Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Heidi Forsström-Tuominen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Heidi Forsström-Tuominen"— Esityksen transkriptio:

1

2 Heidi Forsström-Tuominen
Yritysten välinen yhteistyö Luento Yhteistyön tavoitteet, edut ja lopputulokset yritystasolla Yritysten välisten suhteiden elementit Heidi Forsström-Tuominen

3 Yhteistyön tavoitteet, edut ja lopputulokset yritystasolla

4 Yhteistyön tavoitteet
Selkeät tavoitteet liittyvät tutkimusten mukaan yhteistyön menestykseen (esim. Whipple & Frankel, 2000) Yritysten omat tavoitteet ja yhteistyön tavoitteet Yhteistyön osapuolet ovat erillisiä ja erilaisia organisaatioita (esim. identiteetti, kulttuuri, toimintatavat, toimintaympäristö) Yksittäisen yrityksen tavoitteet – yhteistyön tavoitteet Yhteistyöllä voi olla monia erilaisia tavoitteita Tavoitteita myös luokitellaan monella eri tavalla Huom. valittu analyysitaso (yksilö, ryhmä, organisaatio, verkosto, ympäristö)

5 Yhteistyön tavoitteiden näkökulmia ja luokittelutapoja
Oppi- ja toimialat Teollisuuden, markkinoinnin, johtamisen jne. näkökulmat Liiketoiminta, strategia ja kustannukset Yhteistyösuhteen liiketoiminnallinen ja organisationaalinen merkittävyys (Vesalainen, 2002) Yhteistyökumppaneiden roolit yhteistyössä (Yoshino & Rangan, 1995) Tieto, innovaatiot ja oppiminen Olemassa olevien resurssien hyödyntäminen vs. uusien mahdollisuuksien luominen (Koza & Lewin, 1998) Mahdollisuudet ja pääsy Toiselta organisaatiolta oppiminen

6 Yhteistyön keskeisiä tavoitteita
Tehokkuus, kustannusedut ja joustavuus Tuotanto Resurssit Kapasiteetti Prosessit

7 Yhteistyön keskeisiä tavoitteita
2. Strategiset tavoitteet (esim. Doz & Hamel, 1998) Kasvu ja liiketoiminnan kehittäminen Kilpailuetu Resurssit ja kyvykkyydet Yhteiset toiminnot (esim. R&D, markkinointi) Riskien hallinta Yrityksen oman arvon nostaminen Uusi liiketoiminta ja uudet rakenteet (mahdollisuudet ja innovaatiot)

8 Yhteistyön keskeisiä tavoitteita
3. Tiedontarve ja oppiminen (esim. Gulati, 1998; Hamel, 1991) Sosiaalinen pääoma ja osaamispääoma (Nahapiet & Goshal, 1998), verkostopääoma, luottamuspääoma (Harisalo & Miettinen, 1995), kumppanuuspääoma (Ståhle & Laento, 2000) Pääsy markkinoille tai pääsyajan lyhentäminen Uuden teknologian omaksuminen Täydentävien taitojen ja osaamisen yhdistäminen. (esim. Powell et al., 1996)

9 Tavoitteista etuihin (hyödyt)
Yhteistyön hyödyllisyyden tutkiminen ja todentaminen on hankalaa On vaikeaa rakentaa muista yrityksen kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä puhdistettuja tilanteita tai malleja eli yhteistyön hyötyjen syitä on vaikea eritellä muista yritysten kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä Lisäksi yhteistyön osapuolet saattavat hyötyä yhteistyöstä eri tavoin Mitä pitäisi tarkastella ja millä analyysitasolla? Tutkimustulokset hyödyistä ovat moninaisia ja ristiriitaisia

10 Yhteistyön hyödyt Liiketoiminta, strategia ja kustannukset
Tehokkuus ja tuloksellisuus, tuottavuus ja kannattavuus, kustannusten minimoiminen Yhteistyön synergiat ja toiminnan optimointi Mittakaavaedut yhteisistä resursseista Prosessien kehittyminen Markkinavoima Toimialaosaaminen Kasvu Riskien jakaminen Arvonlisäys asiakkaalle Toimitusajat ja –varmuus Reagointivalmius Laatu Imagoedut

11 Yhteistyön hyödyt Tieto, innovaatiot ja oppiminen Uusia kontakteja
Uusia mahdollisuuksia Innovatiivisuus ja tuotekehitys Uusi yrityksen tai yhteinen liiketoiminta Rahoitusriskien jakaminen Osaamisedut tiedon ja osaamisen jakamisesta Keskinäisen luottamuksen kehittäminen

12 Yhteistyön lopputulokset
Tavoitteiden saavuttaminen Tavoitteiden saavuttaminen kokonaan Tavoitteiden saavuttaminen osittain Tavoitteiden saavuttamatta jääminen Yhteistyön selviytyminen ja kesto (Barkema et al., 1997; Park & Russo, 1996) Yhteistyön lopettaminen, suunniteltu exit Yhteistyön keskeytyminen, suunnittelematon exit Yhteistyön ylläpitäminen Yhteistyön kehittäminen

13 Lopputulosten ymmärtäminen ja mittaaminen
Yhteistyö on vaikeasti toteutettavissa oleva toimintamalli (Harrigan, 1988; Vesalainen, 2002) – jopa 70 prosenttia yhteistyöstä ei saavuta tavoitteitaan(esim. Day, 1995; Geringer & Hebert, 1991) Lopputulosten mittarit (Contractor, 2005; Park & Ungson, 2001) Taloudelliset mittarit, esim. voitto, kasvu, markkinaosuus, osakehinta Subjektiiviset mittarit, esim. luottamus, vuorovaikutus, oppiminen, maine Prosessimittarit, esim. tavoitteiden saavuttaminen Yhteistyön kesto ja eloonjääminen Yrityksen eloonjääminen (Baum & Oliver, 1991; Uzzi, 1996) Huom. Lopputulosten mittaamisen analyysitaso (esim. yritys/yhteistyö) Mittaamisen hankaluudet Millä muuttujalla/muuttujilla mitäkin mitataan Mikä on selitettävä ja mikä selittävä muuttuja Toimialojen erot Yritysten erot Yhteistyömuotojen sekä yhteistyön laajuuden ja merkityksen erot

14 Yhteistyön menestystekijöitä
Selkeät ja yhdessä sovitut tavoitteet ja tahtotila Yhteisten intressien tiedostaminen ja suhteen luominen ja kehittäminen niiden pohjalta Yhteinen tavoitteiden asettaminen ja niihin pyrkiminen käytännössä Osapuolten kyky saavuttaa sovitut tavoitteet Esim. oppimisympäristön oltava luottamuksellinen, vuorovaikutteinen, avoin, vastaanottavainen ja tarpeeksi haastava (Larsson et al., 1998; Lutz, 1997) Esim. sosiaalisen pääoman ja osaamispääoman (Nahapiet & Goshal, 1998; ks. myös Ferrary & Granovetter, 1998) kerryttämistä edistävät osapuolten aktiivinen rooli, vastavuoroisuus ja vuorovaikutteisuus Luottamus Ylimmän johdon tuki Kumppani- ja suhdeominaisuudet (kumppaneiden yhteensopivuus) Yhteistyön rakenne Yhteistyöprosessi Ympäristö. (Contractor, 2005; Park & Ungson, 2001; Whiple & Frankel, 2000)

15 Ryhmätehtävä Park, S. H., & Ungson, G. R Interfirm Rivalry and Managerial Complexity: A Conceptual Framework of Alliance Failure. Organization Science, 12: 37 – 53. Pohdintakysymykset Minkälaisia ongelmia yhteistyön epäonnistumisen tutkimiseen liittyy? Minkälaisen yhdistävän mallin tutkijat esittävät? (kuva 1) Minkälainen yhteistyö onnistuu todennäköisimmin? Mitä ovat ex ante –tekijät tutkijoiden mallissa? Mitä ovat in situ –tekijät tutkijoiden mallissa? Mitä ovat ex post –tekijät tutkijoiden mallissa?

16 Yritysten välisten suhteiden elementit

17 Kokonaiskuva (Vesalainen, 2002) HUOM
Kokonaiskuva (Vesalainen, 2002) HUOM. TÄMÄ EI OLE SAMA KUIN TEOREETTINEN VIITEKEHYS Yritystenvälisen suhteen elementit Organisationaalinen sidos Liiketoiminnallinen sidos Rakenteelliset linkit yritysten välillä Sosiaaliset sidokset ihmisten välillä Yritysten välinen vaihdanta Strateginen sidos yritysten välillä

18 Liiketoiminnallinen sidos
Vaihdannan kehittyneisyys Tavaroiden ja palveluiden virta Toimitusten laajuus ja jatkuvuus Tuoteprosesseissa mukanaolo Strateginen sidos Liiketoiminnalliset intressit, tavoitteet ja visiot Uuden liiketoiminnan syntyminen ja kasvu Yhteistyösuhteeseen panostaminen Nollasummapeli – win/win Riskinotto ja -jakaminen yhteistyösuhteessa

19 Organisationaalinen sidos
Rakenteellinen sidos Rajapinnat: toimintatavat ja -käytännöt sekä niihin sisältyvä vuorovaikutus Yhteiset ja integroidut järjestelmät Yhteiset ja integroidut ydin- ja tukiprosessit Sosiaaliset linkit henkilötasolla Sosiaalisten suhteiden monikerroksuneisuus, social embeddedness (Granovetter, 1982), vuorovaikutuksen historia ja elementit, henkilöiden sidokset Luottamus: halukkuus turvautua toisiin tilanteissa, jotka sisältävät keskinäistä riippuvuutta ja haavoittumisen riskin (Blatt, 2009; McKnight et al., 1998; Meyer et al., 1995) Vuorovaikutus Kollektiivisuus, yhteinen näkemys ja oppiminen: palautuu yksilöiden vuorovaikutukseen

20 Yritysten välisen suhteen kaksiulotteinen tarkastelu (Vesalainen, 2002)
Valmistusyhteistyö (Manufacturing Partnering) Partnertoimittaja Järjestelmätoimittaja (System Supplier) Partneri Verkostotoimittaja Sarjatoimittaja Kumppani (Partner) Strateginen toimittaja Organisationaalinen sidos Raaka-ainetoimittaja Avaintoimittaja (Key Supplier) Osatoimittaja Sopimusvalmistaja (Supplier) Kilpailutettava toimittaja Liiketoiminnallinen sidos

21 Viitekehys kumppanuuden arvioimiseksi (Vesalainen, 2002)
1. Tason ulottuvuus 2. Tason ulottuvuus Arvioitava käsite/ilmiö Organisationaalinen Rakenteellinen Sosiaalinen Yritysten yhteiset tai integroidut järjestelmät; toimintatavat, yhteistyörutiinit, kokouskäytännöt ja muu pysyväislaatuinen yhteistyö ja siihen liittyvät toimintatavat; ydin ja tukiprosessien yhteneväisyys Luottamus kumppaniyritykseen ja sen henkilöihin; vuorovaikutuksen esiintyminen ja luonne henkilötasolla; oppiminen yhteistyösuhteessa; yhteisymmärrys yhteistyön tavoitteista ja saavuttamisen keinoista Liiktoiminnallinen Vaihdanta Strateginen Yritysten välinen fyysinen ja palveluvaihdanta Erikoistuminen, ydinosaamisten toisiaan täydentävyys ja strateginen riippuvaisuus; strategisten tavoitteiden yhteneväisyys (visiot, strategiat ja toimintaohjelmat); hyödyn ja arvon synnyttäminen ja jakaminen (win/win); yhteistyösuhteessa panostaminen, yhteinen panostaminen ja riskinotto; oppiminen

22 Kiitos!


Lataa ppt "Heidi Forsström-Tuominen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google