Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaiset asiat Haikkoo 28.10.2010 Pasi Rentola.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaiset asiat Haikkoo 28.10.2010 Pasi Rentola."— Esityksen transkriptio:

1 Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaiset asiat Haikkoo 28.10.2010 Pasi Rentola

2 Oppisopimusten määrän kehitys syksy 2009kevät 2010syksy 2010 Ammatillinen peruskoulutus 18 73816 56814 389 Yli 25-vuotiaat14 24512 41710 551 Alle 25-vuotiaat4 4934 1513 838 Ammatillinen lisäkoulutus27 16226 34328 122 Erikoisammattitutkinto12 62712 24212 277 Ammattitutkinto19 92310 62010 817 Muu lisäkoulutus3 5823 4815 028 Yhteensä45 90042 91142 511

3 Oppisopimuskoulutuksen rahoitus Valtion vuoden 2011 talousarvioesitys –Rahoitus yhteensä 198,5 milj. euroa –Kuntien rahoitusosuus 62,8 milj. euroa Rahoituksen lisäys 5,4 milj. euroa –Indeksikorotukset (1,6 %) 0,8 milj. euroa –Lisäkoulutuksen yksikköhintojen tasokorotus 1,3 milj. euroa –Lisäkoulutuksen oppisopimusten lisäys 1 milj. euroa –Peruskoulutuksen oppisopimusten lisäys 2,3 milj. euroa Ammatillinen peruskoulutus 108 milj. euroa –Yksikköhinnat 6 707 e ja 7 056 e (sis. alv) –Arvio oppisopimusten määrästä 15 857 (+ 807) Ammatillinen lisäkoulutus –Yksikköhinnat 3 269 e ja 2 361 e (+1,4 %) –Oppisopimusten enimmäismäärä 29 410 Harkinnanvaraiset avustukset 0,85 milj. euroa

4 Lisäkoulutuspaikkojen jako vuodelle 2011 Pohjana vuoden 2010 toteutuneet oppisopimusten määrät –Lisäyksiä haettaessa esitettyjen perusteiden arviointi –Koulutuksen järjestäjän alueelliset osaamistarpeet –Aliedustetut ryhmät –Työllisyystilanteen kehitys Harkinnanvaraiset avustukset 2010 –Tuettu oppisopimuskoulutus, työllistymisvaikutukset –Työpaikalla tapahtuvan koulutuksen kehittäminen

5 Oppisopimuskoulutuksen rahoitusjärjestelmän kehittämishanke Toimeksianto 1.Rahoitusjärjestelmän toimivuus kokonaisuutena 2.Oman kustannuspohjan soveltuvuus 3.Opiskelijamäärien säätelyn ja kiintiöinnin uudistamistarpeet 4.Rahoituksen perusteena olevien opiskelijamäärien laskennan uudistamistarpeet 5.Koulutuskorvausjärjestelmän toimivuus 6.Edellä olevia kokonaisuuksia koskevien ehdotusten vaikutukset rahoitukseen, lainsäädäntöön ja tietojärjestelmiin

6 Rahoitusjärjestelmä (jatkoa) Oman kustannuspohjan toimivuuden arviointi Vuoden 2009 toteutunut yksikkökustannus 5 519 euroa Laskua edellisestä vuodesta 4 % Rahoituksen perusteena oleva yksikköhinta 6 599 euroa (+14 %) Yksikkökustannusten maakunnittainen vaihteluväli 4 700 – 7 100 euroa Kustannustietojen oikeellisuus Kustannustietojen ilmoittamisessa epäjohdonmukaisuuksia Tietopuolinen koulutus Oppisopimuskoulutuksen organisointitavat; ainoastaan oppisopimuskoulutus vs. laaja ammattiopisto Tilastojen perusteella ei valumia oppilaitosmuotoisen kustannuspohjiin Oppisopimuksen kustannustiedoista osa saattanut jäädä ilmoittamatta Huomioitava rahoitusjärjestelmän yleisemmät kehittämistavoitteet; Yhtenäistää ja yksinkertaistaa sekä lisätä koulutusmuotojen joustavaa käyttöä

7 Rahoitusjärjestelmä (jatkoa) Suoritemäärän määräytyminen –Nykyinen kahden laskentapäivän malli –Useamman laskentapäivän malli –Oppisopimuksen pituuteen perustuva malli Huomioitava laajemmat kehittämistavoitteet Suoritemäärien kiintiöinti –Ammatillisen peruskoulutuksen kohdalla työsuhdeperusteisuuden ja työnantajan resurssivaatimusten rajoitteet Muut kehittämishaasteet –Koulutuskorvaukset –Rahoitusjärjestelmän toimivuus suhteessa tutkintojärjestelmään ja sen uudistuksiin –Tutkinnon osien ja suuntautumisvaihtoehdon rahoitus

8 Lisäkoulutuksen tulosrahoitus II vaihe käynnistetty Ammatillisen koulutuksen tulosrahoituksen neuvottelukunta Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen johtoryhmän ja Eduskunnan kannanotot: Lisäkoulutuksen tulosrahoitus kahdessa vaiheessa; toisessa vaiheessa tutkintojen osat ja laadulliset kriteerit Toteutusaikataulu vuoden 2012 alusta epärealistinen

9 Ammatillisen koulutuksen laatustrategia Toimeksiannosta –Tulee kattaa kaikki kansallisen laatujärjestelmän osat; koulutuksen järjestäjän laadunhallinta, kansallinen ammatillisen koulutuksen ohjaus ja ulkopuolinen arviointi –Laatustrategian tulee tukea ammatillisen koulutuksen järjestäjiä laadun jatkuvassa ja kokonaisvaltaisessa kehittämisessä; tulee sisältää kaikki ammatillisen koulutuksen järjestämismuodot –Strategiassa ei tule ottaa kantaa koulutuksen järjestäjien laadunvarmistuksessa käyttämiin menetelmiin –Laatustrategian toteuttamista tukevien toimenpide-ehdotusten tulee tukea laatustrategian toteutumista sekä kansallisella että koulutuksen järjestäjän tasolla –Valmistelussa tulee huomioida eurooppalainen ammatillisen koulutuksen laatusuositus EQARF, eurooppalainen tutkintojen viitekehys EQF ja opintosuoritusten siirtojärjestelmä ECVET Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittämisehdotukset osaksi laatustrategian toimenpideohjelmaa

10 Oppisopimuskoulutuksen laatuhankkeen vaihe Loppuraportti vuoden loppuun mennessä Kannanotot toimeksiannon pohjalta –Laatukriteerit –Prosessivaiheisiin sidottu laadunvarmistus –Valtakunnalliset toimenpiteet Oppisopimuskoulutus vahva osa ammatillisen koulutuksen järjestäjän palvelustrategiaa ja alueellista koulutustehtävää –Järjestämismuodon asema ja resursointi Työsuhdeperusteisuus ja oppiminen työtehtävien yhteydessä Yksilölliset koulutuspolut ja kysyntälähtöisyys Johto- ja valvontatehtävän verkostomaisuus

11 Muu kehittäminen Ammattiopistostrategia ja Vauhti-hanke –Vahva toiminnallinen, rakenteellinen ja taloudellinen perusta ammatillisen koulutuksen järjestämiselle ja palvelukyvylle alueilla ja eri alojen koulutuksessa sekä koulutuksen vaikuttavuuden ja tehokkuuden lisääminen –Koulutuspalvelujen työelämävastaavuuden ja reagointiherkkyyden parantaminen –Elinikäisen oppimisen ja yksilöllisten opintopolkujen edellytysten vahvistaminen –Koulutuksen saavutettavuuden turvaaminen maan eri osissa ja molempien kieliryhmien tarpeet huomioon ottaen –Voimavarojen tehokas ja joustava hyödyntäminen Ammatillisten tutkintojen kehittäminen –Tutkintojärjestelmän joustavuus Valittavissa olevien osien määrä tutkintojen yhdistäminen laajemmiksi ammattialakohtaisiksi tai ammattialat yhdistäviksi kokonaisuuksiksi tutkinnon suorittajien mahdollisuudet valita tutkintoonsa osia muista saman tai toisen tutkintotyypin osioista –Perustutkinnot, Ammattitutkinnot, Erikoisammattitutkinnot –kokonaisuuden toimivuus –Tutkintotoimikuntajärjestelmän kehittämis- ja resurssitarpeet –Tutkintosuoritusten arvioijien rekrytoinnin ja arviointiosaamisen kehittämis- ja resurssitarpeet –Esitykset loppuvuoden aikana, muutokset voimaan kahdessa vaiheessa; 2011 ja 2012


Lataa ppt "Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaiset asiat Haikkoo 28.10.2010 Pasi Rentola."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google