AKTIIVISET TURVAJÄRJESTELMÄT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Missä on laupias samarialainen tänään?
Advertisements

Alppihiihdon perustekniikka
Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
OMAN ELÄMÄN HALLINTA TÄRKEÄÄ ITSENÄINEN LIIKKUMINEN TÄRKEÄÄ
IÄKKÄÄT HUOMIOON AUTOJEN SUUNNITTELUSSA – MIKSI ?
PELAAJIEN TURVALLISUUS
Unen määrä ja laatu Tuomas Saarela 3D.
AIVOVERENKIERRON HÄIRIÖT
Turvallisesti rautatieym-päristössä
Reetta Jokinen WSP LT-Konsultit Oy ATOLI Esiselvitys todennettavaan ajokäyttäytymiseen perustuvista auto- ja liikennevakuutusmaksuista Lintu-seminaari.
AVAINTURVALLISUUS Teemu Janger.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Pardian jäsentutkimus 2013: Työssäjaksaminen koetuksella jatkuvassa muutoksessa 1.
Valmixa Oy1 Autoilijoiden yksilöllinen vahinkoriskien hallinta LINTU-ohjelman hanke KOTISIIVU. Henkilökohtaiset turvallisuusohjelmat. Hanke-esittely.
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Liikenneturvan tutkijaseminaari Sirpa Rajalin.
Ikäihmisten tapaturmat
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Tietokannan suunnittelu
Kävelyn ja pyöräilyn terveyshyödyt Päivittäisten liikkumistarpeiden, kuten työmatkojen, suorittaminen pyörällä tai kävellen tuottavat huomattavia etuja.
Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN AJOTAIDON YLLÄPITO: JATKOKOULUTUSINTERVENTIO JA SEN SEURAUKSET MYÖHEMPÄÄN AJAMISEEN Seurantatutkimuksen jatkovaihe Tiina Rämet.
Tavallinen arkipäivä sisältää monia vaaratilanteita
4C Liikennevalojen yhteenkytkentä - yhteenkytkentäkaavio.
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Yhdessä pelastamme henkiä
Kinematiikka Newtonin lait: Voima Statiikka Mikko Rahikka 2000
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Tervetuloa.
TURVALLISTA MATKAA TULEVAISUUDEN ÄLYAUTOLLA VTT:n media-aamiainen Tapani Mäkinen.
Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä.
RC-auton mekatroniikan ja käyttöliittymän kehitys Projektisuunitelman esittely Otso Saarentaus Valter Sandström Valvoja: Mika Matilainen Automaatio-
Kivunlievitys Synnytyskipu on jokaiselle yksilöllistä
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Kysely koulukuljetusten järjestelystä lukuvuonna
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Muistisairaudet dementia ja Alzheimer. Miten syntyy ja mitkä tekijät vaikuttavat? Dementian yleisin syy on alzheimerin tauti (yli 50%) tai vaskulaarinen.
Navigaattori Kunpa uni tulisi. Navigaattori 3 Unettomuus Aivojen ”unikeskus” ei pysty voittamaan ”valvekeskuksen” liian suurta aktiivisuutta.
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
Pysy hyvässä työvireessä
LUONNONHASARDIT Luonnonhasardit syntyvät äkillisesti luonnosta itsestään. Useimpia hasardeja ihmisen on mahdotonta estää, mutta niihin voidaan varautua.
Toimiminen uhka- ja hätätilanteessa
Liisa Ollikainen-Paananen /H2913SA MAMK/Savonlinna
Työhyvinvointi JOULUKUU.
IHOSYÖPÄ.
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Minä kuljettajana.
Kaupungistuminen Kaupungeissa elää puolet maapallon väestöstä
Ravinto ja liikunta Urheilijan tai terveysliikuntaa harrastavan ihmisen haaste ravinnossa on löytää ruokavalioon sopiva energian määrä.
Pisara 4 Ympäristö- ja luonnontieto
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
Koettu turvallisuus lähijunaliikenteessä 2016
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
POLKUPYÖRÄ Polkupyörä on lihasvoimalla käytettävä ajoneuvo.
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Opintopsykologi Katja Hietanen
VAHVA SUOMALAINEN Suomi Finland 100 Keski-Suomen Liikennefoorumi 2017
YLEISINFO RISKIKARTOITUKSET JA RISKINARVIOINTI PELASTUSLAITOKSISSA
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Turvallisempi koulutie Jyväskylässä
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Liikkumista helpottavat apuvälineet
Turvallisempi koulutie Jyväskylässä
Esityksen transkriptio:

AKTIIVISET TURVAJÄRJESTELMÄT Auttavat ehkäisemään onnettomuuksia Voivat auttaa iäkkäitä kompensoimaan vanhenemisesta johtuvia muutoksia Ovat toiminnassa ja tutkivat ympäristöä, vaikka kuljettajan huomio olisi muualla Voivat reagoida ja toimia nopeasti Ajoneuvojen tekninen kehitys on viime vuosina edennyt kiihtyvällä vauhdilla. Erilaisten turvajärjestelmien kehittäminen on ollut merkittävä osa tätä kehitystyötä. Vaikka iäkkäät ajavat usein vanhoilla autoilla, tulevaisuudessa heillä on paremmat taloudelliset mahdollisuudet turvajärjestelmillä varustettujen ajoneuvojen hankintaan. Ajoneuvojen turvajärjestelmät jaetaan aktiivisiin ja passiivisiin järjestelmiin. Aktiiviset järjestelmät auttavat ehkäisemään onnettomuuksia ja passiiviset pyrkivät lieventämään onnettomuuksien seurauksia. Aktiiviset turvajärjestelmät voivat auttaa iäkästä kompensoimaan iän mukanaan tuomia toiminnallisia rajoituksia. Aktiivisten turvajärjestelmien hyötynä on se, että ne ovat aina valppaina ja havainnoivat ympäristöä, vaikka kuljettajan huomio on suuntautunut muualle. Ne voivat reagoida ja toimia erittäin nopeasti ilman viivettä.

VaLOJÄRJESTELMÄT Mukautuvuus Kääntymisvalo Kaarrevalot Uudet valojärjestelmät mukautuvat muun muassa kaarreajoon sekä kaupunki- ja moottoritieliikenteen erilaisiin vaatimuksiin. Mukautuvuus Kääntymisvalo Kaarrevalot Moottoritievalot Pimeännäköjärjestelmä: erikoiskamera ja heijastusnäyttö, johon voidaan liittää nopeusnäyttö ja navigointitietoa.

VAROITUS- JA TÖRMÄYKSEN- ESTOJÄRJESTELMÄT Vastaantulevan liikenteen arviointi Etäisyys Nopeus Oma ajoitus Varoitus- ja törmäyksenestojärjestelmät auttavat kuljettajaa arvioimaan etäisyyttä vastaantulevaan liikenteeseen ja sen nopeutta. Vastaantulevan liikenteen aikavälien arviointi on vaikeaa, etenkin iäkkäille. Iäkkäät kuljettajat joutuvatkin nuorempiaan useammin risteyskolareihin.

AJONVAKAUTUSJÄRJESTELMÄ (ESC) Tahattoman ajohallinnan menetyksen esto Esimerkiksi jääpolanne tai varomaton kaasupolkimen käyttö liukkaalla Ajonvakautusjärjestelmä (ESC) on jo yleisesti käytössä, mutta se ei ole vielä vakiovarusteena kaikissa uusissa autoissa. ESC:n ihmishenkiä säästävä vaikutus on kansainvälisissä arvioinneissa ollut 15-20 %. Hitaammin reagoivilla ikäkuljettajilla vaikutus on todennäköisesti keskimääräistä suurempi. ESC estää tahattoman ajohallinnan menetyksen esim. jääpolanteen tai varomattoman kaasupolkimen käytön vuoksi liukkaalla.

MUKAUTUVA VAKIONOPEUDENSÄÄDIN Turvallisen välin säilyttäminen edellä ajavaan liikenteen muuttaessa nopeutta Mukautuva vakionopeudensäädin auttaa kuljettajaa säilyttämään turvallisen etäisyyden edellä ajavaan liikenteen muuttaessa nopeutta . Järjestelmä myös palauttaa alkuperäisen turvallisuusvälin.

KAISTAVAHTI Tunnistaa tieviitoituksen Korjausliikkeet Tieviitoituksen tunnistava kaistavahti voi tulevaisuudessa auttaa iäkkäitä kuljettajia kaista-ajossa ilmenevissä vaikeuksissa. Järjestelmä tekee korjausliikkeen, jos kuljettaja on ajautumassa keskiviivalle ilman, että on käyttänyt vilkkua. Pidemmälle kehittynyt versio järjestelmästä on automaattinen ohjausväistö, jossa auto väistää uhkaavan nokkakolarin. Tunnistaa tieviitoituksen Korjausliikkeet Auttaa kaista-ajon vaikeuksissa Automaattinen ohjausväistö

VALVOVAT JÄRJESTELMÄT KULJETTAJAN VIREYTTÄ VALVOVAT JÄRJESTELMÄT Varoittavat nukahtamisesta Äänimerkki vireystilan laskiessa Alkolukko Erilaiset kuljettajan vireystilaa valvovat järjestelmät varoittavat nukahtamisesta. Nämä järjestelmät valvovat kuljettajan ajokäyttäytymistä sekä pään - tai silmänliikkeitä. Kuljettajan vireystilan laskiessa nämä järjestelmät havahduttavat kuljettajan äänimerkillä. Alkolukko estää alkoholia nauttineen kuljettajan ajamisen. Autoihin ollaan kehittämässä myös sydämen toimintaa mittaavia sensoreita, jotka voivat pysäyttää auton kuljettajan sairastuessa.

NAVIGAATTORI Hyötyä etenkin vieraissa ajoympäristöissä Apua myös matkan suunnittelussa Navigaattorista on hyötyä erityisesti vieraissa ajoympäristöissä ajettaessa. Se vähentää eksymisen vaaraa, antaa kuljettajalle ajo-ohjeita sekä vähentää monien samanaikaisten tehtävien aiheuttamaa painetta. Navigaattori kertoo etukäteen lähestyvästä risteyksestä ja kaistan valinnasta sekä antaa ikäkuljettajalle lisäaikaa keskittyä liikenteen seuraamiseen. Navigaattoria voidaan käyttää apuna myös matkan suunnittelussa, jolloin on mahdollista välttää vilkkaimpia teitä ja monimutkaisia reittejä. Laitteen käyttö on osattava kunnolla, jotta se ei vie liian paljon huomiota ajamiselta.

PYSÄKÖINTI- TAI PERUUTUSTUTKA Iäkkäille sattuu usein pikkukolareita pysäköintialueilla. Tämä johtuu muun muassa vaikeuksista kääntää päätä riittävästi sivulle ja taakse. Moniin automalleihin on jo saatavilla pysäköinti- tai peruutustutka. Pysäköintiautomatiikka tunnistaa sopivan pysäköintitilan ja ohjaa auton siihen automaattisesti. Automatiikka tunnistaa ja ohjaa sopivaan pysäköintitilaan Tulevaisuudessa automaattinen hälytysjärjestelmä ilmoittaa kolaripaikan tarkan sijainnin

TURVAJÄRJESTELMÄT Parantavat turvallisuutta Voivat muuttaa ajotapaa: turvallisuushyödyn ulosmittaus esimerkiksi ajonopeuksien nousemisena Tarvetta tutkimukselle, valistukselle ja koulutukselle Järjestelmien runsaus voi aiheuttaa kognitiivista ylikuormitusta. Siksi järjestelmien hallinta on tärkeätä. Vaikka ajoneuvojen uudet turvajärjestelmät parantavat turvallisuutta, ne voivat myös merkittävästi muuttaa ihmisen ajotapaa. Monien uudistusten kohdalla on huomattu, että niiden turvallisuushyöty helposti ulosmitataan esimerkiksi nostamalla ajonopeutta. Ilmiötä on tutkittava ja kuljettajia, automyyjiä ja liikenneopettajia on valistettava. Erilaisten järjestelmien, mittareiden, signaalien ja navigointilaitteiden samanaikainen käyttö autossa voi myös kuormittaa kuljettajaa. Tämän vuoksi on tärkeätä, että kuljettaja hallitsee käyttämänsä järjestelmät hyvin.

PASSIIVISET TURVAJÄRJESTELMÄT I Tavoitteena onnettomuuksien seurausten lieventäminen Autossa olevien suojaaminen Merkitys korostuu iäkkäillä: vammat vakavampia ja toipuminen hitaampaa. Passiivisten turvajärjestelmien tarkoituksena on suojata auton sisällä olevia onnettomuudessa. Niiden merkitys korostuu iäkkäillä, joilla vammat ovat vakavampia ja niistä toipuminen hitaampaa kuin nuoremmilla.

PASSIIVISET TURVAJÄRJESTELMÄT II Mukautuvat pidätejärjestelmät turvavyöteknologia Iäkkäiden kannalta tärkeitä turvalaitteita ovat muun muassa mukautuvat pidätejärjestelmät (iäkkäille soveltuva turvavyöteknologia, joka mukautuu kevyemmille kuljettajille), kaksivaiheiset turvatyynyt, aktiiviset pääntuet, sivuturvatyynyt ja jalkojen turvatyynyt. Kaksivaiheiset turvatyynyt Aktiiviset pääntuet Sivuturvatyynyt Jalkojen turvatyynyt

PASSIIVISET TURVAJÄRJESTELMÄT III Ikään liittyvät sairaudet ja voimien väheneminen vaikuttavat autoon nousemiseen, siitä poistumiseen sekä hallintalaitteiden käyttöön - tämä huomioitava autoa valittaessa. Iän myötä yleistyvät lihas- ja luustosairaudet sekä voimien väheneminen voivat vaikeuttaa iäkkäiden autoon nousemista ja siitä poistumista. Hallintalaitteisiin yltäminen ja ohjauspyörän kääntäminen voivat tuottaa vaikeuksia. Tämän vuoksi on tärkeätä ottaa autoa valittaessa huomioon, että oviaukon korkeus ja leveys sekä ovikynnyksen ja istuimen korkeus ovat oikeassa mittasuhteessa. Oven kahvat auttavat autoon nousemisessa ja siitä poistumisessa. Ajoneuvon varusteet, kuten ohjaustehostin ja laajakulmapeilit, helpottavat auton käyttöä. Automaattivaihteisto näyttää vähentävän kuljettajan ylikuormitusta risteystilanteissa. Myös ajoneuvon varusteet, kuten ohjaustehostin, laajakulmapeilit ja automaattivaihteet, helpottavat auton käyttöä erityisesti iäkkäillä.