TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT JA TYÖTAVAT -ARVIOINTI OPETUSSUUNNITELMA TARKOITTAA KOULUTUKSEN TIETOISTA SUUNNITTELUA TAVOITTEELLISEKSI KOKONAISUUDEKSI O P S W5W-KOULUTUS OULUN YLIOPISTO
OPSin rakenne elementteinä opintojaksot ja opintokokonaisuudet >> OPSmallit blokki opintojaksoperustainen moduli juonne Katariina Alha/W5W
BlokkiOPS keskiössä opetuksen/oppimisen järjestys opinnoista suunnitellaan kiinteä kokonaisuus, joka suoritetaan ohjatusti opiskelijat etenevät ryhmänä Katariina Alha/W5W 1. syksy kokonaisuus 1 1. kevät kokonaisuus 2 2.syksy kokonaisuus 3 1. kurssi 2. kurssi 3. kurssi jne 1. kurssi 2. kurssi 3. kurssi jne 1. kurssi 2. kurssi 3. kurssi jne
OpintojaksoOPS perinteinen yliopisto –ops keskiössä oppiaine ja sen asiantuntijat oppikursseja kokoavana periaatteena oppiaineen sisäinen luokittelu, esim. arvosanakokonaisuudet perusopinnotaineopinnotsyventävät opinnot - kurssi jne - kurssi jne - kurssi jne Katariina Alha/W5W
ModuliOPS keskiössä (asiantuntijan) osaamisalueet yksittäiset opintojaksot kytketään yhteen tietyn osaamisalueen ympärille >> auttaa opiskelijaa kokonaisuuksien hahmottamisessa Katariina Alha/W5W perusopinnotaineopinnotsyventävät opinnot moduli 1 1. kurssi 2. kurssi jne moduli 2 jne moduli 1 1. kurssi 2. kurssi jne moduli 2 jne moduli 1 1. kurssi 2. kurssi jne moduli 2 jne
JuonneOPS keskiössä alan asiantuntijan ydin- osaamisalueet ja asiantuntijaksi kasvu opintokokonaisuudet määritellään läpi tutkinnon (tai sen osan) kulkevina juonteina Katariina Alha/W5W kurssi 1 (ongelma 1) kurssi 2 (ongelma 2) kurssi 3 (ongelma 3) juonne 1 (projekti1) XX juonne 1 (projekti1) XX jne X
TUTKINTOASETUS Tutkintoasetus kielitaito (6§) alempi korkeakoulututkinto (7§) ylempi korkeakoulututkinto (12§) koulutuksen järjestämisestä 8§, 13§ opettajakoulutuksen tavoitteet (18§) jatkokoulutuksen tavoitteet (21§) arviointiin ja kehittämiseen liittyvät tavoitteet (28§) Tutkintorakenteen toimeenpano –raportti (39:2002) Katariina Alha/W5W
OPPIMINEN! motivaatio lähtötiedot lahjakkuus elämäntilanne oppimistyyli ……. mihin voimme vaikuttaa? ymmärtävä oppiminen? Katariina Alha/W5W
OPISKELUPOLKU tavoite: ESTEETÖN ops ja siihen liittyvät järjestelyt, ohjaus,… TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
RESURSSIT aika, raha, yhteistyökumppanit, osaaminen,…. tavoite: REALISTISESTI HUOMIOITU TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
KOULUTUKSEN TAVOITTEET tavoite:TUOTETTU PERUSTEHTÄVÄSTÄ KÄSIN kaikkien osapuolien näkökulmasta relevantit tavoitteet TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
KOKONAISRAKENNE tavoite: ALEMPI JA YLEMPI TUTKINTO OVAT MIELEKKÄITÄ KOKONAISUUKSIA tavoite: ALEMPI JA YLEMPI TUTKINTO MUODOSTAVAT JATKUMON TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET
SISÄLTÖ/ CORE tavoite: YDINSISÄLTÖINEN OPETUSSUUNNITELMA tieteenalan keskeinen tietämys TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET
ASIAOSAAMINEN TUTKIJAN TAIDOT AMMATILLISET TAIDOT ONGELMANRATKAISUKYKY KOMMUNIKAATIO JA SOSIAALISET TAIDOT JATKUVA OPPIMINEN, HALU KEHITTÄÄ ITSEÄ OSAAMISEN RAKENTUMINEN TIEDEOPINNOISSA Tek TIETEELLINENAJATTELU perusopinnot aineopinnot syventävät opinnot laboratoriotyöt erikoistyöt diplomityö harjoittelu työskentely tutkimusryhmissä
KUORMITTAVUUS tavoite: MITOITUS TEHTY HUOLELLISESTI JA YMMÄRTÄVÄN OPPIMISEN NÄKÖKULMASTA opiskelijat: ajankäytön tiedostaminen TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
OHJAUS tavoite: OHJAUS JA HOPS OVAT KIINTEÄ OSA TUTKINTOJEN OPETUSSUUNNITELMAA TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
OPINTO-OPAS tavoite: KIRJOITETTU ASIAKASNÄKÖKUL- MASTA oleellinen osa toimivaa opetussuunnitelma- viestintää TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
OPETUSMENETELMÄT tavoite: TUKEVAT YMMÄRTÄVÄÄ OPPIMISTA JA OVAT TARKOITUKSENMUKAISIA eri opetusmenetelmien tietoinen käyttö TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
TENTIT JA OPPIMISEN ARVIOINTI tavoite: EDISTÄVÄT OPPIMISTA JA ANTAVAT OIKEAN KUVAN OSAAMISESTA TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
KANSAINVÄLISTYMINEN tavoite: KANSAINVÄLISTYMIS- STRATEGIA OTETTU HUOMIOON tavoite: EUROOPPALAINEN ULOTTUVUUS NÄKYVISSÄ TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET
TOIMINNAN SEURANTA JA ARVIOINTI tavoite: PALAUTEJÄRJESTELMÄ(t) TUOTTAA RELEVENTTIA TIETOA NOPEASTI JATKUVAN KEHITTÄMISEN POHJAKSI TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
TEHTÄVÄ arvioikaa miten omassa opetussuunnitelmassanne näkyvät 1. KOKONAISRAKENNE 2. KUORMITTAVUUS 3. OHJAUS 4. KANSAINVÄLISTYMINEN 5. TOIMINNAN SEURANTA JA ARVIOINTI Katariina Alha/W5W