Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnja Kahma Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
VAHVA SUOMALAINEN Suomi Finland 100 Keski-Suomen Liikennefoorumi 2017
Jyväskylä, Teppo Mikkola Puheenjohtaja, talousneuvos Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
2
Suomen taloudessa hyvä vire
BKT:n vuosimuutos Q1 & Q2 / 2017 noin + 3 % Viennin muutos 1-8/2016 vs. 1-8/2017: + 16 % Kuljetusmäärät Tonnikilometrit 2015 vs. 2016: +15 % Q1/2016 vs. Q1/2017: + 15 % Q2/2016 vs. Q2/2017: + 16 % Tonnit 2015 vs. 2016: + 3 % Q1/2016 vs. Q1/2017: -0,4 % Q2/2016 vs. Q2/2017: -1,3 % Ensirekisteröinnit 1-9/2016 vs. 1-9/2017 Kaikki kuorma-autot: + 5,4 %, luvanvaraiset: + 10,2 % 2016 vs. 2015: kaikki kuorma-autot + 23 %, luvanvaraiset + 27 %
3
Parhaat kuljetusalan suhdannenäkymät 7 vuoteen
SKAL Kuljetusbarometri 3/2017: Parhaat kuljetusalan suhdannenäkymät 7 vuoteen
4
Kuljetusmäärien ja ajosuoritteiden kehitys 2010–2017
SKAL Kuljetusbarometri 3/2017
5
Liikevaihdon ja kannattavuuden kehitys 2010–2017
SKAL Kuljetusbarometri 3/2017
6
Raskaan liikenteen määrän kehitys Suomessa 2014–2017
Lähde: Liikennevirasto SKAL Kuljetusbarometri 3/2017
7
SKAL Kuljetusbarometri 3/2017
8
Kaluston ja henkilöstön määrän kehitys 2010–2017
SKAL Kuljetusbarometri 3/2017
9
Talous kasvaa -> kuljettajien tarve kasvaa
Jo nyt alueellisesti alkaa olla pulaa kuljettajista (Varsinais-Suomi, pääkaupunkiseutu) Varmistettava riittävät uusien kuljettajien koulutusmäärät Automatisaatio, robottiautot, eivät tuo ratkaisua ihan lähitulevaisuudessa
10
Ammattioppilaitokset
Ammatillisen koulutuksen reformi Varmistettava kuljettajien koulutusmäärät ja rahoitus Oppimista siirtyy oppilaitoksista yrityksiin Harjoittelupaikkojen määrä Itsenäisen harjoittelun vaikeus: kuljettajana voi toimia vasta kun on kyseisen ajoneuvon ajo-oikeus Ajokorttilain muutosehdotus (HE 146/2017), jossa kuljettajaksi opiskeleva saisi pakettiauton ajo-oikeuden 17 vuotiaana
11
Perustason ammattipätevyyden hankkimistapa
Esitetään perustason ammattipätevyyden hankkimistapaa muutettavaksi niin, että nykyisen koulutuspainotteisen järjestelmän rinnalle otettaisiin käyttöön ammattipätevyysdirektiivin sisältämä koejärjestelmä Liikennepalvelulain 2. vaiheen luonnosversiossa esitettiin tätä, lopullisesta hallituksen esityksestä (HE 145/2017) se puuttui Otettava takaisin tai hoidettava viimeistään liikennepalvelulain 3. vaiheessa
12
Kiitos! VAHVA SUOMALAINEN Suomi Finland 100
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.