Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
OSAAMISEN OSOITTAMINEN
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
SOME opetuskäytössä – blogin käyttö opetuksessa
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Ysiltä elämään Eväitä peruskoulun jälkeiseen elämään
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Flickr-kuvahaku.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Suupohjan ammatti-instituutti kehittää EU:n ja Suupohjan kuntien tukemana SOSIAALINEN MEDIA OPETUKSEN TUKENA SOMEO – hanke: Sosiaalisen.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Tytöt teknologian taitajiksi
OPS-ajatuksia.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Sisältö ▪Musavisa ▪Höpölöpö 1: – Johdanto – Tietotekniset apuvälineet ▪Leikitään muusikkoja ▪Höpölöpö 2:
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio 8 – ”Pikkujoulu” Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Jarkko Muhonen TeamProg
Tietotekniikkaa Ohkolan koululla
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Tietotekniikkaa alakouluilla
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Esityksen transkriptio:

Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja

Rakenne 1.Opetussuunnitelma 2.Sosiaalinen media 3.Mediakasvatus 4.Oppimisympäristöt ja pelit

Opetussuunnitelma  Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004  Some tuolloin vielä tuntematon  Opetushallituksen suositus sosiaalisen median opetuskäytöstä 2012  ”edistää oppilaiden tasavertaisia mahdollisuuksia oppia sosiaalisen median käyttöä osana tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja”  Oppilailla mahdollisuus tuottaa yhdessä dokumentteja, kuvia ja videota sekä jakaa tuotoksia toisilleen ja kommentoida toisten tuotoksia

Sosiaalinen media  Internetin palvelut ja sovellukset, joissa yhdistyy käyttäjien välinen kommunikaatio ja oma sisällöntuotanto (JYU sanasto)  Määritelmiä monia erilaisia  Käyttäjän rooli aktiivinen  Yleisesti viihdekäyttö, mutta myös hyötykäyttö  Ryhmään kuuluminen ja sosiaaliset suhteet

Miksi some opetuskäyttöön?  Suosittu oppilaiden keskuudessa -> valjastus opetuskäyttöön  Tutut toiminnot: kommentit, tykkäykset yms.  Vuorovaikutus  Yhteistyö  Oman oppimisen seuraaminen

Mediakasvatus  ”…kasvatusta, jolla oppilaat pyritään saamaan ymmärtämään, tulkitsemaan ja tarkastelemaan mediaa kriittisesti.”  Tärkeä osa opetusta alakoulussa  Kodin ja koulun yhteistyö  Osittain ”mediavalvontaa”

Oppimisympäristöt ja pelit  Moodlen ja Optiman kaltaiset palvelut on usein alakouluissa korvattu vastaavanlaisilla ympäristöillä, joissa kohdeyleisö on otettu paremmin huomioon  Petran planeetta, Lykkylä, yms.

Yhteenveto  Some alakoulussa: paljon samaa kuin vanhemmillakin opiskelijoilla, mutta otettu kohdeyleisö huomioon  Opetussuunnitelma vanha ja ”someton”, mutta tuoreella suositukselle kehotetaan somen opetuskäyttöön  Mediakasvatuksen tärkeä rooli !

Lähteet  Thedrum.com   Sosiaalinen media oppimisympäristönä alakoulussa. Opinnäytetyö  Jyväskylän yliopiston kansalaisyhteiskunnan tutkimusportaalin sanasto 