Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Kansilehteä voi käyttää valokuvan kanssa tai ilman kuvaa. Keski-Suomen liikennefoorumi Tutkimusryhmän päällikkö Merja Penttinen
2
Esityksen sisältö Automaatiotasot ja kuljettajan toiminta eri tasoilla
Liikennetapahtumien yleisyys Havainto – ratkaisu – suoritus Hyvää tuuria vai turvallista ajoa? Kumpi on parempi, robotti vai ihminen? Ajonaikaiset oheistehtävät – automaatio ja riskin poistuminen? Älyliikenteen ja automaation (moninaiset) liikenneturvallisuusvaikutukset Vuorovaikutus liikenteessä muuttuu – joustavuus, turvallisuus, sujuvuus
3
Automaatiotasot SAE, 2016
4
Kuljettajan toiminta eri tasoilla
0 = kuljettaja vastaa kaikesta 1 = kuljettaja vastaa lähes kaikesta, ajoneuvo voi tukea poikittaista tai pitkittäistä ajoneuvon hallintaa rajatuissa olosuhteissa 2 = …ajoneuvo voi tukea poikittaista JA pitkittäistä… = tietyissä olosuhteissa ajoneuvo selviää kaikista ajamiseen liittyvistä tehtävistä MUTTA kuljettajan pitää pystyä ottamaan ajoneuvo haltuunsa tarvittaessa 4 = kuten 3 paitsi että kuljettajan ei tarvitse ottaa ajoneuvo haltuunsa, vaan se osaa pysäköidä itsensä tarvittaessa 5 = toimii kaikissa tilanteissa kaikkialla; kuljettajasta tulee matkustaja
5
Liikennetapahtumien yleisyys – ”ihmiskuljettaja”
Tapahtuma Lukumäärä Aika Luku- määrä Matka (km) Liikennetapahtuma 5 1 sekunnissa 300 1 Kuljettajan havaintoja 2 120 Kuljettajan ratkaisuja 40 1 minuutissa Kuljettajan suorituksia 30 Kuljettajan virheitä 2 minuutissa Vaarallisia tilanteita 2 tunnissa Lähesonnettomuuksia 1 kuukaudessa 2 000 Onnettomuuksia 7,5 vuodessa Henkilövahinko- onnettomuuksia 100 vuodessa Kuolemaan johtavia onnettomuuksia 2 000 vuodessa Oletuksena vuotuinen 20tkm suorite, 500 kuollutta liikenteessä vuodessa Lähde: Luoma ja Häkkinen, 1990
6
Tapahtumat liikenteessä
Ei havaittu Liikennehavainnot Muut havainnot Ei ratkaistu Väärät ratkaisut Oikeat ratkaisut Muut ratkaisut Väärä toiminta Oikea toiminta Muut toiminnat Onnettomuus Lähes onnettomuus ”Hyvä tuuri” Turvallinen ajo
7
Ratkaisunteko ohitustilanteessa
Nopeudet aliarvioidaan + etäisyydet yliarvioidaan. Vastaantulevan nopeus on korkeampi kuin ohitettavan -> erittäin vaarallinen tilanne Miksi kuljettaja ei opi? Palautteen vähäisyys onnettomuuksia tapahtuu harvoin kohtaamisonnettomuudet vakavia usein sekä ohitettava että vastaantuleva hiljentävät nopeuttaan Olisiko kone tässä parempi?
8
Psykologinen etuajo-oikeus
Ihmisen toiminta vs. koneen toiminta
9
Mitä liikenteessä tapahtuu kahdessa sekunnissa?
40 km/h ajava auto 22 m 60 km/h ajava auto 33 m Kävelijä (5 km/h) 3 m Juoksija (10 km/h) 6 m ”Jopoilija” (14 km/h) 8 m Maantiepyöräilijä (35 km/h) 19 m
10
Entäpä 5 sekunnin aikana?
50 km/h ajava auto 69 m 80 km/h liikkuva rekka 111 m 120 km/h ajava auto 167 m
11
Älyliikenteen turvallisuusvaikutukset
Ajoneuvojärjestelmän suorat vaikutukset ajotehtävään Tienvarren järjestelmien vaikutukset ajotehtävään Epäsuorat vaikutukset kuljettajan käyttäytymiseen Epäsuorat vaikutukset ei-käyttäjiin Vaikutukset käyttäjien ja ei-käyttäjien vuorovaikutukseen Suoritteen muutokset Kulkutapavalinnat Reittivalinnat Onnettomuuksien seurausten muutokset
12
Source: Innamaa et al. (2017)
Source: Innamaa et al. (2017). Trilateral Impact Assessment Framework for Automation in Road Transportation. Draft 4 Jan 2017.
13
Vuorovaikutus muuttuu - vähitellen
vehicles
14
Kehitys etenee – kokeiluille on tarvetta
15
TEKNOLOGIASTA TULOSTA
Päätöskalvo ei ole pakollinen VTT:n sisäisissä esityksissä.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.