Ryhmätehtävä −Park, S. H., & Ungson, G. R Interfirm Rivalry and Managerial Complexity: A Conceptual Framework of Alliance Failure. Organization Science, 12: 37 – 53. −Pohdintakysymykset 1.Minkälaisia ongelmia yhteistyön epäonnistumisen tutkimiseen liittyy? 2.Minkälaisen yhdistävän mallin tutkijat esittävät? (kuva 1) 3.Minkälainen yhteistyö onnistuu todennäköisimmin? 4.Mitä ovat ex ante –tekijät tutkijoiden mallissa? 5.Mitä ovat in situ –tekijät tutkijoiden mallissa? 6.Mitä ovat ex post –tekijät tutkijoiden mallissa? Heidi Tuominen
Park & Ungson, 2001: Minkälaisia ongelmia yhteistyön epäonnistumisen tutkimiseen liittyy? −Systemaattisen ja kokonaisvaltaisen yhteistyön epäonnistumisen viitekehyksen puuttuminen −Epätarkat ja ristiriitaiset tulkinnat ja mittarit epäonnistumisen syistä −Objektiiviset mittarit −Subjektiiviset mittarit −Prosessimittarit −Erilaiset analyysitasot, teoreettiset kysymykset ja aikajänteet −Yhteistyötilanteiden moniulotteisuus ja -tulkintaisuus −Eri alojen kehysten yhdistämisen puuttuminen −Suuri määrä erilaisia ja eri alojen teorioita −Vähän yhtenäistämistä teorioiden ja alojen välillä −Kokonaiskuvan puuttuminen Heidi Tuominen
Park & Ungson, 2001: Minkälaisen yhdistävän mallin tutkijat esittävät? Heidi Tuominen
Park & Ungson, 2001: Minkälainen yhteistyö onnistuu todennäköisimmin? −Alhainen yritysten välinen kilpailu −Yritysten tarpeet ja strategiset intressit täydentävät toisiaan −Yhteiset intressit ja tavoitteet −Yritykset eivät suoria kilpailijoita keskenään −Alhainen johtamisen monimutkaisuus −Organisationaaliset erot ovat hienovaraisia −Yrityksillä on samanlaisia arvoja ja toimintatapoja −Läpinäkyvä vuorovaikutus ja yhteinen ymmärrys −Sopivan rakenteen valitseminen ja rakentaminen Heidi Tuominen
Park & Ungson, 2001: Mitä ovat ex ante, in situ ja ex post -tekijät tutkijoiden mallissa? −Ex ante -tekijät −Yritysten välinen kilpailu −Suora kilpailu −Yritysten toisiaan täydentävyys −Käsitykset lopputilanteesta −Johtamisen monimutkaisuus −Kulttuuriset eroavaisuudet −Agenttiongelmat −In situ -tekijät (prosessitekijät) −Muutokset ulkoisessa ympäristössä −Käsitykset tasaisista panostuksista −Kahdensuuntainen oppiminen −Epäsymmetria ja riippuvaisuudet −Muutokset strategisessa asemoinnissa −Ex post -tekijät −Luottamus ja sitoutuminen −Tuotto ja käsitykset saavutetuista eduista Heidi Tuominen