Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Luento 7: - Tenttiin valmistautuminen / yhteenveto kurssista

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Luento 7: - Tenttiin valmistautuminen / yhteenveto kurssista"— Esityksen transkriptio:

1 Luento 7: - Tenttiin valmistautuminen / yhteenveto kurssista
- Partnership monitor –analyysit - Tenttiin valmistautuminen / yhteenveto kurssista Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

2 Partnership monitor- analyysit (Vesalainen, 2006)
Partnership monitor on analyysiväline, jota voidaan käyttää yksittäisten yhteistyösuhteiden analysoimiseen, jolloin analyysin tuloksena saadaan tarkasteltu yhteistyösuhde asemoitua markkinaehtoisen yhteistyösuhteen ja kumppanuuden välille Analyysi voidaan ulottaa 1) neljän pääulottuvuuden (rakenteellinen sidos, sosiaalinen sidos, vaihdanta ja strateginen sidos), 2) 14 alaulottuvuuden ja 3) 60 yksittäisen muuttujan tasolle Nykytila-analyysin lisäksi välinettä voi käyttää yrityksen strategiasuunnittelussa verkostosuhteiden tyyppitasojen määrittelyyn. Yrityksen johto voi välinettä hyväksikäyttäen määritellä tarkoituksenmukaiset yhteistyösuhteiden tasot Analyysin kautta syntyvät erilaiset yhteistyösuhdeprofiilit esimerkiksi kumppanuussuhteille, verkostotoimittajasuhteille ja osatoimittajasuhteille jne. Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

3 Partnership monitor –analyysit (Vesalainen, 2006)
Yhtenä käyttötarkoituksena on myös yhteistyösuhteen nykytilan ja tavoitetilan analyysi yhteistyösuhteen osapuolten kesken. Saadaan esiin kummankin osapuolen käsitys sekä nykytilasta että tavoitetilasta ja tämän perusteella voidaan määritellä yhteistyösuhteen kehittämisstrategia Käyttötarkoituksena on myös tuottaa tulokseen yrityksen verkostoitumisasteen. Saadaan kattava kuva siitä, kuinka verkostoitunut yritys toimintamalliltaan on Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

4 Partnership monitor –analyysit (Vesalainen, 2006)
1. Yrityksen sisäinen yhteistyösuhteiden nykytila/tavoitetila-analyysi - Ovatko asiakassuhteet luonteeltaan lähinnä riippuvuussuhteeseen perustuvia liiketoimintasuhteita vai vuorovaikutteisia liiketoimintasuhteita (yritysten välille on syntynyt sekä rakenteellista sidosta että sosiaalista sidosta)? - Organisationaalinen vs. liiketoiminnallinen sidos - Strateginen sidos vs. vaihdanta - Sosiaalinen vs. rakenteellinen sidos 2. Vaihdannan nykytila ja tavoitetila - Vaihdantaa kuvaavat osa-alueet ovat 1) fyysinen vaihdanta, 2) palvelutoiminnot ja 3) vaihdannan keskittyneisyys (asiakas ryhtyisi ostamaan suhteellisesti ottaen suurempia määriä kuin aikaisemmin) Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

5 Partnership monitor –analyysit (Vesalainen, 2006)
….2. Vaihdannan nykytila ja tavoitetila - Vaihdannan keskittyneisyyttä arvioitaessa huomioitava: - Mitkä ovat edellytykset yhteistyösuhteen kehittymiseen tavoitellulle tasolle? - Minkälaisilla panostuksilla ja kehittämistoimenpiteillä tavoite saavutetaan? - Minkälaisia sivuvaikutuksia ja muita ei-toivottuja asiantiloja kehittyy samalla? - Vaihdannan nostaminen korkeammalle tasolle tuo esiin myös monia riskitekijöitä 3. Strategisen sidoksen nykytila ja tavoitetila - Strateginen riippuvuus - Yhteinen strategia - Yhteinen riskinotto ja win/win: luottamus ja avoimuus ovat win/win-tilan saavuttamisen edellytykset - Mitkä ovat edellytykset ja panostukset näiden tavoitetasojen saavuttamiseksi? - Riippuvuus ei ole arvo sinänsä eikä synny itsestään Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

6 Partnership monitor –analyysit (Vesalainen, 2006)
4. Rakenteellisten sidosten nykytila ja tavoitetila - Rakenteisiin yritysten rajapinnoilla - Yritystenvälisiin järjestelmiin - Yritystenvälisiin prosesseihin - Mitkä ovat yleiset edellytykset rajapinnoilla tapahtuvaan rakenteen muodostumiseen? - Kriittinen arvio rajapintarakenteiden hyödyllisyydestä kohdistuu panos/tuotos –analyysiin siitä, aikaansaavatko rakenteet hyötyä suhteessa siihen, mitä niihin ajankäytön kautta panostetaan? - Järjestelmät lisäävät yritysten välistä riippuvuutta - Yrityksen välisen järjestelmäohjauksen hyödyt ovat paljolti kustannushyötyjä 5. Sosiaalisen sidoksen nykytila ja tavoitetila - Vuorovaikutus, luottamus henkilösuhteissa, luottamus henkilö/yrityssuhteissa ja yhteiset tavoitteet ja keinot Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

7 Yritysten välinen yhteistyö /
Kumppanuusstrategian muodostuminen yritysten yhteisen suunnittelun kautta (Vesalainen, 2006) - Kun analysoidaan ja yhdistetään toimittajan sekä asiakkaan näkökulmasta vaihdannan, rakenteellisen, strategisen ja sosiaalisen sidoksen nykytila ja tavoite, pystytään muodostamaan kumppanuuden kehittämisstrategia: 1. Vaihdannan kehittämistoimenpiteet 2. Rakenteen kehittämistoimenpiteet 3. Strategisen sidoksen kehittämistoimenpiteet 4. Sosiaalisen sidoksen kehittämistoimenpiteet -Kumppanuusanalyysissä arvioitavat kohdat: 1) Mitkä ovat ne asiat, joissa osapuolten käsitykset suhteen nykytilasta eroavat toisistaan? 2) Mitkä ovat ne asiat, joissa osapuolten nykytila-analyysit vastaavat toisiaan, mutta tavoitetilaksi asetetut asiantilat eroavat toisistaan? Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

8 Yritysten välinen yhteistyö /
Kumppanuusstrategian muodostuminen yritysten yhteisen suunnittelun kautta (Vesalainen, 2006) 3) Mitkä ovat ne asiat, joiden nykytilasta ja tavoitetilasta osapuolet ovat yhtä mieltä, mutta joissa nykytila ei eroa tavoitetilasta 4) Mitkä ovat ne asiat, joissa osapuolet ovat yhtä mieltä nykytilasta ja tavoitetilasta ja tavoitetila eroaa nykytilasta - Arvioi muuttuja/asia/eron suunta ja eron suuruus (erot nykytilakäsityksissä) suhteen ulottuvuuksissa (vaihdanta, strateginen sidos, rakenteellinen ja sosiaalinen sidos) - Mitkä ovat suhteen tavoitteet ja kuinka näihin tavoitteisiin edetään? Minkälainen on suhteen strateginen johtaminen? - Mitä tapauksista voi oppia? Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

9 Yrityksen verkostoaseman analyysi ja kehittäminen (Vesalainen, 2006)
Partnership monitor –analyysin avulla voidaan saada myös kokonaiskuva yrityksen verkostoasemasta suhteessa toimittajiin, asiakkaisiin ja muihin yhteistyökumppaneihin Lisäksi saadaan havainnollinen kuva siitä, miten läheisiä yhteistyösuhteita yrityksellä on Yrityksen verkostoasema organisationaalisen ja liiketoiminnallisen läheisyyden mukaan määriteltynä: asiakkaat, palvelutoimittajat, toimittajat, horisontaaliset yhteistyöyritykset Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

10 Verkostojohtamisen keskeiset kysymykset (Vesalainen, 2006)
1. Asiakassuunta / toimittajasuunta / palvelutoimittaja / horisontaalisen yhteistyökumppaneiden suunta - Kuinka monta suhdetyyppitasoa yrityksellä on liiketoimintasuhteen syvyyden mukaan tarkasteltuna? Miten nämä tasot kuvataan? - Miten mikin suhdetyyppi edellyttää asiakkaalta / toimittajilta jne.? - Mitä mikin suhdetyyppi edellyttää meiltä? - Mikä on suhteiden nykytila asiakas/toimittaja/horisontaalisten yht.työkumppaneiden suunnassa? - Mikä on suhteiden tavoitetila? - Millä keinoin nykytilan ja tavoitetilan välinen ero saadaan poistettua? Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

11 Yritysten välinen yhteistyö /
Pohdintatehtävät - Onko teillä kokemusta edellä esitetyn kaltaisista Partnership monitor –analyyseistä? Kuinka paljon yritykset analysoivat yhteistyösuhteita verkostossaan? - Kuinka tärkeä Partnership monitor –analyysi on mielestänne (esim. eri toimialoilla)? - Mikäli yritys ei analysoi yhteistyötään muiden kanssa, mitkä asiat tähän voivat vaikuttaa? Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

12 Tenttiin valmistautuminen
- Tentti muodostuu kolmesta erillisestä tehtävästä (1 kysymys artikkelipaketista, 1 kysymys luennoilta ja 1 kysymys tenttikirjasta) - Tenttikerrat: (to) klo 5.3. (ke) klo 22.4 (ti) klo - Harjoitustyön deadline 28.2! - Opeteltavat asiat: Kaikki luennoilla käsiteltävät asiat, keskeiset käsitteet ja teoriat ja yhteistyön analysoinnin työkalut, mieti jokaisen artikkelin keskeisin sanoma (ks. myös pohdintatehtävät) - Tenttikirjasta erityisesti luvut 2, 3 ja 6! Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

13 Yhteenveto kurssin keskeisistä asioista
Mitkä ovat verkostojen / yritysten välisten suhteiden tasot? Mitkä ovat keskeiset käsitteet? Esim. strategiset verkostot, sosiaaliset verkostot, communities of practise, sosiaalinen pääoma, partnership, strateginen kumppanuus Mitkä ovat verkostoitumisen tavoitteet, edut ja lopputulokset? (ison organisaation sekä yksittäisen pienyrittäjän näkökulmasta) Mitkä ovat yritystenvälisen suhteen elementit? Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

14 Yhteenveto kurssin keskeisistä asioista
- Mitkä ovat keskeisimmät yritystenvälisen suhteiden ja verkostoitumisen teoriat? (talous- ja organisaatioteoreettinen tarkastelunäkökulma, strateginen liikkeenjohdon tarkastelunäkökulma ja sosiaali-psykologinen tarkastelunäkökulma) - Mitkä ovat yritysyhteistyön perusmallit? (Kehittämisrengas, yhteistyörengas projektiryhmä, yhteisyritys, yhteisyksikkö) - Kuinka yhteistyötä voida kehittää? Minkälainen on yhteistyön kehittymisen kaari? - Mitkä ovat verkoston kasvureitit ja mittarit? Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

15 Yhteenveto kurssin keskeisistä asioista
- Kuinka kuvaisit yhteistyöhön liittyvää strategista päätöksentekoa pienyrittäjän näkökulmasta? Mitkä asiat vaikuttavat yhteistyöpäätökseen? - Mitkä ovat kooptaatiostrategiat? - Mitkä asiat ovat verkoston johtamisen kannalta tärkeitä? - Mitä arvoa luovilla verkostoilla tarkoitetaan? Kuinka verkoston arvoa voidaan analysoida? - Mitä strategisella kumppanuudella tarkoitetaan? - Minkälainen on partnership monitor –analyysi? Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

16 Tenttiharjoitustehtävä ryhmissä
1) Mitkä ovat yritystenvälisen suhteen elementit? (kirjasta) 2) Kuinka verkoston arvoa voidaan analysoida? (luennoilta) 3) Mitkä ovat neljä eri yrityksen horisontaalista suhdetyyppiä, jotka Bengtsson & Kock (1999) esittävät tutkimuksensa perusteella ja kuvaile näiden suhteiden ominaispiirteet? (artikkelipaketti) Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen

17 Yritysten välinen yhteistyö /
KIITOS! Yritysten välinen yhteistyö / Terhi Tuominen


Lataa ppt "Luento 7: - Tenttiin valmistautuminen / yhteenveto kurssista"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google