Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila 3.5.2006 Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alussa kaikki oli pientä • Oli vain 1 tiedekunta • Vain pari käyttäjää • Keskitettyä toimintaa • Ei huolia 
Advertisements

KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
QR- koodit ja mobiilitentti
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Ryhmä 1. Ryhmätyöskentely  Fysiikan kokemukset: monipuolinen henkilöstörakenne, kansainvälisyys, tutkijakoulutettavat tiiviisti mukana, yhteisjulkaiseminen.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Opintojaksopalaute Prosessin nimi Kuvaus luotu
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
E-opetuksen ja –tuen osaamistiimi
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Oppimisen arviointikriteerit näkyviksi Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
PV/ Metropolia13/29/2015 Metropolian uusi opintojaksopalautejärjestelmä  Opintojaksopalautejärjestelmän avulla kerätään opiskelijoilta opintojaksokohtaista.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Suorakaiteen muotoisiksi Pötkylän oltava riittävän pitkä, koulutusohjelmasta riippuen, periodit tultava selkeästi esiin, jotta jaksojen sijoittuminen selkeä.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Palautetta opetuksestasi – WebOodi-järjestelmän käyttö tiedekunnassa Opetuksen päivä 2006 Matti Aarnio / TUKE.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen.
WebOodiKURSSIPALAUTE Laura Vuorinen Opiskelijarekisteri.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Ops seminaari Askola.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Oikeustieteet Oikeustieteiden laitos  Sijoittuu yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan  n. 600 tutkinto-opiskelijaa, yli 1000.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Ainetyöryhmien työn aloitus
Joustavat oppimispolut
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaari
Esityksen transkriptio:

Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija

Palautejärjestelmän rakentaminen Avoimeen  Suunnittelua kevät-kesä ja pilotointi syksy 2006  Yhteiskehittelyn periaate, e-lomakekysely Avoimen henkilökunnalle palautejärjestelmästä ja pedagoginen kahvila  Systemaattinen järjestelmä, joka on osa laadunkehittämistä  Laadunvarmistusmekanismi  Organisaatiotaso- vaikuttaa perustehtävän tarkoituksenmukaiseen toteutukseen ja kehittämistoimintaan  Kurssitaso- opetuksen, kurssisuunnittelun, opiskelijapalvelun kehittäminen  Miten palautejärjestelmä sulautetaan jo olemassa oleviin rakenteisiin?

Prosessikuvaus

Mihin palautteen pitäisi vaikuttaa? - kehittämisen tasot  Opintojakso  Opintokokonaisuus  Oppiaine  Laitos  Tiedekunta  Avoin yliopisto

Oppiaineet Oppimiskäsitys taustalla  Oppiminen yliopistossa haasteellinen ja moniulotteinen ilmiö  Vaikuttaa opiskelijan henkilökohtaiset ominaisuudet oppijana-oppimisstrategiat, orientaatiot, oppimis- ja tietokäsitykset ja motivaatio  Oppimisympäristö; opettajan strategia, koulutusohjelma, arviointi, vaatimukset, tavoitteet  Linjakas opetus- palautejärjestelmä tukee opetuksen ja oppimisympäristön tekijöiden asettamista linjaan keskenään  Opiskelijakeskeisyys- asiakasnäkökulma  Opiskelijan oppimista ja reflektiivisyyttä ohjaava väline sekä aktivoiva ja sitouttava vaikutus

Oppimisympäristön osatekijät

Benchmarking  Tampereen teknillinen yliopisto • Osa laadunvarmistusta, järjestelmä intranetissä • Jokaisen kurssin yhteydessä • Vakiokysymykset, 3kpl (julkisia kaikille) ja kysymyspankki • Teemat: kuormittavuus, hyödyllisyys, yleisarvosana • Palautetta käsitellään puolen vuoden keskusteluissa opettajien ja suunnittelijoiden kanssa  Kuopion yliopisto • Osa toimintajärjestelmää • 6 monivalintakysymystä, 3 avointa ja 3 rasti ruutuun • Suunnittelija ja kurssisihteeri parina hoitaa keruun ja analysoinnin – yhteenveto opettajalle – palautekeskustelu – opiskelijoille yhteenveto

Avoimen yliopiston palautelomake  Lomakkeessa 1-3 kysymystä jokaista oppimisympäristön osatekijää kohden (opiskelijan toiminta ja tavoitteet, opetus, arviointi, kurssin tavoitteet, opetusmenetelmät, sisältö ja oppimisympäristö)  Pilotoidaan syksyllä Avoimen e-lomakepohjaan, tulevaisuudessa käyttöön weboodi  Muunneltavissa oleva lomake, vakiokysymyksiä, avoimia kysymyksiä, kysymyspankki, jossa monivalintakysymyksiä  Vakiokysymykset mahdollistavat pitkäaikaisemman seurannan ja vertailun

Tehtävä  Mitä asioita tulee palautelomakkeessa ottaa huomioon?  Mitä mieltä olet palautelomake-ehdotelman kysymyksistä, jotain poistettavaa tai lisättävää?  Mitkä ovat ydinkysymyksiä? - Valitse ne, jotka tulisi asettaa vakiokysymyksiksi (3-5 kpl)