Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

IÄKKÄÄT HUOMIOON AUTOJEN SUUNNITTELUSSA – MIKSI ?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "IÄKKÄÄT HUOMIOON AUTOJEN SUUNNITTELUSSA – MIKSI ?"— Esityksen transkriptio:

1

2 IÄKKÄÄT HUOMIOON AUTOJEN SUUNNITTELUSSA – MIKSI ?
Iäkkäitä kuljettajia liikenteessä entistä enemmän Auto keskeinen liikkumisväline iäkkäille Auton helppokäyttöisyys tärkeää (sisään ja ulos käynti, hallintalaitteet, mittaristo) Kehon hauraus -> kolariturvallisuus tärkeää Iäkkäille helppokäyttöinen ja turvallinen auto on hyvä kaikille Väestön ikääntyessä iäkkäiden autoilijoiden määrä ja osuus liikenteessä kasvaa. Liikenneturvallisuuden kannalta on entistä tärkeämpää, millaisilla autoilla iäkkäät ajavat.

3 OECD, AGEING AND TRANSPORT, 2011
Iäkkäät huomioon ajoneuvojen kehittämisessä Kolarikestävyys Helppokäyttöisyys Turvavyöt, turvatyynyt Uudet tekniset järjestelmät Yksityisajoneuvot, julkiset liikennevälineet Väestö ikääntyy, iäkkäät hauraita → autojen kolarikestävyyttä parannettava Autojen helppokäyttöisyyttä parannettava (sisään- ja uloskäynti, hallintalaitteet, näytöt, tehostimet) Yksityisajoneuvojen ja julkisen liikenteen ajoneuvojen kehittämisessä otettava paremmin huomioon iäkkäiden ominaisuudet sekä toimintaesteiset ja heidän käyttämänsä apuvälineet. Turvavöitä ja turvatyynyjä tulee kehittää (esim. voiman rajoittimet) Iso auto suojaa pientä autoa paremmin matkustajia onnettomuudessa. Auton koolla on suuri merkitys erityisesti iäkkäille. Ajoneuvoja on parannettava siten, että ne aiheuttavat törmäyksessä mahdollisimman vähän vammoja iäkkäille jalankulkijoille. Uuden teknologian kehittämisessä ja turvallisuuden parantamisessa tulee ottaa huomioon iäkkäiden toimintakyky ja käyttötottumukset. E-call -järjestelmästä näyttäisi olevan hyötyä erityisesti iäkkäille. Järjestelmän toimivuutta arvioitava ja sen käyttöä edistettävä

4 VANHENEMINEN MUUTTAA AUTOILIJAA
Autoon nouseminen ja siitä ulos tuleminen Huomiokyky Lihasvoima Kropan väsyminen pitkillä ajomatkoilla Kehon hauraus Valitsemalla auto oikein turvallisuus paranee, ajotehtävä helpottuu ja ajomukavuus lisääntyy.

5 AUTON VALINTA Käyttötarve Turvallisuus Käyttömukavuus Taloudellisuus
Vähäpäästöisyys Käyttötarve Ennen auton hankintaa kannattaa miettiä mihin autoa tarvitaan ja millaisia matkoja sillä ajetaan. Liikutaanko autolla yksin vai porukalla? Kuljetetaanko sillä lastenlapsia, lemmikkejä, tavaraa tai pyörätuolia? Käyttötarpeet ja –tilanteet vaikuttavat siihen, millainen auto ja korimalli kannattaa valita. Myös elämäntilanteen muutokset vaikuttavat auton käyttötarpeeseen. Kannattaa ajatella etukäteen miten oma elämäntilanne tulee muuttumaan. Muutto kaupunkiin tai maalle sekä oman tai puolison terveydentilan heikkeneminen voivat merkittävästi muuttaa autolla liikkumisen ja sillä kuljettamisen tarpeita. Turvallisuus Uudet 2000-luvulla valmistetut ajoneuvot ovat kolarin sattuessa turvallisempia kuin sitä vanhemmat autot. Modernit autot ovat myös ajo-ominaisuuksiltaan vanhoja parempia, mikä lisää turvallisuutta. Iäkkäille auton turvallisuudella on erityisen suuri merkitys kehon haurauden vuoksi. Iäkkäillä tulisikin olla käytössään suhteellisen uusi ja mielellään Euro NCAP -törmäystesteissä viisi tähteä saanut auto. Taloudellisuus Auton koko, korimalli, varustelu, käyttövoima ja moottori vaikuttavat sen energiankulutukseen ja päästöihin. Vähäpäästöisyys Auton ostajan kannattaa kiinnittää auton ja sen käyttövoiman valinnassa huomiota myös ympäristölle aiheutuviin päästöihin.

6 KÄYTTÖMUKAVUUS JA TURVALLISUUS
Sisään ja ulos käynti Ovi ja oviaukko Kädensijat Kääntyvä istuin Kuljettajan toimintaympäristö Istuin ja ajoasennon säätö Ohjauspyörä Turvavyö ja turvatyyny Näkyvyys Kojelauta ja mittaristo Vaihteisto Ikävuosien karttuessa kuljettajat arvostavat entistä enemmän hyvää ajoergonomiaa. Sisään ja ulos käynnin tulisi olla helppoa, mittariston selkeä, näkyvyyden hyvä, hallintalaitteiden helppokäyttöisiä ja istuma-asennon mukava pitkilläkin matkoilla. Auton käyttömukavuus vaikuttaa myös liikenneturvallisuuteen. Seuraavassa käsitellään sellaisia auton käyttömukavuutta ja turvallisuutta lisääviä auton ominaisuuksia, joista erityisesti iäkkäät kuljettajat hyötyvät. Samat ominaisuudet parantavat kaikenikäisten kuljettajien ajomukavuutta. Tavaratila ja säilytystilat auton sisällä

7 OVI JA OVIAUKKO Ovi Avaamisen ja sulkemisen helppous
Ovenkahvaan yltäminen auton sisältä Oviaukko Oviaukko riittävän leveä ja korkea Istuimen korkeus maanpinnasta riittävä Matala kynnys Kapea kynnyskotelo Ovi Kevyt ja saranoistaan vaivattomasti kääntyvä ovi helpottaa avaamista ja sulkemista. Oven sulkemiseksi ovenkahvaan tulee yltää vaivattomasti myös auton sisältä. Oviaukko Autoon astuminen ja siitä poistuminen on vaivatonta, jos oviaukko on riittävän leveä ja istuimen korkeus tienpinnasta sopiva. Jos istumakorkeus on liian matala, kuljettajan voi olla hankalaa ja jopa kivuliasta laskeutua istuimelle. Sisään ja ulos käynti hankaloituu myös silloin, jos oviaukon kynnys on

8 OVI JA OVIAUKKO Kädensijat
Sisään ja ulos käynti helpottuvat, jos oviaukossa tai katossa on kädensijat. Irrallinen lukkoon asennettava apukahva. Kädensijat Sisään ja ulos astumista helpottavat oviaukossa tai katossa olevat kädensijat, joihin tarttumalla kuljettaja saa tukea. Myytävänä on myös irrallisia apukahvoja, jotka voi sijoittaa auton lukkoon aina sisään tai uloskäynnin yhteydessä. Kääntyvä istuin Tarvittaessa autoon voidaan asentaa kääntyvä kuljettajan- tai matkustajan istuin, joka helpottaa merkittävästi sisään ja ulos käyntiä. Kääntyvästä istuimesta hyötyvät eniten ne, joiden lihasvoima jaloissa on heikko. Erityisen suuri hyöty istuimesta on pyörätuolia tai muuta liikkumisen apuvälinettä käyttäville. Kääntyvä kuljettajan tai matkustajan istuin Helpottaa merkittävästi sisään ja ulos käyntiä Helpottaa erityisesti niitä, joiden lihasvoima jaloissa on heikko.

9 KULJETTAJANISTUIN JA AJOASENNON SÄÄTÖ
Riittävän korkealla ja pystyssä istuminen Helppo yksilöllisen ajoasennon säätö Riittävästi säätömahdollisuuksia Kuljettajanistuin ja ajoasennon säätö Vanhemmiten kroppa herkistyy tuntemaan vähänkin väärän ajoasennon vaikutukset. Ajoasennon tulisi olla mahdollisimman mukava ja sellainen, että kuljettaja pystyy asennostaan vaivattomasti käsittelemään ohjauspyörää, polkimia ja vaihteita. Iäkkäät kuljettajat haluavat yleensä istua autossa riittävän korkealla ja pystyssä. Kuljettajan istuimen tulisi olla helposti säädettävissä kuljettajalle yksilölliseksi. Paras ajoasento löytyy kokeilemalla ja ajan myötä asentoa tarkentamalla. Kuljettajan istuinta voidaan säätää sähköisesti tai manuaalisesti. Sähköisissä järjestelmissä eri kuljettajien yksilölliset ajoasennot voidaan tallentaa muistiin, josta ne on helppo palauttaa käyttöön kuljettajan vaihtuessa.

10 OHJAUSPYÖRÄ Asennon säätö-mahdollisuus: eteen ja taakse, ylös ja alas
Ratin asentoa muuttamalla lisätilaa sisään ja ulos käyntiä varten. Ohjauspyörä Auton ratin asennon säätömahdollisuus auttaa kuljettajaa löytämään mukavimman mahdollisen ohjausasennon. Ohjauspyörää tulisi voida säätää sekä eteen ja taakse että ylös ja alas. Ratin asentoa muuttamalla kuljettaja voi myös säätää tarvittaessa itselleen tilaa sisään ja ulos käyntiä varten.

11 TURVAVYÖ Vyöhön yltäminen vaivattomasti Otteen saaminen vyöstä helppoa
Vyön esille vetäminen kevyttä Vyön lukitseminen ja avaaminen helppoa Iäkkäillä pienetkin vaikeudet turvavyön käytössä voivat estää sen päällä pitämisen. Turvavyö Pienetkin vaikeudet turvavyön kiinnittämisessä ja käytön epämukavuus voivat olla esteenä turvavyön käytölle. Kuljettajan tulee yltää turvavyöhön vaivattomasti, saada siitä helposti ote ja jaksaa vetää se kevyesti esille. Myös vyön lukitsemisen ja avaamisen tulee olla helppoa. Nivelrikko, osteoporoosi sekä rintakehän ja tai vatsan alueella tehdyt leikkaukset voivat lisätä turvavyön käytön ongelmia. Nelipisteturvavyö olisikin iäkkäillä hyvä vaihtoehto, koska se ei paina rintarankaa niin paljon kuin kolmipisteturvavyö (Spolander, 2003).

12 TURVATYYNY Etu- ja sivuturvatyynyt
Turvatyyny Turvatyynyt eivät korvaa turvavöitä, vaan ovat turvavöiden antamaa suojaa täydentäviä lisälaitteita. Voimakkaassa törmäyksessä auton pysähtyessä lähes paikoilleen matkustajat jatkavat menoaan sillä nopeudella, joka autolla oli ennen törmäystä. Turvavyöt ja -tyynyt estävät kuljettajaa ja matkustajia törmäämästä auton kovia sisätiloja vasten. Etu- ja sivuturvatyynyjen lisäksi autoihin on saatavissa turvatyynyjä, jotka törmäyksen sattuessa suojaavat myös nilkkoja ja jalkateriä. Etu- ja sivuturvatyynyt Polvia, nilkkoja ja jalkateriä suojaavat turvatyyny Turvatyynyjen säätömahdollisuus erikokoisille ja –painoisille kuljettajille.

13 NÄKYVYYS Eteen Hyvä näkyvyys autosta ulos
A-pilari ei saa peittää liian paljon Taakse ja sivuille Hyvän näkyvyyden välittävät tausta- ja sivupeilit Tarvittaessa lisäpeilit Peruutuskamera Näkyvyys eteen Hyvä näkyvyys autosta joka suuntaan on iäkkäille tärkeää. Suurin osa kuljettajalle tärkeimmästä tiedosta tulee edestä, jonne on nähtävä mahdollisimman esteettömästi. A-pilarin, eli tuulilasin ja sivuikkunan välisen osan, tulisi peittää näkyvyyttä mahdollisimman vähän. Näkyvyys taakse ja sivuille Kuljettajan tulee nähdä hyvin tausta- ja sivupeileistä taakse ja sivuille. Tarvittaessa näkyvyyttä voidaan parantaa laajakulma- ja lisäpeileillä. Myös ikkunat, valot, peilien säätämisen helppous ja pesu- ja lämmityslaitteiden helppokäyttöisyys vaikuttavat siihen, miten hyvin kuljettaja näkee ulos autosta. Näkyvyys tulisi saada mahdollisimman hyväksi myös huonolla kelillä. Pimeällä näkeminen Vanhenemisen myötä hämärällä ja pimeällä näkeminen sekä silmän mukautumiskyky valoisuuden vaihteluun heikkenevät. Häikäisystä palautuminen kestää pitempään kuin nuorilla. Taustapeili voidaan säätää häikäisyä estävään asentoon manuaalisesti ja uusissa autoissa se tummenee pimeällä automaattisesti. Kuljettajan näkemismahdollisuuksia pimeällä voidaan parantaa myös uudella tekniikalla, ns. pimeänäköavustimella. Auringon häikäisy Myös matalalla paistava aurinko ja valon heijastuminen märästä tienpinnasta voivat häikäistä kuljettajaa. Ongelmia voidaan vähentää hyvällä aurinkosuojalla ja aurinkolaseilla. Pimeällä näkeminen Häikäisyä estävä taustapeili Mukautuvat ajovalot, pimeännäköavustin Auringon paisteella näkeminen Aurinkosuoja, aurinkolasit

14 KOJELAUTA JA MITTARISTO
Liikenteen lisäksi kuljettajan on ajaessaan seurattava mittaristoa. Teknologian kehittymisen myötä auton kojelautaan on sijoitettu entistä enemmän mittareita, näyttöjä ja painikkeita. Koska seurattavaa tietoa on paljon, iäkkäällä voi olla vaikeuksia erottaa kussakin tilanteessa tärkein tieto vähemmän tärkeästä. Selkeys ja helppolukuisuus Kojelaudan ja mittariston tulisi olla selkeitä ja helposti luettavia. Esimerkiksi riittävän suuret numerot ja selkeät värit helpottavat havaitsemista. Kuljettajan ajotehtävä helpottuu, jos toiminnot sijaitsevat loogisessa järjestyksessä ja mittarit antavat oikeaa tietoa oikeaan aikaan. Testein on osoitettu, että iäkkäät havaitsevat paremmin äänisignaalit kuin näköön perustuvat signaalit. Ääneen reagoiminen on nopeampaa, koska aikaa ei kulu näyttöjen tarkkailuun ja lukemiseen. Esimerkiksi puheäänellä ohjeita antava autonavigaattori on iäkkäille parempi vaihtoehto kuin reitin seuraaminen näyttöruudulta. Kojelaudan mittariston testauksissa on havaittu, että monimutkaisuus heikentää erityisesti iäkkäiden suoriutumista. Turha ja ajotehtävän kannalta toisarvoinen tieto tulisi voida piilottaa tai ottaa käyttöön vain haluttaessa. Selkeys ja helppolukuisuus Suuret numerot, selkeät värit A-pilari ei saa peittää liian paljon Iäkkäät havaitsevat paremmin äänisignaalit kuin näköön perustuvat Monimutkaisuus heikentää suoriutumista Toimintojen looginen sijainti Säätämisen helppous Säätönappulat riittävän isoja ja tarpeeksi etäällä toisistaan.

15 AUTOMAATTIVAIHTEET Hyötyä erityisesti iäkkäille
Hyötyä ajotaidon uudelleen opettelussa Kuljettajien kokemuksia: kanssaliikkujien ja ympäristön havaitseminen parempaa, ajaminen helpompaa. Automaattivaihteiset ajoneuvot olivat aikaisemmin isoja ja kuluttivat enemmän polttoainetta kuin käsivaihteiset autot. Nykyään automaattivaihteistoja on myös keskikokoisiin ja pieniin autoihin. Automaatilla ajaminen voi olla jopa taloudellisempaa kuin käsivaihteisella autolla ajaminen. Kokeellisissa tutkimuksissa on osoitettu, että erityisesti iäkkäät voivat hyötyä automaattivaihteisesta autosta. Aktiivisesti autoilevilta iäkkäiltä automaattiin siirtyminen näyttää sujuvan varsin helposti ja turvallisesti. Opastuksen ja harjoittelun jälkeen automaatilla ajaminen tuntuu sujuvan ongelmitta. Iäkkäät automaattiin siirtyneet kuljettajat kokevat, että automaatilla ajamisen on helpompaa kuin manuaalivaihteilla ajaminen. Kuljettajat ovat sitä mieltä, että automaatilla ajaessaan he havaitsevat liikennemerkit, kanssaliikkujat ja liikenneympäristön paremmin kuin aikaisemmin. Helsingin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan automaattivaihteista näyttäisi olevan hyötyä erityisesti silloin, kun ajotaitoa hankitaan uudestaan pitkän ajamattoman jakson tai vähäisen ajokokemuksen jälkeen.

16 TAVARATILA JA SÄILYTYSLOKEROT
Kuljetustarpeisiin riittävä tavaratila Takaluukun avaamisen ja sulkemisen helppous Kynnyksetön tavaratilan etureuna Auton sisällä säilytyslokeroita pikkutavaroille, kuten silmälaseille Auton ostajan kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että tavaratila on tarpeeksi suuri omiin kuljetustarpeisiin ja että siinä on myös kiinnitysmahdollisuus kuljetettavalle kuormalle. Takaluukun tulee olla helposti avattava ja suljettava. Etenkin farmarimallisissa autoissa takaluukku on usein vedettävä kiinni niin korkealta, että se voi tuottaa vaikeuksia iäkkäille. Tavaroiden pakkaaminen autoon voi olla hankalaa, jos tavaratilan etureuna on liian korkea. Auton ostamista harkitsevan kannattaakin arvioida ja tarvittaessa kokeilla, kuinka korkealle hän joutuu nostamaan tavaroita niitä tavaratilaan pakatessaan. Ikäihmiset itse toivovat, että myös auton sisällä olevat säilytystilat olisivat tarkoituksenmukaisia. Kuljettajan ulottuvilla pitäisi olla riittävästi säilytyspaikkoja pikkutavaroille, kuten käsilaukulle, silmälaseille ja lehdille.

17 APUA UUDESTA TEKNOLOGIASTA
”Älykäs teknologia” Tekniikka voi auttaa, jos huomiokyky ei riitä Hyöty kumoutuu, jos kuljettaja ulosmittaa sen muuttamalla ajotapaansa. Viime vuosien tekninen kehitystyö on tuonut autoihin ns. älyteknologiaa ja erilaisia kuljettajan toimintaa avustavia turvajärjestelmiä. Nämä järjestelmät voivat merkittävästi helpottaa etenkin iäkkäiden kuljettajien autoilua. Tarvitaan kuitenkin vielä lisää tutkimuksia uusien turvajärjestelmien vaikutuksista liikenneturvallisuuteen ja iäkkäiden ajamiseen. Tekniikka auttaa, jos huomiokyky ei riitä Turvajärjestelmien toiminta perustuu uusimpaan teknologiaan ja esimerkiksi tutkien ja sensoreiden käyttöön. Järjestelmät ovat koko ajan toiminnassa ja valmiina reagoimaan ympäristöön. Ne valvovat ympäristön tapahtumia silloinkin, kun kuljettajan huomio on jostain syystä muualla. Järjestelmät voivat reagoida ja vaikuttaa auton kulkuun hyvin nopeastikin. Iäkkäillä kuljettajilla on usein vaikeuksia monimutkaisissa liikennetilanteissa ja risteyksissä. Uusi teknologia voi auttaa kuljettajaa kiinnittämään huomion lähestyvään liikenteeseen. Se voi myös varoittaa häntä tiellä liikkujista, auttaa häntä huomaamaan olennaiset asiat ja antaa hänelle etukäteen tietoa tulevasta tilanteesta. Uusi teknologia voi helpottaa myös pimeällä ja vieraissa paikoissa ajamista. Vaarana turvallisuuden ulosmittaus Uudet turvajärjestelmät helpottavat ajamista vain silloin, jos niitä käytetään oikein. Ne voivat parantaa liikenneturvallisuutta, ellei kuljettaja muuta ajotapojaan, esimerkiksi nosta ajonopeutta ja aja entistä huolettomammin. Etenkin iäkkäillä voi olla vaarana, ettei huomiokyky riitäkään seuraamaan samanaikaisesti toiminnassa olevia mittareita, näyttöruutuja, signaaleja ja navigointiohjeita.

18 UUSIA TEKNISIÄ JÄRJESTELMIÄ
Ajonvakautusjärjestelmä (ESC) Kaistavahti, kaistalla pysymisen tuki Varoitus- ja hätäjarrutusjärjestelmä Mukautuva valojärjestelmä Kaarrevalot, kääntymisvalo, moottoritievalo Pimeällä näkemistä helpottava järjestelmä Kuljettajan vireyttä valvova järjestelmä Peruutustutka, pysäköintiavustin Mukautuva vakionopeuden säädin

19

20 AJONVAKAUTUSJÄRJESTELMÄ (ESC)
Suistumis- ja kohtaamisonnettomuuksiin usein syynä auton hallinnan menetys. Ajonvakautusjärjestelmä parantaa kuljettajan mahdollisuuksia hallita auto kiperässä tilanteessa. Ajonvakautusjärjestelmä valvoo ohjauspyörän asentoa ja vertaa sitä auton kulkusuuntaan. Jos auton kulkusuunta poikkeaa kuljettajan haluamasta, järjestelmä jarruttaa pyöräjarruja valkoidusti.

21 KAISTALLA PYSYMISEN TUKI
KAISTAVAHTI, KAISTALLA PYSYMISEN TUKI Tieviitoituksen tunnistava kaistavahti varoittaa kuljettajaa äänimerkillä tai ohjauspyörää täristämällä, jos auto ajautuu reuna- tai keskiviivan päälle. Kaistavahdista kehittyneempi järjestelmä on ns. kaistalla pysymisen tuki, joka auttaa kuljettajaa pysymään kaistalla. Se toimii samalla tavalla kuin kaistavahti, mutta se myös tarvittaessa ohjaa auton takaisin omalle kaistalle. Kaistavahti ja kaistalla pysymisen tuki voivat helpottaa iäkkäiden ajamista. Jos kuljettaja järjestelmään luottaessaan vähentää omaa valppaana oloaan, vaarana on turvallisuushyödyn kumoutuminen. Kaistavahti Varoittaa äänimerkillä tai tärinällä auton ajautumisesta reuna- tai keskiviivan päälle. Kaistalla pysymisen tuki Auttaa pysymään kaistalla Toimii kaistavahdin tavoin, lisäksi ohjaa auton takaisin omalle kaistalle.

22 VAROITUS- JA HÄTÄJARRUJÄRJESTELMÄ
Perustuu tutka- ja kamerajärjestelmään, joka seuraa edessä olevaa liikennetilannetta. Järjestelmä varoittaa törmäysvaarasta esimerkiksi jalankulkijaan tai ajoneuvoon. Osa järjestelmistä myös jarruttaa hätätilanteessa, jos kuljettaja ei sitä tee. Varoitus- ja hätäjarrutusjärjestelmä estää pituussuuntaisia törmäyksiä ja lieventää niiden seurauksia. Järjestelmän toiminta perustuu tutkaan, joka seuraa edessä olevaa liikennetilannetta. Jos tutka tunnistaa törmäysvaaran esimerkiksi ajoneuvoon tai jalankulkijaan, järjestelmä varoittaa kuljettajaa. Pisimmälle kehitetyt järjestelmät vielä jarruttavatkin hätätilanteessa, jos kuljettaja ei sitä itse tee. Järjestelmä aktivoi myös turvavöiden esikiristimet ennen mahdollista törmäystä.

23 MUKAUTUVA VALOJÄRJESTELMÄ
Mukautuva valojärjestelmä säätää automaattisesti valojen tehoa liikennetilanteen, ajoympäristön ja valaistusolosuhteiden mukaan. Tekniikka valitsee sopivimman valaistuksen esimerkiksi kohtaamistilanteeseen pimeällä, moottoritielle, kaupunkiajoon, risteyksiin ja huonolle kelille. Järjestelmä säätää automaattisesti valojen tehoa liikennetilanteen, ajoympäristön ja valaistusolosuhteiden mukaan. Tekniikka valitsee sopivimman valaistuksen esimerkiksi kohtaamistilanteeseen pimeällä, kaupunkiajoon, huonolle kelille. moottoritielle, risteyksiin ja

24 PIMEÄNNÄKÖAVUSTIN Perustuu infrapuna- tai lämpökameraan.
Pimeällä näkemistä helpottava järjestelmä (pimeänäköavustin) auttaa kuljettajaa näkemään esteet ja tienreunan entistä paremmin. Järjestelmä perustuu infrapuna- tai lämpökameraan, joka heijastaa näyttöruudulle kuvan edessä olevasta näkymästä. Kameran välittämän kuvan avulla kuljettaja tunnistaa ihmiset, eläimet ja esteet kauempaa kuin se muuten olisi mahdollista. Iän myötä pimeällä näkeminen vaikeutuu ja silmien mukautumiskyky valoisuuden vaihteluun heikkenee. Pimeänäköavustin voi tuoda apua näihin ongelmiin. Turvallisuushyöty voi kuitenkin kumoutua, jos kuljettaja järjestelmän turvin ajaa entistä enemmän pimeällä tai nostaa ajonopeuttaan. Perustuu infrapuna- tai lämpökameraan. Kamera välittää kuvan kaukana olevista ihmisistä, eläimistä ja esteistä. Jos kuljettaja järjestelmän turvin ajaa entistä enemmän pimeällä tai nostaa ajonopeuttaan, turvallisuushyöty voi kumoutua.

25 KULJETTAJAN VIREYTTÄ VALVOVA JÄRJESTELMÄ
Tunnistaa väsymisen asteen ajokäyttäytymisestä tai pään ja silmän liikkeistä. Varoittaa äänimerkillä nukahtamisvaarasta. Kuljettajan vireystilaa valvova järjestelmä (virevahti) varoittaa äänimerkillä kuljettajaa nukahtamisvaarasta. Järjestelmä tunnistaa väsymisasteen ajokäyttäytymisestä tai pään ja silmänliikkeistä. Autoihin ollaan kehittämässä myös sydämen toimintaa mittaavia sensoreita, jotka tunnistavat kuljettajan sairastumisen. Näin on mahdollista kehittää järjestelmiä, jotka automaattisesti pysäyttää auton kuljettajan saadessa sairauskohtauksen.

26 PERUUTUSTUTKA, PYSÄKÖINTIAVUSTIN
Moniin automalleihin saatava pysäköintiavustin tunnistaa sopivan pysäköintitilan ja ohjaa ajoneuvon siihen automaattisesti. Peruutustutka valvoo etäisyyksiä esteisiin ja varoittaa kuljettajaa tihentyvällä äänimerkillä etäisyydestä. Iäkkäille kuljettajille sattuu paljon peltikolareita pysäköintialueilla ja parkkihalleissa. Yhtenä syynä tähän on se, että vanhemmiten pään kääntäminen sivuille ja taakse vaikeutuu. Pysäköintiavustin ja peruutustutka voivat merkittävästi helpottaa pysäköintiä ja peruuttamista. Peruutustutka valvoo etäisyyksiä esteisiin ja varoittaa kuljettajaa esimerkiksi tihentyvällä äänimerkillä esteestä. Pysäköintiavustin tunnistaa pysäköintitilan ja ohjaa auton siihen automaattisesti.

27 MUKAUTUVA VAKIONOPEUDENSÄÄDIN
Ylläpitää haluttua matkanopeutta. Mittaa etäisyyttä edellä ajavaan. Kuljettaja määrittelee kattonopeuden ja turvallisuusvälin. Järjestelmä ylläpitää turvallisuusväliä ja vähentää nopeutta automaattisesti, jos väli lyhenee. Tutkatunnistimiin perustuva mukautuva vakionopeudensäädin mittaa jatkuvasti etäisyyttä edellä ajavaan. Kuljettaja määrittelee järjestelmään haluamansa kattonopeuden ja turvallisuusvälin sekunteina. Järjestelmä ylläpitää turvallisuusväliä ja vähentää nopeutta automaattisesti, jos välimatka edellä ajavaan lyhenee.

28 KOLARITURVALLISUUS Auton rakenne ja törmäyskestävyys Turvavyö
Turvatyyny Pääntuki Ajoneuvojen turvallisuuden kehittämisessä on perinteisesti keskitytty kolariturvallisuuden parantamiseen. Tavoitteena on ollut entistä turvallisempi auton rakenne, törmäyskestävyys sekä matkustajien suojaaminen törmäyksiltä auton sisällä ja sen ulkopuolella. Parannustoimenpiteistä ovat hyötyneet erityisesti iäkkäät, joiden keho on hauras ja jotka sen vuoksi menehtyvät onnettomuuksissa useammin ja loukkaantuvat vakavammin kuin nuorempansa.

29 AUTON TÖRMÄYSTURVALLISUUS
Autojen törmäysturvallisuudesta hyötyvät erityisesti iäkkäät. 2000-luvulla valmistetut autot turvallisempia kuin vanhemmat. Modernit autot ajo-ominaisuuksiltaan entistä parempia -> lisää turvallisuutta, ellei kuljettaja ”ulosmittaa” sitä toiminnallaan. Modernit autot turvallisia Uudet 2000-luvulla valmistetut ajoneuvot ovat kolarin sattuessa merkittävästi turvallisempia kuin sitä vanhemmat autot. Iäkkäillä tulisikin olla käytössään suhteellisen uusi ja mielellään Euro NCAP -törmäystesteissä viisi tähteä saanut auto. Modernit autot ovat myös ajo-ominaisuuksiltaan vanhoja parempia, minkä ansiosta kuljettajalla on niillä ajaessaan enemmän edellytyksiä välttää vaaratilanteet ja onnettomuudet. Viime vuosina autonvalmistajat ovat alkaneet kiinnittää huomiota myös siihen, miten ajoneuvo vaikuttaa vammoihin auton törmätessä jalankulkijaan. Auton etuosan rakenteiden suunnittelulla pyritään vähentämään ja lieventämään jalankulkijoille syntyviä vammoja. Iäkkäät jalankulkijat ovat tässä suunnittelulle erityisen suuri haaste.

30 TURVAVYÖ Kehon haurauden vuoksi käyttö iäkkäille elintärkeää.
Vaikeutena voi olla: vyöhön yltäminen, otteen saaminen vyöstä, vyön esille vetäminen, lukitseminen, avaaminen. Tarvitaan myös takapenkillä, taksissa, joukkoliikenteessä ja palveluliikenteessä. Kehon haurauden vuoksi iäkkäiden on erityisen tärkeätä käyttää turvavyötä. Oikein kiinnitetty turvavyö pitää ihmisen istuimellaan ja estää häntä iskeytymästä auton koviin sisäosiin törmäystilanteissa. Uusin turvavyöteknologia esikiristää turvavyön automaattisesti törmäystilanteessa, jolloin se suojaa parhaalla mahdollisella tavalla vöissä kiinni olijaa. Tästä hyötyvät erityisesti iäkkäät. Tutkimusten mukaan turvavyö jää iäkkäiltä usein kiinnittämättä takapenkillä istuttaessa. Myös taksissa sekä joukkoliikenteessä ja palveluliikenteessä matkustettaessa sen käytössä on parantamisen varaa. Pienetkin vaikeudet turvavyön kiinnittämisessä ja epämukavuus sen käytössä voivat olla iäkkäille esteitä turvavyön päällä pitämiselle. Nivelrikko, osteoporoosi sekä rintakehän ja tai vatsan alueella tehdyt leikkaukset voivat lisätä turvavyön käytön ongelmia. Turvavyöhön tulee yltää vaivattomasti, siitä tulee saada helposti ote ja jaksaa vetää se kevyesti esille. Myös vyön lukitsemisen ja avaamisen tulee olla helppoa.

31 TURVATYYNY Täydentää turvavyön antamaa suojaa Etu- ja sivuturvatyynyt
Auton turvatyyny on törmäyksessä sekunnin murto-osassa täyttyvä energiavaimennin. Turvatyyny ei korvaa turvavyötä, vaan täydentää turvavöiden antamaa suojaa kolaritilanteessa. Voimakkaassa etupäätörmäyksessä auton pysähtyessä lähes paikoilleen matkustajat jatkavat menoaan sillä nopeudella, joka autolla oli ennen törmäystä. Turvavyöt ja -tyynyt estävät kuljettajaa ja matkustajia törmäämästä auton kovia sisätiloja vasten. Turvavöistä ja turvatyynyistä on erityisen suuri hyöty iäkkäille, joiden keho ei kestä pieniäkään törmäyksiä. Turvatyynyt suojaavat sekä edestä että sivulta tulevissa törmäyksissä. Niillä voidaan parhaimmillaan estää ja lieventää vammoja, jotka syntyvät päähän, ylävartaloon ja lonkkiin sekä polviin, jalkateriin ja nilkkoihin. Täydentää turvavyön antamaa suojaa Etu- ja sivuturvatyynyt Kiinnitetty turvavyö ja turvatyynyjen monipuolisuus iäkkäille kolarissa elintärkeää. Jalkoja suojaavat turvatyynyt

32 PÄÄNTUKI Tärkeä niskavammojen ehkäisemiseksi.
Korkeuden säätämismahdollisuus erikokoisille kuljettajille tärkeää. Säätämisen helppous tärkeää. Oikein asennettu pääntuki ehkäisee niskavammojen syntymistä törmäyksissä. On tärkeätä, että pääntuen korkeutta voidaan säätää yksilöllisesti erikokoisille kuljettajille. Oikealla korkeudella oleva pääntuki on tärkeä turvavaruste erityisesti iäkkäille kuljettajille ja matkustajille. Uusin turvateknologia säätää vähän ennen törmäystä pääntuen automaattisesti sellaiseen asentoon, joka parhaiten ehkäisee pään ja niskan vammoja

33 AUTOILUN APUVÄLINEET Kääntyvä istuin Kääntölevy Apukahva
Turvavyön jatke Selkätuki, istuintyyny Erikoisistuin Rattinuppi Osalla iäkkäistä autoilijoista on tuki- ja liikuntaelinsairauksia sekä käsi- ja jalkavoimien heikkoutta. Moni liikkuu myös pyörätuolilla tai käyttää rollaattoria. Liikkumisen ongelmia omaavat voivat ajaa autoa siinä missä muutkin, jos autossa on tarvittavat apuvälineet ja muu terveys riittää turvalliseen autoiluun. Jos kuljettajalla on ongelmia liikkumisessaan, hän voi apuvälineitä käyttämällä siirtyä autoon ja siitä ulos sekä ajaa autoa. Ajoneuvoon jälkikäteen asennettavia laitteita on kehitetty erityisesti toimintaesteisten tarpeisiin. Monet näistä laitteista soveltuvat myös ikäihmisille. Apuvälineitä myyvät ja asentavat firmat kartoittavat käytettävän apuvälineratkaisun asiakkaan tarpeiden, toimintakyvyn ja auton perusteella. Usein palvelu kattaa tarvekartoituksen ja asennuksen lisäksi neuvonnan, käytön opastuksen ja huoltopalvelut.

34 KÄÄNTYVÄ ISTUIN Voidaan asentaa kuljettajalle ja matkustajalle.
Helpottaa sisään ja ulos käyntiä. Kääntyvä kuljettajan- tai matkustajan istuin helpottaa merkittävästi sisään- ja uloskäyntiä. Kääntyvästä istuimesta hyötyvät eniten ne, joiden lihasvoima jaloissa on heikko. Istuimesta on erityisen suuri hyöty pyörätuolia tai muuta liikkumisen apuvälinettä käyttäville. Istuinta voidaan kääntää 90 astetta sivusuunnassaan ja liuúttaa ulos oviaukosta. Euroopassa istuinten on läpäistävä turvallisuustestit.

35 KÄÄNTÖLEVY Helpottaa autoon siirtymistä ja siitä ulos nousemista.
Kääntyvää istuinta yksinkertaisempi ja halvempi ratkaisu. Kääntyvää istuinta yksinkertaisempi ja halvempi ratkaisu on auton istuimelle asetettava kääntölevy. Se helpottaa autoon siirtymistä ja siitä ulos nousemista. Kääntölevy mukautuu istuimen muotoihin. Levyn alapinta on liukumatonta ja sisäpinnat hyvin liukuvaa materiaalia.

36 APUKAHVA Irrallinen kahva, joka asennetaan oviaukon lukkoon käytön yhteydessä. Helpottaa autosta ulos käyntiä. Sisään- ja ulostuloa voi helpottaa myös irrallisella apukahvalla, josta saa tukea autoon mentäessä ja siitä ylös noustaessa. Apukahva sijoitetaan auton lukkoon aina käytön yhteydessä

37 TURVAVYÖN JATKE Turvavyöhön voidaan kiinnittää jatke, joka helpottaa turvavyöhön tarttumista ja vyön vetämistä esille. Helpottaa turvavyöhön tarttumista ja vyön esille vetämistä.

38 SELKÄTUKI, ISTUINTYYNY
Helpottavat mukavan istuma-asennon löytymistä. Selkätuki tukee selkää ja pitää sen luonnollisessa asennossa. Tyynyillä voi korottaa istuma-asentoa ja jakaa reisiin kohdistuvaa painetta. Mukavan istuma-asennon löytymistä voi helpottaa selkätuella tai erilaisilla istuintyynyillä. Selkätuki tukee selkää ja pitää sen luonnollisessa asennossa. Tyynyillä voi korottaa istuma-asentoa tai jakaa reisiin kohdistuvaa painetta.

39 ERIKOISISTUIMET Ergonomiset erikoisistuimet parantavat matkustusmukavuutta. Säätömahdollisuuksia enemmän kuin tavallisessa istuimessa. Vähentävät selkälihasten jännitystä ja ajon aikana syntyviä selkävaivoja. Autossa matkustamisen mukavuutta voi parantaa ergonomisilla erikoisistuimilla. Niissä on riittävästi säätömahdollisuuksia oikean istuma-asennon löytymiseksi. Erikoisistuimet vähentävät selkälihasten jännitystä ja vähentävät ajon aikana syntyviä selkävaivoja.

40 RATTINUPPI Ohjauspyörään kiinnitettävä rattinuppi helpottaa ratin kääntämistä. Sopii niille, joiden käsivoimat ovat heikot. Ohjauspyörään kiinnitettävä rattinuppi helpottaa ratin kääntämistä etenkin niillä, joiden käsivoimat ovat heikot. Nuppeja on saatavilla myös kämmen- tai rannetuella. Edellä lueteltujen apuvälineiden lisäksi autoihin voidaan tehdä monenlaisia auton käyttöä ja ajamista helpottavia muutoksia. Esimerkiksi polkimia voidaan korottaa, muuttaa kaasu ja jarru käsikäyttöisiksi ja asentaa autoon pyörätuolihissi tai -nostin. Rattinuppia saa käyttää autossa vain, jos auto on muutoskatsastettu ja siitä on merkintä rekisteriotteessa . Rattinupin saa muutoskatsastettua vain, jos auton omistajalla on sen tarpeellisuudesta lääkärintodistus. Henkilöllä voi olla rattinupista merkintä ajokortista samalla tavalla kuin esim. silmälasien käytöstä. Tavallisimmin kuljettaja kuitenkin pitää mukanaan lääkärintodistusta todistaakseen tarvittaessa, että hänellä on oikeus käyttää rattinuppia autossaan.


Lataa ppt "IÄKKÄÄT HUOMIOON AUTOJEN SUUNNITTELUSSA – MIKSI ?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google