Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Advertisements

. Rauman freinetkoulu.
Kokemuksia historiakerhosta
T AMPEREEN YLIOPISTON NORMAALIKOULUN YHTEISTOIMINNALLINEN LIIKUNTAPÄIVÄ Vuosiluokat 1 - lukio.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Jyväskylän LastenParlamentti osallisuutta vahvistamassa
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Täydellinen koulu.
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
LUKUINTOOLLEN! Kirjaston ja koulun yhteistyötä Kurikan malliin
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
Lasten osallistaminen alakouluissa
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
3. luokan englanti Vanhempainilta
JAANAN JA SANNAN VANHEMPAINILTA
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
MATKAAN! PEKINGIN SUOMI-KOULUN TERVETULOA. PEKINGIN SUOMI-KOULU Vuonna 2017 juhlitaan jo Suomi-koulumme 20-vuotis syntymäpäiviä. Oppilasmäärä on vaihdellut.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
Kuparivuoren koulu 1.Oppilaat Noin 300. Keskikokoinen koulu 12 luokkaa ( pienin 15 ja suurin 27 oppilasta) + 3 pienryhmää Oppilaat tulevat pääasiassa.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
3.c
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Kehvon Koulu Ala-aste.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Koulu alkaa klo 9.00.
Tervetuloa Joensuun Lyseon peruskouluun
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
3. luokan englanti Vanhempainilta
Oppilaskuntatoiminnan osallisuusotsot
Suomen hallinto: Valta kuuluu kansalle
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
3. luokan englanti Vanhempainilta
Vaalit
Vanhempainilta c.
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Kiva Koulu-kyselyn hyödyntäminen
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Osallisuudesta Tanja Räty.
Esityksen transkriptio:

Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa

Kohti käytäntöä…  kysymys ei ole vain malleista malleista rakenteista rakenteista menetelmistä menetelmistä  vaan ennen kaikkea arvoista asenteista ammattimaisestalähestymistavasta

Tavoitetila  lapseen suhtaudutaan arvostavasti  lasta kunnioitetaan ja hänen kykyihinsä uskotaan  lapsi yksilönä yhteisössä  lapsella osallisuuden kokemus arjessa  lapsi on toimintansa subjekti  aikuisen tehtävä luoda edellytykset

Oppilaskuntatoiminta  hallituksen jäsenet valitaan vuosittain vaaleilla  jokaiselta luokalta kaksi edustajaa  Hallituksen jäsenet vievät viestiä luokkiin ja päinvastoin  oppilaskunnan hallituksen työskentelylle ikätasolle sopivat tavoitteet  aikuisen sitoutuminen takaa onnistuneen toiminnan

Aleksanterin koulun oppilaskunnan hallituksessa käsiteltyjä asioita  koulun piha-alueen suunnittelu  hyvän käytöksen teemaviikkojen suunnittelu ja toteutus  ystävänpäiväjuhlan suunnittelu ja toteutus yhdessä vanhempainyhdistyksen kanssa  lukuharrastuksen edistäminen-projekti

Lukuharrastuksen lisääminen  Oppilaskunnan hallituksen jäsenet keräsivät ideat omista luokistaan.  Hallitus teki ehdotuksista koonnin, joka esiteltiin vanhempainyhdistyksen johtokunnalle.  Opettajakunta valitsi ideat, joihin kaikki sitoutuvat.  Toukokuussa järjestetään juhla, jossa asia esitellään koko koululle.

Tavoitteena on…  Kaikki Aleksanterin koulun oppilaat alkavat suorittaa lukudiplomia.  Vanhempainyhdistys palkitsee eniten lukevan luokan/oppilaan.  Valitaan joka luokka-asteelle kirja, jonka opettaja lukee oppilaille ääneen (vanh. yhd. ostaa kirjat)  Jokaiseen aulaan tehdään lukupuu.  Kerran kuukaudessa järjestetään ”koko koulu lukee”-tunti.  Oppilaat ja opettajat esittelevät mielikirjojaan yhteisissä päivänavauksissa.  Koulun kirjastoon hankitaan lisää kirjoja mahdollisuuksien mukaan.  Järjestetään kirjailijavierailuja.