Pauli Juuti RYHMÄT JA JOHTAMINEN. Pauli Juuti RYHMÄT JA JOHTAMINEN.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

Miten lapsen osallisuus toteutuu läheisneuvonpidossa? •Viranomaisten yhteenvedot: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, tulevatko niissä lapsen näkemykset,
Jumalan kanssa.
Yksilö ostajana.
OHJAAMINEN.
K E S K I - S U O M E N Y M P Ä R I S T Ö K E S K U S Verkostot yhteistyön edistäjinä Uudenmaan yhteistyöseminaari Anna-Liisa Kiiskinen, KT,
RYHMÄ.

1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Menettelytavat ja ennakkoehdot
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
TTL Sosiaalisessa mediassa
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
A130A0550 Organisaatiokäyttäytymisen perusteet Tutkijatohtori, KTT Terhi Tuominen Puh
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Tampereen yhdistysrakenne hanke
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä
TASAPAINON RAKENTAMINEN
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
Me ja muut: ryhmäilmiöistä
Ryhmä ja yhteisö Jokainen ihminen kuuluu useaan ryhmään
Johanna Vanhatalo Hanne Yrttiaho Paula Vehkalahti Maarit Ristimella
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
ESIMERKKI: URHEILUSEURAN STRATEGISTEN PERUSASIOIDEN KONKRETISOINTI
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
Roolit Roolit liittyvät vuorovaikutukseen (sosiaalipsykologinen näkökulma) Rooli=yksilön omaksuma toimintatapa tietyllä hetkellä tilanteessa, johon liittyy.
Kommunikaatio parisuhteessa
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
RYHMÄT JA JOHTAMINEN Pauli Juuti.
Ryhmän kulttuuri (Bion)
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi syyslukukausi 2006
Matematiikka-ahdistus ja opettajan merkitys
Mikä on geenien rooli mikro- ja makroevoluutiossa?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Suuttumuksen hallinta
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Ryhmän kehitysvaiheet ja konfliktit
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
VAPAAEHTOISTYÖN JOHTAMINEN HYVINKÄÄ
Menestys tiimityön kautta
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Työpajatuloksia.
Työelämä muuttuu, opettajan työ muuttuu – johtamisen on muutut- tava
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Pauli Juuti RYHMÄT JA JOHTAMINEN

RYHMÄ - useampia henkilöitä, jotka ovat vuoro- vaikutuksessa keskenään - ovat tietoisia toistensa läsnäolosta - pitävät itseään ryhmänä - omaavat yhteisen päämäärän toimivat yhteisellä tavalla ryhmä syntyy kun jäsenet vertailevat itseään ja suhdettaan ryhmään muihin ryhmiin

VIRALLISET RYHMÄT EPÄVIRALLISET RYHMÄT - ovat ryhmiä, jotka organisaatio muodostaa tietyn päämäärän saavuttamiseksi - organisaation rakenne muodostuu virallisten ryhmien varaan - jäsenten välinen työnjako on määritelty etukäteen EPÄVIRALLISET RYHMÄT - ovat ryhmiä, jotka koostuvat sosiaalisesta vuorovaiku- tuksesta saadun mielihyvän varaan

EPISODIT Ihmiset ovat aktiivisia. Tekevät suunnitelmia. Toteuttavat niitä sosiaalisissa tilanteissa. 2. Toiminnat tapahtuvat tilanteissa, joissa sarja toimintoja kytkeytyy samaksi episodiksi. Episodeissa toimitaan tiettyjen, tilanteeseen liittyvien sääntöjen puitteissa. 3. Käyttäytyminen tapahtuu sarjana näytelmiä, joissa käytetään tiettyä kieltä. Näytelmät ja kieli omaavat omat sääntönsä. 4. ABX -teoria: Henkilöt A ja B tulkitsevat tilannetta X tietyllä tavalla. X:ään liittyvät sosiaaliset koodit. Kielipelien avulla noita koodeja voidaan pyrkiä muuttamaan.

RYHMÄN KIINTEYS ryhmän kiinteydellä tarkoitetaan kaikkien niiden positiivisten ja negatiivisten voimien summaa, joiden seurauksena ryhmän jäsenet pysyvät ryhmässä kiinteässä ryhmässä ryhmän jäsenet pitävät toisistaan ja arvostavat sekä kunnioittavat toisiaan - kiinteä ryhmä toimii yhtenäisellä tavalla - pienistä ryhmistä muodostuu todennäköisesti kiinteitä - lähekkäin työskentelevistä henkilöistä tulee todennäköisesti toistensa ystäviä - samoja asioita harrastavista henkilöistä tulee todennäköisesti - työryhmästä tulee todennäköisesti kiinteä, mikäli henkilöt ovat toisistaan riippuvaisia pyrkiessään päämääriinsä - mikäli ryhmän jäsenet saavuttavat päämääränsä ryhmän jäsenyyden avulla, he ovat tyytyväisiä ryhmän toimintaan ja ryhmän kiinteys lisääntyy

SOSIAALISET NORMIT TYÖRYHMÄSSÄ Normit ovat yksinkertaistuksia siitä miten ryhmä vaikuttaa yksilöön. 2. Normit ovat yksinkertaisia kuvauksia siitä, mitä ryhmän mielestä on tärkeä kontrolloida. 3. Normit ylläpitävät käyttäytymisen yhdenmukaisuutta. 4. Normit eivät rajoita ajattelua. Riittää kun käyttäytyy normien mukaan. 5. Normeja luodaan alueisiin, joita useammat pitävät tärkeinä. 6. Normit muotoutuvat hitaasti. 7. Normit eivät koske kaikkia samalla tavalla. Korkean statuksen omaavat voivat usein poiketa normeista vapaammin kuin muut.

ROOLI - rooli on tietty joukko käyttäytymistapoja, joita odotetaan henkilöltä, joka on tietyssä asemassa - muiden henkilöiden odotuksia henkilöltä kutsutaan rooliodotuksiksi - rooliodotukset viestitään sekä suoraan että epäsuorasti - epäyhtenäiset rooliodotukset luovat rooliristiriitoja

ROOLIRISTIRIIDAT - kaksi tai useampaa henkilöä odottavat henkilöltä eri asioita - henkilö viestii eri rooliodotuksia eri aikoina - henkilö kuuluu useisiin ryhmiin tai tekee useita tehtäviä yhtä aikaa - rooliristiriidat aiheuttavat stressiä, tyyty- mättömyyttä ja demotivaatiota

RYHMÄN ROOLIT - rooleja on kolmenlaisia: tehtävärooleja, ylläpitäviä rooleja ja yksilöllisiä rooleja - tehtäväroolit ja ylläpitävät roolit auttavat ryhmän työskentelyä - yksilökeskeiset roolit haittaavat ryhmän työskentelyä - yksilökeskeisiä rooleja syntyy koska ryhmän jäsenet menettävät jotakin tullessaan ryhmään

RYHMÄN ROOLIT TEHTÄVÄROOLIT YLLÄPITÄVÄT ROOLIT aloitteen- teko mielipiteen ilmaiseminen päätöksen- teko arviointi myönteisyys ja yhteistyö- halukkuus päätöksenteon tuki kompromissin tekeminen sillan rakentaminen tuki ja rohkaisu hyväksyntä YLLÄPITÄVÄT ROOLIT

YKSILÖLLISET ROOLIT - aggressiivinen, hyökkäävä käyttäytyminen - tukahduttava, negatiivinen tai vastahakoinen käyttäytyminen - piittaamaton käyttäytyminen - dominoiva käyttäytyminen - tukeutuva käyttäytyminen - jotakin erityisnäkökohtaa painottava käyttäytyminen

RYHMÄN KEHITYSVAIHEET JA RYHMÄDYNAMIIKKA TYÖRYHMÄTASO tietoisuus tavoitteellisuus, yhteistyökyky Yhdenmukaisuus ja oppiminen Kuhertelu Ryhmän muodostuminen Kuohunta PERUSOLETUSTASO -tiedostamaton -vastustus, jännitteet tunteet, pelot, ahdistus roolit, liittyminen muihin ristiriidat, jutustelu, naureskelu

RYHMÄN ALOITTAMINEN - Kaaosta - Epävarmuutta - Ahdistusta - Hämmennystä - Kaaosta - Epävarmuutta - Ahdistusta - Vastustusta - Jotkut puhuvat paljon, muut kuuntelevat - Etsitään tehtävän merkitystä ja hyötyjä itselle - Haetaan hyväksyntää ja pelätään ryhmän hylkäämistä - Odotetaan, että esimies poistaisi ryhmän avuttomuuden - Ryhmään liitytään itselle tyypillisellä roolilla

OSARYHMÄT - Ryhmän sisälle muodostuu osaryhmiä - Osaryhmien sisällä keskustelu on avointa - Osaryhmien välillä keskustelu vähäistä tai kritiikin sävyttämää - Ihmiset alkavat sitoutua tehtävään hieman enemmän - Osaryhmillä kuitenkin erilaiset näkemykset tehtävästä - Ryhmä vastustaa edelleen esimiehen toimintaa

MYRSKYÄMINEN Lopulta näkemyserot ovat kasvaneet niin suuriksi, että ne on ratkaistava Syntyy taistelua päämääristä, mutta samalla myös rooleista ja henkilöiden asemasta Taistelu voidaan nähdä myös pyrkimyksenä kohdata ryhmän johtajuus ja alistua jonkun ryhmää edustavan henkilön päätöksiin, sillä ryhmä ei näytä kykenevän luomaan turvaa tuottavaa tilannetta Taistelun käymistä voidaan pyrkiä lykkäämään, jolloin myöskään kysymystä ryhmän johtajuudesta ei uskalleta käsitellä Taistelu on välivaihe, sitä ei yleensä käydä kauaa

NORMITTUMINEN - On syntynyt normittumista - Kaaos on jäsentynyt pikkuhiljaa - On syntynyt normittumista - Realistisuus on lisääntynyt - Yhteistyö alkaa rakentua - On syntynyt käsitys ryhmän johtajuudesta ja jäsenten rooleista - Luottamus ja turvallisuudentunne lisääntyy - Normittuminen näkyy ulospäin tarkkoina sääntöinä ja reviirirajoina sekä osaamisalueiden merkitsemisenä ja parhaimmillaan vastuunjakona sekä pahimmillaan vastuunpakoiluna

HYVÄN TYÖSKENTELYN VAIHE - Ryhmän jäsenet eivät ole vain hyväksyneet ryhmän tehtäviä ja päämääriä, vaan ovat myös sitoutuneet niihin - Ryhmän jäsenet ovat myös sitoutuneet toisiinsa ja toistensa kehittämiseen - Avoimuus ja luottamus ovat korkealla tasolla - Kokemusten konsensuaalinen validointi eli kokemusten aito ja avoin jakaminen - Toisilta oppiminen - Tuki ja hyväksyntä - Erilaisuuden hyväksyminen ja käyttäminen luovuuden lähteenä

ESIMIEHEN ROOLI RYHMÄN ALKUTAIPALEELLA Esimieheltä odotetaan tehtävän ja tilanteiden selkeyttämistä ja rauhallisuutta olemuksessa ja käyttäytymisessä Esimiehen on selvitettävä ryhmän jäsenille tehtävän taustat ja merkitys Esimiehen on mahdollistettava keskustelut, vaikka en olisivat kaoottisiakin Esimiehen on annettava ryhmän jäsenten kertoa mielipiteensä ja otettava vastaan palaute rauhallisena Esimiehen on toimittava hyvänä esimerkkinä - Esimieheltä edellytetään selkeitä rajoja, aikatauluja, tehtävänjakoa, tapaamisista sopimista

ESIMIEHEN ROOLI RYHMÄN NORMITTUMISVAIHEESSA - Esimies luotsaa toimintaa oikeudenmukaisten periaatteiden varassa, sillä jäsenten välinen kilpailu ja kateus saattavat ryöpsähtää esille koska vain - Esimiehen on oltava esimerkkinä ja toimittava arvostavalla ja reilulla tavalla - Esimiehen on hyväksyttävä vastustus ja pidettävä sitä osana tavanomaista prosessia - Esimiehen on tuettava erilaisten kykyjen esille tuloa - Esimiehen on annettava ihmisten keskustella avoimesti - Esimiehen on jaettava vastuita, vain vastuunottamisen kautta ihminen voi kasvaa

ESIMIEHEN ROOLI HYVÄN TYÖSKENTELYN VAIHEESSA - Esimies on valmentaja, voimannuttaja ja mentori - Esimies on palvelija - Esimies on toisten parhaiden puolien esillesaaja - Esimies on opas, joka tietää, ettei itse tiedä - Esimies on luovuuden kirvoittaja ja erilaisuuden esillesaaja - Esimies on kokeilujen käynnistäjä - Esimies on innostaja ja tuen antaja