Case Kansainvälisen toiminnan laadunhallinta Kuopion yliopistossa Kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku 4.-6.5.2004 Sessio III: KV-toiminnan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Advertisements

Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Hoplaa, Vopla! - laatukannustusta piloteille Sirpa Suntioinen Vopla-pilottien tapaaminen
Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Maatilojen kilpailukyky
Kuopion Yliopiston laatutyö Opetustoiminto - verkko-opetus Sirpa Suntioinen Vopla-seminaari
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Kv-kevät päivät , Turku - Nina Björn Korkeakoulun tukipalvelut kansainvälisen henkilöliikkuvuuden kehittämisessä Nina Björn Kansainvälisen toiminnan.
Pirkanmaa Polytechnic – University of Applied Sciences Kansainvälisen toiminnan rahoitus osana korkeakoulun budjettia Irja Saarikorpi Pirkanmaan.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
TRAPPAN Portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta Projektipäällikkö Johanna Torppa Projektikoordinaattori Merja Virkkala.
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
FUAS Kielet ja viestintä
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
AUDITOINTI JA KANSAINVÄLISET ASIAT - HYÖDYLLINEN HARJOITUS VAI PALJON PORUA, MUTTA VÄHÄN VILLOJA? CASE: KUOPION YLIOPISTON LAADUNVARMISTUSJÄRJESTELMÄN.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
OTEK Kansainvälisen toiminnan kehitystavoitteet ja – toimenpiteet vuodelle 2013 Huom! Lähtökohtana neljän osaston jako Mainitut tavoite-liikkuvuusluvut.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Lukukausimaksuihin liittyvä
Klubin strategia työkalu KST
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Jyväskylän yliopistossa
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Esityksen transkriptio:

Case Kansainvälisen toiminnan laadunhallinta Kuopion yliopistossa Kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Sessio III: KV-toiminnan laadunhallinta ja indikaattorit Anitta Etula, kansainvälisten asioiden päällikkö

KV-toiminnan laadunhallinta Kuopion yliopistossa 1. Yliopiston laatupolitiikka 2. KV-toiminnan laadun määrittely 3. KV-toiminnan laadunhallinnan määrittely 4. Indikaattorit 5. Laatutyön tilanne huhtikuussa 2004

1. Laatupolitiikka Kuopion yliopiston valitsema laatujärjestelmä, ISO 9000:2000 perustuu auditointiin Kuopion yliopiston laatupolitiikkaan kuuluu, että yliopisto ylläpitää sellaista laadunhallintajärjestelmää, johon nojautuen yliopisto voi suorittaa perustehtävänsä jatkuvasti luotettavasti ja korkealaatuisesti kaikilla toiminnan tasoillaan yksilön, yhteiskunnan ja ympäristön tarpeet huomioon ottaen

Kuopion yliopisto perustaa strategisen johtamisensa ja toimintansa jatkuvan kehittämisen arviointien tuottamiin analyyseihin on kansallisesti ja kansainvälisesti arvostettu ja tavoiteltu opiskelu-, työ- ja tutkimustyhteisö sekä yhteistyökumppani edistää henkilökunnan ja opiskelijoiden työhyvinvointia.

Suunnittelu Toteutus Arviointi Toiminnan parantaminen Laatutyön periaate 2. KV-toiminnan laadun määrittely

1. Määritellään tavoite (VISIO) mitä halutaan yliopiston kv-toiminnassa tapahtuvan (STRATEGIA) 2. Hyvä kv-toiminnan laatu toteutuu, kun saavutetaan asetetut tavoitteet (TOIMENPITEET ja KEINOT) 3. Päätetään, millä tuloksilla onnistumista/ epäonnistumista mitataan (INDIKAATTORIT)

4. Tuloksia seurataan indikaattoreilla ja niitä arvioidaan sovituin väliajoin (SEURANTA JA ARVIOINTI) 5. Toimintaa analysoidaan ja päätetään tarvittavista parannustoimenpiteistä; onnistuneita toimintoja jatketaan >>> kansainvälisen toiminnan halutut tulokset paranevat ja tavoitteisiin päästään paremmin >>> kv-toiminnan laatu paranee (TOIMINNAN SYSTEMAATTINEN PARANTAMINEN).

3. KV-toiminnan laadunhallinnan määrittely KV-toiminnan laadunhallinta Kuopion yliopistossa on toiminnan jatkuvaa systemaattista parantamista itse määriteltyjen tavoitteiden suuntaan, omin ehdoin ja yhdenmukaisesti valtakunnallisten tavoitteiden kanssa.

Laatu - menestyminen Tavoitteet – laatutekijät - imago Toiminnot Toimin- nan tulokset Indikaattorit ja mittarit Asiakastyytyväisyys htaminehtamine Johtaminen Analyysi ja toiminnan kehittäminen

4. Indikaattorit Toiminnan mittareiden ja indikaattoreiden valinta Eri toimintojen indikaattorit ja mittarit Eri toiminnan tulosten indikaattorit ja mittarit Eri tasojen indikaattorit ja mittarit Jo olemassa olevat tilastot, evaluoinnit... Tarvitaanko uusia? Hälytyskelloja? Kuinka usein mitataan? – nopeat ja hitaat mittarit

Indikaattorit Mittaristojen tulee olla Spesifisiä, mittaavat sitä mitä halutaan Kohtuullisesti toteutettavia Helposti tulkittavia ja toimenpiteisiin johtavia Asiaankuuluvia, tärkeitä tunnuslukuja Oikea-aikaisia Mitä- ja miksi-mittarit Aloitetaan MITÄ-mittareista, jotka kuvaavat saako asiakas sitä mitä haluaa Jatketaan MIKSI-mittareilla, jotka kuvaavat miksi jokin on niinkuin on

Vaikuttavuusindikaattorit Harmaa alue / harmaat alueet Kokonaisuus tiedostetaan >> toiminnan hallinta

4.1. OPM:n käyttämiä tuloksellisuuden indikaattoreita Suhde: perusopiskelijoita ulkomailla yli 3 kk vaihdossa / kauden yliopiston asettama vaihtotavoite Suhde: lähtevät vaihto-opiskelijat / saapuvat vaihto-opiskelijat Suhde: ulkomaalaisten opiskelijoiden suorittamat tutkinnot / kaikki suoritetut tutkinnot

4.2. Kuopion yliopiston instituutiotason kehitteillä olevat indikaattorit Suhde: tulevat vaihto-opiskelijat / lähtevät vaihto- opiskelijat (*) Suhde: suoritetut vieraskieliset ov:t / kaikki suoritetut ov:t (*) Opettajien ja tutkijoiden tekemät vierailut ulkomaisiin yliopistoihin: alle 2 vk, alle 1kk ja vähintään 1 kk. (*) KuYn järjestämien kv-kongressien määrä Englanninkielisten maisteriohjelmien laatu Ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden määrä

4.3. KuY:n toimintayksiköiden käyttämiä indikaattoreita Instituutiotason indikaattoreista (*) -merkittyjä suositellaan käytettäväksi Toimintayksikköjä kehotetaan myös pohtimaan omia indikaattoreita Jokaisen toimintayksiön laatukäsikirjassa määritellään laadukkaat kv-toiminnan toimintatavat

4.4. KV-osaston toiminnan mittareita Tilastot Lähtevät vaihto-opiskelijat (kaikki ja vaihto-ohjelmittain) Saapuvat vaihto-opiskelijat (kaikki ja vaihto-ohjelmittain) Opettajien alle 2 vk:n vierailut ulkomaisiin yliopistoihin Kyselyt Osaston tekemät kyselyt asiakasryhmille (18 eri kyselyä) Kerran 3-5 vuodessa tehtävät koko hallintokeskuksen asiakaspalvelutyytyväisyyskyselyt.

KV-osastossa seurattavia yliopiston kv-toiminnan mittareita Vaihto-opiskelijaliikkuvuus Lähtevät opiskelijat tiedekunnittain Saapuvat opiskelijat tiedekunnittain Laitosten/koulutusohjelmien osallistuminen kansainvälisiin CD- hankkeisiin koordinaattorina tai partnerina Vieraskielinen opetus Tarjotut vieraskieliset ov:t ja/tai maisteriohjelmat koulutusaloittain Suoritetut vieraskieliset ov:t ja/tai maisteriohjelmat koulutusaloittain Ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat Opiskelijoiden määrä (perus- ja jatkotutkinnot) Opiskelijoiden suorittamat tutkinnot (perus- ja jatkotutkinnot) Opettajavierailut Lähtevät opettajat (2vk-1kk ja yli 1 kk) Saapuvat opettajat (alle1kk ja vähintään 1 kk)

5. Laatutyön tilanne KuY:ssa huhtikuussa Yliopisto Päälaatukäsikirja yliopiston hallituksen käsittelyyn kesäkuussa 2004 Toimintayksiköt valmistavat laatukäsikirjansa Koulutettu koko yliopistoyhteisö henkilöstölle kohdennetuissa laatutyön seminaareissa toimintayksiköiden laatuvastaavat yliopistolle sisäiset auditoijat esimiehet oman toimintayksikkönsä auditointiin

Johdon katselmus , jossa arvioidaan mittareiden pohjalta koko yliopiston toiminta Auditoitu 6 toimintayksikköä tähän mennessä, vuoden 2004 loppuun mennessä kaikkiaan toimintayksikköä Yliopiston opetuksen laadunhallinta- järjestelmä ulkopuoliseen auditointiin 2006

5.2 Kansainvälisten asioiden osasto Kv-osaston laatukäsikirja netissä toukokuussa 2004 ja osasto auditoidaan syyskuussa 2004 Kerran vuodessa ”katselmus” osastossa Kerran vuodessa tulosneuvottelu hallintojohtajan kanssa; arvioidaan laatujärjestelmän toimivuus tulokset Benchmarking suunnitteilla University of Surreyn (UK) ja University of Trondheimin (NO) kanssa.

Muita kv-toiminnan laatuindikaattoreita LIIKKUVUUS Kuinka hyvin ulkomailla suoritetut opinnot luetaan hyväksi kotiyliopistossa. Mittari, %. Vaikuttaako ulkomainen opintojakso tutkinnon työmarkkina- relevanssiin. Mittari, työnantajille tehty kysely. OPETUS Miten opettajan ulkomainen opetusjakso vaikuttaa opetuksen laatuun (sisällön monipuolistuminen, opetustekniikat). Mittari, opiskelijakyselyt. Miten ulkomailla olleet opiskelijat vaikuttavat kotiyliopiston opetuksen kehittymiseen? Mittari, kyselyt opettajille. Onko kielten opetus yliopistossa riittävää? Mittari, Miten menee –kysely valmistuneille ja sen kielitaitoindikaattori.

KV-PALVELUT Vaihtojärjestelyt koti- ja isäntäyliopistossa: motivointi ja tiedottaminen, valintaprosessi, lähtöön valmennus ja orientaatiot, kurssien valinta ja ECTS-prosessi, tulo-orientaatio isäntäyliopistossa, vaihdon aikana tapahtuva akateeminen ja sosiaalinen neuvonta ml. tuutorit ja ystäväperheet, paluuorientaatio palattua kotiyliopistossa. >> Kyselyt ennen vaihtoa ja sen jälkeen. Jos liikkuvuus takkuilee, opiskelijoita palaa ennenaikaisesti kotiyliopistoon, mikä vikana isäntäyliopistossa? Henkilökohtainen palaute.