Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tehokkaan tiedotuksen abc Toimittaja Soila Ojanen Vuojoen kartano 12.6.2009 Muutos! Tehokasta tiedotusta!

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tehokkaan tiedotuksen abc Toimittaja Soila Ojanen Vuojoen kartano 12.6.2009 Muutos! Tehokasta tiedotusta!"— Esityksen transkriptio:

1 Tehokkaan tiedotuksen abc Toimittaja Soila Ojanen Vuojoen kartano 12.6.2009 Muutos! Tehokasta tiedotusta!

2 Miten toimittaja katsoo maailmaa?  Toimittaja etsii AINA uutista Dramaattista Ristiriitaista Erilaista Läheistä Inhimillistä

3 Miten toimittaja katsoo maailmaa?  Toimittaja etsii AINA uutista Ajankohtaista Uutta Voimakkaasti vaikuttavaa Laajasti koskettavaa Tärkeää

4 Mikä muu kiinnostaa?  Ajan henkeä kuvastava henkilö  Ilmiö, josta on tarjolla esimerkki  Aihe rutiinipalstan täyttöön  HUOMAA nykyinen aiheiden paloittelu formaatteihin – ja käytä se hyväksesi

5 Tiedottajan pelivälineet  Nopeus  Avoimuus  Tasapuolisuus  Rytmitaju  Tiedottaja löytää draamaa, sillä hyvä tarina kiinnostaa.

6 Peruskäsitteet hallintaan  Tiedote, puffi ja ilmoitus, mutta mitä se journalismi on?  Toimitukset ovat tuttuja, mutta mikä on STT?  Entä mitä tekee freelancer?  Milloin tiedote, milloin infotilaisuus?

7 Tiedote  Tiedote on selkeä ja tiivis  Tiedotteessa tärkeimmät asiat ilmaistaan ensin, mutta muista ideoida myös tärppejä  Laita aina mukaan lisätietojen antaja, jonka saatavilla olo on varmistettu

8 Tiedote  Ole huolellinen - myös sähköpostia käyttäessäsi  Laita kutsu tai tiedote sähköpostin viestikenttään  Harkitse liitteiden tarpeellisuus  Lähetä tiedote tasapuolisesti kaikille

9 Rakenna hyvä tiedote  Mitä? Alkuun tiivistetään pääasia: mitä tiedote koskee?  Kuka? Ilmaistaan jämptisti, ketkä liittyvät asiaan?  Missä? Missä tapahtuu, mihin vaikuttaa? Suomessa vai ulkomailla?

10 Rakenna hyvä tiedote  Milloin? Tarkat ajanmääreet sekä tapahtuneelle että tapahtuvalle.  Miksi? Taustoittaa.  Mitä seuraa? Miten tapahtuma tai tilanne vaikuttaa?  Kuka antaa lisätietoja?

11 Satakunnan viestimet  Huomaa, että lehtitarjontaa väkimäärään nähden runsaasti  Muista monet sähköiset viestimet  Näe median monimuotoisuus  Älä jämähdä

12 Satakunnasta valtakunnan mediaan  Helsingin Sanomat  Aikakauslehdet  Asiakaslehdet  Erikoislehdet  Lähimmät valtakunnalliset toimitukset Turussa, Tampereella – Helsingissä  Juttuaiheen mentäviä aukkoja on!

13 Missä on aiheen mentävä aukko?  Lue paljon ja tarkasti – opit niksit  Tarkasta eri välineiden juttutyypit  Ota kaikki irti kiinnostavista henkilöistä  Muista pitää yhteyttä  Ole ajoissa  Lataa tavaraa tasapuolisesti

14 Projekti-sana poistaa toimittajan kynästä terän  Miten projektin saa kiinnostavaksi? Poistettavat sanat Projekti, hanke, työsuunnitelma, esr-rahoitus, kehittämisohjelma, koordinointi, laatuohjeet, sertifiointi, tietämys, projektitoimintahyötysuhde, käytänne, hankeraportointikoonti

15 Älä käytä omaa ammattisanastoa  Lehtiä, radio-ohjelmia, tv-inserttejä tehdään yleensä tavallisille ihmisille, Perusyksikkönä Pihtiputaan mummo tai 15-vuotias teini Liian vaikea voi jäädä turhaan varjoon

16 Tarvitseeko media tiedottamista? KYLLÄ!  Ota riski, pidä yhteyttä toimitukseen  Ole avoin - myös ikävissä asioissa  Arvosta työtäsi  Pidä yllä kontakteja  Huomaa tiedottamisen edullisuus  Väki liikkeelle!  Istutko aiheen päällä? Uutinen!

17 Miten tarkastat jutun väärin?  ”Itselläni ei ole huomautettavaa, mutta yliopiston talousosaston päällikön mielestä viimeistä sitaattia voisi hieman lieventää.”  ”Kärki ja otsikko muutettiin meidän tiedotusosastolla: tämä on sitten se virallinen versio.”  ”Asia oli jutussa niin pintapuolisesti, että syvensin hieman tekstiä.”

18 Miten tarkastat jutun väärin?  ”Päällikön kommentteja oli vain laitettu epähuomiossa vain kaksi ja alaiselta viisi: tasoitimme hieman tilannetta ja vaihdoimme kommentin antajan pariin sitaattiin.”  ”Laitoksemme laatima tiedote pitää julkaista sanasta sanaan sellaisena kuin paperissa seisoo. Tai ei ollenkaan.”

19 Tiedotettavan hoksaaminen vaatii jatkuvaa ideointia Syntymä, kuolema, uusi, vanha, ensimmäinen, viimeinen, kilpailu, vastakohtaisuus, muutos, murtuma, kasvu, vastakkainasettelu, törmäys, tuho, ero, liitto, salaisuus, paljastus, lähtö, paluu, kauneus, eksotiikka, raha, valta, seksi, tavallinen tekee epätavallista, epätavallinen tekee tavallista


Lataa ppt "Tehokkaan tiedotuksen abc Toimittaja Soila Ojanen Vuojoen kartano 12.6.2009 Muutos! Tehokasta tiedotusta!"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google