminnan erot ja oppisopimusten erihintaisuudet?

10 10 Ammattiopistostrategian tavoitteet ja oppisopimuskoulutus –Ammatillisen lisäkoulutuksen järjestäjistä 20 %:lla alle 100 oppisopimuspaikkaa –Ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjistä 25 % alle 100 oppisopimuspaikkaa –Alueellisten vastuualueiden tarpeellisuus oppisopimuskoulutuksessa? –Suhteellisuus ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen välillä? –Suhteellisuus oppilaitosmuotoiseen ammatilliseen perus- ja lisäkoulutukseen?

11 11 Muuta Oppisopimuskoulutuksen ohjauksen organisointi –Opetusministeriön organisaatiouudistus –Oppilaitosmuotoinen ammatillinen perus- ja lisäkoulutus sekä oppisopimuskoulutus samaan yksikköön –Opetusministeriön/Opetushallituksen yhteistyön kehittäminen –Työsopimusperusteisen koulutuksen erityispiirteiden vaikutusten tunnistaminen > Opso-yhdistyksen merkityksen tunnustaminen Oppisopimuskoulutus tarkastusten kohteena


Lataa ppt "1 Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen, työryhmän tuloksen esittely, rahoitusjärjestelmä ja muut ajankohtaiset asiat Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google