Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin."— Esityksen transkriptio:

1 Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin

2 2 Liikennesään luokittelu Normaali ajokeli Voi sataa vähän lunta tai esiintyä paikallista liukkautta Liikenne sujuu tavanomaisilla talvinopeuksilla Talviajoon tottuneille autoilijoille tiellä ei ole mitään yllättävää Onnettomuusriski on pimeyden vuoksi kaksinkertainen Huono ajokeli Sataa runsaasti lunta, jäätävää tihkua tai tuiskuaa Lämpötila muuttuu nopeasti ja tuuli saattaa olla kovaa Liikenteen keskinopeus on laskenut 10 prosenttia normaalista Ohitukset ovat vähentyneet ja ajaminen tuntuu epämukavalta Teiden auraus ja liukkaudentorjunta on käynnissä Onnettomuusriski on kohonnut moninkertaiseksi Erittäin huono ajokeli Lunta sataa erittäin runsaasti, jäätävää sadetta, myrskyä Lämpötilan vaihtelut ovat poikkeuksellisen suuria ja nopeita Liikenteen keskinopeus on laskenut 20 prosenttia Ohittaminen on lähes mahdotonta ja ajaminen on vaikeaa Vain vilkkaimpia teitä ehditään hoitaa Onnettomuusriski kohoaa kymmenkertaiseksi

3 3 Liikennevakuutuksesta korvatut vahingot ja tiedotettu keli päivittäin talvella 2006-2007

4 4

5 5

6 6 Kuljettajien tienpinta-arviot verrattuna tiesääasemien mittaamaan pitoon

7 7 Tiehallinnon selvityksiä 17/2008 Ristikartano Jukka, Seppänen Lotta-Maija, Toiskallio Kalle Telematiikan vaikutustutkimus valtatiellä 1 Lohja–Kehä III

8 8 Tärkeimpiä tuloksia mittauksista nopeudet eivät muuttuneet vaihtuvat rajoitukset alensivat nopeuksia, mutta vain lyhyen matkaa nopeuksien hajonta pieneni ruuhka-aikana suurimmat hyödyt häiriöiden hallinnasta nopeusrajoitusten muutokset liian tiheästi ennakkotieto liikennevalvonnasta ei vaikuttanut onnettomuusvaikutuksista ei näyttöä hyviä neuvoja seuraaviin tutkimuksiin

9 9 Tärkeimpiä tuloksia haastatteluista puolet suhtautuu myönteisesti kritiikkiä tiedotuksen mielekkyyteen, uskottavuuteen ja sopivuuteen sosiologin mielestä kysymyksessä on uudenlainen viestintätapa, joka vaatii oppimista järjestelmä vaikuttaa suhtautumiseen, muttei käyttäytymiseen autoilijat eivät koe keliviestejä mielekkäinä, koska uskovat tietävänsä muutenkin seurantaryhmä työläs tapa tutkia

10 10 Tiehallinnon johtopäätöksiä tutkimuksista kuljettajat arvioivat kelin usein väärin kuljettajat muuttavat vain vähän ajotapojaan liukkaalla kelillä tarjolla oleva kelitieto on luotettavaa autoilijat eivät koe keliviestejä mielekkäinä, koska uskovat tietävänsä muutenkin tiedotuksessa ja muuttuvassa ohjauksessa tarvitaan uudenlaista viestintätapaa, joka kertoo tosiasiat, mutta myös perustelee hyödylliset ajotapamuutokset kelitieto perusteluineen tavoittaa kaikki autoilijat

11 11 Kelitiedotus vähentää nyt huonon kelin onnettomuuksia 87-137/vuosi => vaikutusta voidaan lisätä


Lataa ppt "Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google