Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Eväitä hankkeesta tiedottamiselle Kenelle, mitä, miksi ja miten? Aino Kivelä / CIMO 2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Eväitä hankkeesta tiedottamiselle Kenelle, mitä, miksi ja miten? Aino Kivelä / CIMO 2015."— Esityksen transkriptio:

1 Eväitä hankkeesta tiedottamiselle Kenelle, mitä, miksi ja miten? Aino Kivelä / CIMO 2015

2 Kenelle, mitä, missä? Mitä? Määritelkää kolme tärkeintä asiaa, jotka haluatte hankkeestanne kertoa. Kenelle? Kenelle suuntaatte viestinne? Missä? Missä kanavassa viesti menee perille?

3 Aikataulutus ja vastuunjako Ketkä tekevät, mitä ja milloin?

4 Viestintäkanavia Some (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube jne.) Verkkosivut (sekä hankkeen omat että oppilaitoksen) Omat verkostot (esim. sähköpostilistat, oppilaitoksen uutiskirje tms.) Media

5 Sisällöistä Kuka tekee, mitä, kenelle ja miksi: tekijät ja tarinat esiin! Suosi aktiivisia verbejä. Päivitä esimerkiksi verkkoon sitä mukaa kuin jotain tapahtuu: pohdintaa, kuvia, liikkuvaa kuvaa, musiikkia yms. Hyödynnä erilaisia tyylejä: blogit, haastattelut, pakinat, kysymys-vastaus –palstat jne.

6 Miksi tiedottaa (median kautta)? Hankkeen tulokset saadaan nopeasti ja tasapuolisesti laajemman yleisön tietoisuuteen Kokemusten jakaminen Mukana olevien tahojen sitouttaminen Organisaation intressit, yhteistyö

7 Medioita 1. Suuret valtakunnalliset mediat (sanomalehdet, sähköiset viestimet, uutistoimistot) 2. Maakuntalehdet 3. Paikalliset mediat (paikallislehdet, paikallisradiot ja -televisiot, valtakunnallisten medioiden paikalliset toimitukset) 4. Yleisaikakauslehdet 5. Ammatti- ja erikoislehdet 6. Jäsen- ja järjestölehdet -> Hankkeille paikallismediat yleensä paras kohde!

8 Median uutiskynnys Uutiskynnys riippuu päivän uutistarjonnasta Uutistarjonta voi muuttua hetkessä (esim. katastrofit) Valtakunnallinen ja paikallinen uutiskynnys ovat usein hyvin erilaisia Henkilöitävyys Onko hankkeella yhtymäkohtia ajankohtaisiin uutisaiheisiin, tapahtumiin, teemoihin jotka ovat esillä mediassa juuri nyt (paikallisesti tai valtakunnallisesti). - Ts. miksi hankkeenne on merkittävä? Mikä on tavoite? Mitä saatte aikaan hankkeessa? Paikallismediassa uutiseksi riittää usein jo se, että ”meidän kylällä tapahtuu”

9 Miten? Suora kontakti toimitukseen/toimittajaan toimii hanketiedotuksessa usein paremmin kuin varsinainen mediatiedote. Mieti, mikä on asian ”pihvi” = miten nostat toimittajalle esiin sen, mikä tekee juuri teidän hankkeestanne kiinnostavan ja ajankohtaisen.

10 Ota itse yhteyttä toimitukseen! Medialla on jatkuva aiheiden tarve. Toimittajat eivät mitenkään pysty seuraamaan kaikkea mitä tapahtuu – ota itse yhteyttä toimitukseen ja kerro kiinnostavasta hankkeestanne!

11 Seuraa lehtiä/paikallistelevisiota/paikallisradiota: -ketkä toimittajat tekevät juttuja aiheista, joita hankkeessanne käsitellään? Mieti, ketä kannattaisi lähestyä!

12 Hyvä tiedote / juttuvinkki sisältää uutisen/kiinnostavan näkökulman kertoo konkreettisesti itse asiasta = mitä tehdään, ei ole hankekuvaus herättää kohderyhmän kiinnostuksen = mieti mikä kyseisen median yleisöä voisi kiinnostaa on kieleltään ja ulkoasultaan selkeä kertoo tärkeimmän asian ensin sisältää julkaisupäivämäärän (tiedote) ja yhteystiedot lisätietoja varten huomioi kuvatarpeen

13 Tiedotteen/juttuvinkin lähettäminen On parasta lähettää sähköpostilla: tekstinä viestikentässä, ei liitteenä Selviä oikeat osoitteet etukäteen - mieti kenelle toimittajalle / osoitteeseen kannattaa lähettää Otsikoi viesti selkeästi ja kiinnostavasti Muista laittaa yhteystiedot lisätietoja varten ja varmista, että nämä tahot ovat tavoitettavissa Erasmus+ -logoa ei käytetä sähköpostiviesteissä, kaikessa muussa hankemateriaalissa kyllä

14 Saksa motivoi koululaisia Tiivistelmä: Viljakkalan koulun kahdeksannen luokan saksanopiskelijat järjestävät lauantaina tapahtuman, jolla kerätään rahaa oppilaiden Saksan-matkaa varten. Opiskelija Siiri Klemetti sanoo, että tapahtumassa on esimerkiksi tarjolla lapsille pihaleikkejä ja kasvomaalausta. Marika Kotajärvi kertoo, että idea matkaan lähti siitä, kun saksan opettaja ehdotti osallistumista Comenius-ohjelmaan. Kyseessä on EU:n vaihto- ja yhteistyöohjelma, jonka puitteissa on mahdollista saada rahaa esimerkiksi matkustamiseen kielten opiskelun kannustamisen perusteella. Media: Hämeenkyrön Sanomat (E-edition) Päivämäärä: 26.8.2014 Kirjoittaja: Ville Koivisto Päälähde: Siiri KlemettiHämeenkyrön Sanomat (E-edition)

15 Utajärven lukion Comenius-ryhmä tutustui Turkkiin Tiivistelmä: Utajärven lukio on mukana EU:n rahoittamassa Comenius- hankkeessa, johon osallistuu yhteensä kahdeksan maata. Projektin aiheena ovat maa, ilma, tuli ja vesi ja niiden näkyminen maidemme kulttuurissa. Utujärven lukiolaiset pääsivät tutustumaan turkkilaiseen kouluun Akyazissa ja kertovat artikkelissa kokemuksistaan. Media: Tervareitti (E-edition, PDF) Päivämäärä: 3.10.2014 Kirjoittaja: Konsta Tuomikoski, Erkki Laitinen Päälähde: - http://www.tervareitti.fi/tervareitti/epaper2/tr/today/14.pdf

16 EU-rahoituksen näkyvyys Hanketta koskevassa viestinnässä ja kaikessa aineistossa (esim. esitteet, esittelylehtiset, julisteet, esitelmät, viestintämateriaali kuten Powerpoint-esitykset jne.) on mainittava, että hanke on saanut rahoitusta Euroopan unionilta Käytettävä EU:n Erasmus+ -ohjelman logoa Vastuuvapauslauseke: ”Julkaisua on rahoitettu Euroopan komission tuella. Komissio ei vastaa julkaisun sisällöstä.”

17 Erasmus+ -logo Erasmus+ -ohjelman logo ja sen käyttöä koskevat ohjeet: http://www.cimo.fi/ohjelmat/erasmusplus_ohj elma- osio/logot_ja_viestintaohjeet_erasmusplus http://www.cimo.fi/ohjelmat/erasmusplus_ohj elma- osio/logot_ja_viestintaohjeet_erasmusplus https://eacea.ec.europa.eu/about- eacea/visual-identity_en https://eacea.ec.europa.eu/about- eacea/visual-identity_en http://ec.europa.eu/research/pdf/eu_emblem_ rules_2012.pdf

18 Lisätietoja Tarvittaessa CIMOn viestinnästä apua: aino.kivela@cimo.fi


Lataa ppt "Eväitä hankkeesta tiedottamiselle Kenelle, mitä, miksi ja miten? Aino Kivelä / CIMO 2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google