TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa 17.1.2005 Katariina Alha/W5W.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
Advertisements

SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Pyritty hyödyntämään jo aiemmin tehtyä työtä.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
YDINAINESANALYYSI OPETUSSUUNNITELMATYÖSSÄ
Opetussuunnitelmatyö
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Osaamisperustaisten opetussuunnitelmien käyttöönotto TaY:ssa Mari Käki, OTUKE Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampereen yliopisto
Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
CoreEdit opintojaksot opetussuunnitelmaksi. tietokantapohjainen sovellutus opetussuunnitelman kehittämiseen tietokanta koostuu opetussuunnitelmaan kuuluvista.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
OTK infotilaisuus opinnoista lukuvuonna Dekaani Juha Karhu klo ls 10.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Ainetyöryhmien työn aloitus
Tutkintoasetusten edellyttämä tieteellisyyys yliopisto-opinnoissa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W

OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT JA TYÖTAVAT -ARVIOINTI OPETUSSUUNNITELMA TARKOITTAA KOULUTUKSEN TIETOISTA SUUNNITTELUA TAVOITTEELLISEKSI KOKONAISUUDEKSI O P S W5W-KOULUTUS OULUN YLIOPISTO

OPSin rakenne elementteinä opintojaksot ja opintokokonaisuudet >> OPSmallit  blokki  opintojaksoperustainen  moduli  juonne Katariina Alha/W5W

BlokkiOPS keskiössä opetuksen/oppimisen järjestys opinnoista suunnitellaan kiinteä kokonaisuus, joka suoritetaan ohjatusti opiskelijat etenevät ryhmänä Katariina Alha/W5W 1. syksy kokonaisuus 1 1. kevät kokonaisuus 2 2.syksy kokonaisuus 3 1. kurssi 2. kurssi 3. kurssi jne 1. kurssi 2. kurssi 3. kurssi jne 1. kurssi 2. kurssi 3. kurssi jne

OpintojaksoOPS perinteinen yliopisto –ops keskiössä oppiaine ja sen asiantuntijat oppikursseja kokoavana periaatteena oppiaineen sisäinen luokittelu, esim. arvosanakokonaisuudet perusopinnotaineopinnotsyventävät opinnot - kurssi jne - kurssi jne - kurssi jne Katariina Alha/W5W

ModuliOPS keskiössä (asiantuntijan) osaamisalueet yksittäiset opintojaksot kytketään yhteen tietyn osaamisalueen ympärille >> auttaa opiskelijaa kokonaisuuksien hahmottamisessa Katariina Alha/W5W perusopinnotaineopinnotsyventävät opinnot moduli 1 1. kurssi 2. kurssi jne moduli 2 jne moduli 1 1. kurssi 2. kurssi jne moduli 2 jne moduli 1 1. kurssi 2. kurssi jne moduli 2 jne

JuonneOPS keskiössä alan asiantuntijan ydin- osaamisalueet ja asiantuntijaksi kasvu opintokokonaisuudet määritellään läpi tutkinnon (tai sen osan) kulkevina juonteina Katariina Alha/W5W kurssi 1 (ongelma 1) kurssi 2 (ongelma 2) kurssi 3 (ongelma 3) juonne 1 (projekti1) XX juonne 1 (projekti1) XX jne X

TUTKINTOASETUS Tutkintoasetus  kielitaito (6§)  alempi korkeakoulututkinto (7§)  ylempi korkeakoulututkinto (12§)  koulutuksen järjestämisestä 8§, 13§  opettajakoulutuksen tavoitteet (18§)  jatkokoulutuksen tavoitteet (21§)  arviointiin ja kehittämiseen liittyvät tavoitteet (28§) Tutkintorakenteen toimeenpano –raportti (39:2002) Katariina Alha/W5W

OPPIMINEN! motivaatio lähtötiedot lahjakkuus elämäntilanne oppimistyyli ……. mihin voimme vaikuttaa? ymmärtävä oppiminen? Katariina Alha/W5W

OPISKELUPOLKU tavoite: ESTEETÖN ops ja siihen liittyvät järjestelyt, ohjaus,… TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W

RESURSSIT aika, raha, yhteistyökumppanit, osaaminen,…. tavoite: REALISTISESTI HUOMIOITU TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W

KOULUTUKSEN TAVOITTEET tavoite:TUOTETTU PERUSTEHTÄVÄSTÄ KÄSIN kaikkien osapuolien näkökulmasta relevantit tavoitteet TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W

KOKONAISRAKENNE tavoite: ALEMPI JA YLEMPI TUTKINTO OVAT MIELEKKÄITÄ KOKONAISUUKSIA tavoite: ALEMPI JA YLEMPI TUTKINTO MUODOSTAVAT JATKUMON TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET

SISÄLTÖ/ CORE tavoite: YDINSISÄLTÖINEN OPETUSSUUNNITELMA tieteenalan keskeinen tietämys TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET

ASIAOSAAMINEN TUTKIJAN TAIDOT AMMATILLISET TAIDOT ONGELMANRATKAISUKYKY KOMMUNIKAATIO JA SOSIAALISET TAIDOT JATKUVA OPPIMINEN, HALU KEHITTÄÄ ITSEÄ OSAAMISEN RAKENTUMINEN TIEDEOPINNOISSA Tek TIETEELLINENAJATTELU perusopinnot aineopinnot syventävät opinnot laboratoriotyöt erikoistyöt diplomityö harjoittelu työskentely tutkimusryhmissä

KUORMITTAVUUS tavoite: MITOITUS TEHTY HUOLELLISESTI JA YMMÄRTÄVÄN OPPIMISEN NÄKÖKULMASTA opiskelijat: ajankäytön tiedostaminen TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W

OHJAUS tavoite: OHJAUS JA HOPS OVAT KIINTEÄ OSA TUTKINTOJEN OPETUSSUUNNITELMAA TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W

OPINTO-OPAS tavoite: KIRJOITETTU ASIAKASNÄKÖKUL- MASTA oleellinen osa toimivaa opetussuunnitelma- viestintää TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W

OPETUSMENETELMÄT tavoite: TUKEVAT YMMÄRTÄVÄÄ OPPIMISTA JA OVAT TARKOITUKSENMUKAISIA eri opetusmenetelmien tietoinen käyttö TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W

TENTIT JA OPPIMISEN ARVIOINTI tavoite: EDISTÄVÄT OPPIMISTA JA ANTAVAT OIKEAN KUVAN OSAAMISESTA TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W

KANSAINVÄLISTYMINEN tavoite: KANSAINVÄLISTYMIS- STRATEGIA OTETTU HUOMIOON tavoite: EUROOPPALAINEN ULOTTUVUUS NÄKYVISSÄ TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET

TOIMINNAN SEURANTA JA ARVIOINTI tavoite: PALAUTEJÄRJESTELMÄ(t) TUOTTAA RELEVENTTIA TIETOA NOPEASTI JATKUVAN KEHITTÄMISEN POHJAKSI TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W

TEHTÄVÄ arvioikaa miten omassa opetussuunnitelmassanne näkyvät 1. KOKONAISRAKENNE 2. KUORMITTAVUUS 3. OHJAUS 4. KANSAINVÄLISTYMINEN 5. TOIMINNAN SEURANTA JA ARVIOINTI Katariina Alha/W5W