Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja"— Esityksen transkriptio:

1 Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
AUTOALA LYHYESTI Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja

2 Henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröintien kehitys 1960 - 2008
Huippuvuosi oli 1989, jolloin henkilöautoja ensirekisteröitiin kappaletta. Lähde: AKE, Tilastokeskus

3 Ensirekisteröityjen henkilöautojen CO2-päästöt kuukausittain
Vuonna 2008 keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 163,1 g/km kun se vielä vuonna oli 177,36 g/km. Lähde: AKE

4 Dieselien osuus henkilöauto-kannasta ja ensirekisteröinneistä
Dieselien osuus kasvoi voimakkaasti vuoden 2008 alussa voimaantulleen autoveromuutoksen myötä. Lähde: AKE, Tilastokeskus

5 Dieselien osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä Euroopassa 2008
Lähde: ACEA

6 Käytettynä maahantuotujen henkilö- ja pakettiautojen rekisteröintien kehitys

7 Käytettynä maahantuotujen henkilö- ja pakettiautojen rekisteröinnit
Muuttoautot eivät sisälly tilastoon Lähde: AKE

8 Autokanta 2008 Poislukien Ahvenanmaa Lähde: AKE, Tilastokeskus

9 Rekisterissä ja liikennekäytössä olleiden henkilöautojen määrän kehitys
Vuodesta 2007 lähtien auton on saanut poistettua rekisteristä vain toimittamalla sen viralliseen vastaanottopisteeseen. Liikenteessä olevien autojen tilastointi alkoi vuonna 2007. Poislukien Ahvenanmaa Lähde: AKE, Tilastokeskus

10 Henkilöautokannan keski-iän ja keskimääräisen romutusiän kehitys
Suomessa ajetaan läntisen Euroopan vanhimmilla autoilla. Rekisterissä oleva suomalainen henkilöauto on keskimäärin 11 vuotta vanha ja se romutetaan 18,8 -vuotiaana. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä on 10,1 vuotta. Poislukien Ahvenanmaa Lähde: AKE, Tilastokeskus

11 Autokannan keski-ikä Lähde: AKE

12 Henkilöautokanta 2008 käyttöönottovuosittain
Poislukien Ahvenanmaa Lähde: AKE, Tilastokeskus

13 Katalysaattorittomien bensiinikäyttöisten henkilöautojen ennustettuja osuuksia

14 Henkilöauton hintakehitys

15 Valtion tulot ja menot tieliikenteessä
Lähde: Liikennevakuutuskeskus,Tieliikenteen Kustannusarvio/Tieliikenteen Tietokeskus,Valtion tilinpäätökset,Valtion talousarvioesitys, Öljy- ja kaasualan keskusliitto ry

16 Henkilöautojen liikennesuorite ja kuolemaan johtaneet onnettomuudet

17 Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteitä, turvatekniikan kehittymisajankohtia ja tieliikenteessä kuolleiden määrän kehitys Standardit: -turvavöiden asennus takaistuimille -ajovalon pesulaite -takalasin lämmitys (1981) Tieliikennelaki ( ) : -turvavöiden käyttämättömyyden rangaistavuus -mopoilijoiden kypäräpakko ABS-jarrut ja turvatyynyt yleistyvät luvun puolessavälissä. Euro NCAP-testit aloitettiin vuonna 1995. Ajonvakautus yleistyy 2000-luvulla Turvavöiden asennuspakko etuistuimille ( ) Turvavyön käyttöpakko etuistuimille ( ) Turvavöiden käyttöpakko takaistuimilla ja pakettiautoissa ( ) Alkolukkokokeilu Henkilöautojen turvatekniikka ja –rakenne kehittyvät nykyisin huimaa vauhtia. Nyt näkyvissä on jo mm. törmäystutkia, kaarrevaloja ja automaattista kuljettajan vireystilan valvontaa. Myös alkolukko on alkanut yleistyä erityisesti luvanvaraisissa autoissa kuten busseissa, takseissa yms. Lähde: Liikenneturva, Tilastokeskus

18 Paketti-, kuorma- ja linja-autojen liikennesuoritteen kehitys

19 Eri liikennemuotojen osuus CO2 -päästöistä
Lähde: LIPASTO (VTT)

20 Hiilidioksidipäästöt Suomessa vuonna 2007
Lähde: Tilastokeskus


Lataa ppt "Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google