Vinkkejä hankeviestintään

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIESTINTÄKOULUTUS Haukiputaan Heitto klo 9-16 Tinja Repo.
Advertisements

DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Tehokkaan tiedotuksen abc Toimittaja Soila Ojanen Vuojoen kartano Muutos! Tehokasta tiedotusta!
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
LOF 2010 Rotary - Tiedotus 1 VIESTINTÄ TAPAHTUMA KANAVA - häiriöt - no-signal LÄHETTÄJÄ - ilmaisukyky - esitystapa - taustat (media/yksilö) VASTAANOTTAJA.
Urheilutoimitus ja -seurat
Tunnemmeko jäsenemme? Järjestöpäivät Etappi 1: Rekrytointi.
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Tiedottaminen, viestintä markkinointiviestintä ja markkinointi – mitä termien takana? Piia Laita, KIASMA.
2/2009 MUUTKIN HALUAVAT TIETÄÄ Kerro hankkeesta ja sen tuloksista NR/2011.
TTL Sosiaalisessa mediassa
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
TYÖHAKEMUS.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Urheiluseuran viestintä
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Viestintäsuunnitelma
Euroopan vapaaehtoistoiminnan vuosi 2011 ”Vapaaehtoisena vaikutat” 1.
Miten tapahtumani on uutinen?
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
AHOT - Opiskelijalle. Lomakkeen hyödyntäminen Ei menetelmiä luotuna? Hyödynnyksessä kysymyksiä? Mikä on etenemis prosessi? Miten päätös näkyväksi? Onko.
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
T&K-hankkeiden viestinnästä Satu Orkola.
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Tiedottajan ABC-3 * Tutustu sidosryhmiin * Tapahtumatiedottaminen
Opossum-projekti ja tiedotus
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
Sosiaalisen median eri kanavat osana Viherympäristöliiton viestintää ja markkinointia Opinnäytetyön suunnitteluseminaari Ville Miettinen & Jussi Front.
Eväitä hankkeesta tiedottamiselle Kenelle, mitä, miksi ja miten? Aino Kivelä / CIMO 2015.
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
Yhdistyshuoltamo VISIO Pohjois-Karjalan yhdistyshuoltamo 2017 tukee, auttaa ja kehittää yhteistyössä maakunnan yhdistystoimintaa. Yhdistyshuoltamo kokoaa.
Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä
Viestintäkoulutus PDG Maija-Liisa Heikkilä.
Yhdistyshuoltamo Tarvitseeko yhdistyksenne vuosihuoltoa? Nakuttaako vapaaehtoistyön moottori? Onko uuden startin aika? Mietitkö jo romuttamolle vientiä?
Viestintä ja tiedottaminen Kuinka viestinnästä saadaan vaikuttavaa? Kuinka muut nuoret tavoitetaan tehokkaasti? Miten tiedotteemme lyö läpi mediassa?
Inspiraatiota hankeviestintään! Viestinnän suunnittelija Aino Kivelä / CIMO.
Jäsenhankinta lapset ja nuoret TYÖPAJA
Inspiraatiota hankeviestintään!
PDG Maija-Liisa Heikkilä
Uutinen Äskettäin tapahtunutta asiaa koskeva tieto tai selostus.
Työelämän tekstejä sähköposti.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Muokkaus Mari Lampinen,
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Brändi sosiaalityössä
Viestintäsuunnitelma
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Esityksen transkriptio:

Vinkkejä hankeviestintään

Viestintä vs. tiedottaminen Tiedon siirto ja vaihdanta kokonaisuutena Kanavina esim. nettisivut, intrat, uutiskirjeet, esitteet ja logot, kokoukset ja tilaisuudet, sosiaalinen media, tiedotteet, tiedotustilaisuudet Yksisuuntaista tiedon siirtoa lähettäjältä vastaanottajalle Mediatiedottaminen on tiedotusvälineiden kautta tapahtuvaa viestintää (mediatiedotteet ja tiedotustilaisuudet)

Miksi viestintä on tärkeää? Viestintä on resurssi, joka auttaa toiminnan tavoitteen saavuttamisessa Kokemusten jakaminen -> lisää ihmisiä hankkeiden piiriin Kontaktien luominen ja ylläpitäminen Hankkeessa mukana olevien sitouttaminen Myönteinen julkisuus -> ns. hyvät uutiset Rahoittaja edellyttää hankkeesta ja sen tuloksista viestimistä Tiedotusvälineiden kautta tulokset saadaan nopeasti ja tasapuolisesti laajan yleisön tietoisuuteen

Viestintäsuunnitelma Viestinnän tavoitteet Mitä haluatte hankkeestanne kertoa? Mitä tuloksia tai vaikutuksia haluatte viestinnällä saavuttaa? Viestinnän kohderyhmät Kenen tulisi tietää hankkeestanne? Kenelle suuntaatte viestinne? Viestintäkanavat Miten viesti menee perille? Aikataulut, vastuuhenkilöt ja kustannukset Ketkä tekevät, mitä ja milloin? Mitä maksaa? Onko varaa? Viestinnän tulosten arviointi Mitä jäi käteen hankkeen jälkeen? Mikä onnistui, mikä ei?

Hyvä viestintäsuunnitelma Toimenpiteet määritellään tavoitteiden ja kohderyhmien mukaan On realistisesti toteutettavissa (kaikkea ei kannata yrittää tehdä!) Voi olla esim. yksinkertainen taulukko, jossa on lueteltu toimenpiteet, aikataulut ja vastuuhenkilöt Toimii hankekoordinaattorin työkaluna

Viestinnän tavoitteita Viestinnän tavoitteet perustuvat hankkeen tavoitteisiin Tavoitteet voivat olla määrällisiä tai laadullisia, ja niitä on hyvä pystyä mittaamaan Esim. näkyvyyden lisääminen ja tunnettuuden parantaminen, tiedon välittäminen, tapahtumien markkinointi, keskustelun herättäminen, tulosten levittäminen, toiminnan kehittäminen jne.

Mediatiedote Tavoitteena herättää toimittajien mielenkiinto ja saada heidät kirjoittamaan hankkeesta Lähetä tiedote mieluiten sähköpostitse, soita perään Joskus tiedote julkaistaan sellaisenaan, joskus sitä lyhennetään, joskus sen pohjalta kirjoitetaan kokonaan uusi juttu tai joskus se säästetään taustamateriaaliksi myöhempää käyttöä varten Tiedotteen tärkein ominaisuus on ajankohtainen ja kiinnostava sisältö

Hyvä tiedote Sisältää uutisen, ei ole mainos Uutiskynnyksen korkeus riippuu tiedotusvälineestä, tarjolla olevien uutisten määrästä, ajankohdasta ja monesta muusta seikasta Paikallismediassa uutiskynnys on usein matalampi kuin valtakunnallisessa mediassa Kertoo itse asiasta, ei ole hankekuvaus Herättää kohderyhmän kiinnostuksen On kieleltään ja ulkoasultaan selkeä Kertoo tärkeimmän asian ensin Sisältää julkaisupäivämäärän ja yhteystiedot lisätietoja varten Huomioi kuvatarpeen On lyhyt, selkeä ja ytimekäs

Tiedotteen rakenne Päiväys ja julkaisuajankohta Otsikko kertoo varsinaisen uutisen Ingressi on uutisen tiivistelmä, joka vastaa kysymyksiin mitä, missä, milloin, miksi ja kuka? Leipäteksti taustoittaa asioita ja kertoo mahdollisista jatkotoimenpiteistä Lähettäjä ja lisätietojen antaja sekä hänen yhteystietonsa lisätietojen antajan on oltava tavoitettavissa tiedotteen lähettämisen jälkeen Muut yhteystiedot Esim. linkki www-sivuille Liitteet Esim. tilastoja tai valokuvia

Tiedotteen rakenne Tärkein asia alussa, vähemmän tärkeät yksityiskohdat lopussa

Mikä media? Median valinta on helpompaa, kun on ensin määritelty kenelle ja miten Suuret valtakunnalliset mediat Sanomalehdet, sähköiset viestimet, uutistoimistot Maakuntalehdet Paikalliset mediat Paikallislehdet, paikallisradiot ja –televisiot, valtakunnallisten medioiden paikalliset toimitukset Yleisaikakauslehdet Ammatti- ja erikoislehdet Jäsen- ja järjestölehdet

Mikä media? Valtakunnallisilla medioilla on suuri levikki, mutta uutiskynnys on usein korkeampi Paikallislehdissä uutiset menevät helpommin läpi, voit myös soittaa ja tarjota juttuideaa Näkyvyys pienessä mediassa voi poikia näkyvyyttä isommassa Ammatti- ja erikoislehdillä on hyvin spesifi yleisö, kannattaa hyödyntää jos aihe koskettaa ko. yleisöä

Muista! Toimittajat eivät ehdi seurata kaikkea mitä tapahtuu – ota rohkeasti yhteyttä toimitukseen ja kerro kiinnostavasta hankkeestanne! Mieti etukäteen, mikä on asian ”pihvi” eli mikä tekee juuri teidän hankkeestanne ajankohtaisen ja kiinnostavan! Medialla on jatkuva juttujen tarve – kannattaa tiedottaa! Seuraa paikallismediaa: ketkä toimittajat tekevät juttuja aiheista, joita hankkeessanne käsitellään? Henkilökohtaiset suhteet edesauttavat tiedotteiden läpimenoa Tiedota vain totuudenmukaisesti!