Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPaavo Siitonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Hoplaa, Vopla! - laatukannustusta piloteille Sirpa Suntioinen Vopla-pilottien tapaaminen 2.2.2006
2
Opettaminen on tietoista ja tavoitteellista toimintaa suunnittelu, tavoitteen asettaminen lähtötietojen ja palautteen kerääminen vastuu opetuksen ja oppimisympäristön laadusta vastuun ottamista oppijoista opettaja on substanssin ja pedagogiikan ammattilainen, vanhempi kollega Oppiminen on toiminnan muuttumista tapahtuu spontaanisti ja tietoisesti vastuu opiskelun laadusta opiskelija on yhteistyökumppani, nuorempi kollega Yhteisöllisyys jaettu vastuu, molemminpuolinen oppiminen 2.2.2006 Opetus ja oppiminen
3
Tutkinnonuudistus - EHEA Kansainvälistyminen Tutkintojen ja opintojen yhteensopivuus – lisääntyvä yhteistyö Kiristyvä kilpailu hyvistä opiskelijoista Elinikäinen oppiminen Laatutyö OPM Opintoaikojen lyhentäminen Keskeyttämisten vähentäminen Opintososiaalisten etujen muutokset Opintojen kulun seurannan järjestäminen Valintastrategiat Uudet ala-asteen, yläasteen ja lukioiden koulutussuunnitelmat 2.2.2006 Opetustoimintoon kohdistuvat odotukset
4
2.2.2006 Opetustoimintoon liittyvät valtakunnalliset raamit Yliopistolaki (2004) Asetus yliopistojen tutkinnoista (elokuu 2004) Valtioneuvoston kehittämissuunnitelma Koulutus ja tutkimus vuosina 2003-2008 OPM:n kanssa käytävät tulosneuvottelut => laadukas opetus, määrälliset tutkintotavoitteet yms. on tärkeä osa yliopiston tuloksellisuutta
5
Ostoslista kuka suunnittelee ruuanlaiton - mitä ruokaa kuka tekee ostokset - mitä raaka-aineita tarvitaan Verkko-opetuksen muistilista Kuka suunnittelee opinto-jakson Kuka vastaa hallinnoinnista Kuka tarvittavista ohjelmista, laitteistoista Pedagogiikka, ulkoasu, opiskelijahallinta, tentti, arviointi, palaute Opiskelijavalinta Esimerkkitapaus
6
Tuotteiden ja palveluiden laatutaso nousee, on tasaisen varmaa Operatiivinen toiminta tuloksekasta ja tuottavuus kasvaa Asiakkaat ovat tyytyväisempiä ja uskollisempia Yhteistyö kumppaneiden kanssa sujuu paremmin Henkilöstön kehittyminen helpottuu ja resurssien hallinta tehostuu Henkilöstö osallistuu aktiivisemmin kehittämiseen Tehtävien vastuut selkeytyvät Riittävä dokumentaatio Varmat ja toimivat rutiinit - jäljitettävyys Tulos voidaan arvioida luotettavasti etukäteen Miksi laatujärjestelmä?
7
Laadun varmistus ’historiallinen’ näkökulma Tietyn tason saavuttaminen Staattinen Laadun hallinta – laadun jatkuva kehittäminen Nykyisin vallalla oleva ajattelutapa Dynaaminen Monipuolinen, kattava Laatuajattelun kehittyminen
8
asiakkaat opiskelijat Toiset opettajat, laitokset OPM, valtiovalta työnantajat kv. tiedeyhteisö yhteistyökumppanit toiset yliopistot tutkimuslaitokset yritykset julkishallinnon yksiköt Mitä asiakkaat odottavat, tarvitsevat, vaativat, edellyttävät Kenelle laatua tehdään?
9
minä ja sinä – tässä ja nyt – arkisessa työssä johto – asettaa resurssit, tavoitteet, laatii strategian päättävät elimet – hyväksyvät, keräävät palautetta laatuvastaavat – auttavat, ohjeistavat Laatu ei synny itsestään, se tehdään tietoisesti Kuka laadun tekee?
10
26.1.2006 Opetustoiminnon vastuutahot, KY
11
Oppimiskeskus/Kehittämiskeskus Opettajien TVT- ja PD-koulutus Mikrotyötiloja opiskelijoille Mikrotukea opettajille ja opiskelijoille Hankkeet: W5W, Vopla Opintoasioiden osasto Kirjasto ATK-keskus Ylläpitää laitteistoja, ohjelmistoja, alustoja Hallinnoi käyttöä 26.1.2006 Verkko-opetuksen tukitoiminnot
12
Se on mukana kaikessa toiminnassa (vrt edellä) Laatutyö, laadun hallinta on osa strategista johtamista Yhteinen toimintatapa Työkalu Sopimus – laatukäsikirja Verkko-opetuksen laatu on osa kokonaislaatua Miten laatu liittyy 'muuhun toimintaan' ?
13
25.1.2006 Laatutyön koko kuva KY:ssa htaminehtamine
14
1. Johtamiskäytäntö esim. Perusopetusohjelma, tvt-ohjelmat Laatutyön ja starategisen johtamisen tiivis yhteys 2. Toiminnan voimavarat Henkilöstö Työympäristö, tilat, laitteet, turvallisuus 3. Toiminnot Ydintoiminnot - opetus, myös verkko-opetus Tukitoiminnot 4. Toiminnan arviointi ja kehittäminen Arviointi Auditoinnit, sisäiset ja ulkoiset Ulkoiset arvioinnit, kv.arvioinnit Tietojen analysointi Toiminnan kehittäminen 2.2.2006 Laatukäsikirjojen perusrunko,KY
15
Prosessimainen toimintamalli - ydintoiminnot Asiakkuuksien tunnistaminen Prosessin omistajan nimeäminen - vastuut Tavoitteiden ja indikaattorien asettaminen Resurssien allokointi Kriittiset kohdat Toiminnan suorittaminen Tulosten tarkastelu ja toiminnan kehittäminen vaatimusten täyttäminen Prosessimainen toimintamalli
16
Tavoitteena tulee olla kokonaisvaltainen suorituskyvyn jatkuva parantaminen Opiskelijapalautteet Opettajapalautteet PD-koulutus Kehittämispäivät Sijoittumisseurannat auditoinnit/arvioinnit/evaluoinnit Koulutussuunnittelutoimikunnat Opetuksen arvionti- ja kehittämisneuvosto Tiedekuntaneuvosto 26.1.2006 Jatkuva parantaminen - opetustoiminto
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.