Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Kansalliset ja kansainväliset.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
GLOBAALIKASVATUS Nomadic Lass cc flickr. Globaalikasvatuksen tavoitteena on ….... avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille...
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille Ajankohtaista Bolognan prosessissa Arcada Puheenjohtaja Petra Nystén SAMOK Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille,
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Anu Portti Laatupäällikkö
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Suomessa.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Panu Lehtovuori & Olli Maijala Kaupunkisuunnitteluprosessien arviointi TKK / YTK SCOPE2005 DECOMB-vuosiseminaari
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Erikoistumisopintolautakunta Ilkka Virtanen KKA Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Raportti Korkeakoulujen arviointineuvostolle.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Toisen auditointikierroksen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
FINHEEC Quality Tour Sveitsi ja Saksa
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Ohjeita loppuraportointiin.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Mistä yliopistojen.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskukset.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics Maria Schröder Laatuleimat osa Hankenin jokapäiväistä elämää Maria.
Kansainvälinen viestintä
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Osaamista luova korkeakoulu Miten uusi auditointimalli tukee ja edistää korkeakouluoppimista? Mirella Nordblad, arviointiasiantuntija, Karvi.
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Kansalliset ja kansainväliset auditoinnit ja akkreditoinnit Riitta Pyykkö Tampere Suomen yliopistokirjastojen laatuseminaari

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 1/7/14 Riitta Pyykkö 2 Kansallisen arviointipolitiikan taustat  Korkeakouluneuvosto  Tutkimuksen arviointi Suomen Akatemia 1983  VNp 1986  Tulosohjaus/sopimusohjaus/markkinaohjautuvuus: jatkuva arviointi itseohjautuvuuden edellytyksenä  Eräissä Euroopan maissa valtiolliset arviointi-instituutiot  Ammattikorkeakoulujen perustaminen  Riippumattoman arviointielimen tarve  KKA 1996-

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 1/7/14 Riitta Pyykkö 3 Kansallisesta kansainväliseen  Kansallisten arviointielimien perustaminen 1990-luvulla > kansainvälisten quality assurance -verkostojen synty  Paineita ylhäältä (Lissabonin strategia, Bolognan prosessi) ja alhaalta (kansalaisilta ja elinkeinoelämästä)  Euroopan komission aktiivisuus (pilottiprojekti 1995)  Tavaroiden, pääomien, työvoiman, opiskelijoiden, palveluiden liikkuvuus > edellyttää luottamusta laatuun  OECD:n raportit  Kansainväliset rankingit  2000-luvulla Bolognan prosessi ja eurooppalaisen korkeakoulutusalueen rakentaminen keskeiseksi laadunvarmistustyön suuntaamisessa  European Quality Assurance Forums 2006-

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 1/7/14 Riitta Pyykkö 4 Bolognan prosessi ja laadunvarmistus 1(2)  prosessi rytmittyy kahden vuoden välein järjestettävin ministerien seurantakokouksin  Bolognan julistus 1999: Euroopan tasoisen yhteistyön vahvistaminen laadunvarmistuksessa; vertailukelpoisten kriteerien ja menetelmien kehittäminen  Praha 2001: korkeakoulujen, arviointiorganisaatioiden ja ENQA:n sekä muiden vastaavien organisaatioiden kehitettävä yhteinen viitekehys ja levitettävä hyviä käytänteitä  Berliini 2003: Quality… has proven to be at the heart of the EHEA; kansallisten järjestelmien sisällettävä 2005 mennessä: * eri elinten ja laitosten vastuunjako * koulutusohjelmien tai korkeakoulujen arviointi (ml. sisäinen arviointi, ulkoinen arviointi, opiskelijoiden osallistuminen arviointiin sekä tulosten julkistaminen) * akkreditaatio-, sertifiointi- tai muu vastaava järjestelmä * osallistuminen kansainväliseen toimintaan, yhteistyöhön ja verkostoihin  E4:n (ENQA, EUA, EURASHE, ESIB/ESU) kehitettävä yhteiset suositukset vertaisarvioinnille

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 1/7/14 Riitta Pyykkö 5 Bolognan prosessi ja laadunvarmistus 2(2)  Bergen 2005: hyväksyttiin European Standars and Guidelines for Quality Assurance in the EHEA (ESG): yhteinen viitekehys ja periaatteet; määrittää sen, mitä tulisi tehdä, ei sitä, miten; noudattaminen edellytys eurooppalaiseen rekisteriin pääsemiselle  seuraavaksi tehtäväksi eurooppalaisen laadunvarmistusorganisaatioiden rekisterin luominen  Lontoo 2007: E4:n esitys rekisterin (European Quality Assurance Register for Higher Education, EQAR) rakenteeksi  rekisteri perustettiin Brysseliin maaliskuussa 2008  ENQA:n täysjäsenyys normaalisti osoittaa myös rekisterikelpoisuuden  mielipide kansallisten laadunvarmistusorganisaatioiden keskuudessa positiivisen odottava (4/5 aikeissa hakeutua rekisteriin)

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 1/7/14 Riitta Pyykkö 6 Suomen valinta: auditointi  kehittävän arvioinnin periaate  kolmijako: korkeakouluilla vastuu toimintojensa laadusta, OPM:llä ohjaus ja päätöksenteko, KKA:lla kansallinen vastuu laadunvarmistuksesta  Berliinin kokouksen jälkeen kansallinen työryhmä esitti auditointimallia  tavoitteena malli, joka 1) sopii kansalliseen korkeakoulu- ja arviointiperinteeseen ja 2) on kansainvälisesti pätevä ja uskottava sekä täyttää eurooppalaisen kehityksen vaatimukset  ottaa huomioon korkeakoulujen erot; perustuu luottamukseen korkeakoulujen autonomiaan ja omaan vastuuseen  fittness for purpose -ajattelu: korkeakoulu itse päättää laadunvarmistusjärjestelmästään, auditoinnissa arvioidaan, onko se tarkoituksenmukainen: kattava, toimiva ja vaikuttava; auttaako se korkeakoulua saavuttamaan ne tavoitteet jotka se on itselleen asettanut  tukee kehittämistyötä  I Auditointikäsikirja ; II  kaikkien korkeakoulujen laadunvarmistusjärjestelmät auditoidaan 2011 mennessä

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 1/7/14 Riitta Pyykkö 7 Akkreditointi vs. auditointi  tarpeen korkeakoulujärjestelmän voimakkaasti kehittyessä tai muuttuessa  ”kyllä”/”ei” -tulos  korostaa tilivelvollisuutta  perustuu luvattuihin tuloksiin  standardit tulevat korkeakoulujen ulkopuolelta  käytössä esimerkiksi Itävallassa, Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Alankomaissa, Espanjassa  sopii ”kypsälle” korkeakoulujärjestelmälle  antaa kehittämissuosituksia  korostaa kehittämistä ja kriittistä itsearviointia  arvioi aiempia ja nykyisiä tuloksia  korkeakoulut itse määrittelevät standardit  vakiintunut Suomessa, Tanskassa (nyt muutoksessa), Norjassa, Skotlannissa, Englannissa, Pohjois- Irlannissa, Walesissa (osassa maita samalla käytössä ohjelma-akkreditointi); tulossa käyttöön Itävallassa, Saksassa, Espanjassa; Alankomaissa myös kiinnostusta

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 1/7/14 Riitta Pyykkö 8 Euroopan maiden erilaiset ratkaisut (ENQA Survey 2008)  arvioinnit (evaluations): oppiainetaso (5/33), koulutusohjelmat (23/35), kokonaiset korkeakoulut (14/35), teemat (2/31)  auditoinnit: korkeakoulutasolla 13/32, hyvin harvoin ohjelmatasolla  akkreditoinnit: koulutusohjelmat (25/38), korkeakoulut (13/34)  benchmarking: useimmissa maissa korkeakoulujen kesken; voi koskea oppiaineita, koulutusohjelmia, kokonaisten korkeakoulujen toimintaa tai teemoja; hyvien käytänteiden levittämistä  ulkoinen arviointi tapahtuu useimmiten säännöllisin välein (tavallista 5-6 vuotta), paitsi teema-arvioinnit  lähes 2/3 arvioi (eri tavoin) ohjelmia, vain 40% kokonaisia korkeakouluja  90% organisaatioita käytössä useampi arviointityyppi, kolme neljästä muuttanut äskettäin tai muuttamassa repertuaariaan  eroja myös: Kuka tilaa arvioinnit? Kuka maksaa? Kuka organisoi? Mikä on eri tahojen, erityisesti opiskelijoiden rooli? Mitä seurauksia arvioinneista on?  ratkaisut nähtävä kansallisessa kontekstissa (contextualisation of QA), mutta päästävä kuitenkin vertailukelpoisiin malleihin (standardisation of QA)  laatu on aina suhteellinen käsite

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 1/7/14 Riitta Pyykkö 9 Kokemuksia auditoinneista 1(2)  auditoijien valintaan kiinnitettävä erityistä huomiota: oltava kk- kentän ja laatujärjestelmien hyvä tuntemus sekä arviointikokemusta; ryhmiin kokeneita ja uusia  oltava kunnolla aikaa perehdytykseen sekä auditointiaineistoon tutustumiseen  puheenjohtajan rooli keskeinen (ml. ilmapiirin ylläpitäminen!)  opiskelijoiden osallistuminen tärkeä: varmistavat arviointiprosessin monipuolisuuden ja kattavuuden ja ovat tärkeitä tulosten saattamisessa käytäntöön yo/opiskelijakunnissa ja korkeakoulujen hallinnossa  ryhmien oltava tarkkana, että eivät ala arvioida tulosten laatua (tässä sihteerien rooli tärkeä)  arvioivan tekstin kirjoittaminen vaativaa (evidenssivelvoite)  raporttien vertailtavuus noussut yhä tärkeämmäksi auditointien edetessä, erityisesti uusintaan päätyvien kohdalla  kuinka paljon ja miten raportteja hyödynnetään korkeakouluissa? tästä kerätään palautetta, mutta lisääkin tietoa olisi hyvä saada

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 1/7/14 Riitta Pyykkö 10 Kokemuksia auditoinneista 2(2)  kaikkien KKA:n arviointien tulokset julkisia: raportit julkaistaan KKA:n julkaisusarjassa ja julkistetaan seminaarissa > mahdollisuus avoimeen keskusteluun vastaa kehittävän arvioinnin periaatetta  seminaarit voivat lisätä arvioinnin julkisuutta ja sitä kautta myös vaikuttavuutta (entä kielteinen julkisuus uusinnan kohdalla?)  seminaarien keskusteluissa korostuu itse prosessin, itsearvioinnin ja arviointivierailun merkitys  seminaareilla pyritään ehkäisemään mahdollisia pelkän kirjoitetun raportin pohjalta syntyviä väärinkäsityksiä tai kärjistyksiä  seminaareissa(kin) saadaan myös palautetta itse mallista  valmisteluvaiheessa korkeakoulut itse toivoivat, että menetelmällä olisi seuraamuksia  5/19 johtanut uusinta-auditointipäätökseen (marraskuu 2008); 1/5 läpäissyt jo uusinnan  ”alkujärkytyksen” jälkeen koettu hyödyllisenä: antaa suunnatun kehittämisimpulssin, aikatauluttaa ja jäntevöittää kehittämistyötä, on hyvä väline korkeakoulun johdolle  voidaan nähdä myös mahdollisuutena saavuttaa keskinkertaisen asemesta erityisen hyvä taso  neuvottelumahdollisuus kehittämissuunnitelmasta koettu hyvänä

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 1/7/14 Riitta Pyykkö 11 Entä seuraava kierros? 1. = KKA:n tekemä toisen kierroksen auditointi  KKA aloittaa vuonna 2009 mallin kehittämisen  kuten 1. kierroksella, voidaan organisoida kansallisena tai kansainvälisenä (lisääntyykö kansainvälisten valinta?)  todennäköisesti kevyempi: kohdistuu 1. kierroksen suositusten täytäntöönpanoon ja mahdollisesti joihinkin ajankohtaisiin teemoihin 2. = koko korkeakoulun kattava, jonkun muun tekemä  eurooppalainen rekisteri mahdollistaa arvioinnin tilaamisen myös muualta (ja KKA:n tekemät muiden maiden arvioinnit)  OPM asettanee kuitenkin joitakin edellytyksiä malleille, jotta voi varmistaa vertailukelpoisen tiedon saamisen 3. = kansainvälinen alakohtainen arviointi  kansainväliset alakohtaiset akkreditoinnit/arvioinnit (esimerkiksi EQIS, CEMS)  kirjastoalalla olemassa ainakin Helicon library accreditation framework (lääketieteellisille kirjasoille, UK), myös Yhdysvalloissa on tehty yliopistokirjastojen akkreditointia  eivät luultavasti korvaa jatkossakaan kokonaisarviointia (vrt. 1. kierros esimerkiksi HSE) Kaikki vaihtoehdot maksullisia korkeakouluille

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 1/7/14 Riitta Pyykkö 12 Kansainvälisen arvioinnin pohdiskelua  antaa mahdollisuuden laadun kansainväliseen vertailuun  ”leimalla” voi olla merkitystä kansainvälisessä markkinoinnissa  opiskelijoiden ja työvoiman liikkuvuus edellyttää luottamusta toisten korkeakoulujen laatuun niin kansallisesti kuin kansainvälisesti > kansainväliset arvioinnit luottamusta rakentamassa  kansallinen vertailtavuus ehkä heikompi  istuuko kansalliseen (ja korkeakoulutasoiseen) kontekstiin? (esimerkiksi vastuunjakoon korkeakoulujen, ministeriöiden ja laadunvarmistusorganisaatioiden kesken tai kansalliseen kk-traditioon ja -kulttuuriin)  rankingit ja laatuleimat: ”kukaan niistä ei pidä, mutta kaikki niitä lukevat”  kaikki mallit edellyttävät jatkossakin henkilöstön ja opiskelijoiden koulutusta, jotta päästäisiin todelliseen laatukulttuuriin  laadun arviointien tulee olla kirjoitettuja niin että myös suuri yleisö ymmärtää niitä  oltava varuillaan, ettei menetetä perinteisiä akateemisia arvoja: akateemista vapautta, autonomiaa, opetuksen ja koulutuksen korkean laadun tavoittelemista, kriittistä ajattelua  Miten säilyttää tasapaino yhteistyön ja kilpailun kesken (kun resurssit ovat yhä tiukemmassa)?