Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’02 18.4.2002 Areenaesitys Katja Yritys.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Harvialan koulu ja päiväkoti
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
OHJAAMINEN.
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Seppo Pohjolainen & Sami Hautakangas Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Vaikuttamistaidot A&O -oppimisympäristössä - vaikuttamisen keinot haltuun yhteisöllisesti opiskellen ITK’
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
SAK:n ja liittojen sähköinen viestintä SAK Jäsenpalveluosasto Heli Nykänen.
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
SanomaPron sähköiset sisällöt Lappeenranta Veso –koulutus Heikki Karjalainen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Työpajakeskustelu nuorille
Joustavat oppimispolut

Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Esityksen transkriptio:

Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’ Areenaesitys Katja Yritys

Yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta Äänestysaktiivisuuden lasku herättänyt päättäjät Kansalaiset herätettävä! Opetusministeriö : Kasvu kriittiseen kansalaisuuteen -hanke; Valtikka.net; Kulttuuriministerin Vaikuttajaklubi jne Liverpool: äänestäminen kännykällä Steven Clift, Minnesota : e-citizenship Internetin mahdollisuudet aktiivisuuden lisäämiseen ovat merkittävät! AKTIVOITUMINEN EI TAPAHDU ITSESTÄÄN! Verkossa vaikuttamista on harjoiteltava - verkossa!

Vaikuttamistaidot - oppimisympäristö Toteutettu yhteistyössä TTKK/DMI/Hypermedialaboratorion ja Decretum Solutions Oy Ltd:n kanssa Avoin oppimisympäristö -tavoitetutkimushankkeen osapilotti Oppisisällön on tuottanut Ari Tammi Decretumista Käsikirjoitus tuotettu verkkomateriaaliksi Hypermedialaboratoriossa Oppimisympäristöalusta A&O ao.tut.fi/vaikuttamistaidot

Vaikuttamistaitojen kolme osiota: media demokratialobbaaminen jokaisen kansalaisen perustaitoja tarvitaan kanssakäymisessä, työelämässä, yhteiskunnassa… Vaikuttamistaidot - ei pelkkää politiikkaa!

Tukee monenlaista oppimista eri konteksteissa Sisältää monipuoliset työkalut opiskelun tueksi Kommunikointityökalut Ryhmätyökalut Tiedostojenhallinta Tiedon jäsentämisen työvälineet Mahdollisuus tuottaa omaa verkkomateriaalia A&O -oppimisympäristöalusta

A&O -oppimisympäristöalusta A&O etusivu

A&O -oppimisympäristöalusta A&O:n id-kortti ja sähköposti

A&O -oppimisympäristöalusta A&O:n keskusteluryhmä

Opetuskokeilu Kokeiluun osallistuivat Hervannan lukio ja Hervannan ammattioppilaitos Opiskelijoita yhteensä 19 Opettajia 4 Verkkotutoreita mukana 7 Asiantuntijoita 2 Vaikuttamistaidot -opetuskokeilu

Tavoitteet: - herättää opiskelijat huomaamaan omat vaikuttamisen mahdollisuudet - päästä todellisiin vaikuttamisen tekoihin - tutkia sitä, voiko verkon avulla madaltaa vaikuttamisen kynnystä Kokeilun aikana opiskelijat - opiskelivat vaikuttamisen teoriaa - kävivät verkkokeskustelua toisten opiskelijoiden, tutoreiden ja asiantuntijoiden kanssa - toteuttivat projekteja omista aiheistaan - tekivät useita vierailuja Vaikuttamistaidot -opetuskokeilu

Pedagoginen tausta-ajatus - opiskelijoiden oma aktiivisuus - itseohjautuvuus - yhteisöllinen opiskelu Vaikuttamistaidot -opetuskokeilu

Vaikuttamistaidot -opetuskokeilu Konkreettisina tuloksina: pääosin tyytyväisiä opiskelijoita! oikeita vaikuttamisen tekoja: useita julkaistuja mielipidekirjoituksia aloitteita eduskuntaan muutos oppilaitoksen opetussuunnitelmaan... laaja julkisuus lehdistössä: Aamulehti Demari Hervannan sanomat Opettaja 10/2002

- opiskelijoiden kokemuksia Vaikuttamistaidot -opetuskokeilu Opiskelijoiden tavoitteet ja toiveet: - oppia uusia tapoja vaikuttaa - tehdä todellisia tekoja - osa toivoi lisäksi oppivansa tietokoneen ja tietoverkon käyttämistä Toiveet verkko-opiskelusta: - opiskelu aiempaa vähemmän sidoksissa aikaan ja paikkaan - materiaaliin liittyvät odotukset - opiskelutaitojen kehittyminen

- opiskelijoiden kokemukset Vaikuttamistaidot -opetuskokeilu Tavoitteiden saavuttaminen: - miltei kaikki kokivat saavuttaneensa tavoitteensa (79%) “Saimme päättää ja tehdä itsemme näköisiä ja koskevia asioita” Verkko-opiskeluun liittyen: - vastuu omasta oppimisesta kasvoi (74%) - oppimateriaalia enemmän ja monipuolisempaa (42%) - keskustelu muiden kanssa helpotti oppimista (37% kaikista, 58% lukiolaisista)

- opiskelijoiden kokemukset Vaikuttamistaidot -opetuskokeilu Tärkeimmät opitut asiat: - mielipidekirjoitus - aloitteen tekeminen - muutos asenteissa ”Se että mitään ei tapahdu ellei tee asioitte mitään. On turha ruikuttaa jos ei tee asioille mitään.” ”Ettei pidä lannistua ja ajatella että en mä voi tehä mitään ja että ei ne mua kuuntele.”

- opiskelijoiden kokemukset Vaikuttamistaidot -opetuskokeilu Verkon osuus tavoitteiden saavuttamisessa: “Uskotko että verkon käyttö madalsi kynnystä vaikuttaa?” “Uskon juu. Sillä mun näkemykseni verkosta avartu valtavasti tän kurssin myötä. Tajusin että verkkohan on juuri vaikuttamista!” “Henkilökohtaisesti en koe, että juuri verkon käyttö madalsi kynnystä vaikuttaa. Mielestäni kurssilta saadut tiedot ja taidot sen tekivät.”

- opettajien kokemuksia Aihe innosti kaikkia toimijoita, myös opettajia! Oikeat tulokset palkitsivat myös opettajia Verkkokeskustelun vilkkaus yllätti - keskustelupalstan viesteistä pohjamateriaalia projektitöille Asiantuntijoiden osallistuminen toi kurssille paljon mielenkiintoa Verkon mahdollisuuksia ei osattu täysin hyödyntää Parasta se, että opiskelijat saivat tietoa ja kokemuksia vaikuttamisesta laillisin keinoin Vaikuttamistaidot -opetuskokeilu

- tutorien ja asiantuntijoiden kokemuksia Aihe innosti kaikkia toimijoita! Tutoreita olisi voinut hyödyntää enemmän Vuorovaikutus olisi saanut enemmän kahdensuuntaista - nyt asiantuntijoiden kommentteja ei uskallettu(?) kommentoida Vaikuttamistaidot -opetuskokeilu

Jatkosuunnitelmat: - päivittää ja laajentaa materiaalia esimerkit harjoitukset - A&O:n uusien opettajan työkalujen käytön suunnittelu - integroida Decretumin Ideahautomo A&O:hon - kehittää edelleen pedagogisia malleja Vaikuttamistaidot - kurssien suunnitteluun - ideoida uusia kursseja materiaalin pohjalta Vaikuttamistaidot työelämässä Verkkodemokratia Tehokasta argumentointia… Vaikuttamistaidot -kurssi tulevaisuudessa

Jatkosuunnitelmat: -laajentaa käyttäjäkuntaa myös aikuiset tarvitsevat näitä taitoja! Vaikuttamistaidot osana valtakunnallista opetussuunnitelmaa?! Vaikuttamistaidot -kurssi tulevaisuudessa

Tervetuloa tutustumaan A&O:hon ja Vaikuttamistaitoihin huoneeseen A1! Tänään klo Huomenna klo 10.00