Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuInkeri Kähkönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille Ajankohtaista Bolognan prosessissa Arcada 1.6.2005 Puheenjohtaja Petra Nystén SAMOK Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
2
Prosessin seurantakokoukset Opetusministerit tapaavat joka toinen vuosi Berliini 2003, Bergen 2005, seuraavaksi Lontoo toukokuussa 2007 Paikalla 45 maan ministerit, joista viisi uusia (Armenia, Azerbaidzan, Georgia Moldova ja Ukraina) Ei vain EU-prosessi! Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
3
Raportit prosessin edistymisestä EUA:n TRENDS IV (korkeakoulujen näkemys) Stocktaking –raportti (hallitusten näkemys) Yleisraportti (seurantaryhmän (BFUG) näkemys) ESIB: Bologna With Student Eyes (Opiskelijoiden näkemys) ESIB: Bologna ”Black Book” Raportit yhdessä antavat kattavan kuvan prosessin etenemisestä Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
4
Prosessi puolivälin tarkastelussa Berliinissä v. 2003 asetettiin kolme välitavoitetta Bergeniin, joiden edistymisestä ja toimeenpanosta maiden tuli raportoida: laadunvarmistus kaksiportainen tutkintojärjestelmä tutkintojen ja opintosuoristusten tunnustaminen Samat välitavoitteet myös Lontooseen Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
5
Kaksiportainen tutkintorakenne Kaksiportainen tutkintorakenne otettu laajasti käyttöön Tutkintojen profiilit ja laajuudet vaihtelevat -> vaikeuttaa vertailua Monesti muutokset tehty mekaanisesti ilman sisällöllisiä muutoksia 1. syklin tutkinnon pituudessa neljä vuotta työmarkkinarelevantein (harjoittelu sis. tutkintoon) Yliopistosektorilla maisterin tutkinto säilyy Suomessa perustutkintona Ylemmät amk-tutkinnot ja kansainvälisyys Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
6
Haasteet jatkossa AMK:ille Laadullinen uudistustyö opintosuunnitelmissa: ydinainesanalyysi, opintojaksojen kuormittavuus ja päällekkäisyys, opiskelijakeskeisyyteen siirtyminen -> ajantasaiset, kansainvälisesti vertailukelpoiset opetussuunnitelmat Joustavat, ohjatut opintopolut koulutusohjelman sisällä, ohjelmien ja kk- sektorien välillä, esim. ylemmistä amk- tutkinnoista yliopistojen tohtorintutkintoihin Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
7
Tutkintojen viitekehys Suomessa OPM:n työryhmä v. 2004, lopullinen TV syksyllä 2005 Yhteys elinikäiseen oppimiseen ja komission laatimaan viitekehykseen Amk-tutkintojen profiili, molempien syklien yleiset osaamistavoitteet Mukana Suomen EU-pj-kaudella syksyllä 2006 Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
8
Laadunvarmistus jokainen maa tuottanut kuvauksen korkeakoulutuksen laadunvarmistusjärjestelmästään ENQA:n suositukset ja periaatteet korkeakoulutuksen laadunvarmistukselle Kansallisille arviointiorganisaatioille keskinäinen laadunvarmistusjärjestelmä; kansallisten arviointiorganisaatioiden auditointi Eurooppalaista arviointiyksikköjen rekisteriä työstetään eteenpäin Uutena asiana Bergenissä laadunvarmistuksen ”globaali ulottuvuus” Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
9
Tutkintojen ja opintosuoritusten tunnustaminen Yhteistutkintojen tunnustaminen Korkeakoulujen autonomia vaikeuttaa tilanteen kartoitusta Ei-muodollisen osaamisen tunnustamisen edistäminen, Arcada tässä edelläkävijänä ei vielä juuri mitään tapahtunut Euroopassa hyviä käytänteitä on paikallisella tasolla, mutta ei kansallisella eikä kv-tasolla Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
10
Uudet haasteet Koulutuksen ja tutkimuksen yhteyden korostaminen Liikkuvuus: esteiden poistaminen, opintosuoritusten tunnustaminen, 1. syklin liikkuvuus jatkossakin, ylemmät amk- tutkinnot kansainvälisiksi Kilpailu jäänyt taka-alalle kommunikeassa, yhteistyön korostaminen Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
11
Oppimaan oppimisen ohjaus Yhteistyö työnantajien kanssa, esim. Europassin ja DS:n tunnetuksi tekeminen Yhteistutkinnot Kieli- ja kulttuuriopinnot Joka tutkintoon kansainvälisyys luontevana osana Koulutusalakohtainen yhteistyö Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
12
Opiskelijoiden osallistuminen Suomen AMK:t lähes ainoa Euroopassa, jossa tilanne parantunut Suurta vaihtelua yksiköittäin Uusi opiskelijakuntapykälä amk-lakiin 1.8. Opiskelijoille luotava mahdollisuudet osallistua Ei riitä, että opiskelijat saavat puhua, heitä on myös kuunneltava Mukanaolo päätöksiä valmistelevissa elimissä Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
13
Sosiaalinen ulottuvuus Tärkeyttä painotettiin kaikkien opetusministerien puheenvuoroissa Määriteltiin Bergenin kommunikeaan tarkemmin: korkeakoulutuksen saavutettavuus, opiskeluolojen parantaminen Ensi kerralla maat esittävät tilastotietoa, esim. vähemmistöjen pääsystä koulutukseen; myös opiskelijoiden toimeentuloa selvitetään Mahdollisesti saavutettavuudesta (accessibility) kv-seminaari Suomessa alkuvuodesta Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
14
Yleisesti uudistuksista Ei liian hätiköityjä päätöksiä ja/tai asioiden toimeenpanoa Tärkeää, että koko korkeakouluyhteisö mukana suunnittelussa ja toteutuksessa: henkilökunta, opiskelijat - > sitouttava vaikutus Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
15
Lisätietoa puheenjohtaja Petra Nystén, 020-756 9670 koulutuspoliittinen sihteeri Minna Nieminen, 020- 756 9684 kansainvälisten asioiden sihteeri Janna Koivisto, 020- 756 9682 kaikki sähköpostit muotoa: etunimi.sukunimi@samok.fi www.bologna-bergen2005.no Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille, Arcada 1.6.2005
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.